Citat:
tror inte antifeminsiter bryr sig speciellt om barn. Vad de egentligen är intresserade av är att kvinnor ska förtryckas och inte ha de rättigheter och möjligheter de ex. har i Sverige för de tror dessa antifeminsiter kommer gynna dem själva.
Tjatet om "mörda barn" och "barns rättigheter" etc etc är bara förevändningar.
Tjatet om "mörda barn" och "barns rättigheter" etc etc är bara förevändningar.
Nej, för skulle de bry som om barn, så skulle de ju vilja se till att levande födda barn hade det mycket bättre. En skribent i tråden anser ju rentav att mannen ska kunna ha en överenskommelse med kvinnan han ligger med att hon ska göra abort om det blir graviditet, annars får hon ta allt ansvar för avkomman själv. Samtidigt är han abortmotståndare... Skev bild. Alla barn som föds ska givetvis födas älskade och önskade av minst en förälder som har möjlighet att ge avkomman ett bra liv.
Jag är egentligen mot abort. Men jag har förstånd att inse att om kvinnan lämnas åt sitt eget öde, så kan hon känna sig nödgad till abort. Och då ska givetvis denna ske lagligt, reglerat och säkert. Så att henne liv/kropp och hälsa skonas.
Och vad jag menar med att kvinnan "lämnas åt sitt eget öde" är alltså att där inte finns en ansvarsfull man att dela ansvaret för avkomman med. Jag inser ju att abortantalen skulle minska drastiskt om de män som gör kvinnor gravida steppar upp och säger "säg vad jag kan göra för att göra dig trygg att föda vår avkomma och jag kommer göra det". Graviditetshormoner gör att kvinnor i regel vill skydda och föda sin avkomma. Om mannen då även ställer upp med det kvinnan behöver för att känna sig trygg att bli mor, så kommer hon välja att föda barn. Då får avkomman det liv som levande födda barn förtjänar.
Men det finns även de kvinnor som är för unga/för gamla/redan har så pass många barn att hon inte kan ta ansvar för ytterligare fler. Dessa kvinnor kan också känna sig nödgade till abort. Och ska även de få en laglig, reglerad, säker abort.
Oavsett orsak ska kvinnan givetvis ha rätt till en laglig, reglerad och säker abort. Det räddar kvinnors liv. kvinnor gör ju abort ändå om de känner sig nödgade till abort, även om aborten skulle vara olaglig och osäker.
Men ja. Abortmotståndare (som inte är det av religiösa skäl) har nog bilden av att kvinnan är ung och snygg och ligger runt oansvarigt med snygga badboys och då ska hon straffas med att tvingas föda avkomman. De vill straffa kvinnor/bestämma och styra och ställa över kvinnor. Helt enkelt.
De inser inte att oftast är det helt vanliga kvinnor som är i mer eller mindre seriösa relationer med helt vanliga män som blir oönskat gravida. Kanske för att förhållandet är på upphällning eller så är de i början av relationen och paret märker att det inte kommer fungera. Männen vill abort minst lika mycket som kvinnorna vill. Eller männen motsätter sig det iaf. inte. Och kvinnorna känner att de rent ekonomiskt eller av andra orsaker inte kan ta hand om avkomma själva. Och därmed känner de sig nödgade till abort. Om dessa män däremot hade steppat upp och sett till att ge kvinnorna det kvinnorna behöver för att välja att föda avkomman, då hade som sagt abortantalen minskat. Drastiskt.
Jag är uppväxt i ett katolskt hem och har släktingar som är mot abort, då av religiösa skäl. Detta känns för min del mer ärligt. De menar att allt liv är en gåva från Gud. Att när ägg och spermie har mötts så är där ett liv. Även om det så kom till via en våldtäkt, så är det ett heligt liv som ska skyddas och värnas. Och man får då alltså inte döda detta lilla liv. Det handlar då inte om att vilja straffa/styra och bestämma över kvinnan. Utan om att det lilla liv som växer inom henne är heligt. Abortmotståndarna i tråden är då sannerligen inte religiösa på detta vis. De är endast onda och vill bestraffa kvinnor. Vidrigt. Men helt uppenbart.
Jag har respekt för de som är abortmotståndare av religiösa skäl. Men även där kan det gå för långt.... Tex. när man sätter fostrets heliga lvi framför en våldtagen 14-årings heliga liv... Då anser jag att man har en skruv lös.
Och som sagt: känner sig en kvinna nödgad till abort, ska hon givetvis få göra en laglig, säker och reglerad abort. Det är bra även för fostret! För är aborter lagliga, sker de i regel tidigt under graviditeten och då är fostret så pass outvecklat att det inte lider.