Citat:
Ursprungligen postat av
cleovarnamnet
Hur snabbt är det realistiskt att lägga på sig muskler? Jag läste att 4 kg tar lång tid (typ över ett år) för en man och ännu längre för kvinnor. Tror ni det stämmer?
Jag har stått stilla i vikt i över en vecka nu och tröstat mig med att jag säkert fått muskler i stället men det lär inte stämma då.

Vet ej vad som är rimligt. Alla säger, tolkar det olika och använder olika källor. Men oavsett det som är relevant är hur man jobbar utifrån sina förutsättningar. Bara för en man på 180cm och en annan man på 180 cm lägger på sig 4kg ren muskel massa så betyder det inte att det kommer se lika ut på bägge männen.
Sen undrar jag verkligen om det är så att kvinnor bygger mycket saktare än man?
Har för mig hört och läst att dem bygger I stora drag i samma takt, bara att dem startar med mindre massa. Kan ha fel, någon som har koll på detta?
Vikt är ett dåligt sätt att mäta på samt att så mycket mer faktorer spelar roll. Muskelmassa och styrka är inget som på automatik ökar statiskt. Och en vecka är alldeles för kort tid att utvärdera. Men i huvudsak borde man fokusera i någon form av progression.
Även låta kroppen få en lugnare period för att återhämta sig efter en tyngre period kan vara smart i längden.