Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-09, 18:38
  #1
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Här kan ni diskutera alla relevanta aspekter av abortfrågan, men ni får givetvis med fördel anknyta till feminismen och vad den har fört för diskussioner om aborter.

Var så goda.
Citera
2022-05-09, 18:41
  #2
Medlem
Skogsvattes avatar
Abort är, ur ett rent objektivt och vetenskapligt perspektiv, dödandet av en ofödd människa. Rent moralfilosofiskt kan man emellertid argumentera om huruvida dödandet av de allra oskyldigaste och mest försvarslösa skall vara tillåtet i ett civiliserat samhälle.
Citera
2022-05-09, 18:46
  #3
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Abort är, ur ett rent objektivt och vetenskapligt perspektiv, dödandet av en ofödd människa. Rent moralfilosofiskt kan man emellertid argumentera om huruvida dödandet av de allra oskyldigaste och mest försvarslösa skall vara tillåtet i ett civiliserat samhälle.

Du talar om objektivitet och vetenskap som om du helt saknar kunskap om dom båda.

Abort ska tillåtas, finns inga argument emot om man inte har ideologiska som religiösa eller konservativa föreställningar.
Citera
2022-05-09, 18:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Abort är, ur ett rent objektivt och vetenskapligt perspektiv, dödandet av en ofödd människa. Rent moralfilosofiskt kan man emellertid argumentera om huruvida dödandet av de allra oskyldigaste och mest försvarslösa skall vara tillåtet i ett civiliserat samhälle.

Man kan inte rent logiskt döda något som ännu ej är, en befrukting, embryo etc är ingen människa.
DET är objektivitet och vetenskap.

Föreställningen att ett gäng celler på delning skulle vara en människa och att det går döda en framtida existens är religiöst mumbojumbo.
Citera
2022-05-09, 19:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man kan inte rent logiskt döda något som ännu ej är, en befrukting, embryo etc är ingen människa.
DET är objektivitet och vetenskap.

Föreställningen att ett gäng celler på delning skulle vara en människa och att det går döda en framtida existens är religiöst mumbojumbo.
Haha, sist jag diskuterade med vederbörande så påstod han att på samma sätt som det strider mot den kroppsliga autonomin att gravida kvinnor förbjuds att göra vad de vill med sina kroppar så strider det mot den kroppsliga autonomin att man måste lämna sitt barn på BB om man inte vill ta hem sitt barn från BB.

Bara så du vet var diskussionen kan bära iväg apropå mumbojumbo.
Citera
2022-05-09, 19:30
  #6
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Du talar om objektivitet och vetenskap som om du helt saknar kunskap om dom båda.

Abort ska tillåtas, finns inga argument emot om man inte har ideologiska som religiösa eller konservativa föreställningar.

Och vad är det för fel på att ha religiösa eller konservativa föreställningar? Du har din uppfattning i moralfrågor och andra har sina. Det finns inte några rätt och fel där.

Själv är jag för en mycket liberal abortlagstiftning men det betyder inte att jag anser mig sitta inne med någon allmängiltig uppfattning om vad som är moraliskt riktigt.
Citera
2022-05-09, 19:36
  #7
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Och vad är det för fel på att ha religiösa eller konservativa föreställningar? Du har din uppfattning i moralfrågor och andra har sina. Det finns inte några rätt och fel där.

Själv är jag för en mycket liberal abortlagstiftning men det betyder inte att jag anser mig sitta inne med någon allmängiltig uppfattning om vad som är moraliskt riktigt.

Så Inte att det var fel sa att det är anledningen.
Ser inte heller att det är en moralfråga, det gör däremot konservativa och religiösa.

För mig har det inte med moral att göra, finns inga objektiva eller vetenskapliga argument emot abort.
Citera
2022-05-09, 19:40
  #8
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Så Inte att det var fel sa att det är anledningen.
Ser inte heller att det är en moralfråga, det gör däremot konservativa och religiösa.

För mig har det inte med moral att göra, finns inga objektiva eller vetenskapliga argument emot abort.

Det finns inga objektiva eller vetenskapliga argument mot mord och våldtäkt heller.
Citera
2022-05-09, 19:44
  #9
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det finns inga objektiva eller vetenskapliga argument mot mord och våldtäkt heller.

Det finns det absolut. Men om du inte anser då så får jag ändå berömma dig i att du är konsekvent i din karaktär.

Ridå.
Citera
2022-05-09, 20:58
  #10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Abort är, ur ett rent objektivt och vetenskapligt perspektiv, dödandet av en ofödd människa. Rent moralfilosofiskt kan man emellertid argumentera om huruvida dödandet av de allra oskyldigaste och mest försvarslösa skall vara tillåtet i ett civiliserat samhälle.

Fast om vi tänker oss att så länge som fostret inte överlever utanför moderns kropp så är det ju moderns kropp och hennes autonomi som är av vikt. Inte det ofödda livet.

Om du blir hjärndöd har du fast du är avliden så pass mycket autonomi kvar och självbestämmande att ingen får göra ingrepp i din kropp och ta organ utan ditt samtycke. Om du ej lämnat det går man långt för att tänka ut vad du hade velat.

En kvinna bör ha rätt till samma autonomi i allafall som en avliden person. Inte mindre. Och i det ingår ju då att få bestämma över huruvida en graviditet ska fortsätta eller ej.

Tittar man tillbaka på hur det sett ut före abort var tillåtet så begicks det lika många aborter då. Skillnaden var att de var illegala. De kvnnor som kunde betala för sig fick bättre hjälp än de som inte kunde. Många kvinnor strök med av infektioner och led.

Vi kommer att ha lika många aborter med eller utan en tillåtande abortlagstiftning. Skillnaden är säkerhet och tillgänglighet, och huruvida vi har en vård som inkluderar alla kvinnor.

Vi lägger inte moral på sjukdomstillstånd i andra fall, vi behandlar alkoholisten som kommer in med leversvikt. Vi transplanterar faktiskt idag lungor även till de som rökt sönder sina befintliga lungor. Vi ger hjärtsjukvård till de som med sitt leverne bidragit till sina besvär. Oavsett kostnad. För så är vårt samhälle upplagt.

Oavsett om du slarvat med p-piller, kondomen sprack, inget skydd användes, du våldtogs, så har du samma grundläggande rätt att bestämma över din egen kropp och möjlighet att avbryta oönskad graviditet. Det är så jag ser på det. Det handlar inte om moral. Det handlar om etik och autonomi.
Citera
2022-05-09, 21:37
  #11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
ENTP

Ja men då är vi ju överens och jag tar tillbaka min tidigare förolämpande slutkläm. För att fortsätta diskussionen så skulle det vara intressant att höra vad du tror att anledningen till så många aborter kan tänkas vara och hur man skulle kunna komma till bukt med en sådan sak? Hur blev det såhär?

Låt oss lämna grisbrottningen Jenny9! Tror inte att varken du eller jag är särskilt sugen.

"Klarar du av att höra detta? Eller kommer du bli knäpp(are)?" Att anses frisk i ett fundamentalt sjukt samhälle är inte att vara frisk etc. Tveksamt att jag blir knäppare än vad jag redan är haha.

Hoppas det är ok att jag svarar i denna tråden istället, den andra blev låst.

Orsakerna bakom det höga aborttalet kan jag bara spekulera om. "Tomatkungen" postade ett inlägg i den andra tråden där han skrev om undersökningar som visat att oro låg bakom många aborter. Oro för världsläget - pandemi, krig, ekonomi, klimat, otrygga relationer osv.

Jag spekulerar också kring det här med preventivmedlen som erbjuds kvinnor och deras svåra biverkningar. Många, oroande många tjejer och kvinnor får allvarliga biverkningar av preventivmedlen som finns tillgängliga för kvinnor. Blodpropp, viktökning, depression, humörsvängningar, minskad sexlust, kraftiga blödningar, utebliven orgasm osv.

Detta fick och får många kvinnor att välja bort dessa preparat. Istället kör man med avbrutet samlag, säkra perioder (med hjälp av appar) osv. Har man regelbunden mens är väl dessa metoder någorlunda säkra, men har man oregelbunden mens är det nog svårare. Icke desto mindre är dessa metoder det bästa alternativet till de hormonstörande preparaten. Vill man inte förstöra hormonbalansen så är det naturliga metoder som gäller.

De naturliga metoderna är dock något osäkra. Jag gissar därför att en hel del av de oönskade graviditeterna beror just på osäkra preventivmetoder.

Personligen har jag alltid hållit mig långt ifrån p-piller och all den skiten.

En del beror nog också på rena "olyckshändelser". One night stands på fyllan, glömt ta p-pillret, kondomen sprack, äldre kvinnor som inte tror de kan bli gravida längre, osv osv.

Sen finns där alldeles säkert en liten del som är missbrukare, utsatta osv, som överlag lever i större utsatthet och risktagande.

Jo håller med om att något är djupgående sjukligt med samhället av idag (på många plan).
Citera
2022-05-09, 22:15
  #12
Medlem
Kvinnor brukar ofta hänvisa till rätten att bestämma över sin egen kropp. Men det finns två personer till som borde ha lika mycket att säga till om : fadern och det ännu ofödda fostret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback