2020-02-24, 09:16
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojja83
Vi kan väl börja med förutsättningarna.

Man
35
Startvikt 85Kg
Ingen tidigare vana av gym eller träning dom sista 20 åren.
Sköldkörtelproblematik
Ökade 20 kg på 18 månader.

Började träna kondition och styrka för 6 veckorsedan.

Första veckan pallade jag inte 2 min löpning i 9km/h
Idag blir det 5 km på 30 min det som tar emot är benhinneinflammation och vaderna.

Cykeln var lika illa men idag kör vi 2 mil på under 40 minuter och har en del ork kvar.

Styrka är inte min starka sida men börjar iallafall med marklyft,knäböj,lite i kabelmaskin,chins och magmuskelmaskin.

Jag loggar all mat i Lifesum och har haft hjälp av träningsnarkoman syrran som fixat iordning matlådor och vettig kost.

Snittet landar på ca 1700 kalorier om dagen ca 180g kolhydrater 100 gram protein och 60 gram fett.

Har gått ner 6-7 kilo beroende på dagsform och skulle vilja komma ner 3-5 kg till innan jag styr om och börjar träna styrka och uthållighet mer.

Vilopulsen har gått från skrämmande 84 till dagens 62 på dessa sex veckor mätt med Apple Watch gen 5.

Vad tycker ni gamla rävar om upplägget och fortsättningen för min träning?

Jag håller på med en höghastighetssport på SM nivå som utförs på 2 hjul där smidighet och uthållighet är att fördra framför stora muskler och disco kropp 🤠🤪.

Har inga problem med att träna 10 ggr i veckan vilket det blivit i stort sett under dessa 6 veckor förutom semesterveckan som blev lite som den blev.

Tar gärna emot tips och tankar kring framtida träningsupplägg 😄

Tråden ligger lite fel. Be mod flytta den så kanske du får svar av flera.
Om du ändå tävlar på så hög nivå så borde du ha koll med träningen för sporten du utövar, och cardio.

Annars så har du ju gått ned en bra på den tiden som gått och har ju bra förutsättningar som får maten tillagad och packad, som har hjälpt dig i rätt riktning. Ta så mycket hjälp därifrån som möjligt tycker jag.

Förstår inte riktigt dina mål med träningen, är lite tvetydigt. Men att träna 10ggr I veckan låter mycket, beroende på hur man och vad man tränar. Så länge din kropp inte säger ifrån och du får sämre mående.
Men kanske borde fokusera på statisk träning, cardio och styrka än stora muskler.
Citera
2020-02-24, 11:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Baksida lår heter väl hamstrings muskel om jag inte missminner mig helt

Jo det gör den. Konstigt för jag känner hamstrings och ända ned till vaderna när jag gör övningen, trots att den ska jobba med glutes.
Citera
2020-02-24, 11:25
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jo det gör den. Konstigt för jag känner hamstrings och ända ned till vaderna när jag gör övningen, trots att den ska jobba med glutes.

Vilken övning menar du?
Tror inte jag vet om någon övning som enbart tränar glutes. Brukar alltid vara flera muskler som jobbar sekundärt eller statiskt för bilda kraft till rörelsen.
Citera
2020-02-24, 11:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vilken övning menar du?
Tror inte jag vet om någon övning som enbart tränar glutes. Brukar alltid vara flera muskler som jobbar sekundärt eller statiskt för bilda kraft till rörelsen.

Uppochnedvända plankan.

6:40 https://www.youtube.com/watch?v=ZyWE...&index=14&t=0s
Citera
2020-02-24, 11:40
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Uppochnedvända plankan.

6:40 https://www.youtube.com/watch?v=ZyWE...&index=14&t=0s

Ja du behöver ha anspänning i hamstrings och vader för hålla den positionen. Inga konstigheter med det. Att du känner mer där än glutes kan bero på att du är svagare I hamstrings och vader eller inte aktiverar glutes tillräckligt. Kan vara kombination av bägge delar.
Citera
2020-02-27, 15:03
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja du behöver ha anspänning i hamstrings och vader för hålla den positionen. Inga konstigheter med det. Att du känner mer där än glutes kan bero på att du är svagare I hamstrings och vader eller inte aktiverar glutes tillräckligt. Kan vara kombination av bägge delar.

Jag spände inte rumpan när jag gjorde övning. Kanske var därför det inte kändes? Nu när jag spänner rumpan känns det mer och det blir lättare att göra övningen.

Vad heter en sån här maskin och brukar de finnas på gym? https://www.youtube.com/watch?v=RLsKDfCt3Lw
Citera
2020-03-04, 19:53
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Jag spände inte rumpan när jag gjorde övning. Kanske var därför det inte kändes? Nu när jag spänner rumpan känns det mer och det blir lättare att göra övningen.

Vad heter en sån här maskin och brukar de finnas på gym? https://www.youtube.com/watch?v=RLsKDfCt3Lw

Ja var säkert det då, glutes=rumpan.

Vet ej vad det är för maskin. Har inte intresserat mig så mycket i olika maskiner.
Citera
2020-03-05, 17:39
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag har senaste veckorna känt mig orkeslös när jag har tränat fysträning. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag har inte ändrat mina vanor och har inte varit sjuk. Vad kan det bero på?
Citera
2020-03-05, 18:16
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag har senaste veckorna känt mig orkeslös när jag har tränat fysträning. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag har inte ändrat mina vanor och har inte varit sjuk. Vad kan det bero på?

Hur ser träningen ut, hur ser kosten ut?
Kanske behöver vila lite från träningen en vecka. Svårt att gissa sig fram med så lite info.
Citera
2020-03-06, 11:35
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Hur ser träningen ut, hur ser kosten ut?
Kanske behöver vila lite från träningen en vecka. Svårt att gissa sig fram med så lite info.

Fotboll, så jag springer en hel del. Kosten ser väl vanlig ut, äter hemlagad mat i stort sett varje dag. Äter väl utemat nån gång i veckan och dricker kanske läsk 1-2 gånger i veckan max.
Citera
2020-03-06, 14:14
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Fotboll, så jag springer en hel del. Kosten ser väl vanlig ut, äter hemlagad mat i stort sett varje dag. Äter väl utemat nån gång i veckan och dricker kanske läsk 1-2 gånger i veckan max.

Tycker inte att det säger så mycket tyvärr. Men du kan antingen ta en vecka ifrån träningen, eller äta lite mer. Kan ju vara andra faktore som spelar in. Inget annars i privatlivet som är nytt som kan utmattad dig?
Citera
2020-03-06, 18:50
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Tycker inte att det säger så mycket tyvärr. Men du kan antingen ta en vecka ifrån träningen, eller äta lite mer. Kan ju vara andra faktore som spelar in. Inget annars i privatlivet som är nytt som kan utmattad dig?

Ska testa o vila en vecka. Annars brukar jag ha samma rutiner (sömn, mat) hela året i princip det är bara vid Jul som jag kanske äter mer sötsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in