Citat:
Ursprungligen postat av
StElmosFire
Tack. Konceptet internarcissism var nytt för mig, är det en variant av kollektiv narcissism? Jag ägnar mig inte gärna åt e-diagnoser men det är klart att man kan se antisociala drag i hur Haveristerna konflikthanterar eller i hur de tar kritik och vill förinta meningsmotståndare. Det jag främst lyfte i den posten du citerar var att deras förhållningssätt är dels inte politiskt gångbart och dels väldigt destruktivt och därför inte är något som heller förtjänar att tas på allvar. Haveristerna har också avvisats så fort de velat delta i seriösare sammanhang av t.ex. Cwejman.
Som underhållning är det däremot säkert utmärkt om man tycker Doktor Mugg dvs Markoolio med en toaring runt skallen är ball.
Internarcissism, i sociala medier, tar sig främst uttryck i att diverse folk inom samma filterbubbla sitter och öser hyllningar över varandra, istället för att sitta och hylla och lyfta sig själva i klassisk narcissistisk manér - kollektivistisk narcissism är jag lite osäker på vad det kan tänkas vara då kollektivet brukar motsvara hela samhället, och i detta fall syftade jag istället mest på den lilla interna gruppen. Mekaniken i Haveristernas uttryck påminner mycket om en klassiskt internarcissistisk bubbla med skillnaden att de är förenade i att hata andra utanför den interna gruppen istället för att ömsesidigt älska varandra (sig själva) inom gruppen. Man kan väl sammanfatta det med att gänghorande är den utåtriktade och konfliktsökande förskjutningen av internarcissismen, medan det samtidigt dessutom pågår en ganska illa dold (”jag tar avstånd”) internarcissism i bakgrunden. Jag själv är i grunden liberal individualist så jag kräver inte av någon att de aktivt ska ta avstånd från andras uttalanden, även om de sitter tillsammans om tre i samma podd och ”diskuterar”, så det är inte nån slags kollektivistiskt ansvarstagande jag förespråkar här utan jag tolkar bara deras triggande av varandra att ösa ur sig epitet om andra personer som de gemensamt ogillar. Denna form av ond spiral är verkningslös om den inte kan beskådas av utomstående, så varken internarcissistiska grupper eller gänghorande grupper verkar inom låsta rum utan det sker öppet med publik. Det är ju anledningen till varför internarcissister inte sitter och skickar styrkekramar och handhjärtan till varandra i PM

- det är inte tanken, i sig, som är det viktiga utan istället är det signalen utåt som är det enda som räknas. Det är den kantiga formen av självinsikt de förmår att uppfatta - dvs de förvaltar ”bilden” av sig själva, som grupp, på en så ytlig och banal nivå utan någon form av djupare insikter i sikte. Det är bara ytan som räknas - och en gris älskar som bekant gyttja hur många gånger man än sminkar den.