2013-12-24, 14:13
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12
[rr att rösten är QUOTE=MrFold|46713979]Är det verkligen så säkert? Om han hugger genom offrets jacka/tröja och långtifrån alla hugg träffar artärer som får blodet att spruta? Det är en intuitiv bild man får, men jag tror det kan vara fullt möjligt att han inte alls såg ut som om han gått omkring inne i en slaktbod.

RO borde inte ha blivit som han ibland kunde bli.. Jag vet hur fin du kan vara med familjen. Alla vet tyvärr att rösten är väldigt lik. Jag tror det bästa är att erkänna, Pers familj får lugn och ro. Vi kan göra något bra av det. Synd att du träffa en gold digger thajja, hoppas hon är med dig när det bränns.. Jag har hört att det finns DNA, erkänn och ta ditt straff. Det blir bra tillslut..[/quote]

Läser man dina postningar får man en helt annan bild av din relation till RO än den du ger nu. Blir därmed svårt att ta dina ord på allvar och ett klargörande vore på sin plats om du inte vill framstå som ett förvirrat troll.
Senast redigerad av bernter 2013-12-24 kl. 14:16.
Citera
2013-12-25, 00:41
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så länge inte kopplingsgraden överskattas är det väl i sig inte något egentligt problem?

Är vad du säger här att enligt din personliga uppfattning, så kan man aldrig få en träff med röstanalys som motsvarar mer än +1, eller möjligen +2?

Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Nuförtiden så är det väl bättre än så? Det var ju därför man var så hoppfull inför att ta upp detta i cc-gruppen? Hade inte metoderna förfinats så hade det ju inte varit nån mening med att ta upp detta igen. Eller? Då hade man ju kunnat göra röstanalys på RO redan för 15-17 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av miffostor
Det är sant, och därför finns det förmodligen även något nytt som håller för häktning och åtal.
Jag gissar på nån form av vittnesmål från någon annan person.

Det borde verkligen finnas dna från GM på kniven, men även det kunde ju polisen kollat då RO förekommit i utredningen tidigare, så det talar emot dna på kniven.
Ja, det är min tämligen välgrundade uppfattning att det är ungefär så bra det kan bli. +1 utom i vissa exceptionella fall som kan dra mot två (när någon som känner personen väl pekar ut den).

Även om det pågår en del utvecklingsarbete med bl a tekniska, automatiserade analyser av röster (som inbegriper avancerad våglära och synnerligen sofistikerade statistiska bearbetningar mm) så saknas det alltjämt dels tillförlitliga metoder att identifiera särskiljande individuella särdrag och i synnerhet finns ytterst få populationsdata att jämföra med. Det senaste faktumet ensamt begränsar naturligtvis säkerheten, på rent statistiska grunder, till lägre nivåer.

Man ska inte lockas att dra för stora växlar på annan identifierande ljudanalys som t ex identifikationen av båtar utifrån sonardata. En maskin kan ha en specifik skada på ett kugghjul som ger ett distinkt missljud varje gång man startar den. Hittar man en misstänkt båt så är det bara att provlyssna, eller för all del att skruva isär växellådan. Den andra skillnaden är för svenska farvattens (plus hela Östersjön) del så är närapå samtliga större flytetyg provlyssnade och individuellt identifierade. Något sådant finns inte för svenska röster, inte ens på stickprovsnivå. Det handlar alltså snarare om verifikation än om identifikation, något som gäller för en del kommersiellt tillgängliga system för att verifiera identiteten hos uppringare (i kombination med en del andra avgivna data)

I huvudsak är dock röstanalyserna i Sverige och västvärlden av kvalitativ natur. De kan vara värdefulla i spaningsarbetet. Leif GW Persson gav exempel på hur: Förtrogen med dialekten är han ganska säker på ort och lyckas formulera hypotesen att uppringaren försöker förleda mottagaren genom att förställa sitt uttal, kanske viktigast att han vill dölja sin förtrogenhet med lokaliteterna ("Válhallavegen"). Den senare hypotesen leder till misstanken att uppringaren i själva verket är gärningsman, varför man i så fall har goda grunder att ringa att geografisk tillhörighet för delar av gärningsmannens levnadsbana. Samtalet är så långt att man kanske (om man är förtrogen med stockholmskan) kan säga något om sociala omständigheter i övrigt utifrån sociolekt. I litteraturen kan man finns fallstudier där ärenden lyckats lösas oerhört snabbt utifrån sådana spaningsuppslag.
Som bevis däremot kan det så klart inte väga så tungt. Om man i övrigt kan slå fast att det är en vuxen man, mellan 20 och 65 (lyssnare är ganska dåliga på att åldersbestämma en osynliga talare), med bakgrund i enklare förhållanden i Stockholm och som hittar i centrala Stockholm, så har vi en ganska stor grupp matchande individer. Röstbestämningen skall utifrån den statistiska bakgrunden multipliceras med, säg, en femhundratusendel. Det blir inget stort bevisvärde.

Man skall absolut inte höja sina förhoppningar genom att låta sig duperas av de olika charlataner som uttalar sig om forensisk fonetik. Utvecklingsarbetet sker till större delen utanför akademin och det finns massor av olika magiska maskiner som mot en smärre licensavgift trollar fram bevis i drivor. I regel slår de inte slumpen när de prövas systematiskt och kontrollerat.
Citera
2013-12-25, 00:58
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så länge inte kopplingsgraden överskattas är det väl i sig inte något egentligt problem?
...
Du har alldeles rätt, så klart.
Däremot är jag helt säker på att kopplingsgraden kommer överskattas, grovt, om röstidentifikationen anförs som argument för en åtalads skuld.
Just den saken, hur bra domare, jurymedlemmar och nämndeman nära på vem som helst, är på att förhålla sig till olika i statistiska termer avgivna osäkerhetsmarginaler, är ganska väl utforskat. Och sammanfattningsvis är det stört omöjligt för närapå alla och envar. Så illa funtad är den bedömande och beslutsfattande människans psykologi.
Det är så illa, för att exemplifiera med amerikanskt rättegångsförfarande, att om domaren finner ett framlagt bevis så uselt att han instruerar juryn att bortse från just det beviset, så kommer den interventionen göra att beviset får större tyngd hos den bedömande juryn. Detsamma gäller för de flesta fall när försvaret gör motsvarande invändningar. Inte i samtliga fall men trenden är överväldigande på gruppnivå.
Citera
2013-12-25, 03:01
Medlem
Jag gillar ditt tänk.
Bra analys av fallet.
Problemet är ju tyvärr att den häktade mannen i fråga är skyldig.

Det finns andra fall här på AB&K som det finns oskyldiga människor i.
Kolla där och du kommer glädjas mer när fallet vänder.

Nu har jag tack och lov inte varit på plats när detta illdåd inträffat.
Men allt tyder på att R.O var det.
Mitt tips blir att han kommer få sitta för detta.

Mer skyldig än så här blir du aldrig.
Av många anledningar ni säkert själva ser om ni analyserar detta.

Polisiärt är fallet uppklartat, och det är väl på ett sätt ok.
Men varför tog det 17 år?

Någon gång i framtiden måste ju Polisen inse hur många idioter som jobbar för dem.
Sista steget var ju när dom tog bort språkravet.

För du ser ju själv här, när dom tog in normalbegåvade poliser.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Du har alldeles rätt, så klart.
Däremot är jag helt säker på att kopplingsgraden kommer överskattas, grovt, om röstidentifikationen anförs som argument för en åtalads skuld.
Just den saken, hur bra domare, jurymedlemmar och nämndeman nära på vem som helst, är på att förhålla sig till olika i statistiska termer avgivna osäkerhetsmarginaler, är ganska väl utforskat. Och sammanfattningsvis är det stört omöjligt för närapå alla och envar. Så illa funtad är den bedömande och beslutsfattande människans psykologi.
Det är så illa, för att exemplifiera med amerikanskt rättegångsförfarande, att om domaren finner ett framlagt bevis så uselt att han instruerar juryn att bortse från just det beviset, så kommer den interventionen göra att beviset får större tyngd hos den bedömande juryn. Detsamma gäller för de flesta fall när försvaret gör motsvarande invändningar. Inte i samtliga fall men trenden är överväldigande på gruppnivå.
Senast redigerad av UltraMind 2013-12-25 kl. 03:04.
Citera
2013-12-25, 03:37
Medlem
RemeronDreamss avatar
Nu har jag inte läst hela tråden, och jag är inte jätteinsatt i fallet. Men jag vet att ridhusen i området (Stockholms Ridskola/Östermalms Ridskola) hade problem ett tag (på 90-talet tror jag det var som jag fick reda på det) med att prostituerade gick in där på nätterna med kunder. Ridhusen var på denna tid olåsta på nätterna, fanns inget av värde därinne. Skulle inte förvåna mig om även Swartlings ridhus användes till detta, det ligger ju närmast city.

Jag har ingen aning om det bara var kvinnliga prostituerade eller även män som använde sig av ridhusen. Men det öppnar ju för en hel del möjligheter till spekulationer om vad som hänt.

Kanske har detta varit uppe i tråden tidigare, sorry i så fall.

Jag fick intrycket i tråden att GM använt narkotika, inte helt ovanligt att man då är beredd att prostituera sig ibland även som man. Hur historien då skulle kunna hänga ihop finns det ju näst intill oändliga variationer av, så jag tänker inte spekulera om troligt scenario.
Senast redigerad av RemeronDreams 2013-12-25 kl. 03:41.
Citera
2013-12-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Nu har jag inte läst hela tråden, och jag är inte jätteinsatt i fallet. Men jag vet att ridhusen i området (Stockholms Ridskola/Östermalms Ridskola) hade problem ett tag (på 90-talet tror jag det var som jag fick reda på det) med att prostituerade gick in där på nätterna med kunder. Ridhusen var på denna tid olåsta på nätterna, fanns inget av värde därinne. Skulle inte förvåna mig om även Swartlings ridhus användes till detta, det ligger närmast city
[...]

Min feting: det var lite åt det hållet jag tänkte. På den tiden var det förbjudet att låsa stallarna, vilket det inte är idag om man frågar försäkringsbolagen och brandskyddsmyndigheten. Kan RO ha känt till detta? Motsvarande kniv som visats upp av LGWP är, som jag sagt i tidigare inlägg, typisk för stallverksamhet. Det skulle också förklara de "brytmärken" som fanns på den som gjorde att LGWP svamlade om ett pundarspår. Jag tror att kniven funnits på platsen och att RO känt till det och hämtat den via en olåst stalldörr när saker och ting börjat spåra ur. Ja tror inte att RO gått omkring med kniv på sig, han är liksom inte den typen. Det är inte så jag känner honom i alla fall.
Citera
2013-12-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Min feting: det var lite åt det hållet jag tänkte. På den tiden var det förbjudet att låsa stallarna, vilket det inte är idag om man frågar försäkringsbolagen och brandskyddsmyndigheten. Kan RO ha känt till detta? Motsvarande kniv som visats upp av LGWP är, som jag sagt i tidigare inlägg, typisk för stallverksamhet. Det skulle också förklara de "brytmärken" som fanns på den som gjorde att LGWP svamlade om ett pundarspår. Jag tror att kniven funnits på platsen och att RO känt till det och hämtat den via en olåst stalldörr när saker och ting börjat spåra ur. Ja tror inte att RO gått omkring med kniv på sig, han är liksom inte den typen. Det är inte så jag känner honom i alla fall.

Den upphittade knivslidan då? Känns osannolikt att den skulle vara slängd efter mordet och just därför känns teorin att GM/RO skulle hittat kniven inne på Swartlings inte så trolig imho.
Citera
2013-12-25, 13:50
Medlem
MrsMagoos avatar
När en forensisk jämförelse utförs ska två tävlande hypoteser ställas upp. Undersökningen går sedan ut på att finna hur mycket mer sannolikt det är att finna analysresultatet under respektive hypotes. Slutsatsen består av att först räkna ut (och bedöma) hut mycket mer sannolikt det är att finna analysresultatet under en av hypoteserna och sedan stoppa in denna kvot i ordinalskalan (spannet av kvoter finns angivna hos SKL och valet motiverat i publikation) nedan.

Grader av Positivt stöd för uppställd hypotes

+4 Resultaten ger extremt starkt stöd för hypotesen att det jämförda talmaterialet härrör från samma talare. Möjligheten att erhålla dessa resultat om mothypotes är sann bedöms som extremt liten.

http://www.voxalys.se/
Citera
2013-12-25, 15:27
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Nu har jag inte läst hela tråden, och jag är inte jätteinsatt i fallet. Men jag vet att ridhusen i området (Stockholms Ridskola/Östermalms Ridskola) hade problem ett tag (på 90-talet tror jag det var som jag fick reda på det) med att prostituerade gick in där på nätterna med kunder. Ridhusen var på denna tid olåsta på nätterna, fanns inget av värde därinne. Skulle inte förvåna mig om även Swartlings ridhus användes till detta, det ligger ju närmast city.

Jag har ingen aning om det bara var kvinnliga prostituerade eller även män som använde sig av ridhusen. Men det öppnar ju för en hel del möjligheter till spekulationer om vad som hänt.

Ok, säger inte att du har fel men har aldrig hört talas om den typen av besök i ridhusen (du menar själva manegerna alltså, de är separata byggnader både hos gamla Swartlings och anläggningen Ryttarstadion?). Det verkar lite "okomfortabelt" att ta emot den sortens kunder i ett ridhus, antagligen bekvämare i bilen man färdats dit i?
Citera
2013-12-25, 15:54
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasErik
1993 var RO i Grekland= Fakta
var på Mykonos en sväng och tjänade lite extrapengar=Rykte

Resten är ren spekulation/gissning

Känner ej RO, men vet vilka som umgicks i samma gäng.

Jag tror också på något sexualrelaterat, orsak: 20 knivhugg (om det nu var det), ridhusen användes av prostituerade under denna tid.

GM kanske erbjöd sex mot betalning, men Häggström kanske tackade nej lite oartigt med ett "dra åt helvete bögjävel". Om GM inte var en van sexsäljare (som hört liknande förr och bara nonchalerat det hela) så kan det nog ha skapat ett raseri, speciellt om de kände till varandra och GM mer eller mindre riskerade att bli outad på skolan etc.
Citera
2013-12-25, 16:02
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ok, säger inte att du har fel men har aldrig hört talas om den typen av besök i ridhusen (du menar själva manegerna alltså, de är separata byggnader både hos gamla Swartlings och anläggningen Ryttarstadion?). Det verkar lite "okomfortabelt" att ta emot den sortens kunder i ett ridhus, antagligen bekvämare i bilen man färdats dit i?

Ja manegerna

Okomfortabelt? Ja, det var säkert inga lyxprostituerade . Låt oss säga att det var människor som vara vana vid ett "okomfortabelt" liv.

En jacka över kutterspånfliset så skulle jag inte säga att det var speciellt okomfortabelt, om än inte elegant.

Jag är bergsäker gällande manegen vid Stockholms/Östermalms Ridskola. Kondomer, fimpar, kanyler, trosor etc. hittades så frekvent att man till slut blev tvungen att låsa manegerna nattetid. Det var uppenbart vad manegerna användes till ibland på nätterna.

EDIT.) Knulla i bilar är ingen lek, ser bara coolt ut på film .
Senast redigerad av RemeronDreams 2013-12-25 kl. 16:13.
Citera
2013-12-25, 16:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Ja, det är min tämligen välgrundade uppfattning att det är ungefär så bra det kan bli. +1 utom i vissa exceptionella fall som kan dra mot två (när någon som känner personen väl pekar ut den).

Även om det pågår en del utvecklingsarbete med bl a tekniska, automatiserade analyser av röster (som inbegriper avancerad våglära och synnerligen sofistikerade statistiska bearbetningar mm) så saknas det alltjämt dels tillförlitliga metoder att identifiera särskiljande individuella särdrag och i synnerhet finns ytterst få populationsdata att jämföra med. Det senaste faktumet ensamt begränsar naturligtvis säkerheten, på rent statistiska grunder, till lägre nivåer.
Om du anser att det säkraste röstidentifiering som finns är när en person som känner den som ska identifieras anser du i själva verket att forensisk fonetik och röstanalys är fullständigt värdelös. Det har jag faktiskt svårt att tänka mig, även om man tar i beaktande den bristande populationsvalideringen - av ett antal olika skäl. Stämbandsspänning, grundton för tal och formanter är parametrar som är i hög grad konstanta mellan varje talare, också oberoende av språk och/eller dialekt. De parametrarna är vidare maskinellt identifierbara relativt enkelt via ett oscilliskopinterface. Det skulle förvåna mig storligen om det inte gick att på ett säkert sätt identifiera ett par tusen röstklanger per kön - redan innan man gör någon som helst fonetisk analys stricto sensu. När det gäller denna så har vi, bara för att ta ett exempel, just nu åtminstone tio olika väl åtskiljbara sätt att uttala sje-ljud på, varav mer än hälften förekommer inom ett såpas homogent dialektområde som det stockholmska.

Citat:
Man ska inte lockas att dra för stora växlar på annan identifierande ljudanalys som t ex identifikationen av båtar utifrån sonardata.
Det är inte sånt jag utgår ifrån. Mina uppfattningar om vad som bör vara rimligt att åstadkomma när det gäller röstanalys beror på mina personliga erfarenheter som sångare och fonetikstuderande. Det lär aldrig kunna gå att få samma typ av kopplingsgrad som med DNA-profilering, där ju en komplett matchande DNA-profil bara leder fel om det är fråga om planterat DNA, DNA avsatt vid ett annat tillfälle än brottstillfället, eller en okänd enäggstvilling. Men att röstanalys åtminstone potentiellt har kapaciteten att ringa in en krets på mindre än etthundra människor i stockholmsområdet är jag alldeles övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in