2019-12-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Hej.
Hur brukar skador kopplade till felaktig teknik yttra sig? Tänker då inte på sånt som kan hända om man tappar en stång eller liknande utan, utan mer ifall en övning utförs lite fel över en längre tid. Är det lyssna på kroppen som gäller (ifall det känns bra är det bra)?

Ökar risken för skador i takt med vikten (även ifall ökning sker i takt att god teknik uppehålls)? Om ja: finns det några generaliseringar när det börjar bli stor risk (typ mark 2ggr kroppsvikt).

Är skaderisk större i bänkpress än hantelpress?

Tacksam ifall någon har koll på en eller flera av frågorna, tips på länkar där man kan läsa om liknande grejer mottages gärna.

(Skadefri och känner jag har bra teknik så är mest av intresse jag undrar).

Det finns alla varianter. Vissa bara kommer plötsligt och andra ger varningstecken i god tid som man ignorerat.
Alla övningar kan ge skador.
Citera
2019-12-20, 11:51
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har begränsad erfarenhet av styrketräning och tränar i princip bara konditionsträning men har börjat besöka gymmet ibland. Jag skulle vilja lära mig frivändningar eftersom "alla" säger att det är väldigt bra.

Hur går jag bäst tillväga?

Citat:
Är det ingen som kör frivändningar

Trodde jag var värsta basövningen.

Här kan du läsa lite: Guide om frivändningar

Kan kolla på Youtube videor där dem förklarar teknik. Hade startat med enbart stång i starten och inte ökat vikten allt för snabbt, för att lära mig teknik och att kroppen ska programmera in rörelsen. Övningen ska vara explosiv och svårt att få till det om vikten blir för tung vid något av momenten.
Citera
2019-12-20, 12:00
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Hej.
Hur brukar skador kopplade till felaktig teknik yttra sig? Tänker då inte på sånt som kan hända om man tappar en stång eller liknande utan, utan mer ifall en övning utförs lite fel över en längre tid. Är det lyssna på kroppen som gäller (ifall det känns bra är det bra)?

Ökar risken för skador i takt med vikten (även ifall ökning sker i takt att god teknik uppehålls)? Om ja: finns det några generaliseringar när det börjar bli stor risk (typ mark 2ggr kroppsvikt).

Är skaderisk större i bänkpress än hantelpress?

Tacksam ifall någon har koll på en eller flera av frågorna, tips på länkar där man kan läsa om liknande grejer mottages gärna.

(Skadefri och känner jag har bra teknik så är mest av intresse jag undrar).

Vågar påstå att många skador tillkommer av just dålig teknik samt för tunga vikter. Det finns ingen fast siffra vad jag vet när det blir skadligt men det blir mest troligt större skaderisk vid tyngre vikt.
Ju mer kontrollerat utan att aktivering av muskelgrupper samt muskelfibrer blir bristande desto mindre skaderisk.

Kan vara större skaderisk vid bänkpress beroende på ens anatomiska uppbyggnad, men den ena är inte nödvändigtvis skadligare än den andra. Alla övningar kan vara skadliga.

Mycket av mitt påstående baseras på egna erfarenheter och uppfattningar genom andras tränande som man har träffat på gymmet. För hög träningsvolym och dålig återhämtning är också relaterat till skador.
Om jag har fel så får någon gärna rätta mig.
Citera
2019-12-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Här kan du läsa lite: Guide om frivändningar

Kan kolla på Youtube videor där dem förklarar teknik. Hade startat med enbart stång i starten och inte ökat vikten allt för snabbt, för att lära mig teknik och att kroppen ska programmera in rörelsen. Övningen ska vara explosiv och svårt att få till det om vikten blir för tung vid något av momenten.

Japp. Jag ska testa lite försiktigt till en början. Tänker att det tar lite tid att lära sig men väldigt tidseffektiv och bra träning sen.

Verkar populär hos skidåkare, friidrottare osv så tänker att det är bra
Citera
2019-12-20, 13:00
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Japp. Jag ska testa lite försiktigt till en början. Tänker att det tar lite tid att lära sig men väldigt tidseffektiv och bra träning sen.

Verkar populär hos skidåkare, friidrottare osv så tänker att det är bra

Vad jag vill minnas så tar det ca 3 månader innan kroppen har programmerat in en rörelse så skynda sakta är bra.

Den övningen tar trots allt på hela kroppen, rygg, ben, bål, armar, rygg, axlar. Har pull och press moment i sig och ökar styrka, explosivitet, balans. Så det är en bra övning.
Citera
2019-12-20, 13:05
Medlem
Citat:
Vad jag vill minnas så tar det ca 3 månader innan kroppen har programmerat in en rörelse så skynda sakta är bra.

Den övningen tar trots allt på hela kroppen, rygg, ben, bål, armar, rygg, axlar. Har pull och press moment i sig och ökar styrka, explosivitet, balans. Så det är en bra övning.

Japp. Jag sysslar mest, nästan bara, med konditionsträning. Så styrketränar inte mycket men vill få in det lite så kommer inte bli att jag kör flera gånger i veckan.
Citera
2019-12-20, 13:11
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Japp. Jag sysslar mest, nästan bara, med konditionsträning. Så styrketränar inte mycket men vill få in det lite så kommer inte bli att jag kör flera gånger i veckan.

Om du enbart ska köra den övningen så kan du säkert köra den tre gånger i veckan om du vill.
Kan säkert gynna din konditionsträning också på sikt.
Citera
2019-12-20, 13:17
Medlem
Citat:
Om du enbart ska köra den övningen så kan du säkert köra den tre gånger i veckan om du vill.
Kan säkert gynna din konditionsträning också på sikt.

Att den ska gynna konditionsträningen är målet. Är inte det absolut enda men har tänkt att jag ska göra/gör i viss mån: Chins, dips, knäböj (precis börjat), benbress (kanske knäböj är bättre så börjat med det), kanske marklyft (aldrig testat men tänker att jag borde kunna va hyfsad på det så vill testa) och sen då frivändningar. Ha några få övningar och köra 1-3 gånger i veckan. Eller nåt, lättare att ha ambitioner än genomföra som alltid.
Citera
2019-12-26, 16:47
Medlem
Hej!

Efter ett uppehåll på snart 6 månader tänkte jag börja träna igen men hur mycket tror ni jag har förlorat och vilket schema är lämpligt att börja med?
Citera
2019-12-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
Hej!

Efter ett uppehåll på snart 6 månader tänkte jag börja träna igen men hur mycket tror ni jag har förlorat och vilket schema är lämpligt att börja med?

Det mest hälsosamma är att jobba med sina brister. Att bli vigare och ge hela kroppen motion och ibland kondition kanske? Tror det är det du behöver lägga fokus på!
Senast redigerad av MRZnr1 2019-12-26 kl. 18:28.
Citera
2019-12-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
Hej!

Jag tror och tycker att du kan köra samma övningar som du gjort tidigare, fast med mindre vikt och färre sets den första veckan eller två första veckorna.
För att veta hur mycket du skall lasta på så kan du börja väldigt lätt med en stegrande uppvärmning tills du märker att det börjar bli utmanande.

Själv tycker jag att man i början kan köra 2-3 sets bara per övning, varierar lite på hur många övningar man kör för olika kroppsdelarna, kör man t ex bara bänkpress för bröst så kanske man skall köra fler sets, men har man 4 olika bicepsövningar som man kombinerar marklyft och flera olika latsövningar under samma pass så är förmodligen 3 sets per övning extremt påfrestande, inte bara för musklerna utan även leder och senor, skulle inte ens rekommendera 2 sets per övning med så många olika övningar för nån som varit borta ett tag.

Skulle jag gissa så tror jag att du har tappat 30%-40% av vad du kan maxa, och förmodligen omkring 50% på vad du kan köra tior på.

Glömde tillägga, jag hade inte gått till failure på något set första veckorna, för även om man känner sig pigg och vet att musklerna klarar det så är det inte säkert att leder/sener gör det.
Senast redigerad av pmatt 2019-12-26 kl. 19:59.
Citera
2019-12-26, 19:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det mest hälsosamma är att jobba med sina brister. Att bli vigare och ge hela kroppen motion och ibland kondition kanske? Tror det är det du behöver lägga fokus på!

Har du tips på övningar på hur man kan bli lite mer vig/smidig på gymmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in