Citat:
Exakt de parametrar du nämner är de man sätter sitt hopp till, bland annat just för att de utforskats i någon mån och man sålunda vet att de kan mätas på. Precisionen, med de mätmetoder som finns tillgängliga, när det gäller att koppla en viss röst till en viss person har också börjat undersökas och de är otillfredsställande låga. Så som bevis är det inte så mycket att hänga i granen.Om du anser att det säkraste röstidentifiering som finns är när en person som känner den som ska identifieras anser du i själva verket att forensisk fonetik och röstanalys är fullständigt värdelös. Det har jag faktiskt svårt att tänka mig, även om man tar i beaktande den bristande populationsvalideringen - av ett antal olika skäl. Stämbandsspänning, grundton för tal och formanter är parametrar som är i hög grad konstanta mellan varje talare, också oberoende av språk och/eller dialekt. De parametrarna är vidare maskinellt identifierbara relativt enkelt via ett oscilliskopinterface. Det skulle förvåna mig storligen om det inte gick att på ett säkert sätt identifiera ett par tusen röstklanger per kön - redan innan man gör någon som helst fonetisk analys stricto sensu. När det gäller denna så har vi, bara för att ta ett exempel, just nu åtminstone tio olika väl åtskiljbara sätt att uttala sje-ljud på, varav mer än hälften förekommer inom ett såpas homogent dialektområde som det stockholmska.
Det är inte sånt jag utgår ifrån. Mina uppfattningar om vad som bör vara rimligt att åstadkomma när det gäller röstanalys beror på mina personliga erfarenheter som sångare och fonetikstuderande. Det lär aldrig kunna gå att få samma typ av kopplingsgrad som med DNA-profilering, där ju en komplett matchande DNA-profil bara leder fel om det är fråga om planterat DNA, DNA avsatt vid ett annat tillfälle än brottstillfället, eller en okänd enäggstvilling. Men att röstanalys åtminstone potentiellt har kapaciteten att ringa in en krets på mindre än etthundra människor i stockholmsområdet är jag alldeles övertygad om.
Det är inte sånt jag utgår ifrån. Mina uppfattningar om vad som bör vara rimligt att åstadkomma när det gäller röstanalys beror på mina personliga erfarenheter som sångare och fonetikstuderande. Det lär aldrig kunna gå att få samma typ av kopplingsgrad som med DNA-profilering, där ju en komplett matchande DNA-profil bara leder fel om det är fråga om planterat DNA, DNA avsatt vid ett annat tillfälle än brottstillfället, eller en okänd enäggstvilling. Men att röstanalys åtminstone potentiellt har kapaciteten att ringa in en krets på mindre än etthundra människor i stockholmsområdet är jag alldeles övertygad om.
Däremot skulle utvecklingen av sådana metoder kunna dra stor nytta av påpekanden av det slag du gör ovan av. Tror också jag. Men steget från att du eller jag tror det är mycket långt till att det faktiskt utförs i dagens praktik.