Citat:
Vad pratar du om?
Citat:
Nu har du gått fullt in på personangrepp, vilket också driver tråden OT. Sakläget är att det enda stöd som finns för den alarmistiska bilden om ”klimatkatastrof” är godtyckliga tolkningar av osäkra modellers resultat. Du kringgår ifrågasättande med bisarra cirkelbevis. Det gör att vi inte kommer längre. Du får gärna tro vad du vill men låt bli att mästra andra som inte delar din tro.
Jag hoppas att du ändå kan ha överseende med att det blir lite mästrande när du argumenterar för en sån extrem ytterkantsposition, och praktiskt taget skriver "nej det är inte så" helt utan minsta tillstymmelse till riktigt argument eller källhänvisning. Kanske med lite perspektiv, lite längre fram kan du förlåta mig för att jag är så fruktansvärt elak. 😿 Från mitt perspektiv blir det väldigt svårt att bemöta dig på något annat vis än att försöka hjälpa dig rätt, när det utan minsta tvivel framgår att du har hamnat snett i tänkandet. Det är tydligt då du ifrågasätter så otroligt märkliga saker, och varje gång någon har ödslat tid på att besvara en sådan märklig invändning glömmer du direkt hela saken och hugger tag i något nytt som du förnekar, ifrågasätter eller inte kan förstå.
Jag kan inte avgöra om du trollar, eller är en helt uppriktig speciell person, så jag felar på försiktighetens sida och utgår från att du är uppriktig.
Här är en länk till en sida där klimatforskare förklarar din senaste invändning (om att modellerna inte tar hänsyn till forcings blabla) på ett tydligt och pedagogiskt vis. Jag skulle tippa på att det är Heartland Institute som ligger bakom att du tänker så mycket på forcings i samband med klimatmodeller just nu. Det finns ju ett sånt mönster i vad du och dina "gelikar" kommer med för invändningar, och vad H.I. har gjort för påståenden. Deras påståenden har säkert gått via någon blogg eller youtuber innan de nådde dig, så du kanske protesterar nu och säger "nej, jag hörde det faktiskt på Magic-Tinfoilmedia på YT så det så", men påståendena är väl säkert ungefär samma, och debunkningen är likväl relevant.
Citat:
CLAIM: GCMs systematically over-estimate the sensitivity of climate to carbon dioxide (CO2), many known forcings and feedbacks are poorly modeled, and modelers exclude forcings and feedbacks that run counter to their mission to find a human influence on climate.
Verdict: Incorrect.
Verdict: Incorrect.
Citat:
Key takeaway: Climate models are based on physical processes and our understanding of how the climate system works. Their sensitivity to CO2 is in line with estimates based on modern observations and records of past climate changes.
Läs hela förklaringen här:
https://climatefeedback.org/claimreview/heartland-institute-reports-claim-climate-models-sensitive-co2-not-reflect-evidence/
Senast redigerad av anomalign 2022-11-23 kl. 19:04.
Senast redigerad av anomalign 2022-11-23 kl. 19:04.