2024-02-21, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Det är fel på min kroppskonstitution som gör att jag har smala handleder, smala armar, små händer, följaktligen är armmusklerna omöjliga att få breda, jag vill inte mäta omkretsen, utan konstaterar att själva översidan på överarmen är ca 5 cm! sedan börjar det slutta nedåt för mycket

Dessa ca 5 cm breda armar kan inte byggas genom armhävningar eller genom dips tvingas jag konstatera (men det har byggt bröst och sider) då jag nu lider av värk från överträning genom dessa båda övningar

Jag har tillgång till 1 kg handlar som jag snott en gång i tiden, om jag slår ihop dom och lyfter 2 kg med en arm åt gången ca 100 repetitioner, kan jag få tjockare armar då? eller vad behöver jag? som är såhär onaturligt byggd

Gå till ett riktigt gym istället. Ta hjälp av någon som lär dig utföra övningar, ha ett nybörjarprogram, sätt in dig lite i kost.
Men det mesta är i ditt huvud och personliga trauman. Så du behöver även jobba med din personliga utveckling.
Citera
2024-02-24, 17:55
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Gå till ett riktigt gym istället. Ta hjälp av någon som lär dig utföra övningar, ha ett nybörjarprogram, sätt in dig lite i kost.
Men det mesta är i ditt huvud och personliga trauman. Så du behöver även jobba med din personliga utveckling.
Konstigt svar

Det är dyrt med gym och jag tror att det går att bygga muskler utan, jag hade tänkt
att du skulle komma med tips på övningar snarare än att ifrågasätta om jag gör dom rätt

Man ska inte behöva sätta sig in i kost mer än det att man inte ska leva på kaloriöverskott,
givetvis behöver man inte leva efter nån jäkla kött eller kolhydrat diet för att få normalstörre muskler

Det var en konstig generalisering att jag har trauman som gör att jag inte kan utföra
övningarna korrekt som leder till min underdimensionerande armar?
Jag jobbar redan på min personliga utveckling, och att bli en större person
är väsensskilt mot att kunna få större muskler
Citera
2024-02-24, 18:50
Citat:
Konstigt svar

Det är dyrt med gym och jag tror att det går att bygga muskler utan, jag hade tänkt
att du skulle komma med tips på övningar snarare än att ifrågasätta om jag gör dom rätt

Man ska inte behöva sätta sig in i kost mer än det att man inte ska leva på kaloriöverskott,
givetvis behöver man inte leva efter nån jäkla kött eller kolhydrat diet för att få normalstörre muskler

Det var en konstig generalisering att jag har trauman som gör att jag inte kan utföra

Jag får bryta in och säga att nej, du kommer knappast komma någonvart men det du gör nu. Du behöver någon som lär dig grundläggande kunskaper om kroppen och styrketräning. Det är inte dyrt med gym. Ett medlemskap på någon av de större kedjorna kostar 5-600 kr i månaden. Tränar du tio gånger i månaden så blir det alltså en femtiolapp per gång. Och det tycker du är för dyrt.

Jag tror du bara tramsar.
Citera
2024-02-24, 19:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Konstigt svar

Om du tycker gym är för dyrt så köp ett par hantlar med lösa vikter som du kan plocka ihop.
Typ nått sånt, 199kr styck:
https://www.biltema.se/fritid/tranin...-kg-2000041445

Det går att träna nästan alla muskelgrupper med ett par hantlar.
Citera
2024-02-25, 19:38
Medlem
Citat:
Konstigt svar

Ber om ursäkt för det om du tog illa vid. Men det är realistiskt utifrån ditt inlägg.
Men liksom förstår väl inte heller riktigt bekymret mer än det reflekteras i en din generalisering och åsikt,och vart kommer den ifrån?
Därför grundade jag det i att det förmodligen sitter mycket i ditt huvud, som det oftast gör hos de flesta. Med det menar jag inte att din uppfattning inte stämmer.

Jag har ganska liknande förutsättningar, har en liten struktur är man 173cm, har små fötter (tjejer har större fötter än mig), små händer (har träffat 2 tjejer i mitt liv som har mindre), korta biceps fästen (fyra av mina fingrar får plats från armvecket till biceps fästet).
Trots det har jag blivit hyfsat byggd av träning så fortsätt kämpa på.

Förstår inte riktigt måttet 5cm bred arm?
Hur mäter du det?

Du kommer inte åstadkomma mycket med 1kg hantlar tyvärr, du kommer behöva mer belastning än så. Därför är gym det enklare alternativet, annars får du mecka egna vikter osv. Skulle eventuellt förslå någon Chin Up stång, trx band och kanske gummiband.

Triceps borde vara en fokus grupp, speciellt det långa huvudet. Sök upp om hur du tränar den. Tex vanliga övningar är Skullcrushers, Overhead Tricep Extensions och att träna hela rörelse anan ordentligt från stretch till full kontraktion. Men även viktigt att träna alla huvuden för det estetiska.

Biceps är ganska rätt fram. Curls, armbågsleden rörelse fram och tillbaka. Min åsikt är att man ska ha fokus på det långa huvudet för hela bicepsen växer av curls men många har underutvecklat långt huvud. Det görs med armbågarna lite längre ut från kroppen. Sedan brachialis muskeln ger en estetiskt bredare arm i utseende, tex Hammercurls eller omvända curls med handflatan nedåt.

Sedan har jag en personlig åsikt att många med stora överarmar glömmer bort underarmar. Det ser konstigt ut och armarna ser inte stora ut i helheten med små underarmar, samt att dom syns mer i en T-shirt.

Utöver det kan jag inte bidra mer för då behövs det individualiseras mer. Men hoppas att det gav dig mer än mitt första svar.
Senast redigerad av Sklee 2024-02-25 kl. 19:41.
Citera
2024-02-25, 23:37
Medlem
Citat:
Det är fel på min kroppskonstitution som gör att jag har smala handleder, smala armar, små händer, följaktligen är armmusklerna omöjliga att få breda, jag vill inte mäta omkretsen, utan konstaterar att själva översidan på överarmen är ca 5 cm! sedan börjar det slutta nedåt för mycket

Dessa ca 5 cm breda armar kan inte byggas genom armhävningar eller genom dips tvingas jag konstatera (men det har byggt bröst och sider) då jag nu lider av värk från överträning genom dessa båda övningar

Jag har tillgång till 1 kg handlar som jag snott en gång i tiden, om jag slår ihop dom och lyfter 2 kg med en arm åt gången ca 100 repetitioner, kan jag få tjockare armar då? eller vad behöver jag? som är såhär onaturligt byggd

Det går att bygga muskler med extremt många reps, känns dock som slöseri med tid och energi, men ja, det går.
Spara ihop till ett par begagnade billiga skolvikter, sen kan du köpa fler viktskivor nästa månad, och sen samma sak månaden efter.

Du kan väl börja med att fylla några flaskor med vatten och träna med en påse, vissa övningar går kanske inte att utföra korrekt men är verkligen bättre än inget.

Sen tycker jag att du skall kolla upp lite anatomi gällande armen och vilka muskler man skall träna och hur. Jag tycker själv att James Grage, Athlen-x och Jeff Nippard alla har många bra instruktionsvideos för hur man kan göra samt att de också är rätt pedagogiska.

T. ex. i det här skeendet i det här klippet nämner han och förklarar brachialis på ett rätt så lättbegripligt vis, brachialis som några de allra flesta inte ens har en aning om när de började träna.
https://youtu.be/gozU3CUIizs?si=oK2pV-4yi1EKRphx&t=295

F.ö. tycker jag att du borde se hela videon och därefter försöka se på hur många videos du kan gällande armar, och sen gör du samma sak med andra muskelgrupper.
Citera
2024-02-25, 23:58
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag får bryta in och säga att nej, du kommer knappast komma någonvart men det du gör nu. Du behöver någon som lär dig grundläggande kunskaper om kroppen och styrketräning. Det är inte dyrt med gym. Ett medlemskap på någon av de större kedjorna kostar 5-600 kr i månaden. Tränar du tio gånger i månaden så blir det alltså en femtiolapp per gång. Och det tycker du är för dyrt.

Jag tror du bara tramsar.
Ja det är dyrt eftersom jag är bevis på att det går att bygga vissa muskelgrupper framför tv'n med hjälp av den där termen som beskriver att man jobbar med sin egen kroppsvikt enbart, det är enbart armarna du kan propagera för att man behöver ett gym

samtidigt som...

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Om du tycker gym är för dyrt så köp ett par hantlar med lösa vikter som du kan plocka ihop.
Typ nått sånt, 199kr styck:
https://www.biltema.se/fritid/tranin...-kg-2000041445

Det går att träna nästan alla muskelgrupper med ett par hantlar.
Jo, men det kanske räcker tillräckligt långt? med mina existerande hantlar, om man lyfter alla 3 delarna samtidigt i en! & samma hand så väger massan hela 6 kg och det verkar vara tillräckligt tungt med tillräckligt många repetitioner när man har mina spagettiarmar på höjden att jag känner av viss träningsvärk, "hurra! sa Bamse"

Det jag noterar är att när jag lyfter dom här ganska lätta hantlarna+en viktring så måste jag jobba mera med resten av kroppen som kompensation & spänna mig som ett stycke balsaträ för att det ska kännas och bli riktigt tungt, och jag känner det i ryggen, i magen, och i axeln som inte lyfter hanteln,
utifrån det så tror jag att det blir en annan helkroppsträning? med lätta hantlar
Citera
2024-02-26, 00:35
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ber om ursäkt för det om du tog illa vid. Men det är realistiskt utifrån ditt inlägg.
Men liksom förstår väl inte heller riktigt bekymret mer än det reflekteras i en din generalisering och åsikt,och vart kommer den ifrån?
Vad har jag generaliserat om? att det är fel på min kroppskonstitution?

Citat:
Jag har ganska liknande förutsättningar, har en liten struktur är man 173cm, har små fötter (tjejer har större fötter än mig), små händer (har träffat 2 tjejer i mitt liv som har mindre), korta biceps fästen (fyra av mina fingrar får plats från armvecket till biceps fästet).
Trots det har jag blivit hyfsat byggd av träning så fortsätt kämpa på.
Jag skrev fel tidigare,
i mitt förra inlägg beskriver jag att det väger 6 kg på 1 hand, vad tror du om det utifrån effekten jag beskriver där

Har du nånsin fått komplimanger för dina snygga små händer?, jag har fått en oärlig tillbakakomplimang efter att jag berömde en kvinnas större händer före

Citat:
Förstår inte riktigt måttet 5cm bred arm?
Hur mäter du det?
Ja bara la måttbandet på översidan av biceps och sedan läste av där det börja slutta nedåt, det känns bara som hull hela armen, klämmer man på den ospända armen så känner man att det inte finns muskler utan bara skelettet under hullet

Citat:
korta biceps fästen (fyra av mina fingrar får plats från armvecket till biceps fästet).
Okay, samma här, 4 smärre mansfingrar får plats här också, dom flesta du ser på gymmet får väl plats med ca 7 fingrar?
Har du lyckats förlänga dina bicepsfästen?

Citat:
annars får du mecka egna vikter osv. Skulle eventuellt förslå någon Chin Up stång, trx band och kanske gummiband.
Vilka övningar kan bygga biceps på höjden med hjälpa av strechband? för jag har tillgång till ett sådant.

Citat:
Triceps borde vara en fokus grupp, speciellt det långa huvudet. Sök upp om hur du tränar den. Tex vanliga övningar är Skullcrushers, Overhead Tricep Extensions och att träna hela rörelse anan ordentligt från stretch till full kontraktion. Men även viktigt att träna alla huvuden för det estetiska.
Okay tack

Citat:
Biceps är ganska rätt fram. Curls, armbågsleden rörelse fram och tillbaka. Min åsikt är att man ska ha fokus på det långa huvudet för hela bicepsen växer av curls men många har underutvecklat långt huvud. Det görs med armbågarna lite längre ut från kroppen. Sedan brachialis muskeln ger en estetiskt bredare arm i utseende, tex Hammercurls eller omvända curls med handflatan nedåt.
Okay, jag ska kolla upp hur jag själv gör till att börja med

Citat:
Sedan har jag en personlig åsikt att många med stora överarmar glömmer bort underarmar. Det ser konstigt ut och armarna ser inte stora ut i helheten med små underarmar, samt att dom syns mer i en T-shirt. .
Kan nån länka några bilder från internet hur stora resp små underarmar ser ut? i förhållande till större överarmar, jag hittar inte
Senast redigerad av Crapmagic 2024-02-26 kl. 00:38.
Citera
2024-02-26, 05:07
Medlem
Citat:
Vad har jag generaliserat om? att det är fel på min kroppskonstitution?

Jag skrev fel tidigare,
i mitt förra inlägg beskriver jag att det väger 6 kg på 1 hand, vad tror du om det utifrån effekten jag beskriver där

Har du nånsin fått komplimanger för dina snygga små händer?, jag har fått en oärlig tillbakakomplimang efter att jag berömde en kvinnas större händer före

Ja bara la måttbandet på översidan av biceps och sedan läste av där det börja slutta nedåt, det känns bara som hull hela armen, klämmer man på den ospända armen så känner man att det inte finns muskler utan bara skelettet under hullet

Okay, samma här, 4 smärre mansfingrar får plats här också, dom flesta du ser på gymmet får väl plats med ca 7 fingrar?
Har du lyckats förlänga dina bicepsfästen?

Vilka övningar kan bygga biceps på höjden med hjälpa av strechband? för jag har tillgång till ett sådant.

Okay tack

Okay, jag ska kolla upp hur jag själv gör till att börja med

Kan nån länka några bilder från internet hur stora resp små underarmar ser ut? i förhållande till större överarmar, jag hittar inte

Jag har bett om ursäkt så vi kan väl lägga ned den diskussionen och faktiskt diskutera din ursprungliga fråga?

Det beror lite på vad du klarar just nu men tillslut kommer du behöva större motstånd. Men vi kan inte påverka fästena utan kan enbart jobba på att öka storleken på muskeln och när man har uppnått en viss storlek så märks det inte av på samma sätt.

Tycker som det jag skrev tidigare att fokus på biceps långa huvud ger mest estetiskt. Det är sidan av biceps bort från kroppen.
Du kommer stöta på att folk menar att det spelar ingen roll och det är sanning med en modifikation. Om du tycker att det är svårt att att curla 6kg strikt med full spänning i tex 15 repetitioner så behöver du inte fokusera på vinklar just nu. Då får du mer av att bygga upp styrkan med den vikten, och jag tror att det kanske kan vara för tungt just nu?
Det går inte direkt att avgöra så här.

Det med oproportionerliga armar är mer en observation jag har gjort på gymmet. Det är kanske bara något som jag hakar upp mig på men tycker att det ser fult och mysko ut när man har en stor muskel och resten av kroppen inte riktigt matchar det. Och att skylla på genetik känns bara som en dålig ursäkt. Det betyder egentligen bara att man behöver jobba mer på sina svagheter än talanger.
Citera
2024-03-06, 12:25
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Konstigt svar

Du behöver äta mer och lyfta tyngre. Simple
Citera
2024-03-06, 22:51
Medlem
MakeMeTrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxfemhundra
hej. började tidigare i veckan på friskis&svettis där jag kommer varva mellan gymmet och gympapassen.
dock är jag osäker på när det kommer till tiden.

Jag är i gymmet cirka en timme varje dag (kanske hoppar över på helgen), där jag springer på löpband, crosstrainer och även försöker styrketräna lite. men jag är orolig att det är alldeles för lite för att det ska visa resultat? måste man träna flera timmar per dag eller räcker det med en timme?
Det handlar om regelbundenhet. 3-4 gånger i veckan, räcker med 1-2 timmars pass. Och kosten är bland det viktigaste
Citera
2024-03-08, 22:04
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Du behöver äta mer och lyfta tyngre. Simple
Nej det är hur trött jag blir av att lyfta hanteln innan jag avslutar repetitionen som bör göra skillnaden, sedan ämnar jag lyfta hantlarna några gånger i veckan

Mathållningen kan jag inte ändra på, eftersom jag kan inte träna hemma framför tv'n tillräckligt
för att det ökande ätandet inte bara ska resultera i fel sorts viktuppgång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in