Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-23, 17:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bra, du som är så pedagogisk får gärna sammanställa en lista som visar vilka ”forcings” som finns, vilka av dessa som ingår i klimatmodellerna samt vilka positiva och negativa förstärkningsfaktorer som finns när det gäller effekten av CO2 samt hur dessa hanteras av modellerna.

Försöker du som förnekar vetenskapen, med din föreställda expertis, på dig att ge mig hemläxa? Roligt påhitt, men nej. Du får läsa själv.

Edit: Och jag rekommenderar dig att göra det också. Det vinner vi alla på.
Senast redigerad av anomalign 2022-11-23 kl. 17:10.
Citera
2022-11-23, 17:18
Medlem
https://nattidskriftenvasterbotten.se/wp-content/uploads/2022/01/20220101-Per-Kullman-o-Lisa-Oberg_Glaciarerna-i-Tarnafjallen.pdf

Här verkar det som att det varit betydligt varmare för 10.000 år sedan.

Ni som vet allt får ju gärna bemöta detta. Finns ju många experter här.

Många av dessa väderexperter har ju också i årtionden verkat för nedläggning av kärnkraft då vindelen är så bra. Nu skenar elpriserna och såväl industri som befolkningen lider.

Blev det så bra?
Citera
2022-11-23, 17:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Försöker du som förnekar vetenskapen, med din föreställda expertis, på dig att ge mig hemläxa? Roligt påhitt, men nej. Du får läsa själv.

Edit: Och jag rekommenderar dig att göra det också. Det vinner vi alla på.
Till att börja med så ljuger du och är oförskämd, vilket givetvis inte är acceptabelt. Jag vare sig ”förnekar vetenskapen” eller har någon ”föreställd expertis”. För att återgå till tråden så är ”forcings” och förstärkningsfaktorer mer eller mindre dolda i den alarmistiska bild som ges. Om det hade varit enkelt att hitta dessa fundamentala uppgifter hade jag givetvis inte frågat efter dem.

Du påstår sådant som inte kan bevisas och uppmanar sedan den som ifrågasätter att själv söka efter fakta. Snacka om cirkelbevis!
Citera
2022-11-23, 17:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Väggar av ord utan substans och struntprat. All värme kommer givetvis från solen (bortsett från värmen i jordens inre).
Min förhoppning var att det skulle få dig och kanske andra förnekare att se er egen argumentation i en annan kontext. Men, det blir svårt inser jag. Som vanligt avfärdas konstruktiva inlägg utan argumentation.

Vad vill du ha sagt med att all värme kommer från solen? Hur är det relevant?

Är det ett försök att säga att växthuseffekten inte kan påverka energibalansen och klimatet på jorden?

Vad ville du ha sagt i sak med relevans för ämnet?
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-23 kl. 17:33.
Citera
2022-11-23, 17:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Min förhoppning var att det skulle få dig och kanske andra förnekare att se er egen argumentation i en annan kontext. Men, det blir svårt inser jag. Som vanligt avfärdas konstruktiva inlägg utan argumentation.

Vad vill du ha sagt med att all värme kommer från solen? Hur är det relevant?

Är det ett försök att säga att växthuseffekten inte kan påverka energibalansen och klimatet på jorden?

Vad ville du ha sagt i sak med relevans för ämnet?
Som du kan se så svarade jag på två inlägg. Dina osakliga analogier var det första. Det andra handlade om värme från solen. (Och sluta kalla mig för ”förnekare”, din lilla lögnhals.)

När det gäller relevansen för ämnet hänvisar jag till mitt förra inlägg.
Citera
2022-11-23, 17:41
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Till att börja med så ljuger du och är oförskämd, vilket givetvis inte är acceptabelt. Jag vare sig ”förnekar vetenskapen” eller har någon ”föreställd expertis”. För att återgå till tråden så är ”forcings” och förstärkningsfaktorer mer eller mindre dolda i den alarmistiska bild som ges. Om det hade varit enkelt att hitta dessa fundamentala uppgifter hade jag givetvis inte frågat efter dem.

Du påstår sådant som inte kan bevisas och uppmanar sedan den som ifrågasätter att själv söka efter fakta. Snacka om cirkelbevis!

Inte då. 😺

Tvärt om, kan jag styrka precis alla påståenden jag gör, vilket jag gör ofta, eftersom jag utgår från forskningen. Jag skjuter liksom inte från höften eller låter fantasin gå loss när jag skriver saker i den här tråden.

Och tyvärr kan jag inte säga detsamma om din medverkan i tråden. Ditt engagemang och patos är starkt, det får jag ge dig, ibland lite väl starkt, men du kan bli mycket bättre på att läsa, ta in och processa det du har läst, och framför allt styrka dina påståenden. Det finns också utrymme att öppna dig lite mer. Alltså då öppna i bemärkelsen avbryta en onaturlig intellektuell slutenhet. Det verkar som att du har låst dig i något konspirationsteoretiskt narrativ som misstänkliggör all offentlig forskning så att du bara konsumerar den i processad form, dvs genom ett medium, färdigkommenterad och färdigtuggad, kanske en klimatförnekande blogg eller liknande. Gå in på NASA eller IPCC och läs. Försök ignorera den lilla rösten som ropar att allt är en konspiration som bara försöker lura dig.

Många av dina invändningar är väldigt märkliga, och rör ibland väldigt grundläggande saker som det inte finns något som helst rimligt skäl att börja tjafsa om, vilket gör att man inte är säker på om du är allvarlig eller bara försöker störa diskussionen genom att tramsa, och det är nog en stor anledning till att bemötandet har blivit som det har blivit.
Citera
2022-11-23, 17:53
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Inte då. 😺

Tvärt om, kan jag styrka precis alla påståenden jag gör, vilket jag gör ofta, eftersom jag utgår från forskningen. Jag skjuter liksom inte från höften eller låter fantasin gå loss när jag skriver saker i den här tråden.

Och tyvärr kan jag inte säga detsamma om din medverkan i tråden. Ditt engagemang och patos är starkt, det får jag ge dig, ibland lite väl starkt, men du kan bli mycket bättre på att läsa, ta in och processa det du har läst, och framför allt styrka dina påståenden. Det finns också utrymme att öppna dig lite mer. Alltså då öppna i bemärkelsen avbryta en onaturlig intellektuell slutenhet. Det verkar som att du har låst dig i något konspirationsteoretiskt narrativ som misstänkliggör all offentlig forskning så att du bara konsumerar den i processad form, dvs genom ett medium, färdigkommenterad och färdigtuggad, kanske en klimatförnekande blogg eller liknande. Gå in på NASA eller IPCC och läs. Försök ignorera den lilla rösten som ropar att allt är en konspiration som bara försöker lura dig.

Många av dina invändningar är väldigt märkliga, och rör ibland väldigt grundläggande saker som det inte finns något som helst rimligt skäl att börja tjafsa om, vilket gör att man inte är säker på om du är allvarlig eller bara försöker störa diskussionen genom att tramsa, och det är nog en stor anledning till att bemötandet har blivit som det har blivit.
Trams. Man vet inte ens om det står + eller - framför värdet på återkopplingen (forcing).
Citera
2022-11-23, 18:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Inte då. 😺

Nu har du gått fullt in på personangrepp, vilket också driver tråden OT. Sakläget är att det enda stöd som finns för den alarmistiska bilden om ”klimatkatastrof” är godtyckliga tolkningar av osäkra modellers resultat. Du kringgår ifrågasättande med bisarra cirkelbevis. Det gör att vi inte kommer längre. Du får gärna tro vad du vill men låt bli att mästra andra som inte delar din tro.
Citera
2022-11-23, 18:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Som du kan se så svarade jag på två inlägg. Dina osakliga analogier var det första. Det andra handlade om värme från solen. (Och sluta kalla mig för ”förnekare”, din lilla lögnhals.)

När det gäller relevansen för ämnet hänvisar jag till mitt förra inlägg.
Du besvarade dock inte min fråga.

Här finns en figur som beskriver relationen mellan olika forcings för perioden 1750-2011
https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/technical-summary/figts-06-4/

https://atmosphere.copernicus.eu/sites/default/files/inline-images/SPM.03-01.png
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-23 kl. 18:37.
Citera
2022-11-23, 18:17
Medlem
Citat:
Bilden är felaktig eftersom det inte överförs någon värme från atmosfären till jordytan. Atmosfären har en kylande effekt och värme överförs från jordytan till atmosfären.

Det är jordens atmosfär som fungerar på detta sätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A4r

Men klickar man sig vidare på Wikipedia kommer man till det här:https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png "absorption och återutsändning av värmestrålning", precis det som du säger är felaktigt. Varför tro du då ändå att det finns en växthuseffekt, när du inte håller med om den etablerade vetenskapens uppfattning om vad det är för nånting?
Citera
2022-11-23, 18:36
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men klickar man sig vidare på Wikipedia kommer man till det här:https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png "absorption och återutsändning av värmestrålning", precis det som du säger är felaktigt. Varför tro du då ändå att det finns en växthuseffekt, när du inte håller med om den etablerade vetenskapens uppfattning om vad det är för nånting?

Jag satte mig 25 M från lägerelden och kände ingen värme över huvud taget. Inte ens 10 M från elden så var det varmt.

Jag tvivlar också på den där återstrålningen.
Citera
2022-11-23, 18:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du besvarade dock inte min fråga.

Här finns en figur som beskriver relationen mellan olika forcings för perioden 1750-2011
https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/technical-summary/figts-06-4/

https://atmosphere.copernicus.eu/sites/default/files/inline-images/SPM.03-01.png
Vilken fråga anser du att jag inte svarat på?
De ”forcings” som visas är beräknade värden med stora felmarginaler. Det går inte att säkert förutspå en framtida temperatur utifrån detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in