Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-23, 19:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Trams. Man vet inte ens om det står + eller - framför värdet på återkopplingen (forcing).

Vad pratar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu har du gått fullt in på personangrepp, vilket också driver tråden OT. Sakläget är att det enda stöd som finns för den alarmistiska bilden om ”klimatkatastrof” är godtyckliga tolkningar av osäkra modellers resultat. Du kringgår ifrågasättande med bisarra cirkelbevis. Det gör att vi inte kommer längre. Du får gärna tro vad du vill men låt bli att mästra andra som inte delar din tro.

Jag hoppas att du ändå kan ha överseende med att det blir lite mästrande när du argumenterar för en sån extrem ytterkantsposition, och praktiskt taget skriver "nej det är inte så" helt utan minsta tillstymmelse till riktigt argument eller källhänvisning. Kanske med lite perspektiv, lite längre fram kan du förlåta mig för att jag är så fruktansvärt elak. 😿 Från mitt perspektiv blir det väldigt svårt att bemöta dig på något annat vis än att försöka hjälpa dig rätt, när det utan minsta tvivel framgår att du har hamnat snett i tänkandet. Det är tydligt då du ifrågasätter så otroligt märkliga saker, och varje gång någon har ödslat tid på att besvara en sådan märklig invändning glömmer du direkt hela saken och hugger tag i något nytt som du förnekar, ifrågasätter eller inte kan förstå.

Här är en länk till en sida där klimatforskare förklarar din senaste invändning (om att modellerna inte tar hänsyn till forcings blabla) på ett tydligt och pedagogiskt vis. Jag skulle tippa på att det är Heartland Institute som ligger bakom att du tänker så mycket på forcings i samband med klimatmodeller just nu. Det finns ju ett sånt mönster i vad du och dina "gelikar" kommer med för invändningar, och vad H.I. har gjort för påståenden. Deras påståenden har säkert gått via någon blogg eller youtuber innan de nådde dig, så du kanske protesterar nu och säger "nej, jag hörde det faktiskt på Magic-Tinfoilmedia på YT så det så", men påståendena är väl säkert ungefär samma, och debunkningen är likväl relevant.

Citat:
CLAIM: GCMs systematically over-estimate the sensitivity of climate to carbon dioxide (CO2), many known forcings and feedbacks are poorly modeled, and modelers exclude forcings and feedbacks that run counter to their mission to find a human influence on climate.

Verdict: Incorrect.

Citat:
Key takeaway: Climate models are based on physical processes and our understanding of how the climate system works. Their sensitivity to CO2 is in line with estimates based on modern observations and records of past climate changes.

Läs hela förklaringen här:

https://climatefeedback.org/claimreview/heartland-institute-reports-claim-climate-models-sensitive-co2-not-reflect-evidence/
Senast redigerad av anomalign 2022-11-23 kl. 19:04.
Citera
2022-11-23, 19:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vilken fråga anser du att jag inte svarat på?
De ”forcings” som visas är beräknade värden med stora felmarginaler. Det går inte att säkert förutspå en framtida temperatur utifrån detta.
Felmarginalerna framgår tydligt i figurerna. Alla felmarginaler bygger på statistiska beräkningar. IPCC sammanställer publicerad vetenskap. Vill du avfärda sådant, som du faktiskt explicit efterfrågade, vilket du uppenbarligen vill, så kan jag inte hindra dig. Men klaga då inte när andra kallar dig förnekare.

Du svarade inte på frågan:
Citat:
Vad vill du ha sagt med att all värme kommer från solen? Hur är det relevant?

Är det ett försök att säga att växthuseffekten inte kan påverka energibalansen och klimatet på jorden?
Citera
2022-11-23, 19:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men klickar man sig vidare på Wikipedia kommer man till det här:https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png "absorption och återutsändning av värmestrålning", precis det som du säger är felaktigt. Varför tro du då ändå att det finns en växthuseffekt, när du inte håller med om den etablerade vetenskapens uppfattning om vad det är för nånting?
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag satte mig 25 M från lägerelden och kände ingen värme över huvud taget. Inte ens 10 M från elden så var det varmt.

Jag tvivlar också på den där återstrålningen.
Jag tror att det är skillnaden mellan värmestrålning och värmeöverföring som skapar förvirring. Atmosfären strålar ut värme åt alla håll men eftersom den är kallare än jordytan sker ingen värmeöverföring från atmosfären till jordytan. Värme överförs från jordytan till atmosfären helt enligt fysikens lagar. Det finns inget konstigt med det.
Citera
2022-11-23, 19:10
Medlem
Citat:
Vilken fråga anser du att jag inte svarat på?
De ”forcings” som visas är beräknade värden med stora felmarginaler. Det går inte att säkert förutspå en framtida temperatur utifrån detta.
Hur exakt måste prognosen vara för att du skall erkänna att vi står inför ett problem?

Du kunde lika gärna avfärda det där asteroidhotet med argument om att det säkert finns faktorer vi inte känner till så vi kan egentligen inte vara säkra på att den träffar och i alla fall inte exakt var så varför skall vi oroa oss? Don't look up.
Citera
2022-11-23, 19:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag tror att det är skillnaden mellan värmestrålning och värmeöverföring som skapar förvirring. Atmosfären strålar ut värme åt alla håll men eftersom den är kallare än jordytan sker ingen värmeöverföring från atmosfären till jordytan. Värme överförs från jordytan till atmosfären helt enligt fysikens lagar. Det finns inget konstigt med det.
Pilarna beskriver energiflöden. Och detta sker från atmosfären till jordytan. Som figuren visar. Det sker ett energiflöde från atmosfären och nedåt. Och givetvis även det omvända, nerifrån och upp. Mer växthusgaser ökar flödet åt båda håll.
Citera
2022-11-23, 19:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Felmarginalerna framgår tydligt i figurerna. Alla felmarginaler bygger på statistiska beräkningar. IPCC sammanställer publicerad vetenskap. Vill du avfärda sådant, som du faktiskt explicit efterfrågade, vilket du uppenbarligen vill, så kan jag inte hindra dig. Men klaga då inte när andra kallar dig förnekare.

Du svarade inte på frågan:
Men ge dig nu för helvete!
Jag har väl inte ”avfärdat” någonting. Jag hänvisade till de felmarginaler som framgår av bilderna. Redan med dessa felmarginaler blir det stor spridning mellan ”best case” och ”worst case”. Därtill kommer allt övrigt ännu okänt. Och jag svarade på frågan.
Citera
2022-11-23, 19:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur exakt måste prognosen vara för att du skall erkänna att vi står inför ett problem?

Du kunde lika gärna avfärda det där asteroidhotet med argument om att det säkert finns faktorer vi inte känner till så vi kan egentligen inte vara säkra på att den träffar och i alla fall inte exakt var så varför skall vi oroa oss? Don't look up.
Problem och akut klimatkris med pådyvlande av absurd klimatångest till befolkningen är INTE samma sak. Klart som fan att det finns problem – inte minst är befolkningsexplosionen ett enormt problem.
Citera
2022-11-23, 19:24
Medlem
anomaligns avatar
edit: nvm missade ett inlägg som förklarade vad jag frågade

edit 2: svarar på nedanstående här så inlägget kommer till någon nytta.

Citat:
Bra. Hur ser du på skillnaderna mellan ”best case” och ”worst case” med dessa felmarginaler? Tror du att det kan finnas fler ”forcings” i världen?

Tänka sig att det alltid finns en relevant Climatefeedback som kärnfullt ger svar på det du kommer släpande med. Det är nästan som att du bara upprepar talking points någon har tutat i dig. (Obs säger inte att det är så, det bara verkar så.)

Citat:
CLAIM: Human additions of CO2 are in the margin of error of current measurements and the gradual increase in CO2 is mainly from oceans degassing as the planet slowly emerges from the last ice age.
Citat:
Verdict: Incorrect

Citat:
The claim appeared in multiple outlets, including Watts Up With That, the Daily Signal, and a Facebook post published by I Love Carbon Dioxide in April 2020. While human additions of CO2 are small relative to natural processes, atmospheric CO2 measurements are currently much higher than pre-industrialization CO2 levels and not within the “margin of error of current estimates,” as described by the reviewers below[1,2]. The ocean does release CO2, but scientific evidence demonstrates that oceans have absorbed approximately 23% of global anthropogenic CO2 emissions since the Industrial Revolution, thus serving as a net sink rather than a source of CO2[3,4]. This claim also fails to recognize that human-induced CO2 emissions have caused imbalances in the global carbon cycle.

Citat:
Peter Landschützer, Group Leader, Max Planck Institute for Meteorology:
First of all, the claim that current changes in atmospheric CO2 are within the uncertainty of measurements is absurd. Since pre-industrial times atmospheric CO2 levels increased from roughly 280 ppm to now roughly 412 ppm (globally on January 2020) with growth rates currently exceeding 2 ppm/yr. These atmospheric CO2 (as well as other trace gas) measurements are highly accurate with errors estimated at 0.07 ppm[6].*

https://climatefeedback.org/claimreview/human-activities-have-dramatically-increased-atmospheric-co2-levels-causing-imbalances-in-the-global -carbon-cycle/
Senast redigerad av anomalign 2022-11-23 kl. 19:39.
Citera
2022-11-23, 19:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
edit: nvm missade ett inlägg som förklarade vad jag frågade
Bra. Hur ser du på skillnaderna mellan ”best case” och ”worst case” med dessa felmarginaler? Tror du att det kan finnas fler ”forcings” i världen?
Citera
2022-11-23, 19:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men ge dig nu för helvete!
Jag har väl inte ”avfärdat” någonting. Jag hänvisade till de felmarginaler som framgår av bilderna. Redan med dessa felmarginaler blir det stor spridning mellan ”best case” och ”worst case”. Därtill kommer allt övrigt ännu okänt. Och jag svarade på frågan.
Om du accepterar figurerna så accepterar du ju vad som driver uppvärmningen. Vi människor. De osäkerheter du tar upp här, med olika cases, handlar om hur mycket vi kommer att släppa ut framöver.

Nej, du svarade inte på frågan. Var vänlig citera dig själv, så som jag citerade mig själv när du ville ha frågan igen.
Citera
2022-11-23, 19:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om du accepterar figurerna så accepterar du ju vad som driver uppvärmningen. Vi människor. De osäkerheter du tar upp här, med olika cases, handlar om hur mycket vi kommer att släppa ut framöver.

Nej, du svarade inte på frågan. Var vänlig citera dig själv, så som jag citerade mig själv när du ville ha frågan igen.
Givetvis påverkar människor uppvärmningen eftersom vi lever på jorden. Frågan är hur stor den faktiska påverkan är och vilken faktisk betydelse den har.

Jag tänker inte försöka gissa vad du menar och citera mig själv. Upprepa frågan du vill ha svar på.
Citera
2022-11-23, 19:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Givetvis påverkar människor uppvärmningen eftersom vi lever på jorden. Frågan är hur stor den faktiska påverkan är och vilken faktisk betydelse den har.
Det är precis detta figuren visar. Vi orsakar ungefär precis hela uppvärmningen.
Citat:
Jag tänker inte försöka gissa vad du menar och citera mig själv. Upprepa frågan du vill ha svar på.
Här kommer det igen.
Citat:
Vad vill du ha sagt med att all värme kommer från solen? Hur är det relevant?

Är det ett försök att säga att växthuseffekten inte kan påverka energibalansen och klimatet på jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in