2023-08-30, 16:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det är en svår fråga, mycket svår fråga.
Är båda överens så uppkommer Ingen konflikt om beslutet i alla fall.

Frågan är om pappan ska vara helt utan möjlighet att vara skiljaktig i beslutet om abort eller inte abort.

Det är mer det som gnager i mig. Inte rätten till abort. Det ska vara en möjlighet om det finns bra anledningar.

Kvinnan kan välja bort att bli mamma, men mannen kan inte välja bort att bli pappa.
Det ser jag som en orättvisa. Det dagens samhälle diskuteras orättvisor mellan könen flitigt och då nästan uteslutande ur kvinnors perspektiv. Kvinnors möjligheter, förutsättningar och rättigheter.

Den här frågan är problematisk. Man kan vrida och vända på argument hur länge som helst.

Ansvar, män är uslingar som inte tar ansvar påstår feminister och det är helt rätt.

Är då inte en kvinna en lika stor usling som inte tar ansvar och som inte vill bli mamma?
Det kan ju vara så att pappan tar allt ansvar alla kostnader för barnet. Är det då rätt att göra abort.

Men en abort är att välja bort att ta ansvar att välja bort att bli förälder. Det kan kvinnor göra med argumentet ”det är kvinnans kropp”. Men det handlar inte om kvinnans kropp, det handlar om ett fosters rättigheter och det handlar om liv.
Du skrev 8ngenting om abort = mord.

varför skulle någon annan än den som får bära fostret ha vetorätt?
Citera
2023-08-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du skrev 8ngenting om abort = mord.

varför skulle någon annan än den som får bära fostret ha vetorätt?

För att det inte enbart är deras foster. Det är lika mycket mannens foster.

Sen handlar frågan helt och hållet om att vilja och kunna ta ansvar både ekonomiskt och som förälder.

Det kan ju vara så att pappan är villig att göra det fullt ut. Pappan kräver inget underhåll ställer inga krav alls förutom önskemål om att få bli pappa. Varför då förvägra mannen det.

Kvinnan kan tvinga pappan att ta ansvar även om pappan inte vill ha råd eller förmåga att ta ansvar.

Det är en stor orättvisa. Det är den jag vill lyfta fram. Att kvinnan beslutar om abort så okej. Men då ska mannen också kunna besluta om kvinnan behåller barnet att han kan göra en samvetsabort och överlåta allt ansvar på kvinnan. Ekonomiskt och uppfostran.

För det är ju mannens rättighet till fostret som kvinnan fråntar pappan.

Pappan kan bara rätta sig efter vad kvinnan beslutar det behöver inte kvinnan göra. Att få använda argumentet att det är kvinnans kropp
Omöjliggör pappans valmöjligheter.
Citera
2023-08-30, 16:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Just det. Jag förstår.
Din medtod är att ge sämre sämre villkor för de som avviker från mainstream..

Hotetom försämrad ekonomi håller fast ovilliga i äktenskapet.

Se det hellre som att jag försöker uppmuntra och belöna de som gör rätt. Vi kan inte bygga ett fungerande samhälle och felbeteenden leder till belöning, ty då får vi med säkerhet mera felbeteenden.
Citera
2023-08-30, 16:54
Medlem
Citat:
Det är en svår fråga, mycket svår fråga.
Är båda överens så uppkommer Ingen konflikt om beslutet i alla fall.

Frågan är om pappan ska vara helt utan möjlighet att vara skiljaktig i beslutet om abort eller inte abort.

Det är mer det som gnager i mig. Inte rätten till abort. Det ska vara en möjlighet om det finns bra anledningar.

Kvinnan kan välja bort att bli mamma, men mannen kan inte välja bort att bli pappa.
Det ser jag som en orättvisa. Det dagens samhälle diskuteras orättvisor mellan könen flitigt och då nästan uteslutande ur kvinnors perspektiv. Kvinnors möjligheter, förutsättningar och rättigheter.

Den här frågan är problematisk. Man kan vrida och vända på argument hur länge som helst.

Ansvar, män är uslingar som inte tar ansvar påstår feminister och det är helt rätt.

Är då inte en kvinna en lika stor usling som inte tar ansvar och som inte vill bli mamma?
Det kan ju vara så att pappan tar allt ansvar alla kostnader för barnet. Är det då rätt att göra abort.

Men en abort är att välja bort att ta ansvar att välja bort att bli förälder. Det kan kvinnor göra med argumentet ”det är kvinnans kropp”. Men det handlar inte om kvinnans kropp, det handlar om ett fosters rättigheter och det handlar om liv.
Och för att det berör inte bara kvinnans kropp, då så borde man få ha en åsikt.
1. En ny människa skapas.
2. En man kan bli jurdisk pappa till ofödda barnet
3. Kvinnan använder sjukvården m
Citera
2023-08-30, 17:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
För att det inte enbart är deras foster. Det är lika mycket mannens foster.

Sen handlar frågan helt och hållet om att vilja och kunna ta ansvar både ekonomiskt och som förälder.

Det kan ju vara så att pappan är villig att göra det fullt ut. Pappan kräver inget underhåll ställer inga krav alls förutom önskemål om att få bli pappa. Varför då förvägra mannen det.

Kvinnan kan tvinga pappan att ta ansvar även om pappan inte vill ha råd eller förmåga att ta ansvar.

Det är en stor orättvisa. Det är den jag vill lyfta fram. Att kvinnan beslutar om abort så okej. Men då ska mannen också kunna besluta om kvinnan behåller barnet att han kan göra en samvetsabort och överlåta allt ansvar på kvinnan. Ekonomiskt och uppfostran.

För det är ju mannens rättighet till fostret som kvinnan fråntar pappan.

Pappan kan bara rätta sig efter vad kvinnan beslutar det behöver inte kvinnan göra. Att få använda argumentet att det är kvinnans kropp
Omöjliggör pappans valmöjligheter.

Fast många av dem barnen betalar vi andra för redan/hade fått betala för. Barn med ensamstående förälder har sämre ekonomisk stabilitet och massa annat.

Mycket bättre att kvinnor själva får välja om de ska behålla eller inte och om 'hon' behåller så får pappan betala underhåll, annars får bara samhället göra det och skattetrycket är redan högt på oss övriga skattebetalare.
Citera
2023-08-30, 17:24
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag skulle föredra att med olika tvångsåtgärder tvinga män att stanna kvar och ta sitt vuxenansvar för de barn de sätter till världen. Allra roligast hade det ju varit att återinföra medeltida tortyrredskap för att tvinga kvar män.

Medeltida inkvisition-tortyr eller frivilligt "bebismys" i minst 18 år.

Så som svar på din fråga: "tvång att fadern stannar och bidrar på plats"
Fast begära ansvar från någon som inte har beslutanderätt låter "sisådär". Eller hur?

Om kvinnor "äger sin kropp" som därmed graviditet och barn kan man inte begära mycket ansvar från nån som inte kan besluta om någonting. Eller tycker du är ohemult?
Citera
2023-08-30, 17:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Fast begära ansvar från någon som inte har beslutanderätt låter "sisådär". Eller hur?

Om kvinnor "äger sin kropp" som därmed graviditet och barn kan man inte begära mycket ansvar från nån som inte kan besluta om någonting. Eller tycker du är ohemult?

Jag känner inte för att betala för alla barn män sätter till världen och sen skiter i. Nåt jävla litet kan man väl kräva från fäderna eller?
Citera
2023-08-30, 17:35
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nä just, män har ju ingenting att göra med att det inträffar oönskade graviditeter, och tjänar ingenting på att dessa ibland leder till aborter...
Män kan inte påverka graviditer som kvinnor kan.

Kondom är allt en man kan göra. Men om en man gökar en kvinna och hon säger "blås på, jag har pässar" (Rocky-referens) och hon ljuger så är han i skiten.

Det är kvinnor som är den sista anhalten för befruktning, och har full beslutanderätt om graviditeten.

Vad ska män ens göra här?

Det finns t.o.m. en wiki-artikel hur lömska kvinnor sparat sperma och inseminerat sig me "stulen sperma": https://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_theft

Män borde inte ha ansvar för någon graviditet innan han samtyckt det ("consent"). Då börjar vi prata om jämställdhet i denna fråga.
Citera
2023-08-30, 17:42
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag känner inte för att betala för alla barn män sätter till världen och sen skiter i. Nåt jävla litet kan man väl kräva från fäderna eller?
Där har vi nåt. Underhållsbidrag.

Dags att avveckla det. Kvinnor som inte kan bevisa att mannen gav samtycke ("consent") till barnet får inget underhåll från mannen. Och ska inte heller kompenseras av skattebetalare.

För att undvika fattigbarn så kanske de ska omhändertas direkt och bli adopterade.

Nöjd? Eller vad tycker du?
Citera
2023-08-30, 18:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Vikingarna "aborterade" ända fram tills barnet fyllde ett år. Dessförinnan ansågs barnets själ inte tillhöra världsalltet och man kunde lugnt lägga ut det i skogen, många naturfolk har haft liknande sedvänjor.
Seriöst, vilken källa anger detta?

Jag jag läst en del av de isländska sagorna (som inte betyder ”amsaga” utan berättelse). Men långt ifrån allt.

Var står detta, eller vilken annan källa gäller här. Jag är genuint nyfiken.

”En beskrivning av abort” i texter som är extremt korthuggna jämfört med vår tids utbroderingar i evighet.
Citera
2023-08-30, 19:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Där har vi nåt. Underhållsbidrag.

Dags att avveckla det. Kvinnor som inte kan bevisa att mannen gav samtycke ("consent") till barnet får inget underhåll från mannen. Och ska inte heller kompenseras av skattebetalare.

För att undvika fattigbarn så kanske de ska omhändertas direkt och bli adopterade.

Nöjd? Eller vad tycker du?

Det finns inte tillräckligt många lämpliga adoptivföräldrar.

Varför vill du straffa barn för vuxnas ansvarslösa knullande? Och varför ska 'vi' andra som inte knullat fram barnet betala mer än nödvändigt för andras avkomma?

Nej du, bättre att kvinnor bestämmer över sina egna kroppar och eventuella foster och att båda hjälps åt att betala för avkomman om det eventuellt blir sån.

Citat:
Seriöst, vilken källa anger detta?

Jag jag läst en del av de isländska sagorna (som inte betyder ”amsaga” utan berättelse). Men långt ifrån allt.

Var står detta, eller vilken annan källa gäller här. Jag är genuint nyfiken.

”En beskrivning av abort” i texter som är extremt korthuggna jämfört med vår tids utbroderingar i evighet.

Antagligen läste jag det i antingen Vetenskapens värld, National Geographic eller Populär historia en gång i tiden. Gick frekvent och lånade dem på bibblan tills jag var gammal nog att teckna prenumeration.
Citera
2023-08-30, 19:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Män kan inte påverka graviditer som kvinnor kan.

Kondom är allt en man kan göra. Men om en man gökar en kvinna och hon säger "blås på, jag har pässar" (Rocky-referens) och hon ljuger så är han i skiten.

Det är kvinnor som är den sista anhalten för befruktning, och har full beslutanderätt om graviditeten.

Vad ska män ens göra här?

Det finns t.o.m. en wiki-artikel hur lömska kvinnor sparat sperma och inseminerat sig me "stulen sperma": https://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_theft

Män borde inte ha ansvar för någon graviditet innan han samtyckt det ("consent"). Då börjar vi prata om jämställdhet i denna fråga.

Det finns också män som lurar/manipulerar kvinnor att bli gravida mot deras vilja.

Människor är bedrägliga.

https://medium.com/mel-magazine/men-...t-d54da036dde7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in