2023-03-24, 17:51
Medlem
BlitzDaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Har börjat med en ny träningsövning i syfte att förbränna fett.

Den går ut på att jag först står spikrakt för att därefter böja mig ner tills jag NÄSTAN nuddar golvet med fingrarna. Det är bara överkroppen som böjer sig, benen står så raka som möjligt.

Detta upprepar jag i cirkus 5 minuter innan jag vilar och kör ytterligare 5 minuter. Denna övning kör jag 1-2 gånger om dagen. Min fråga är, är denna övning effektiv? Jag blir svettig och får puls iaf.
Det är bra att du ställer frågan.
Som någon annan skrev så uppfattas det nästan som ett skämt därför att fettförbränning troligtvis har med förbränning av kalorier att göra - främst via diet men även då övningar men att gå en promenad i en takt som överträffar pulsen i din övning är enklare. Det är inget rörelsemönster som förbränner fett utan det gäller att äta annorlunda och att styrketräna/löpa etc. i allmänhet (om jag förstått det rätt).
Citera
2023-03-29, 20:18
Medlem
Vad skulle ni säga är den vanligaste anledning till att folk inte kan öka sina vikter/blir större/starkare?
Citera
2023-04-03, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av help
Vad skulle ni säga är den vanligaste anledning till att folk inte kan öka sina vikter/blir större/starkare?
Intresse.

Med intresse för träning så ser man till att sköta bitarna. Inte mycket att hålla koll på.
Kost, inte för lite protein, vila och gradvis ökande av vikter.
Alla som är friska kan slänga på 0.5-1 kilo extra i veckan.
Citera
2023-04-05, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help

Saknar nödvändig kunskap skulle jag gissa. Många skriver sina egna träningsprogram utan utbildning.
Citera
2023-04-05, 20:50
Medlem
BlitzDaddys avatar
Kunniga människor efterfrågas:

Jag har kört ett tungt och ja lite för långt (2-3 timmar) pass för hela överkroppen igår och överväger nu att
A) Vila
B) Krossa ben för att frigöra mer hormon
C) Gå dit och dalta nån core-övning för att jag är träningstorsk

Bättre eller sämre ämnen att smasha ben för att öka gains från igår? Kan väl tänka att det lika gärna frigörs cataboliskt stuff som det gör testosteron..

•Känner mig taggad mentalt inte övertränad

What to do?
Senast redigerad av BlitzDaddy 2023-04-05 kl. 20:57.
Citera
2023-04-05, 23:02
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag är 174 lång och väger 77 kg och kan idag bänka 3x6 75 kg.

Jag har aldrig maxat eftersom jag oftast tränar själv och är väldigt försiktig. Hur mycket skulle ni gissa på att jag skulle kunna maxa?
Citera
2023-04-05, 23:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka

Jag har aldrig maxat eftersom jag oftast tränar själv och är väldigt försiktig. Hur mycket skulle ni gissa på att jag skulle kunna maxa?

90 kg.
Citera
2023-04-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka

Har mycket med om du är duktig på att köra övningen. Har du aldrig bänkat över 76kg så kanske du inte kan bänka så mycket mer än så. Kan finnas underutvecklade muskler som ger vika. Du skulle kunna öka vikten med 2.5kg per pass och sänk set och reps när det behövs. Tillslut hamnar du på ditt 1x1 utan att det känns som en chock vilket det antagligen skulle göra idag. Kanske axeln skulle paja om du lägger på 85-90kg.
Citera
2023-04-10, 12:19
Medlem
Jag har en femtonåring som tränar rätt hårt (styrketräning). Han blir ganska ofta sjuk med feber och diverse förkylningssymtom. Jag har försökt säga åt honom att han behöver vila emellanåt men funderar också på om han borde ta något kosttillskott. Några tips?
Citera
2023-04-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag har en femtonåring som tränar rätt hårt (styrketräning). Han blir ganska ofta sjuk med feber och diverse förkylningssymtom. Jag har försökt säga åt honom att han behöver vila emellanåt men funderar också på om han borde ta något kosttillskott. Några tips?

Blir han sjuk så kan han ha nedsänkt immunförsvar så jag hade läst på om det och kollat med honom. Det får man tex av dålig återhämtning och inte av träning. Sömn, stress och metal hälsa är saker som kommer upp hos mig. Vanlig näringsrik mat är viktigt hos barn och ungdomar som växter. Kosttillskott är onödigt, men däremot är mat viktigt.
Man kan inte träna (läs röra sig) för mycket i den åldern och bli sjuk då kroppen är gjord för att röra sig och man blir hungrig när man rör sig mycket så därför är kosten inte heller så trolig om den nu inte består till största delen av Näringsfattig mat. Men bor han hemma så äter de ju liksom tills de blir mätta.
Men kolla upp hur han mår då det påverkar sömn och hur man tar hand om sin kropp.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-04-11 kl. 09:31.
Citera
2023-04-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Blir han sjuk så kan han ha nedsänkt immunförsvar så jag hade läst på om det och kollat med honom. Det får man tex av dålig återhämtning och inte av träning. Sömn, stress och metal hälsa är saker som kommer upp hos mig. Vanlig näringsrik mat är viktigt hos barn och ungdomar som växter. Kosttillskott är onödigt, men däremot är mat viktigt.
Man kan inte träna (läs röra sig) för mycket i den åldern och bli sjuk då kroppen är gjord för att röra sig och man blir hungrig när man rör sig mycket så därför är kosten inte heller så trolig om den nu inte består till största delen av Näringsfattig mat. Men bor han hemma så äter de ju liksom tills de blir mätta.
Men kolla upp hur han mår då det påverkar sömn och hur man tar hand om sin kropp.

Jag tror vi äter rätt bra. Han äter i princip allt jag lagar och det är varierat och oftast lagat från grunden. Han lagar själv mat om han blir hungrig efter skolan t.ex (mycket ägg, stekta nudlar mm) Jag skulle gärna se att ha la in nån mer vilodag men han säger att han tränar olika delar av kroppen olika dagar så det behövs inte. Men det verkar ju som om immunförsvaret tar stryk. Är det vanligt att de som tränar mycket får brist på t.ex. d-vitamin?
Citera
2023-04-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag tror vi äter rätt bra. Han äter i princip allt jag lagar och det är varierat och oftast lagat från grunden. Han lagar själv mat om han blir hungrig efter skolan t.ex (mycket ägg, stekta nudlar mm) Jag skulle gärna se att ha la in nån mer vilodag men han säger att han tränar olika delar av kroppen olika dagar så det behövs inte. Men det verkar ju som om immunförsvaret tar stryk. Är det vanligt att de som tränar mycket får brist på t.ex. d-vitamin?

Imunförsvaret tar stryk av träning, men det låter konstigt om träningen är anledningen till feber. Om kosten är usel och man tränar samtidigt så absolut. Tex om man försöker gå ner i vikt och varje dag äter för lite kalorier och kanske inte heller tillräckligt näringsrikt som man bör så sjunker Imunförsvaret ganska mycket och man blir mer mottaglig för att tex bli förkyld.
Han borde dock ha vilodagar. Runt 2-3 i veckan. Annars har han inget bra träningsschema. Det är på vilodagarna kroppen får tid att bygga upp muskelmassan så det kan du hälsa honom.
Tror inte han har brist på någon vitamin och det ger feber. Du skriver att han äter ägg och det utesluter sådan brist. Men jag vet inte. Låter som det är hans övriga livsstil som ger febern.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-04-11 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in