2023-08-28, 17:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja visst hörredu, massa män från förra sekelskiftet ex. var ju hemma med sina barn och tog aktivt ansvar för deras omvårdnad.
Äktenskapsfrekvensen kan mycket möjligt vara högre i vår samtid än vad den var förr...Massa människor "förr" var tvungna att gå ogifta, för de hade inte råd/ möjlighet gifta sig.
https://popularhistoria.se/sveriges-...gel-i-storstan

Och forna tiders "lösning" på hur oönskade barn skulle "tas om hand" var ju änglamakerskor, vanvård, barnhem, utaccorderingar av olika form....och detta fenomen har ju inte alls lett till några "problem" överhuvudtaget oh nooo!
Tack för länken.
Jag får uppdatera uppfattning om antalet äktenskap.
Jag har läst lite om hur det gick till i det gamla bondesamhället men din skrift avhandlade industrialismens intåg.

Jag är väl också lite formad av Per Anders Fågelström men sitt stockholmsepos.
Citera
2023-08-28, 18:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det var mycket som var sämre förr, och till stor del handlar det om vilket "förr" man avser. Det är inte förrän på 70-talet som män mera systematiskt börjar vara hemma med barn och det sammanhänger till stor del med den ekonomiska utvecklingen.

Vem som får tycka i det avseendet, men det kan inte enbart vara den enskildes ensak att identifiera sig som den tycker.

Vi kan knappast lagstifta om detta, utan det handlar från alla sidor om en känsla och om den känslan återfinns i för liten utsträckning så föreligger ingen dubbelriktad identifikation. Det är litet som ett kärleksförhållande - det kan inte lagstiftas fram, och det är inget brott om den ena parten inte upplever känslan.

Nej, det gör det inte i normalfallet. Undantagsfallen är få, och torde därtill finnas åt båda hållen, men med en övervikt åt manligt ansvarssmitande.

Som Du säkert vet har vi olika påföljder för olika brott, och i detta fall torde fängelse utdömas tämligen sällan. Fö ser jag inte att Du presenterar något underlag för Dina beräkningar, så det är väl gissningar, ungefär lika goda som mina gissningar.

Om inte fängelse finns med så är det ju bara en penning fråga, det blir onödigt dyrt med abort.
Citera
2023-08-28, 19:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du snackar nutid.
Kom igen när Sverigedemokraterna fått till tio års fängelse för olaglig abort.

Först kommer abort turism för de som har råd sedan kommer galje och annat användbart.

Abort frågan är inte ett dugg objektiv.

Nej, naturligtvis är abortfrågan subjektiv. Denna, och andra trådar, tydliggör olika ståndpunkter och bakgrunden till dessa. Detta har ett stort demokratiskt värde, ty i vårt land låter vi sedan folkflertalet bestämma hur lagarna skall se ut. Eller, i alla fall väljer folkflertalet de som bestämmer hur lagarna skall se ut.

Citat:
Det sociala trycket krävde giftermål och frånskildaoch ogifta kvinnor med barn stod lägst på samhällstegen

Sen tror jag att svenska män har lärt sig att ta mycket mer ansvar för hem och barn numera.
Kvinnor tillåts nu att studera och mannen deltar i ansvaret för hemmet.

Nåja, kvinnor har för all del studerat ganska länge vid det här laget, och mäns ansvar för hemmet har nog alltid funnits men tagit sig andra uttryck. Arbetsfördelning var nödvändig förr i världen.

Citat:
Om inte fängelse finns med så är det ju bara en penning fråga, det blir onödigt dyrt med abort.

Fängelse måste naturligtvis finnas med, men det torde knappast utgöra normalpåföljden.
Citera
2023-08-28, 19:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, naturligtvis är abortfrågan subjektiv. Denna, och andra trådar, tydliggör olika ståndpunkter och bakgrunden till dessa. Detta har ett stort demokratiskt värde, ty i vårt land låter vi sedan folkflertalet bestämma hur lagarna skall se ut. Eller, i alla fall väljer folkflertalet de som bestämmer hur lagarna skall se ut.

Nåja, kvinnor har för all del studerat ganska länge vid det här laget, och mäns ansvar för hemmet har nog alltid funnits men tagit sig andra uttryck. Arbetsfördelning var nödvändig förr i världen.

Fängelse måste naturligtvis finnas med, men det torde knappast utgöra normalpåföljden.

Jag minns inte om du brukar använda abort = mord, men de som anser så bör ju vilja ha drakoniska straff.

Hundra dagsböter är väl inget.
Dessutom måste du ha med medhjälpare.
Dina containrar kommer att behövas.
Citera
2023-08-28, 20:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag minns inte om du brukar använda abort = mord, men de som anser så bör ju vilja ha drakoniska straff.

Hundra dagsböter är väl inget.
Dessutom måste du ha med medhjälpare.
Dina containrar kommer att behövas.

Nej, mord anser jag skall reserveras för födda människor.

Exakt hur lagtexten bör formuleras låter jag lagkunniga reda ut, ty det är inte min expertis.
Citera
2023-08-28, 22:40
Medlem
Citat:
Tack för länken.
Jag får uppdatera uppfattning om antalet äktenskap.
Jag har läst lite om hur det gick till i det gamla bondesamhället men din skrift avhandlade industrialismens intåg.

Jag är väl också lite formad av Per Anders Fågelström men sitt stockholmsepos.
Fågelström....fin-gina grejer...

Är vanligt att man tror att människor var mer gifta förr...men alltså inte helt sant.
Speciellt inte om man även lägger till att i vår tid så skiljer sig folk föra tt gifta sig igen, vi gifter oss alltså mer än "förr".
Citera
2023-08-28, 22:47
Medlem
[quote=Strix m/94|85558249]
Citat:
Det tycks mig som att Du har en mycket ensidig syn på vad som är att ta ansvar, och Du gör äldre tiders män en stor orättvisa.

Förstår att du anser att överlåta allt praktiskt ansvar på kvinnor är att " ta ansvar".

Citat:
Att vara svensk är inte någon slags hederstitel som måste tillkomma alla som så önskar. Det är en benämning, som knappast kan lagstiftas fram.

Att vara svensk är en nationell och kulturell identitet, vad människor identifierar sig som är självklart upp till dem.

Citat:
Och för detta finns det numera ett större antal preventivmetoder att tillgå, som särskilt om de kombineras ger ett mycket bra skydd.

Som alltså BEVISLIGEN inte täcker behovet.
Alla preventivmedel kommer med viss % risk.
Alla kan heller inte använda alla preventivmedel.

Liksom JUST! därför människan i alla tider, så även i moderna tider med preventivmedel, har behövt och gjort aborter
Citera
2023-08-28, 23:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Förstår att du anser att överlåta allt praktiskt ansvar på kvinnor är att " ta ansvar".

Är att fälla och hugga årsbehovet av ved att ta praktiskt ansvar? Att lägga upp vinterförråd med mjöl, rotfrukter och kött? Att stängsla för djuren? Att skotta snö? Att lägga om taket?

Citat:
Att vara svensk är en nationell och kulturell identitet, vad människor identifierar sig som är självklart upp till dem.

Du gör det så enkelt för Dig. Verkligheten är mera komplex.

Citat:
Som alltså BEVISLIGEN inte täcker behovet.
Alla preventivmedel kommer med viss % risk.
Alla kan heller inte använda alla preventivmedel.

Liksom JUST! därför människan i alla tider, så även i moderna tider med preventivmedel, har behövt och gjort aborter

Det finns risk med nästan allt vi människor gör. Det torde finnas fullt tillräckliga kombinationsvarianter för att risken skall vara nära noll, och är man helt hundraprocentigt övertygad om att man aldrig vill skaffa barn, så kan man ta till sterilisering.
Citera
2023-08-29, 01:29
Medlem
Citat:
Det är en värdering, Du ger uttryck för - inte en objektiv sanning. I vårt land, i vår tid torde den typen av överväganden överhuvudtaget inte behöva göras.

Helt säkert dör många kvinnor globalt, men inte i Sverige. Det finns heller ingen anledning att tro att det skulle bli särskilt många här heller med en restriktivare abortlagstiftning.

Absoluta flertalet kvinnor vill inte börja sitt föräldraskap som ensamstående mammor. Så. Om där inte finns en ansvarsfull pappa med i bilden, så är det inte lockande för tex. 18-åringen som inte gått ut gymnasiet att föda avkomman tex. I vårt land har folk sex innan äktenskapet. Och tom. utan att ens ha tänkt sig att gifta sig med varandra. Om oönskad graviditet uppstår därigenom så är det lätt för killen att säga "gör abort" och sedan dra. Och då måste det även rimligtvis vara så att tjejen också kan göra denna abort lagligt och säkert och reglerat.

Ska vi ha restriktivare abortlagstiftning, behöver vi också ha hårdare krav på män som gör kvinnor gravida: då får det bli tvångsgiftemål där mannen som gjort kvinnan gravid får lova evig trohet och kärlek och se till att ta hand om kvinnan och avkomman. Graviditet ska vara en angelägenhet för både mannen och kvinnan. Om vi ska ha restriktivare abortlagstiftning.

Om mannen kan fly ansvaret för graviditeten (genom att vilja abort), så måste även kvinnan kunna fly ansvaret för graviditeten (genom att kunna göra en laglig och säker och reglerad abort). Eller så får båda ta ansvaret för avkomman, om det ska vara restriktiv abortlagstiftning. Och då blir det tvångsgiftemål.

Barn förtjänar nämligen att födas önskade, älskade och att två föräldrar gemensamt tar ansvaret för avkomman.

Visst: det finns kvinnor som klarar denna uppgift galant på egen hand. och som tar ansvaret för avkomman, även om pappan drar innan avkomman ens är född. Men som sagt: flertalet kvinnor vill inte vara ensamstående mammor. Och har även dåliga möjligheter till det.
Citera
2023-08-29, 05:07
Medlem
Citat:
Det är en värdering, Du ger uttryck för - inte en objektiv sanning. I vårt land, i vår tid torde den typen av överväganden överhuvudtaget inte behöva göras.

Helt säkert dör många kvinnor globalt, men inte i Sverige. Det finns heller ingen anledning att tro att det skulle bli särskilt många här heller med en restriktivare abortlagstiftning.

Självklart blir det färre aborter.

Med striktare lagar (och mer stigma) skulle folk vara mer nogranna med vem de har sex med och att skydda sig.

Feministerna här försöker måla upp att antalet graviditeter skulle vara oförändrat oavsett lagstiftning (och stigma) vilket självklart inte är sant. Lagar och stigma är världens äldsta verktyg till att stävja beteende.
Citera
2023-08-29, 07:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, mord anser jag skall reserveras för födda människor.

Exakt hur lagtexten bör formuleras låter jag lagkunniga reda ut, ty det är inte min expertis.
Du får fundera över det, du bör ju ha tankar om hur du vill atten olaglig abort ska straffas.

Tex vadär en synnerlig grov abort med helt utan känsla för fostret.

https://sverigesradio.se/artikel/kon...icinska-regler

Ska embryo av stamceller. Avlivas efter 14 dagar. Bör de få leva?

Lyssna gärna på den här också
https://sverigesradio.se/artikel/kon...icinska-regler
Senast redigerad av pollenper 2023-08-29 kl. 07:19.
Citera
2023-08-29, 07:15
Medlem
pollenpers avatar
[quote=TomatKungen|85563313]Absoluta flertalet kvinnor vill inte börja sitt föräldraskap som ensamstående mammor. Så. Om där inte finns en ansvarsfull pappa med i ]

Tomaten kom med av misstag

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Självklart blir det färre aborter.

Med striktare lagar (och mer stigma) skulle folk vara mer nogranna med vem de har sex med och att skydda sig.

Feministerna här försöker måla upp att antalet graviditeter skulle vara oförändrat oavsett lagstiftning (och stigma) vilket självklart inte är sant. Lagar och stigma är världens äldsta verktyg till att stävja beteende.
Törs du ska om vilka straff som behövs för en en reell minskning?
Senast redigerad av pollenper 2023-08-29 kl. 07:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in