2023-09-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Världen är nu så ordnad att lagstiftning sker i varje stat för sig. Det innebär att med eller utan moral så får vi de lagar som respektive stat inför. Under de förhållanden som gäller i Sverige, så anser jag att vi bör ha tämligen höga moraliska krav på vår lagstiftning. Det kanske man inte kan i alla länder, och jag är inte så kolonial av mig att jag vill föreskriva andra stater hur de skall lagstifta, på det att jag inte accepterar att de föreskriver oss.

Om det nu är så att det inte överallt är möjligt att hålla sig med en moralisk försvarbar lag, så betyder inte det att vi skall försämra våra lagar bara för att det skall vara "lika för alla". Det måste rimligen vara bättre att det är bra någonstans, än lika dåligt överallt. Jämför vår andra diskussion om det blandade värdet av att vara konsekvent.

Vi har extremt höga moraliska krav på vår lagstiftning, bara inte din moral, de allra flesta svenska medborgare vill inte ha din moral.

Vill du prompt leva i ett samhälle med din moral, så tycker jag du ska utvandra till ett sådant land, Saudiarabien ex. verkar vara din stil. Misogynt, homofobiskt, konservativt och auktoritärt som attans.

Du kan installera din uvrumpa där.
Citera
2023-09-21, 22:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vi har extremt höga moraliska krav på vår lagstiftning, bara inte din moral, de allra flesta svenska medborgare vill inte ha din moral.

Vill du prompt leva i ett samhälle med din moral, så tycker jag du ska utvandra till ett sådant land, Saudiarabien ex. verkar vara din stil. Misogynt, homofobiskt, konservativt och auktoritärt som attans.

Du kan installera din uvrumpa där.

a) Varför skulle jag hellre vilja flytta till Saudiarabien än att bo i Sverige och ta ansvar för mitt eget land? Vilken dålig idé!

b) Varför skulle Saudiarabien ta emot mig i sitt land, jag som är lutheran, demokrat, för en rimlig jämställdhet och har ett helt annat kulturmönster än vad de har där? Har Du frågat saudierna vad de tycker?

Det visar sig efter hand att vår lagstiftning i många stycken saknar en moralisk botten, vilket delvis förklarar de problem som Sverige har nuförtiden. Så går det när man låter Carl Lidbom et consortes sköta lagstiftningen. Tvi vale!
Citera
2023-09-21, 22:29
Medlem
Citat:
Så ser det ut. För tillfället. Jag är inte så populistisk av mig, utan jag artikulerar de frågor jag anser rätt och som jag har ett stabilt underlag för. Att majoriteten hellre vill leva bekymmers- och ansvarslösa liv, det bekommer mig föga.

Fast du har ju inget "stabilt underlag" överhuvudtaget.

Du har bara en sentimental förvirrad åsikt att befruktningar är baaaaarn, etc.
Inte heller är du intresserad av att utsätta ditt eget kön för några försämringar, avslag på bekvämligheten eller krav på ansvar.
Citera
2023-09-21, 22:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast du har ju inget "stabilt underlag" överhuvudtaget.

Du har bara en sentimental förvirrad åsikt att befruktningar är baaaaarn, etc.
Inte heller är du intresserad av att utsätta ditt eget kön för några försämringar, avslag på bekvämligheten eller krav på ansvar.

Jag har i åratal redovisat mitt underlag, och Din viktigaste invändning är alltid "det blir obekvämare för kvinnor", vilket är tämligen svagt som invändning.
Citera
2023-09-21, 22:34
Medlem
Citat:
a) Varför skulle jag hellre vilja flytta till Saudiarabien än att bo i Sverige och ta ansvar för mitt eget land? Vilken dålig idé!

b) Varför skulle Saudiarabien ta emot mig i sitt land, jag som är lutheran, demokrat, för en rimlig jämställdhet och har ett helt annat kulturmönster än vad de har där? Har Du frågat saudierna vad de tycker?

Det visar sig efter hand att vår lagstiftning i många stycken saknar en moralisk botten, vilket delvis förklarar de problem som Sverige har nuförtiden. Så går det när man låter Carl Lidbom et consortes sköta lagstiftningen. Tvi vale!

a) av det skäl jag angav, SA är exempel på ett land med din moral. vill du leva i ett samhälle som styrs helt av din moral så är SA alltså ett lämpligt land att bosätta sig i.

b) nä, du kan ju självklart inte förvänta dig att SA ska ta emot dig som en jämlike, är ju inte så din moral fungerar , eller hur? Utan du kommer ju accepteras som en andra klassens medborgare, en "sämre värd"
människa som de äkta saudiaraberna har rätt att behandla som skit, är ju helt enligt din egen moral och tankesätt. Så varför gnälla på det plötsligt? Är ju precis så du vill ha det.
Citera
2023-09-21, 22:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
a) av det skäl jag angav, SA är exempel på ett land med din moral. vill du leva i ett samhälle som styrs helt av din moral så är SA alltså ett lämpligt land att bosätta sig i.

b) nä, du kan ju självklart inte förvänta dig att SA ska ta emot dig som en jämlike, är ju inte så din moral fungerar , eller hur? Utan du kommer ju accepteras som en andra klassens medborgare, en "sämre värd"
människa som de äkta saudiaraberna har rätt att behandla som skit, är ju helt enligt din egen moral och tankesätt. Så varför gnälla på det plötsligt? Är ju precis så du vill ha det.

Låt oss inte driva detta OT, utan nöja oss med att konstatera att Du har fel om minst två saker; att min moral skulle gälla i Saudiarabien och någon av oss skulle tycka att det vore bra om jag flyttade dit. Jag stannar hellre och tar ansvar för mitt land. En sådan förbättring vore att påtagligt minska slentrianaborterna.
Citera
2023-09-21, 22:47
Medlem
Citat:
Jag har i åratal redovisat mitt underlag, och Din viktigaste invändning är alltid "det blir obekvämare för kvinnor", vilket är tämligen svagt som invändning.
'
ja att befruktade äggceller är baaaaaaaarn!

vilket som sagt är ...förvirrat snömos i kvadrat, en ren lögn helt enkelt.

Nej betydligt viktigare invändningar är att:
1. Barn far illa.
2. att klimatet, resten av livet på jorden inkl. mänskligheten inte klarar högre barnafödande.
Citera
2023-09-21, 22:52
Medlem
Citat:
Låt oss inte driva detta OT, utan nöja oss med att konstatera att Du har fel om minst två saker; att min moral skulle gälla i Saudiarabien och någon av oss skulle tycka att det vore bra om jag flyttade dit. Jag stannar hellre och tar ansvar för mitt land. En sådan förbättring vore att påtagligt minska slentrianaborterna.

fast, all kunskap säger ju att de allra flesta av dina idéer, ideologi och politiska förslag etc redan existerar i Saudiarabien.

Saudiarabien har abortförbud, äktenskapstvång, vansinniga straff för allt sånt du tycker är omoraliskt...ex fritt sex före äktenskapet för kvinnor, homosexualitet eller samma rättigheter och möjligheter för kvinnor som för män.

Right up your alley alltså. Du hade stormtrivts där. Alla runt dig TVINGAS leva exakt så som du tycker alla ska tvingas leva, vare sig de vill det eller inte.
Senast redigerad av Merapi 2023-09-21 kl. 22:55.
Citera
2023-09-21, 23:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
'
ja att befruktade äggceller är baaaaaaaarn!

vilket som sagt är ...förvirrat snömos i kvadrat, en ren lögn helt enkelt.

Den befruktade äggcellen är ett mänskligt liv. Glasklart. När det blir ett barn i substantiell mening kan diskuteras, men det är inte heller primärt.

Citat:
Nej betydligt viktigare invändningar är att:
1. Barn far illa.
2. att klimatet, resten av livet på jorden inkl. mänskligheten inte klarar högre barnafödande.

Barn far mer illa av att mista livet innan de ens blivit födda. Fler svenska barn är inte ett problem för mänskligheten, jorden eller klimatet.

Citat:
fast, all kunskap säger ju att de allra flesta av dina idéer, ideologi och politiska förslag etc redan existerar i Saudiarabien.

Saudiarabien har abortförbud, äktenskapstvång, vansinniga straff för allt sånt du tycker är omoraliskt...ex fritt sex före äktenskapet för kvinnor, homosexualitet eller samma rättigheter och möjligheter för kvinnor som för män.

Right up your alley alltså. Du hade stormtrivts där. Alla runt dig TVINGAS leva exakt så som du tycker alla ska tvingas leva, vare sig de vill det eller inte.

Skulle Du kunna påminna när jag hävdade att det skall finnas straff för att sex före äktenskapet, homosexualitet eller några vansinniga straff överhuvudtaget?
Citera
2023-09-21, 23:54
Medlem
Citat:
Tack, jag är far och har stått på förlossningen under rätt så blodiga omständigheter så jag har en aning om hur det kan gå.

Det är inte alls fel att vilja avstå från graviditet - innan graviditeten uppstår. Man kan avstå sex, sterilisera sig, använda allehanda preventivmetoder. Men, uppstår graviditet efter frivilligt sex, då är det inte enbart kvinnans (eller mannens) önskemål som räknas, ty då finns det ett annat mänskligt liv att också ta hänsyn till. Hävdar vi att det finns ett okränkbart människoliv, så får detta också etiska konsekvenser för det ofödda livet.

Menar du alltså att det mellan 0-9 veckor gamla fostret blir ledset och lider av att dö? Du vet väl om att ett så pass outvecklat foster varken känner smärta eller lidande? och att det inte har ett utvecklat medvetande?
Citera
2023-09-21, 23:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Menar du alltså att det mellan 0-9 veckor gamla fostret blir ledset och lider av att dö? Du vet väl om att ett så pass outvecklat foster varken känner smärta eller lidande? och att det inte har ett utvecklat medvetande?

Det är icke desto mindre ett mänskligt liv som berövas detta liv utan egen förskyllan och därmed hindras att leva vidare. Givetvis är detta en förlust.
Citera
2023-09-22, 00:00
Medlem
Citat:
Det är icke desto mindre ett mänskligt liv som berövas detta liv utan egen förskyllan och därmed hindras att leva vidare. Givetvis är detta en förlust.

Det är ett mänskligt liv som aldrig haft något medvetande. Som varken vet om att den finns. Som inte känner smärta och inte känner lidande. För vem är det "en förlust" om detta lilla 0-9 veckor gamla fostret dör? För fostret utan medvetande och som inte ens känner smärta? För kvinnan som inte vill ha fostret? För mannen som inte vill ha fostret? För någon annan som inte ens vet om att fostret existerar? Som sagt var: förlust för vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in