2023-04-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag tror vi äter rätt bra. Han äter i princip allt jag lagar och det är varierat och oftast lagat från grunden. Han lagar själv mat om han blir hungrig efter skolan t.ex (mycket ägg, stekta nudlar mm) Jag skulle gärna se att ha la in nån mer vilodag men han säger att han tränar olika delar av kroppen olika dagar så det behövs inte. Men det verkar ju som om immunförsvaret tar stryk. Är det vanligt att de som tränar mycket får brist på t.ex. d-vitamin?

Om du ändå vill kolla upp hans hälsa så kan ni göra ett hälsotest på tex Werlabs där de kan kolla allt.
Citera
2023-04-12, 13:00
Medlem
Dckheads avatar
Goddagens,

Ska göra ett Cykelergometertest hos läkare i samband med en ansökan till dykarutbildning.

Jag springer 7 km två ggr i veckan i vanligt löptempo, röker inte och har normal vikt etc... Skulle väl säga att min grundkondition är lite över genomsnittet men att jag som tidigare rökare (slutade helt för två månader sen) kan ha problem med mitt andningstempo i början.

Min fråga lyder;
1.Hur förbereder man sig bäst inför ett cykelergometertest? Intervallträning? Träningscykel?

2. Vad är den viktigaste kvalitén som man söker mäta med dylikt test?
Citera
2023-05-12, 02:09
Medlem
Hej! om man skall träna säg runt kl 17:00 eller och senaste måltiden intas vid lunch ca 11:30 ska man äta något lätt eller ska man skita i det och köra på och sen äta hemma?

Planerar att börja gymma direkt efter jobbet för att spara tid.

Tips?
Citera
2023-05-12, 03:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Hej! om man skall träna säg runt kl 17:00 eller och senaste måltiden intas vid lunch ca 11:30 ska man äta något lätt eller ska man skita i det och köra på och sen äta hemma?

Tips?

Jag hade tagit något enkelt 1,5-2 timmar före. En proteinshake t.ex.
Citera
2023-05-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen

Tips?

Finns inga regler. Äter man när man är barn bara för att man ska röra sig? Där har du hela svaret. Det är bara helheten som är av betydelse. Dvs att man ska äta det man behöver varje dag. När du äter bestämmer just du och du ska aldrig kopiera någon annan. Du bryr dig väl inte om vilka tider människor skiter på och det är precis samma med maten.
Kan säkert vara skönt att kunna släppa den biten så därav utvecklat svar. Hela industrin försöker säga att man bara blir duktig om man äter si och så och givetvis deras produkter!
Senast redigerad av JohnWicks 2023-05-12 kl. 09:40.
Citera
2023-06-03, 16:20
Medlem
svampdamps avatar
Bulgariska Split Squats, vanliga squats och viktad utfallsgång är nog för att bygga starka och uthålliga ben? Detta tillsammans med löpning och intervaller så klart. Tänkte mest på gymschemat.

Jag skulle vilja fokusera på dessa tre övningar på gymmet.
Citera
2023-06-03, 16:52
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Bulgariska Split Squats, vanliga squats och viktad utfallsgång är nog för att bygga starka och uthålliga ben? Detta tillsammans med löpning och intervaller så klart. Tänkte mest på gymschemat.

Jag skulle nog säga ja på den, men har för mig att benspark träffar ett huvud av quadriceps som de andra övningarna inte riktigt gör! Men skulle tro att det är ganska marginellt i det stora hela.
Citera
2023-06-03, 17:04
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Jag skulle nog säga ja på den, men har för mig att benspark träffar ett huvud av quadriceps som de andra övningarna inte riktigt gör! Men skulle tro att det är ganska marginellt i det stora hela.

Jo, jag är inte ute efter att maximera och jaga marginalerna. Vill bara få starka och mer uthålliga ben för vardagssysslor som cykling, långfärdsskridskor, löpning etc.
Citera
2023-06-03, 17:05
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Jo, jag är inte ute efter att maximera och jaga marginalerna. Vill bara få starka och mer uthålliga ben för vardagssysslor som cykling, långfärdsskridskor, löpning etc.
Då räcker det absolut gott.
Citera
2023-06-04, 08:36
Medlem
Citat:

Om du får ihop övningarna till ett bra träningsschema så absolut. Annars inte. Det låter som du försöker bygga ett träningsschema utan att ha någon utbildning. Aldrig en bra kombo. Be någon utbildad skriva ihop det så blir det kanon.
Citera
2023-06-06, 12:42
Bannlyst
Hur står ni när ni kör triceps push down och använder ni bar eller rep? Personligen brukar jag skifta lite, har märkt att det dock mycket jobbigare med rep, speciellt om man ska sära på repet i sista momentet.

Brukar variera med stå väldigt nära och ibland lite längre ifrån. Om jag känner att ryggen får ta i för pressa ner vikten, är det för tungt då? Det är ju triceps jag vill träna. Räcker detta kombinerat med dips för maximala triceps eller ska jag köra med hantlar också över huvudet?

När man kollar youtube så vissa så kallade "experter" säger väldigt olika så man vet varken ut eller in som nybörjare. Ska köpa ett dipställ så jag kan köra hemma när man inte så duktig för sedan flasha lite på gymmet.
Citera
2023-06-06, 12:47
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Hur står ni när ni kör triceps push down och använder ni bar eller rep? Personligen brukar jag skifta lite, har märkt att det dock mycket jobbigare med rep, speciellt om man ska sära på repet i sista momentet.

Brukar variera med stå väldigt nära och ibland lite längre ifrån. Om jag känner att ryggen får ta i för pressa ner vikten, är det för tungt då? Det är ju triceps jag vill träna. Räcker detta kombinerat med dips för maximala triceps eller ska jag köra med hantlar också över huvudet?

När man kollar youtube så vissa så kallade "experter" säger väldigt olika så man vet varken ut eller in som nybörjare. Ska köpa ett dipställ så jag kan köra hemma när man inte så duktig för sedan flasha lite på gymmet.
Kör vanliga pushdowns med stång, rep används bäst när du kör över huvudet. Då tycker jag att det långa huvudet träffas bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in