Citat:
Vi kan väl börja med förutsättningarna.
Man
35
Startvikt 85Kg
Ingen tidigare vana av gym eller träning dom sista 20 åren.
Sköldkörtelproblematik
Ökade 20 kg på 18 månader.
Började träna kondition och styrka för 6 veckorsedan.
Första veckan pallade jag inte 2 min löpning i 9km/h
Idag blir det 5 km på 30 min det som tar emot är benhinneinflammation och vaderna.
Cykeln var lika illa men idag kör vi 2 mil på under 40 minuter och har en del ork kvar.
Styrka är inte min starka sida men börjar iallafall med marklyft,knäböj,lite i kabelmaskin,chins och magmuskelmaskin.
Jag loggar all mat i Lifesum och har haft hjälp av träningsnarkoman syrran som fixat iordning matlådor och vettig kost.
Snittet landar på ca 1700 kalorier om dagen ca 180g kolhydrater 100 gram protein och 60 gram fett.
Har gått ner 6-7 kilo beroende på dagsform och skulle vilja komma ner 3-5 kg till innan jag styr om och börjar träna styrka och uthållighet mer.
Vilopulsen har gått från skrämmande 84 till dagens 62 på dessa sex veckor mätt med Apple Watch gen 5.
Vad tycker ni gamla rävar om upplägget och fortsättningen för min träning?
Jag håller på med en höghastighetssport på SM nivå som utförs på 2 hjul där smidighet och uthållighet är att fördra framför stora muskler och disco kropp 🤠🤪.
Har inga problem med att träna 10 ggr i veckan vilket det blivit i stort sett under dessa 6 veckor förutom semesterveckan som blev lite som den blev.
Tar gärna emot tips och tankar kring framtida träningsupplägg 😄
Man
35
Startvikt 85Kg
Ingen tidigare vana av gym eller träning dom sista 20 åren.
Sköldkörtelproblematik
Ökade 20 kg på 18 månader.
Började träna kondition och styrka för 6 veckorsedan.
Första veckan pallade jag inte 2 min löpning i 9km/h
Idag blir det 5 km på 30 min det som tar emot är benhinneinflammation och vaderna.
Cykeln var lika illa men idag kör vi 2 mil på under 40 minuter och har en del ork kvar.
Styrka är inte min starka sida men börjar iallafall med marklyft,knäböj,lite i kabelmaskin,chins och magmuskelmaskin.
Jag loggar all mat i Lifesum och har haft hjälp av träningsnarkoman syrran som fixat iordning matlådor och vettig kost.
Snittet landar på ca 1700 kalorier om dagen ca 180g kolhydrater 100 gram protein och 60 gram fett.
Har gått ner 6-7 kilo beroende på dagsform och skulle vilja komma ner 3-5 kg till innan jag styr om och börjar träna styrka och uthållighet mer.
Vilopulsen har gått från skrämmande 84 till dagens 62 på dessa sex veckor mätt med Apple Watch gen 5.
Vad tycker ni gamla rävar om upplägget och fortsättningen för min träning?
Jag håller på med en höghastighetssport på SM nivå som utförs på 2 hjul där smidighet och uthållighet är att fördra framför stora muskler och disco kropp 🤠🤪.
Har inga problem med att träna 10 ggr i veckan vilket det blivit i stort sett under dessa 6 veckor förutom semesterveckan som blev lite som den blev.
Tar gärna emot tips och tankar kring framtida träningsupplägg 😄
Tråden ligger lite fel. Be mod flytta den så kanske du får svar av flera.
Om du ändå tävlar på så hög nivå så borde du ha koll med träningen för sporten du utövar, och cardio.
Annars så har du ju gått ned en bra på den tiden som gått och har ju bra förutsättningar som får maten tillagad och packad, som har hjälpt dig i rätt riktning. Ta så mycket hjälp därifrån som möjligt tycker jag.
Förstår inte riktigt dina mål med träningen, är lite tvetydigt. Men att träna 10ggr I veckan låter mycket, beroende på hur man och vad man tränar. Så länge din kropp inte säger ifrån och du får sämre mående.
Men kanske borde fokusera på statisk träning, cardio och styrka än stora muskler.