2009-11-10, 17:11
Medlem
karlinges avatar
Den 14 oktober 1996 mördades en 25-årig student på Valhallavägen i Stockholm.

Det här är ett olöst mord som jag minns och inte glömmer av någon anledning. Någon ringde dessutom till polisen från en telefonkiosk och tipsade om att det fanns ett offer, förmodligen var det gärningsmannen.

Borde inte detta fall vara något för Cold Case gruppen?

Någon som vet mert om offret? När jag googlar detta får jag upp ett par articklar, men det mesta handlar om "Skarpnäcksmördaren" och misstanke mot honom. Den personen är f.ö ute i frihet vad jag ser i en annan tråd...
Kollade de DNA mot honom ens?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/olo...kholm-1.639283

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9.../mordaren.html

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...inrikes34.html
Citera
2009-11-10, 20:18
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Den 14 oktober 1996 mördades en 25-årig student på Valhallavägen i Stockholm.

Det här är ett olöst mord som jag minns och inte glömmer av någon anledning. Någon ringde dessutom till polisen från en telefonkiosk och tipsade om att det fanns ett offer, förmodligen var det gärningsmannen.

Jag minns det också inte minst för att Efterlyst har tagit upp det några gånger.
"Svartlings ridskola tror jag det heter" sa killen som ringde.
Om det är mördaren så har han någon form av samvete iallafall vilket tyder på att det är ett rån som gått snett.
Man borde ju kunna göra röstanalys på den misstänkte som det stod i DN att man hade en.
Citera
2009-11-11, 01:30
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Jag minns det också inte minst för att Efterlyst har tagit upp det några gånger.
"Svartlings ridskola tror jag det heter" sa killen som ringde.
Om det är mördaren så har han någon form av samvete iallafall vilket tyder på att det är ett rån som gått snett.
Man borde ju kunna göra röstanalys på den misstänkte som det stod i DN att man hade en.

ah. Har man DNA? Har inte sett att det tagits upp på Efterlyst.

Rån eller inte så verkar ju övervåldet mot just ögonen väldigt märkligt...
Citera
2009-11-11, 16:58
Medlem
Det här fallet minns jag från Efterlyst rekonstruktioner, de hade med det flera ggr. Har tyvärr inget att bidra med för tillfället men jag hoppas att tråden kan komma igång för det är ett intressant fall.
Citera
2009-11-11, 23:01
Bannlyst
Polisen misstänkte att det fanns samband med mordet på natt-hotell-portiern på Gotland då det var kraftigt våld mot ögonen på bägge offren ...

se AB
Citera
2009-11-11, 23:08
Medlem
ercys avatar
Jag vill också dra till minnes att tv4 tog med detta fall i "Cold Case Sverige". Mycket intressant fall med att rånaren/mördaren spang nerför bragevägen (eller något liknande) och svängde vänster, gick sedan in i en telefonkiosk och ringde polisen, harsvårt att glömm den rösten.
Citera
2009-11-11, 23:10
Medlem
ercys avatar
Hette han inte Per?
Citera
2009-11-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Hette han inte Per?

Jo, offret hette Per, minns dock inte efternamnet. Som andra sagt är det ett intressant fall. Den som ringde, den förmodade gärningsmannen försökte antagligen dölja att han hade god lokalkännedom, då han först inte låtsades veta vad valhallavägen var men sedan kände till Svartlinge Ridskola.
Citera
2009-11-12, 20:15
Medlem
Mulas avatar
Per Häggström hette han. Fallet togs upp i cold case S01E07.
Jag minns det också eftersom jag själv gick på KTH och passerade samma plats bara en timme innan mordet skedde ungefär, vilket ju gav en kalla kårar.
Han var (har jag för mig) klubbmästare på Väg&Vatten på väg hem från en fest. Det antogs i början att det var ett rånmord men det skrevs väl av och huvudhypotesen idag är väl att han råkade ut för mördaren av en ren slump.
Citera
2009-11-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Per Häggström hette han. Fallet togs upp i cold case S01E07.
Jag minns det också eftersom jag själv gick på KTH och passerade samma plats bara en timme innan mordet skedde ungefär, vilket ju gav en kalla kårar.
Han var (har jag för mig) klubbmästare på Väg&Vatten på väg hem från en fest. Det antogs i början att det var ett rånmord men det skrevs väl av och huvudhypotesen idag är väl att han råkade ut för mördaren av en ren slump.

Att helt utan något motiv mörda en främling och sedan ringa SOS låter som ett mycket ovanligt beteende.

Varför avskrevs rånmordsteorin och när?
Citat:
Publicerat 2008-05-26 09:00

14 oktober 1996: Man, Valhallavägen, Stockholm
Ett av de mest uppmärksammade ouppklarade morden. Mannen, en student, anses ha blivit rånmördad efter en fest på KTH och larmet tros ha slagits av mördaren själv. Offret hittades utomhus, han var knivhuggen och avled på sjukhus. En person misstänktes, men kunde inte bindas till brottet. Ett ärende som cold case-gruppen har bearbetat i detalj utan fullständig framgång.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/olo...kholm-1.639283
Citera
2009-11-12, 20:44
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Att helt utan något motiv mörda en främling och sedan ringa SOS låter som ett mycket ovanligt beteende.

Varför avskrevs rånmordsteorin och när?

Ja, men det är ju också oftast de fallen som förblir ouppklarade.

Jag har för mig att rånmordsteorin tonades ner rätt snart efter att det hände. Men i din länk så står den ju kvar, ser jag nu. Det som sas på skolan efteråt var att Per i egenskap av klubbmästare hade varit ansvarig för pengarna på festen han varit på och att han hade hela festkassan med sig hem. Om detta var anledningen så måste ju mördaren i så fall ha känt till detta innan och följt efter honom från skolan.
Det var detta med festkassan som jag har för mig som dementerades senare, eftersom man inte kunde hitta några belägg på att han varit förföljd från skolan och råkat ut för ett planerat rånmord.
Men det kan ju fortfarande ha varit så att det var ett "vanligt" gaturån som gick överstyr utan att det hade någon koppling till ovanstående.
Citera
2009-11-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Ja, men det är ju också oftast de fallen som förblir ouppklarade.

Jag har för mig att rånmordsteorin tonades ner rätt snart efter att det hände. Men i din länk så står den ju kvar, ser jag nu. Det som sas på skolan efteråt var att Per i egenskap av klubbmästare hade varit ansvarig för pengarna på festen han varit på och att han hade hela festkassan med sig hem. Om detta var anledningen så måste ju mördaren i så fall ha känt till detta innan och följt efter honom från skolan.
Det var detta med festkassan som jag har för mig som dementerades senare, eftersom man inte kunde hitta några belägg på att han varit förföljd från skolan och råkat ut för ett planerat rånmord.
Men det kan ju fortfarande ha varit så att det var ett "vanligt" gaturån som gick överstyr utan att det hade någon koppling till ovanstående.

Men tog mördaren med sig festkassan? I så fall är väl ett rånmord det mest sannolika, då en total främling för det första inte skulle känt till att offret hade pengar på sig och för det andra skulle vara i sådan psykisk obalans att han inte skulle leta efter pengar bland offrets tillhörigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in