Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-23, 19:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är precis detta figuren visar. Vi orsakar ungefär precis hela uppvärmningen.

Här kommer det igen.
Temperaturen har alltid varierat och det handlar fortfarande om modeller med stor osäkerhet. Temperaturökningen är liten och felmarginalerna stora. Och vad vill du göra åt människors påverkan?

Din upprepade fråga visar att du överhuvudtaget inte har förstått vad jag skriver trots att du gång på gång kallar mig ”klimatförnekare”. Det är väldigt avslöjande. Även om det inte borde behövas så ska jag svara: Nej.
Citera
2022-11-23, 20:24
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Temperaturen har alltid varierat och det handlar fortfarande om modeller med stor osäkerhet. Temperaturökningen är liten och felmarginalerna stora. Och vad vill du göra åt människors påverkan?

Din upprepade fråga visar att du överhuvudtaget inte har förstått vad jag skriver trots att du gång på gång kallar mig ”klimatförnekare”. Det är väldigt avslöjande. Även om det inte borde behövas så ska jag svara: Nej.

Nej, det stämmer ju tyvärr inte, liksom det mesta du påstår. Du borde verkligen arbeta på att prova den här grejen som andra i tråden gör, posta källhänvisning om man påstår något. Nu kan du ju inte det för att styrka den där sortens påståenden eftersom ingen legitim vetenskaplig källa stöder dem, men du skulle ju kunna börja med att faktagranska dina egna påståenden, innan du klickar "skicka svar". Det skulle nog vara väldigt lärorikt.

Citat:
Peter Landschützer, Group Leader, Max Planck Institute for Meteorology:
First of all, the claim that current changes in atmospheric CO2 are within the uncertainty of measurements is absurd. Since pre-industrial times atmospheric CO2 levels increased from roughly 280 ppm to now roughly 412 ppm (globally on January 2020) with growth rates currently exceeding 2 ppm/yr. These atmospheric CO2 (as well as other trace gas) measurements are highly accurate with errors estimated at 0.07 ppm[6].*

https://climatefeedback.org/claimrev...-carbon-cycle/

Och sen om vi ska vara helt ärliga så är du ju faktiskt en klimatförnekare. Det kan du ju inte sticka under stol med. Du låtsas som att tiotusentals forskare har fel, och att all forskning är fejk, och att du med dina egna* idéer har rätt.

*= (Som av en händelse alltid är direkt hämtade från klimatförnekarorganisationers desinformation.)
Senast redigerad av anomalign 2022-11-23 kl. 20:26.
Citera
2022-11-23, 21:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du har ju allt detta i figurerna.
Eller som https://science2017.globalchange.gov/downloads/CSSR2017_FullReport.pdf uttrycker det
Citat:
The likely range of the human contribution to the global mean temperature increase over the period 1951–2010 is 1.1° to 1.4°F (0.6° to 0.8°C), and the central estimate of the observed warming of 1.2°F (0.65°C) lies within this range (high confidence). This translates to a likely human contribution of 92%–123% of the observed 1951–2010 change. The likely contributions of natural forcing and internal variability to global temperature change over that period are minor (high confidence). (Ch. 3; Fig. ES.2)

Citat:
Jag har bara bett dig visa var du ansett dig besvara frågan. Det som är avslöjande är hur du undviker den.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-23 kl. 21:26.
Citera
2022-11-23, 22:28
Medlem
Citat:
Jag tror att det är skillnaden mellan värmestrålning och värmeöverföring som skapar förvirring. Atmosfären strålar ut värme åt alla håll men eftersom den är kallare än jordytan sker ingen värmeöverföring från atmosfären till jordytan. Värme överförs från jordytan till atmosfären helt enligt fysikens lagar. Det finns inget konstigt med det.

Är "din" växthuseffekt orsakad av de så kallade växthusgaserna? Eller tror du på en helt annan växthuseffekt jämfört med den etablerade vetenskapen?
Citera
2022-11-23, 22:30
Medlem
Citat:
Pilarna beskriver energiflöden. Och detta sker från atmosfären till jordytan. Som figuren visar. Det sker ett energiflöde från atmosfären och nedåt. Och givetvis även det omvända, nerifrån och upp. Mer växthusgaser ökar flödet åt båda håll.

Ja. och siffrorna invid pilarna visar också att energin blir förmerad. Växthusgaserna har alltså magiska egenskaper.
Citera
2022-11-23, 23:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nej, det stämmer ju tyvärr inte, liksom det mesta du påstår. Du borde verkligen arbeta på att prova den här grejen som andra i tråden gör, posta källhänvisning om man påstår något. Nu kan du ju inte det för att styrka den där sortens påståenden eftersom ingen legitim vetenskaplig källa stöder dem, men du skulle ju kunna börja med att faktagranska dina egna påståenden, innan du klickar "skicka svar". Det skulle nog vara väldigt lärorikt.

https://climatefeedback.org/claimrev...-carbon-cycle/

Och sen om vi ska vara helt ärliga så är du ju faktiskt en klimatförnekare. Det kan du ju inte sticka under stol med. Du låtsas som att tiotusentals forskare har fel, och att all forskning är fejk, och att du med dina egna* idéer har rätt.

*= (Som av en händelse alltid är direkt hämtade från klimatförnekarorganisationers desinformation.)
Du visar åter att du inte förstår den diskussion som du själv deltar i. Temperaturökningen är väl känd och liten än så länge. Du och MrArtur har själva postat länkar där felmarginalerna i olika sammanhang framgår. Du har också postat en länk där IPCC yttrar att skadorna inte behöver bli så stora om temperaturökningen kan hållas under 1,5 grader. Jag kan ju inte hela tiden länka tillbaka till källor som ni redan gett.

Vidare har ditt senaste citat från Climate Feedback absolut ingenting med något som jag har skrivit att göra. Men du drar dig uppenbarligen inte för att fabulera, ljuga och vara oförskämd. Du är extremt ohederlig.
Citera
2022-11-23, 23:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har bara bett dig visa var du ansett dig besvara frågan. Det som är avslöjande är hur du undviker den.
Det är helt obegripligt att du fortsätter att tjata om en fråga som du fått svar på. Vad är du ute efter? Har jag någonstans skrivit någonting som ens långsökt kan vantolkas som att växthuseffekten ”inte kan påverka energibalansen och klimatet på jorden”?
Citera
2022-11-23, 23:18
Medlem
Citat:
Bra, du som är så pedagogisk får gärna sammanställa en lista som visar vilka ”forcings” som finns, vilka av dessa som ingår i klimatmodellerna samt vilka positiva och negativa förstärkningsfaktorer som finns när det gäller effekten av CO2 samt hur dessa hanteras av modellerna.
Det fullkomligt sprutar aspie om honom så att få honom förklara någonting är omöjligt. De med asperger kan bara rapa upp vad de sväljt men de förstår inget av smörjan de sugit i sig.
Citera
2022-11-23, 23:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Är "din" växthuseffekt orsakad av de så kallade växthusgaserna? Eller tror du på en helt annan växthuseffekt jämfört med den etablerade vetenskapen?
Växthuseffekten orsakas av de så kallade växthusgaserna i atmosfären.
Citera
2022-11-23, 23:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Det fullkomligt sprutar aspie om honom så att få honom förklara någonting är omöjligt. De med asperger kan bara rapa upp vad de sväljt men de förstår inget av smörjan de sugit i sig.
Det här är ett mönster som man kan känna igen hos aktivister. De är fullständigt låsta i sina tankemönster och skapar hela tiden rundgång som omöjliggör ett sakligt resonemang. Ganska snart övergår de också i personangrepp. Det är tråkigt när sådant uppstår i ett forum som handlar om vetenskap eftersom intressanta problemanalyser och diskussioner omöjliggörs.

Med tanke på befolkningsexplosionen är det givetvis inte ett dugg konstigt att människan påverkar klimatet. Att rabiat fokusera på minskade CO2-utsläpp istället för konstruktiva problemlösningar är mycket märkligt.
Citera
2022-11-24, 00:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du visar åter att du inte förstår den diskussion som du själv deltar i. Temperaturökningen är väl känd och liten än så länge. Du och MrArtur har själva postat länkar där felmarginalerna i olika sammanhang framgår. Du har också postat en länk där IPCC yttrar att skadorna inte behöver bli så stora om temperaturökningen kan hållas under 1,5 grader. Jag kan ju inte hela tiden länka tillbaka till källor som ni redan gett.

Vidare har ditt senaste citat från Climate Feedback absolut ingenting med något som jag har skrivit att göra. Men du drar dig uppenbarligen inte för att fabulera, ljuga och vara oförskämd. Du är extremt ohederlig.

Jag postade länken både så du skulle lära dig vad forskare sade om dina farhågor om att modellerna var opålitliga pga stor okänd påverkan av unknown forcings etc. Sen postade jag den även för att de råkade ta upp just ett felaktigt påstående väldigt likt med det du började bubbla om, det om felmarginaler.

Avsikten var hjälpa dig att komma på rätt spår, komma in på banan igen, så att säga.

Men du har faktiskt på sätt och vis rätt att jag inte förstår diskussionen. För hur kan man förstå en sån här diskussion? Du är ju (det här är min känsla och jag vill inte att du ska ta illa upp, och förlåt om det här kommer låta lite otrevligt) helt omöjlig, som ett litet, efterblivet barn, i trotsåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen

Lägg ner att snacka skit om mig tack.

Citat:
Det här är ett mönster som man kan känna igen hos aktivister. De är fullständigt låsta i sina tankemönster och skapar hela tiden rundgång som omöjliggör ett sakligt resonemang. Ganska snart övergår de också i personangrepp. Det är tråkigt när sådant uppstår i ett forum som handlar om vetenskap eftersom intressanta problemanalyser och diskussioner omöjliggörs.

Med tanke på befolkningsexplosionen är det givetvis inte ett dugg konstigt att människan påverkar klimatet. Att rabiat fokusera på minskade CO2-utsläpp istället för konstruktiva problemlösningar är mycket märkligt.

Visa ord av personen som låter lekmanna-desinformatörer som Wattsup och H.I. styra hens uppfattning om forskningen. Om det bara fick förekomma intressanta problemanalyser och diskussioner, utan att någon kom och efterfrågade källor som någon jäkla party pooper.
Senast redigerad av anomalign 2022-11-24 kl. 00:58.
Citera
2022-11-24, 00:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag postade länken både så du skulle lära dig vad forskare sade om dina farhågor om att modellerna var opålitliga pga stor okänd påverkan av unknown forcings etc. Sen postade jag den även för att de råkade ta upp just ett felaktigt påstående väldigt likt med det du började bubbla om, det om felmarginaler.

Avsikten var hjälpa dig att komma på rätt spår, komma in på banan igen, så att säga.

Men du har faktiskt på sätt och vis rätt att jag inte förstår diskussionen. För hur kan man förstå en sån här diskussion? Du är ju (det här är min känsla och jag vill inte att du ska ta illa upp, och förlåt om det här kommer låta lite otrevligt) helt omöjlig, som ett litet, efterblivet barn, i trotsåldern.
Ja, hur ska du kunna förstå att det finns osäkerheter i matematiska modeller? Jag tror inte att du har någon naturvetenskaplig utbildning eller kunskap om matematiska modeller. Då kan det bli svårt att förstå.

Men låt oss släppa detta och gå vidare. Vad tycker du behöver göras för att lösa problemen?

Tillägg:
Citat:
Visa ord av personen som låter lekmanna-desinformatörer som Wattsup och H.I. styra hens uppfattning om forskningen. Om det bara fick förekomma intressanta problemanalyser och diskussioner, utan att någon kom och efterfrågade källor som någon jäkla party pooper.
Nu ljuger du igen. Jag vet inte ens vad ”lekmanna-desinformatörer som Wattsup och H.I” är, din lilla lögnare.
Senast redigerad av Totius 2022-11-24 kl. 01:09. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in