2024-02-06, 17:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
humans exposed to extreme threat may react with a state of involuntary, temporary motor inhibition known as tonic immobility.

Jag gillar hur vissa i princip jämför en hand på låret med att spendera en vecka vid frontlinjen vid Verdun 1916.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det har inte förekommit något "extremt hot" i detta fallet, och kvinnan har inte attackerats eller överfallits.

Räcker inte våldtäkten som ett extremt hot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Nej. Om BO:s vittnesmål är sant har hon de facto tvingats till sex.

Du har redan sagt det, sedan citerade jag ordets innebörd och bad dig peka ut vilken del som passade in här, nu är du tillbaka på ruta ett. Vill du börja om på nytt varje gång du blir påkommen med att ha fel så känns det som en rätt onödig diskussion. Vill du bara slösa vår tid?

Citat:
Vilka bevis pratar du om?

Att hon har svart bälte i judo, att hon har vunnit regionala tävlingar i både styrkelyft och armbrottning - det måste väl ändå anses bidra till att hon har bättre kapacitet att försvara sig relativt genomsnittskvinnan. Dessutom är det ju ingen liten tjej om hon tävlar i 70-kilos-klassen. Håller du inte med?

Citat:
Naturligtvis inte. Ömsesidighet är ett ganska lågt ställt krav.

Så därför anser du att det inte är våldtäkt, vad bra.
Citera
2024-02-06, 17:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Halvtaskigt formulerat från min del.

Du ifrågasätter om de finns någonting som styrker att hon är rädd för mannen. Det är det jag bemöter, att hon inte behöver en specifik anledning att vara rädd för honom utan de är en vanlig reaktion på ett sexuellt övergrepp.

Sen hur BO väljer att uttrycka den rädslan/paralysen/overklighets-känslan är såklart olika från fall till fall. Men poängen är att det i sig är ingen avvikande, tvärt om.

Jag förstår vad du menar, dock nämns ingenting om detta i förundersökningen, och är det något som ingår i domstolens bedömning av kvinnans trovärdighet bör det nämnas någonstans.

Jag kan fortfarande inte förstå varför kvinnans berättelse anses trovärdig och mannens inte.
Citera
2024-02-06, 17:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Räcker inte våldtäkten som ett extremt hot?

Hur är själva samlaget ett hot?????
Citera
2024-02-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår vad du menar, dock nämns ingenting om detta i förundersökningen, och är det något som ingår i domstolens bedömning av kvinnans trovärdighet bör det nämnas någonstans.

Jag kan fortfarande inte förstå varför kvinnans berättelse anses trovärdig och mannens inte.

Ord står mot ord, det handlar om upplevelser och känslor. Rätt svårt utreda om man haft grund för sina upplevda känslor eller om de är vanligt förekommande.

Skulle tänka mig att fupen blivit extremt lång om man ska ta sånt i beaktande.
Citera
2024-02-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur är själva samlaget ett hot?????

Det kanske du skulle förstå om två grova karlar började göra sexuella närmanden mot dig och du insåg att du inte kunde fly/inte kunde fäkta dig fri och de inte överhuvudtaget tog hänsyn till ditt "nej, sluta", att du puttade bort dem osv. Utan de fortsatte. Och du inser "de lyssnar inte på mig, utan de kommer våldta mig och använda det våld som behövs för att få sätta på mig". Det samlaget skulle du nog uppfatta som ett hot. Och även deras totala brist på att hörsamma dina försök att få dem att sluta, skulle du nog uppfatta som hot.

Fast vem vet? Hade du erbjudit dem att sova hos dig och öppnar i din pyjamas, så är det kanske så att du faktiskt ville ha sex med dem. Din pyjamas är ju kanske litegrann att se som en invit till lite fint bögsex.

Eller. Så kanske du går med på sexet för att sedan kunna anmäla dem för våldtäkt och punga ut nästan 300 000. Inte illa peng för lite motvilligt bögsex med två grova män.

Börja tänk Fiffiniffi! Inse att kvinnor inte vill ha sex med varenda man de känner. Och att för en kvinna som inte vill ha sex med en man, så är det exakt samma sak som när du inte vill ha bögsex med en man. Oavsett om ni erbjudit dem sovplats och har nattsärken på eller inte.
Citera
2024-02-06, 17:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Skulle tänka mig att fupen blivit extremt lång om man ska ta sånt i beaktande.

Så du tror typ att MÄ inte nämner att hon blev paralyserad för att hon var orolig att fup skulle bli för lång???
Citera
2024-02-06, 17:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det kanske du skulle förstå om två grova karlar började göra sexuella närmanden mot dig och du insåg att du inte kunde fly/inte kunde fäkta dig fri och de inte överhuvudtaget tog hänsyn till ditt "nej, sluta", att du puttade bort dem osv. Utan de fortsatte. Och du inser "de lyssnar inte på mig, utan de kommer våldta mig och använda det våld som behövs för att få sätta på mig". Det samlaget skulle du nog uppfatta som ett hot. Och även deras totala brist på att hörsamma dina försök att få dem att sluta, skulle du nog uppfatta som hot.

Fast vem vet? Hade du erbjudit dem att sova hos dig och öppnar i din pyjamas, så är det kanske så att du faktiskt ville ha sex med dem. Din pyjamas är ju kanske litegrann att se som en invit till lite fint bögsex.

Eller. Så kanske du går med på sexet för att sedan kunna anmäla dem för våldtäkt och punga ut nästan 300 000. Inte illa peng för lite motvilligt bögsex med två grova män.

Börja tänk Fiffiniffi! Inse att kvinnor inte vill ha sex med varenda man de känner. Och att för en kvinna som inte vill ha sex med en man, så är det exakt samma sak som när du inte vill ha bögsex med en man. Oavsett om ni erbjudit dem sovplats och har nattsärken på eller inte.

1) För det första så är det väl handlingarna utanför samlaget som är hoten?

2) För det andra så kommer du behöva ha ihjäl mig innan du kan sätta på mig.

3) När ska du svara på inläggen som väntar på dig?
Citera
2024-02-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu påstod Esteban att hon tvingats till sex, och då påpekade jag att det inte förekommit något tvång. Vad jag förstår av det du skriver ovan så har du förstått att det inte förekom något tvång här.

I detta fallet är det tydligt att sexet var frivilligt i den mening att ingen form av våldtäkt förekommit då kvinnan själv berättar att hon gett mannen intrycket att hon ville ha sex.

Enligt BO var det tydliga nejsignaler i ord och handling där i början, men det har du och jag tvistat om vid flera ordväxlingar förut och kommer inte överens. Du tror på V och jag på BO.
Sen förstår jag inte fortfarande hur du kan tolka detta som står i ett av förhören med BO att hon berättat att hon gett intrycket av att hon ville ha sex:

Tror du att Viking förstod att du inte ville?
Jag tror att han fattade att jag inte var på det till 100% då jag puttade bort honom och sa nej
men när jag gav upp kanske han tänkte att "nu vill hon"

Gällande nya samtyckeslagen räcker det med att man inte deltagit frivilligt. Man behöver inte använda hot och tvång numer alltså för att dömas för våldtäkt. Nu menar ju tingsrätten också att strypningarna och våldet mot bordet borde rendera i 3 ytterligare månader, därav 3 år och 3 månader.
Vi får se vad hovrätten kommer fram till.

PS! Svarade mest på ditt inlägg för att det såg ut som du bytt sida/ståndpunkt när du skrev som du skrev till Esteban. Kanske en freudian slip, så snart så kommer du att komma till insikt....
Citera
2024-02-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så du tror typ att MÄ inte nämner att hon blev paralyserad för att hon var orolig att fup skulle bli för lång???

Nej de sa jag inte.

Det jag säger är att om man ska utreda varje subjektiv upplevd känsla som man nämner kommer fupen bli lång. Därför utreds inte subjektivt upplevda känslor på det sättet som OY efterfrågat.
Citera
2024-02-06, 17:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej de sa jag inte.

Det jag säger är att om man ska utreda varje subjektiv upplevd känsla som man nämner kommer fupen bli lång. Därför utreds inte subjektivt upplevda känslor på det sättet som OY efterfrågat.

Borde oavsett inte MÄ nämnt för polisen om hon blev paralyserad?

Jag förstår inte varför du pratar om något som inte ens MÄ gjort gällande....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in