2021-04-30, 16:42
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hur snabbt är det realistiskt att lägga på sig muskler? Jag läste att 4 kg tar lång tid (typ över ett år) för en man och ännu längre för kvinnor. Tror ni det stämmer?
Jag har stått stilla i vikt i över en vecka nu och tröstat mig med att jag säkert fått muskler i stället men det lär inte stämma då.
Citera
2021-05-01, 11:12
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Hur snabbt är det realistiskt att lägga på sig muskler? Jag läste att 4 kg tar lång tid (typ över ett år) för en man och ännu längre för kvinnor. Tror ni det stämmer?
Jag har stått stilla i vikt i över en vecka nu och tröstat mig med att jag säkert fått muskler i stället men det lär inte stämma då.

Vet ej vad som är rimligt. Alla säger, tolkar det olika och använder olika källor. Men oavsett det som är relevant är hur man jobbar utifrån sina förutsättningar. Bara för en man på 180cm och en annan man på 180 cm lägger på sig 4kg ren muskel massa så betyder det inte att det kommer se lika ut på bägge männen.

Sen undrar jag verkligen om det är så att kvinnor bygger mycket saktare än man?
Har för mig hört och läst att dem bygger I stora drag i samma takt, bara att dem startar med mindre massa. Kan ha fel, någon som har koll på detta?

Vikt är ett dåligt sätt att mäta på samt att så mycket mer faktorer spelar roll. Muskelmassa och styrka är inget som på automatik ökar statiskt. Och en vecka är alldeles för kort tid att utvärdera. Men i huvudsak borde man fokusera i någon form av progression.

Även låta kroppen få en lugnare period för att återhämta sig efter en tyngre period kan vara smart i längden.
Citera
2021-05-01, 13:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Jag har sett att vissa som kör bicepscurl med hantlar alternerar mellan armarna i stället för att köra båda samtidigt. Gör man så för att det blir enklare att uppnå korrekt utförande eller av något annat skäl?

Ofta är man ju starkare i ena armen och/eller kompenserar för någon annan biomekanisk skevhet. Genom att ta en arm i taget ökar man möjligheten att träna muskeln maximalt utan den formen av (eventuellt skadliga) kompensationer. Av samma skäl kan det t.ex. vara klokt att träna sittande benpress med ett ben i taget i stället för båda samtidigt.
Citera
2021-05-02, 10:57
Medlem
Voldemort2s avatar
Hur långt skall egentligen ett pass vara? Kan det vara för långt? Jag vill köra tre pass i veckan med halvkroppspass. Hur många set per muskelgrupp skall man köra?
Citera
2021-05-02, 11:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Hur långt skall egentligen ett pass vara? Kan det vara för långt? Jag vill köra tre pass i veckan med halvkroppspass. Hur många set per muskelgrupp skall man köra?
Rekommenderar att läsa igenom denna artikel.
https://www.styrkelabbet.se/traningsvolym/
Citera
2021-05-09, 11:50
Medlem
Voldemort2s avatar
Vilka muskelgrupper skall man egentligen träna ihop, om man är ute efter att dela sin träning på 3 träningstillfällen per vecka?
Citera
2021-05-09, 12:09
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Vilka muskelgrupper skall man egentligen träna ihop, om man är ute efter att dela sin träning på 3 träningstillfällen per vecka?
Jag körde så förr men minns inte riktigt vilka grupper jag körde tillsammans.

Enligt Google så rekommenderas detta:
Dag 1: Bröst, axlar och triceps.
Dag 2: Rygg, biceps och mage.
Dag 3: Ben.

För mig själv så känner jag att jag får biceps och triceps gratis av alla andra övningar så jag kör det sällan. T.ex. kör du marklyft, bänkpress o.s.v. seriöst så behöver du knappt träna armarna. Jag har hellre stark rygg än armar dessutom.

EDIT: Glöm inte underarmar!
Senast redigerad av Telepatisk 2021-05-09 kl. 12:13.
Citera
2021-05-11, 18:31
Medlem
Om jag fattat rätt så tar det 2 minuter för musklerna att återställa 95% av ATP,
Kortare setvila innebär ju färre reps i nästa set om man har några vikter som ger rejält motstånd.
Finns det någt syfte att t ex bara ha en minut ibland? eller 30 sekunder?
Citera
2021-05-11, 18:33
Medlem
Ansamling av metaboliter. Blir bättre på att jobba med kortare set vila. Fler muskelfibrer aktiveras läs om Myoreps.
Citera
2021-05-18, 09:59
Medlem
Voldemort2s avatar
Är det bra eller dåligt att köra alla set till fail?
Citera
2021-05-18, 12:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Är det bra eller dåligt att köra alla set till fail?

Bra eller dåligt för vad?
Citera
2021-05-18, 14:59
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Bra eller dåligt för vad?

För muskelutvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera