Citat:
Ursprungligen postat av
Illoias
Hej!
Efter ett uppehåll på snart 6 månader tänkte jag börja träna igen men hur mycket tror ni jag har förlorat och vilket schema är lämpligt att börja med?
Jag tror och tycker att du kan köra samma övningar som du gjort tidigare, fast med mindre vikt och färre sets den första veckan eller två första veckorna.
För att veta hur mycket du skall lasta på så kan du börja väldigt lätt med en stegrande uppvärmning tills du märker att det börjar bli utmanande.
Själv tycker jag att man i början kan köra 2-3 sets bara per övning, varierar lite på hur många övningar man kör för olika kroppsdelarna, kör man t ex bara bänkpress för bröst så kanske man skall köra fler sets, men har man 4 olika bicepsövningar som man kombinerar marklyft och flera olika latsövningar under samma pass så är förmodligen 3 sets per övning extremt påfrestande, inte bara för musklerna utan även leder och senor, skulle inte ens rekommendera 2 sets per övning med så många olika övningar för nån som varit borta ett tag.
Skulle jag gissa så tror jag att du har tappat 30%-40% av vad du kan maxa, och förmodligen omkring 50% på vad du kan köra tior på.
Glömde tillägga, jag hade inte gått till failure på något set första veckorna, för även om man känner sig pigg och vet att musklerna klarar det så är det inte säkert att leder/sener gör det.