2023-09-03, 17:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och du kan inte påvisa motsatsen. Men det är logiskt då det är de fattiga som slipper överbelastas med för många barn.
Du har ett dogmatiskt synsätt, med dina klara gränser för rätt och fel.
Min värld är mer komplicerad och går inte ut på detaljstyrning.

Jag behöver inte påvisa motsatsen - det är inte jag som påstår något.

Inte dogmatiskt - stabilt. Jag har ett antal definierade och pragmatiska undantag.
Citera
2023-09-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag sa aldrig att det är "en fullgången människa". Jag sa att det mänskliga livet börjar i befruktningsögonblicket. Detta är ett vetenskapligt faktum och dina känslor i den här frågan är irrelevanta.

Att du nu medvetet bygger en halmgubbe och ljuger om vad jag sagt visar bara att du innerst inne vet om att du inte har något att komma med, förutom billiga trick vars syfte är att vilseleda.

Så du menar att det som avgör vad som är en människa och mänskligt liv är hur många gånger dina celler har hunnit dela sig? Var sätter du gränsen? 10 gånger? 1 miljon? Och hur kom du fram till just den siffran?

Faktumet är att vi tillåter aborter av befruktningar, embryon och tidiga foster, pga av den verklighet som jag nyss beskrev, så är snarast dina "känslor" här som är irrelevanta, eller hur.

Nej, det som avgör att vi väljer att inte abortera handlar om att den nivå där ett fosters hjärna har utvecklats så pass att där kan antas att det finns nervförbindelser, synapser och dylikt som är grunden för ex. div. sensoriska förmågor.

ha utvecklats så långt att dä
Citera
2023-09-03, 18:36
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Vid födseln. Innan är det ett foster, innan vecka tolv är det en slemklu p som är till glädje eller olycka för mamman.

Om det enbart är platsen barnet befinner sig på som avgör dess värde (i magen eller utanför) leder det till att det också skulle vara ok med abort 39 veckor in i graviditeten. Har jag förstått dig rätt att det är din åsikt?
Citera
2023-09-03, 18:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag behöver inte påvisa motsatsen - det är inte jag som påstår något.

Inte dogmatiskt - stabilt. Jag har ett antal definierade och pragmatiska undantag.
Du påstår att aborter inte har med brottslighet att göra.

Det som jag visade var en avhandling som uppmärksammades i Aftonbladet.
Du gillar väl sånt som undersöks med vetenskapliga metoder.

Du kan inte bara avfärda den, studien är ju granskad.

Vad säger konservativa om självförhärlingande?
Citera
2023-09-03, 18:46
Medlem
Abortmotståndare försöker att upprätthålla den gamla utgångspunkten att livet är heligt och att det alltid är fel att döda oskyldiga människor, i synnerhet unga oskyldiga människor.

Denna gamla religiösa idé är ologisk ur ett rationellt perspektiv och fungerar bara så länge ingen ifrågasätter den. Varför skulle det vara fel att döda oskyldiga människor om det gör större nytta än skada? Varför skulle det vara fel att döda embryon eller foster om detta förhindrar mer lidande än vad det skapar?

Svaret på denna fråga är givetvis att det i sådana fall inte kan vara fel. Att det tvärtom är moraliskt rätt att döda oskyldiga människor om nyttan är större än skadan. Det går inte att logiskt komma runt detta faktum.

Abortmotståndare kan därför bara hoppas på att övertyga de individer som är så begränsade i sin rationalitet att de inte tänker detta steg längre.
Vinner logiken så vinner aborträtten.
Citera
2023-09-03, 18:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Abortmotståndare försöker att upprätthålla den gamla utgångspunkten att livet är heligt och att det alltid är fel att döda oskyldiga människor, i synnerhet unga oskyldiga människor.

Denna gamla religiösa idé är ologisk ur ett rationellt perspektiv och fungerar bara så länge ingen ifrågasätter den. Varför skulle det vara fel att döda oskyldiga människor om det gör större nytta än skada? Varför skulle det vara fel att döda embryon eller foster om detta förhindrar mer lidande än vad det skapar?

Svaret på denna fråga är givetvis att det i sådana fall inte kan vara fel. Att det tvärtom är moraliskt rätt att döda oskyldiga människor om nyttan är större än skadan. Det går inte att logiskt komma runt detta faktum.

Abortmotståndare kan därför bara hoppas på att övertyga de individer som är så begränsade i sin rationalitet att de inte tänker detta steg längre.
Ren utilitarism existerar ännu inte någonstans.

Om vetenskapen om av kunna dödas närsomhelst och samhället blir bättre av det ger ett sunkig tillvaro.
Tex omen väg ska byggas och du äger marken och säger nej.

Då kan du bli dödar för samhällsvinsten är stor.
Så vill vi inte ha det.
Citera
2023-09-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Faktumet är att vi tillåter aborter av befruktningar, embryon och tidiga foster, pga av den verklighet som jag nyss beskrev, så är snarast dina "känslor" här som är irrelevanta, eller hur.

Vad lagen säger och den biologiska verkligheten är är två olika saker. Att det mänskliga livet börjar vid befruktningsögonblicket är ett objektivt vetenskapligt faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det som avgör att vi väljer att inte abortera handlar om att den nivå där ett fosters hjärna har utvecklats så pass att där kan antas att det finns nervförbindelser, synapser och dylikt som är grunden för ex. div. sensoriska förmågor.

Så det handlar inte om hur många gånger cellerna har hunnit dela sig alltså? Varför påstod du då det i ditt förra inlägg?

Ge en klar definition på hur många nervförbindelser, synapser och dylikt som ska existera, samt strukturen på dessa, för att det ska räknas som ett mänskligt liv.
Citera
2023-09-03, 18:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Om det enbart är platsen barnet befinner sig på som avgör dess värde (i magen eller utanför) leder det till att det också skulle vara ok med abort 39 veckor in i graviditeten. Har jag förstått dig rätt att det är din åsikt?
Nja, jag tycker våra lagar är bra.
Men skulle vår befolkning ändra åsikt i frågan så blir det så.
Det finns egentligen inget behov av framflyttning.av gränsen.
Citera
2023-09-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten

Du är åtminstone ärlig, till skillnad från de flesta abortförespråkare. Abortförespråkare, om de är ärliga och konsekventa med sin totalt ologiska och psykopatiska världsbild, landar alltid i den här positionen där folkmord och dödande av oskyldiga människor är något positivt och något vi bör göra.
Citera
2023-09-03, 19:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du påstår att aborter inte har med brottslighet att göra.

Det som jag visade var en avhandling som uppmärksammades i Aftonbladet.
Du gillar väl sånt som undersöks med vetenskapliga metoder.

Du kan inte bara avfärda den, studien är ju granskad.

Vad säger konservativa om självförhärlingande?

Det går inte att avgöra det vetenskapliga värdet av en undersökning genom att läsa en artikel i AB. Därtill måste man också leda i bevis att förhållanden i USA med hög sannolikhet skulle vara likartade i Sverige. Det är rätt många led att bevisa här.
Citera
2023-09-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du är åtminstone ärlig, till skillnad från de flesta abortförespråkare. Abortförespråkare, om de är ärliga och konsekventa med sin totalt ologiska och psykopatiska världsbild, landar alltid i den här positionen där folkmord och dödande av oskyldiga människor är något positivt och något vi bör göra.
Om dödandet av oskyldiga förhindrar mer lidande än vad det skapar så är det positivt. Och om det är positivt så bör det göras.

Att sträva efter att minimera lidandet i samhället är varken ologiskt eller psykopatiskt. Det är den raka motsatsen till dessa saker.
Citera
2023-09-03, 19:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det går inte att avgöra det vetenskapliga värdet av en undersökning genom att läsa en artikel i AB. Därtill måste man också leda i bevis att förhållanden i USA med hög sannolikhet skulle vara likartade i Sverige. Det är rätt många led att bevisa här.
AB refererar en vetenskaplig artikel, som utsätts för granskning.
Det är nog så seriöst.
Att den inte sitter på våldets lösning är en annan sak.
Den pekar på en sak som påverkar synen på abort.

Jag tror inte de är först med den konklusionen, jag har läst om andra studier som hävdat samma sak.
Och naturligtvis samma invändningar som nu.

Tillägg
Vi vet att misar ökar brottsligheten och det här säger inte emot
Senast redigerad av pollenper 2023-09-03 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in