2020-02-18, 20:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus
Vilken övning tar egentligen bäst på kaggen?
Jag chansar på att du söker efter att bli av med överflödigt fett, och där är det kalorirestriktion som gäller. Visst kan man öka energi ut, men mest tidseffektivast att reglera kosten istället. Träning, främst styrketräning, gör man av andra anledningar.
Citera
2020-02-18, 20:14
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag chansar på att du söker efter att bli av med överflödigt fett, och där är det kalorirestriktion som gäller. Visst kan man öka energi ut, men mest tidseffektivast att reglera kosten istället. Träning, främst styrketräning, gör man av andra anledningar.

Ja, delvis men vill få fast stabil bål också.
Citera
2020-02-18, 20:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ja, delvis men vill få fast stabil bål också.
Plankan, ab-wheel, diverse magövningar. Men även basövningar så som marklyft, benböj, bänkpress, militärpress, aktiverar bålen bra!
Citera
2020-02-18, 20:35
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Plankan, ab-wheel, diverse magövningar. Men även basövningar så som marklyft, benböj, bänkpress, militärpress, aktiverar bålen bra!

Tack! Har ett ab-wheel som jag börjat köra dagligen nu och den tar ju men känns inte som det räcker.. Har i princip inte tränat något alls på ca två år. Känns som att jag inte har nån aning om vad jag håller på med längre. Vill få lite hyfsad grund, gärna lite definition och som sagt bli av med kaggen och få en fast stabil bål. Det jag har att jobba med är maghjulet, hantel med lite skrot till samt skivstång med typ 20 kilo att slänga på. Räcker det att jobba med till sommaren och kan man glida på nybörjargainsen den tiden, tror du? Är det ens nödvändigt att tvinga i sig torr kycklingfilé med bulgur eller är det skitsamma i denna fas? Alltså äta normalt och spar det hemska till sommaren eventuellt..
Senast redigerad av Krackhaus 2020-02-18 kl. 20:38.
Citera
2020-02-18, 20:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack! Har ett ab-wheel som jag börjat köra dagligen nu och den tar ju men känns inte som det räcker.. Har i princip inte tränat något alls på ca två år. Känns som att jag inte har nån annan om vad jag håller på med längre. Vill få lite hyfsad grund, gärna lite definition och som sagt bli av med kaggen och få en fast stabil bål. Det jag har att jobba med är maghjulet, hantel med lite skrot till samt skivstång med typ 20 kilo att slänga på. Räcker det att jobba med till sommaren, tror du?
Beror på hur stora mål du har, allt är relativt. Bättre form än du har nu kan du garanterat nå. Men förvänta dig ingen klassisk "beach"-kropp. För sådant krävs oftast år av seriös träning och en låg fettprocent. För att det ska se bra ut vid lågt kroppsfett krävs en viss mängd muskelmassa. Men som sagt, allt är relativt och du kan självklart göra en förändring med redskapen du har. Håll koll på kosten också, förbättra den och var så aktiv som möjligt. Är du intresserad av mer utrustning så kolla in något bra gym i närheten av dig, prata med instruktören/PT som jobbar där och berätta din målbild.

Förbättra kosten allteftersom, kasta inte om allt på en gång.
Citera
2020-02-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleep1234
Va menar du med börja med kroppsvikten första 15 passen?
Att du bygger upp en lien bas innan du börjar med vikter. Det betyder att man inte använder vikter utan gör övningar med kroppsvikten. Knäböj.. Armhävningar... Pull ups vilket är att man drar upp sin kropp med armarna. Du kan kanske köra lite lätt med hantlar samtidigt.. Typ axlarna och biceps.. En annan sak du ska komma ihåg är att många nybörjare oftast slutar träna pga 2 anledningar: den ena är att de åker på en förkylning lr influensa och sen inte orkar återuppta träningen lr att de åker på semester och inte orkar återuppta det när de kmr hem igen...... Hamna inte i den fällan. Åker du på en längre semester så träna på ett gym utomlands och blir du sjuk så var inte hemma mer än nödvändigt.
Citera
2020-02-20, 13:00
Medlem
Statiska vs dynamiska övningar?

Hej! Skulle behöva lite hjälp, är dessa övningar statiska eller dynamiska?

1. Benpress
2. Legcurl
3. Adductor
4. Abductor
5. Glutes (maskin)
6. Squats
7. Donkey Kick
Citera
2020-02-20, 14:56
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envilsenbambi
Hej! Skulle behöva lite hjälp, är dessa övningar statiska eller dynamiska?

1. Benpress
2. Legcurl
3. Adductor
4. Abductor
5. Glutes (maskin)
6. Squats
7. Donkey Kick

Dynamiska övningar är när du rör dig. Statiska när du är stilla (t ex plankan).
Citera
2020-02-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Dynamiska övningar är när du rör dig. Statiska när du är stilla (t ex plankan).

Tacktack! Så alla jag nämnde är alltså dynamiska antar jag.
Citera
2020-02-23, 20:16
Medlem
JustZlatans avatar
Är glutes bara rumpan eller innefattar glutes baksida lår också? Jag gör en övning som ska jobba med glutes men känner bara baksidan av låren.
Citera
2020-02-23, 20:35
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är glutes bara rumpan eller innefattar glutes baksida lår också? Jag gör en övning som ska jobba med glutes men känner bara baksidan av låren.

Baksida lår heter väl hamstrings muskel om jag inte missminner mig helt
Citera
2020-02-23, 22:29
Medlem
Lite hjälp,input och tips

Vi kan väl börja med förutsättningarna.

Man
35
Startvikt 85Kg
Ingen tidigare vana av gym eller träning dom sista 20 åren.
Sköldkörtelproblematik
Ökade 20 kg på 18 månader.

Började träna kondition och styrka för 6 veckorsedan.

Första veckan pallade jag inte 2 min löpning i 9km/h
Idag blir det 5 km på 30 min det som tar emot är benhinneinflammation och vaderna.

Cykeln var lika illa men idag kör vi 2 mil på under 40 minuter och har en del ork kvar.

Styrka är inte min starka sida men börjar iallafall med marklyft,knäböj,lite i kabelmaskin,chins och magmuskelmaskin.

Jag loggar all mat i Lifesum och har haft hjälp av träningsnarkoman syrran som fixat iordning matlådor och vettig kost.

Snittet landar på ca 1700 kalorier om dagen ca 180g kolhydrater 100 gram protein och 60 gram fett.

Har gått ner 6-7 kilo beroende på dagsform och skulle vilja komma ner 3-5 kg till innan jag styr om och börjar träna styrka och uthållighet mer.

Vilopulsen har gått från skrämmande 84 till dagens 62 på dessa sex veckor mätt med Apple Watch gen 5.

Vad tycker ni gamla rävar om upplägget och fortsättningen för min träning?

Jag håller på med en höghastighetssport på SM nivå som utförs på 2 hjul där smidighet och uthållighet är att fördra framför stora muskler och disco kropp 🤠🤪.

Har inga problem med att träna 10 ggr i veckan vilket det blivit i stort sett under dessa 6 veckor förutom semesterveckan som blev lite som den blev.

Tar gärna emot tips och tankar kring framtida träningsupplägg 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in