2024-02-06, 14:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
micro113
Det de skall beskriva i rätten är ju de reaktioner de sett hos henne, vad hon har berättat och utifrån deras uppfattning om det handlar om ärlighet/pålitlighet.

Huruvida någon faktiskt är ärlig och pålitlig kan du aldrig - oavsett hur länge och djupt ni känner varandra - ge ett absolut säkert svar på. Det är en fråga som du bara kan besvara med din uppfattning.
En uppfattning kan man bilda sig tidigt in i bekantskapen eller det kan ta längre tid, det är väldigt olika.

Så, då är vi tillbaks på ruta ett.

Domstolen tror mer på kvinnan än mannen därför att "vännerna" vilka aldrig kan ge ett absolut säkert svar på om kvinnan talar sanning anses tala sanning, oklart varför.

Domstolen har bestämt sig för att "vännerna" har hunnit bilda sig en tillräckligt god uppfattning om kvinnan, oklart på vilken grund, framgår det i fup?
Citera
2024-02-06, 14:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han är dömd.
Hur ser du på ditt eget dömande, misstänkliggörande och smutskastande av bo?

Här har vi en debatt. Om du har något emot att folk anser att den unge mannen känns mer trovärdig än henne så får du helt enkelt acceptera det. Det har inget med kön att göra.

Citat:
Jag är övertygad om att han talar sanning om en del saker - de är bland annat eniga om en del saker.
Min uppfattning är däremot att han ljuger om avgörande saker. Saker som har betydelse. .

Vi andra tror däremot att han talar sanning om avgörande saker. Tyvärr drog TR fel slutsatser utifrån den obefintliga bevisningen.

Citat:
JO det har jag ju eftersom jag läst FUP.
Både han och E berättar att han babblat till E om att han legat..

Du läser nog bara väldigt slarvigt i vanlig ordning och drar dina egna slutsatser.

Citat:
Han är försatt på fri fot för att han inte längre kan störa utredningen - ja.
Jag utgår ifrån att han överklagat, men det är inget jag vet.
Oavsett så är han dömd i Tingsrätten.

Ja det är konstigt eftersom det i mångt och mycket verkar handla om en ord mot ord historia?

Citat:
Jag när man använder ord som "tyder på" då pratar man om en slutats givetvis.
Nej, ni är inte ärliga och ni betraktar inte fallet - ni har sida upp och sida ner klistrat lögner och sjuka fantasier på brottsoffret - samt tillskrivit henne den ena dåliga egenskapen efter den andra..

Du vet inte om hon talar sanning. Du vet inte heller om den unge mannen ljuger.

Citat:
Varför tror du inte kvinnan?

Därför att den unge mannen känns mer trovärdig med tanke på omständigheterna.

Citat:
Jag vet att det är för att hon är kvinna och för att du predikar att män skall ha rätten att tvinga sig på ovilliga kvinnor.

Vilka sjuka konstiga tankar du har. Ingen har predikat det som du påstår. Man kan dessutom bara spekulera i varför du är så ovillig att överväga att den unge mannen kan var oskyldig? Det måste nästan vara för att han är man som du smutskastar och misstänkliggör honom i inlägg efter inlägg?

Citat:
Vi har ju diskuterat förr - och det är skillnaden på dig och mig, jag kan utgår inte från könet och drar min slutsats såsom du gör i alla våldtäktsfall du kommenterar.

Du utgår själv alltid ifrån könet. Det vet du själv. Så klart att du tar kvinnans parti, kvinnor talar alltid sanning.

Citat:
Skojar du med mig .. hon anmälde ju samma dag.

Efter att bla ha pratat med kortvariga vänner. Vet du varför hon inte ringde polisen först?

Citat:
Vad har det för relevans?
Är alla som inte tidigare dömts oskyldiga till det de gör för att de inte tidigare dömts?
Du bör nog ta dig en funderare på var man hamnar med ett så tokigt resonemang..

Du försöker hela tiden misstänkliggöra den unge mannen. Varför? Han är trots allt tidigare ostraffad. Detta pekar väl på att han har en bra karaktär?

Citat:
Det gör han nog själv. Dagen efter verkade han spak och jag tror det landar i att han insett vilket brott han begått och att det är svårt för honom att hantera.
Fullt förståeligt..

Men om det är sant vet inte du eftersom du är endast intresserad av att svartmåla och misstänkliggöra i vanlig ordning.

Citat:
Jag vet att du är kvinnohatare - ditt kön spelar ju ingen roll det är din inställning till kvinnor jag pratar om.

Skitsnack! Det är din hatiska inställning till män som är det intressanta här, du vill inte ens tänka tanken att han kan vara oskyldig. Du vet dessutom lika väl som alla andra att domstolar kan dra fel slutsatser från tid till annan, du vet också att felaktiga anmälningar förekommer.

Citat:
Ja vad vet man ..

Det enda du verkar propagera för är att män kan inte tala sanning i såna här mål.
Citera
2024-02-06, 15:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, hon frågade inte om de knullat.

E säger uttryckligen att hon ringde för att kolla vad som hände under övernattningen. Om det nu är så naturligt att låta folk sova över mitt i natten, varför tror du ens E ringde och kollade hur det hade gått? Tror du hon ville ha detaljer om MÄ möblemang eller nåt?
Citera
2024-02-06, 15:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Här har vi en debatt. Om du har något emot att folk anser att den unge mannen känns mer trovärdig än henne så får du helt enkelt acceptera det. Det har inget med kön att göra.
Det är du - inte jag -som dragit in kön.
Och du får helt enkelt acceptera att alla andra inte tycker V är trovärdigare än BO

Citat:
Vi andra tror däremot att han talar sanning om avgörande saker. Tyvärr drog TR fel slutsatser utifrån den obefintliga bevisningen.
Vilka är "vi"?
Jag har sett rätt många i tråden som inte delar den uppfattningen.
Det var inte en obefintlig bevisning.

Citat:
Du läser nog bara väldigt slarvigt i vanlig ordning och drar dina egna slutsatser.
Vill du hävda att V inte berättade för E att han "legat" - eller?
Nej, jag läser ur FUP

Citat:
Ja det är konstigt eftersom det i mångt och mycket verkar handla om en ord mot ord historia?
Nej, det är inte ord mot ord. Hon har stödbevisning i form av intyg och vittnen.
Det är inte heller konstigt att han släpps ur häkte, eftersom de är mer än fulla och han inte längre kan göra något för att störa utredningen.

Citat:
Du vet inte om hon talar sanning. Du vet inte heller om den unge mannen ljuger.
Detta har ingen som helst relevans till det du citerar.

Citat:
Därför att den unge mannen känns mer trovärdig med tanke på omständigheterna.
Det är din åsikt. Jag och åklagaren och Tingsrätten delar inte den.

Citat:
Vilka sjuka konstiga tankar du har. Ingen har predikat det som du påstår. Man kan dessutom bara spekulera i varför du är så ovillig att överväga att den unge mannen kan var oskyldig? Det måste nästan vara för att han är man som du smutskastar och misstänkliggör honom i inlägg efter inlägg?
Återigen är det du som drar in kön.
Jag har övervägt det givetvis - men kommit fram till att han inte är oskyldig precis som åklagare och Tingsrätt gjort.

Citat:
Du utgår själv alltid ifrån könet. Det vet du själv. Så klart att du tar kvinnans parti, kvinnor talar alltid sanning.
Nej, du gör det. I alla trådar som rör brott av den här arten.
Jag har till skillnad får dig varit i trådar där jag ansett mannen vara falskt anklagad, likväl som jag varit i trådar som denna där jag anser att förundersökningen talar för att han är skyldig.
Du är däremot alltid fixerad vid kön.

Citat:
Efter att bla ha pratat med kortvariga vänner. Vet du varför hon inte ringde polisen först?
Nej, men jag vet att det är en vanligt förekommande fördröjning - att den våldtagen i första hand söker stöd hos andra i närheten och sedan kontaktas polisen.
Det gäller för övrigt killar/män också som råkar ut för brott av liknande art eller andra våldsbrott - de tar ofta kontakt med någon annan i första hand och uppsöker sedan polis eller sjukhus.

Citat:
Du försöker hela tiden misstänkliggöra den unge mannen. Varför? Han är trots allt tidigare ostraffad. Detta pekar väl på att han har en bra karaktär?
Återigen - han ÄR inte bara misstänkt utan DÖMD.
Jag försöker alltså inte "misstänkliggöra".
Nej, det räcker verkligen inte med att inte vara dömd för att ha en bra karaktär.
Citera
2024-02-06, 15:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Intressanta saker ur FUP, nu när jag läst vissa förhör noggrant.

Förhör med Ju*lia:
FL: Vad visste du om Vi*king sen tidigare?
Ju*lia:Hon har berättat att han har kanske kollat lite på henne i skolan och så. Att dom har varandra på snap och hon har sagt att han var lite konstigt vibe. Lite obehaglig. Men att dom ändå var i samma mentorsgrupp och att dom skrev ibland, pluggade ibland.
FL: På vilket sätt var det han var lite obehaglig, konstig vibe?
Ju*lia:Ja, tidigare när hon bodde i Stockholm så var det lite samma med en annan kille som hon träffade när hon körde judo. Så drog hon liknelser att han var lite som honom, lite så
aggressiv i sättet eller lite så.. Aa. Inte den snällaste kanske. Annars hade hon inte så mycket
uppfattning om honom.
Hon hade inte träffat honom så många gånger. Tror inte hon hade
hängt med honom själv innan.

Inte konstigt att målsägande var ångestladdad över att ha hem Vi*king till sig... Hon hade en "konstig vibe" kring honom. Men samtidigt var de i samma mentorsgrupp... Man kan förstå henne ambivalens. Mellan att vilja hjälpa en kursare som behöver någonstans att sova, men ändå brottas med det att han har "en konstig vibe".

Förhöret med Ju*lia gör snap-konversationen målsägande har med Z. ännu tydligare.

Stackars målsägande! Hon hade uppenbarligen en magkänsla kring den dömde, men ville ändå vara en snäll kurskamrat och erbjuda honom sovplats på sitt golv när han missat bussen.

Om du läser lite noggrannare ser du också att MÄ hade ett ex som påminde om V. Vilket är ett ytterligare ett tecken på MÄ visst hade intresse för V, eftersom hon bevisligen dragits till samma sorts kille tidigare.

Citat:
Och som micro skriver, han skickar meddelande till målsägande "Spontant uppfattar jag det som att detta är något som du vill att vi håller för oss själva?" samtidigt som han har berättat för sin vän E*mmie att han och målsägande har haft sex. Motsägelsefullt av honom. Och visar iaf. för mig tydligare än förut att smset förmodligen mer var ett förtäckt hot att målsägande ska hålla tyst om det hela.

Det är ingen som helst motsägelse. Det är en FRÅGA riktad till MÄ och hon gör heller inget löfte. En total nothing burger i vanlig ordning. Clown
Citera
2024-02-06, 15:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
E säger uttryckligen att hon ringde för att kolla vad som hände under övernattningen. Om det nu är så naturligt att låta folk sova över mitt i natten, varför tror du ens E ringde och kollade hur det hade gått? Tror du hon ville ha detaljer om MÄ möblemang eller nåt?
Du ljuger -- igen

Hur visste du om att han hade varit hemma hos henne och sovit där, hur fick du reda
på det.
Jag tror att jag ringde honom för att snacka liksom. Han hade ju skrivit att han skulle dit
liksom, så då tänkte jag bara checka läget liksom. Men då sa han ju bara liksom att han hade
sovit där och att dom hade legat och så ja så var det inte så mycket mer med det typ.

Checka läget innebär inte att man vill veta om någon gökat.
Det betyder att man vill veta hur någon mår, om allt är bra osv.

Så när din mamma ringer dig nästa gång och checkar läget - bespara henne dina r-fantasier.
Citera
2024-02-06, 15:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
E säger uttryckligen att hon ringde för att kolla vad som hände under övernattningen.

Citat:
Du ljuger -- igen

Hur visste du om att han hade varit hemma hos henne och sovit där, hur fick du reda
på det.
Jag tror att jag ringde honom för att snacka liksom. Han hade ju skrivit att han skulle dit
liksom, så då tänkte jag bara checka läget liksom. Men då sa han ju bara liksom att han hade
sovit där och att dom hade legat och så ja så var det inte så mycket mer med det typ.

Checka läget innebär inte att man vill veta om någon gökat.
Det betyder att man vill veta hur någon mår, om allt är bra osv.

Så när din mamma ringer dig nästa gång och checkar läget - bespara henne dina r-fantasier.

Du är verkligen helt otrolig. Det står ju för fan där i svart och vitt!

på det.
liksom
, så då tänkte jag bara checka läget liksom. Men då sa han ju bara liksom att han hade

Hon visste att han skulle dit mitt i natten, hon ville kolla vad som hände, och då sa han att de legat. DET ÄR EXAKT VAD JAG SKREV, ditt sönderknullade, vidriga snödriveluder.
Citera
2024-02-06, 15:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du är verkligen helt otrolig. Det står ju för fan där i svart och vitt!

på det.
liksom
, så då tänkte jag bara checka läget liksom. Men då sa han ju bara liksom att han hade

Hon visste att han skulle dit mitt i natten, hon ville kolla vad som hände, och då sa han att de legat. DET ÄR EXAKT VAD JAG SKREV, ditt sönderknullade, vidriga snödriveluder.
Hon skriver alltså inte uttryckligen att hon skall "kolla vad som hände på övernattningen"
Hon säger att ville kolla läget läget - dvs hur det är efter. Hon säger INTE "kolla vad de gjorde".
Normal människor frågar inte andra efter om de gökat under natten.
Det ingår inte i normalt beteende att fråga efter sådant.

Han serverade informationen utan att hon frågat.
Däremot var det ju inget att skryta med -- så det blev lite ångestfyllda glidningar i ämnet istället.
Citera
2024-02-06, 16:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nu behöver inte hot och tvång förekomma i den nya samtyckeslagen som bygger på frivilligt sex, vilket inte förekom i detta fall. I detta fall fick V 3 extra månader för strypningarna och blåmärkena mot bordet.

Nu påstod Esteban att hon tvingats till sex, och då påpekade jag att det inte förekommit något tvång. Vad jag förstår av det du skriver ovan så har du förstått att det inte förekom något tvång här.

I detta fallet är det tydligt att sexet var frivilligt i den mening att ingen form av våldtäkt förekommit då kvinnan själv berättar att hon gett mannen intrycket att hon ville ha sex.
Citera
2024-02-06, 16:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fick han något märke av att du knuffade bort honom?

Nej.

Hur vet hon det, taget ur luften, ingen följdfråga?

Har försvaret öht nämnt och ifrågasatt nedanstående?

Inte helt med på det och inte var på det till 100%,,,,det betyder att kvinnan varit med på noterna till någon del.
Citera
2024-02-06, 16:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Inte helt med på det och inte var på det till 100%,,,,det betyder att kvinnan varit med på noterna till någon del.

Till hennes försvar är det en lite märklig fråga...men jo, det där svaret ger lite alarmklockor...
Citera
2024-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Spelar ingen roll om hon var med på de till någon del. Det är ju de man inte gav samtycke till som spelar roll.

Man kan ge samtycke till att ha vaginalt sex men inte analt. Fortfarande våldtäkt om mannen skulle ha analsex ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in