2019-01-29, 14:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om det finns en svensk folkrätt till Sverige blir alltså enligt Hazony en darwinistiskt relativ fråga om den svenska nationen kan utöva tillräcklig makt, mer än en högstämd solidaritetsfråga. Eftersom ingen makt bör delegeras uppåt mot internationella domstolar, blir nationellt självbestämmande något som avgörs underifrån.
Fast du tror väl inte att Hazony har den åsikten av princip, den heller? Om han "händelsevis" råkar vara motståndare till FN och internationella domstolar idag så lär det mer ha att göra med att dessa har "erkänt Palestina" än någon principiell grundsyn. Hade det varit Israel som hade varit på gränsen till utplåning i en "darwinistisk" kamp mot Palestina hade han tagit rakt motsatt position och sagt nåt om att "världssamfundet aldrig får svika bla bla bla".
Citera
2019-01-29, 14:11
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag kan inte bedöma om judar är mer benägna för störda tankemönster än andra. Gemensamt för utopisterna är dock mer eller mindre tydliga mentala störningar, mobbarmentalitet och lättkränkthet.

I så fall är det väl rätt osmart att låta ett folkslag som är överrepresenterade när det gäller ärftlig schizofreni föra alla andras talan?
Citera
2019-01-29, 14:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
I så fall är det väl rätt osmart att låta ett folkslag som är överrepresenterade när det gäller ärftlig schizofreni föra alla andras talan?
Ja, men frågan är ju OM det är ashkenaziska judar som för ”alla andras talan”. Så länge detta inte går att bevisa är det bara spekulationer som leder till onödigt tjafs. Jag tycker mest att det verkar som avledningsmanövrar i ”mediakriget”. Det tar fokus från de faktiska samhällsproblemen.
Citera
2019-01-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast du tror väl inte att Hazony har den åsikten av princip, den heller? Om han "händelsevis" råkar vara motståndare till FN och internationella domstolar idag så lär det mer ha att göra med att dessa har "erkänt Palestina" än någon principiell grundsyn. Hade det varit Israel som hade varit på gränsen till utplåning i en "darwinistisk" kamp mot Palestina hade han tagit rakt motsatt position och sagt nåt om att "världssamfundet aldrig får svika bla bla bla".

Precis. Han är, som israelisk nationalist, partisk. Göran Rosenberg är partisk, när han beskriver Europas mångkulturalisering som något positivt för den judiska gruppen. Adam Cwejman är partisk när han fördömer (andras) identitetspolitik.

Hazony ställer i sin bok upp ett motsatsförhållande mellan partikulär nationalism och universalistisk imperialism - men det intressanta är att han faktiskt påpekar att det i kärnan för varje historiskt imperium fanns en eller flera nationer som agerade i sitt egenintresse.

Det han fullständigt utelämnar är dock att den judiska nationen kan verka inom det amerikanska imperiet. Att det kan finnas en sorts imperialistisk judisk nationalism och en annan partikulär.

Istället vill han måla upp en bild av ett hatat Israel som nu drabbas av en antinationalistisk tidsanda präglad av kantianska tyskar som vill uttrycka sin nationalism genom ett nytt tyskt kejsardöme över Europa, ett imperium i Hitlers universalistiska följd. En hårddragning, men ändå i linje med vad Hazony skriver.

Både direkt genom vad han skriver och indirekt genom vad han förtiger, stärker Hazony alltså det jag försöker få fram.
Citera
2019-01-29, 16:28
Medlem
Nyss nämnda Naomi Abramowicz har som sagt ensam skrivit mer om judisk utsatthet i det mångkulturella Sverige än hela media belyst svensketnisk erfarenhet av samma fenomen. Nu skriver hon i G-P om medias ansvar att kritiskt värdera partsinlagor från intresseorganisationer:

Citat:
När medierna är oförsiktiga, och framförallt okritiska, mot intressegrupper riskerar deras rapportering att stadfästa och reproducera särintressens bild av verkligheten. Då glömmer man bort sitt uppdrag och gör allmänheten en otjänst.

Med anledning av att den mäktiga funktionsrättsrörelsen tillåts kontrollera det mediala narrativet om LSS. Jag kanske var något större på spåren när jag talade om rullstolsbasket, än jag i mina febriga konspirationsdrömmar, anade.
Citera
2019-01-29, 16:38
Medlem
Citat:
Nyss nämnda Naomi Abramowicz har som sagt ensam skrivit mer om judisk utsatthet i det mångkulturella Sverige än hela media belyst svensketnisk erfarenhet av samma fenomen. Nu skriver hon i G-P om medias ansvar att kritiskt värdera partsinlagor från intresseorganisationer:

Med anledning av att den mäktiga funktionsrättsrörelsen tillåts kontrollera det mediala narrativet om LSS. Jag kanske var något större på spåren när jag talade om rullstolsbasket, än jag i mina febriga konspirationsdrömmar, anade.

I sin strävan att ständigt bygga på den grandiosa identitetspoliska alliansen så är inga uppoffringar för stora. Snart kommer den liksom Napolens La Grand Armée tåga ut och mosa allt motstånd. Hon fullföljer det som påbörjades redan på 1940-talet i USA.

Den lilla intressegruppens sätt att få inflytande är naturligtvis att ständigt bygga mäktigare och mäktigare allianser.
Senast redigerad av Ottokar 2019-01-29 kl. 16:41.
Citera
2019-01-29, 16:45
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Både direkt genom vad han skriver och indirekt genom vad han förtiger, stärker Hazony alltså det jag försöker få fram.
Att jag från början citerade dig idag berodde på följande stycke från ditt tidigare inlägg:
Citat:
Inget revolutionerande i sig, inget som inte i princip stod i boken - men ändå värt att notera. Och för hanrejsnationalister i tråden och SD att internalisera: En israelisk nationalist som inte gör skillnad på svensk och judisk nationalism. På en direkt fråga skulle han inte gå med på att svensk nation är mindre "etnisk" än judisk, eller att dessa nationer saknar familjens komponent av ärftlighet. Kanske skulle han rentav hålla med mig om att "etnonationalism" är samma tautologi som "släktfamilj". Att nationer och familjer inte enbart baseras på blodsband, hindrar inte att det medfödda är helt centralt i varje funktionell beskrivning av vad en familj eller nation är. Poängen är att det europeiska, vita, svenska släktskapets ingrupp inte är mer suspekt eller mystisk än den judiska.

Det kan bli intressant att se om och hur Yoram bemöter frågor om judisk nationalism/tribalism i centrum för det univeralistiska amerikanska imperiet som följer på hans egna iakttagelser om imperiers natur. Men, det är värdefullt att raka in det som redan ligger på bordet i form av koscher-stämpling av den egna nationalistiska agendan.
Det fetade där - det du försökte få fram - är helt enkelt felaktiga antaganden från din sida. Motsatsen till Hazonys verkliga åsikter.

Jag försvagade det du försökte få fram genom mina exempel.
Senast redigerad av baggebo1 2019-01-29 kl. 16:48.
Citera
2019-01-29, 16:57
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Citat:
När medierna är oförsiktiga, och framförallt okritiska, mot intressegrupper riskerar deras rapportering att stadfästa och reproducera särintressens bild av verkligheten. Då glömmer man bort sitt uppdrag och gör allmänheten en otjänst.
Och det gör hon samma dag som hon skriver denna krönika i en annan tidning:
Citat:
I stället för att fokusera på judisk död bör politiker ägna sig mer åt att förbättra förutsättningarna för judiskt liv. Vad behövs för att det ska vara möjligt att leva som jude i Sverige år 2019?
Citat:
Judar har funnits i Sverige i flera hundra år. Nu måste regeringen se till att förbättra situationen för Sveriges judar så att judiskt liv är möjligt också flera hundra år framöver.
http://www.barometern.se/article/glom-inte-judiskt-liv/

Det är inte ens roligt, utan bara farligt. De här människorna är verkligen bindgalna fanatiker.

Du hade inte kunnat publicera hennes första artikel i någon svensk tidning, om den riktade sig mot hennes andra.
Senast redigerad av baggebo1 2019-01-29 kl. 17:01.
Citera
2019-01-29, 17:11
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
När blev hyckleri socialt acceptabelt?

Det är en korrekt iakttagelse. Men det du pekar på är hyckleri och det är numera helt och fullt godkänt att hyckla. Det är accepabelt att ropa på mångkultur och bo i ett vitt överklassområde. Det är godkänt att ropa på klimatfascism från ett flygplan medan man läppjar på ett eko-vin.

Aftonbladet har, förvånande nog, skrivit ett reportage om miljöhyckleriet (hos svenska influencers) med anledning av att någon skapat instagramkontot ”Aningslösa influencers” med avsikt att ”avslöja klimathyckleriet hos svenska kändisar.”

De upplåsta ”kändisarna” är uppenbarligen mycket missnöjda med detta påhitt.

Citat:
Linda Lindorff och Jessica Almenäs har blockerat dem. Almenäs skriver i ett sms:
”Jag har som policy att inte diskutera med anonyma konton på sociala medier. I övrigt har jag ingen kommentar”.

Citat:
Bloggaren Paula Rosas säger att det inte går att få någon att ändra sig genom att skämma ut dem.
Det gör mig illa till mods hur det här kontot attackerar. Blir jag attackerad är jag inte så mottaglig för konstruktiv kritik.

Att kontot taggar företag som influencers samarbetar med tycker hon är fel.
Det är inte olagligt att resa.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...nstagram-konto

Rekommenderas i sin helhet
Citera
2019-01-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Och det gör hon samma dag som hon skriver denna krönika i en annan tidning:

http://www.barometern.se/article/glom-inte-judiskt-liv/

Det är inte ens roligt, utan bara farligt. De här människorna är verkligen bindgalna fanatiker.

Du hade inte kunnat publicera hennes första artikel i någon svensk tidning, om den riktade sig mot hennes andra.

Här ska ni inte var så principiella. Ni bör se det som en enkel praktisk fråga och ett skickligt spel om påtryckningar och ekonomiska resurser.

Det här är opinionsbildning och lobbyarbete grundkurs 1.0 för mellanstadiet. Samma artikel i olika tidningar för att ge intryck av att det finns ett tryck i debatten. Det har säkert lyfts fram motsvarande krav på andra sätt. Kravet är att judar ska kunna leva säkert i Sverige. Det är ju naturligtvis ett självklart krav som är svårt att bestrida legalt och det är rimligt. Särskilt som det kan komma någon ambassadör som frågar vad Sverige gör för den judiska minoriteten mm. Kanske Trump bli tvungen att skicka ett sändebud liksom Obama gjorde. Kanske kan AIPAC eller någon annan organisation lyfta frågan hos State Department om svenskarna trilskas.

Det eleganta är att det redan i artikel framläggs en prislapp. Det kostar 6 Mkr för judarna i Sverige att skydda sig. Om man kan få Regeringen att överta dessa kostnader för att skydda judar i Sverige så får den organiserade judendomen i Sverige 6 Mkr som de kan köpa osyrat bröd eller ljusstakar för eller så kan man fondera medel för utbildning etc. På 10 år blir det 60 Mkr med ränta och kan man skjuta över den typen av kostnader på majoritetssamhället för evig tid så kan man kanske bekosta en helt ny synagoga.

När majoritetssamhället accepterat att ta den initiala kostnaden så väntar man ett tag. Därefter ny påtryckning pga. ökade behov/kostnader. Nya förhandlingar. Nya beslut och så tar vi det om igen. Perfekt exempel på etnisk minoritetspolitik.
Senast redigerad av Ottokar 2019-01-29 kl. 17:47.
Citera
2019-01-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Aftonbladet har, förvånande nog, skrivit ett reportage om miljöhyckleriet (hos svenska influencers) med anledning av att någon skapat instagramkontot ”Aningslösa influencers” med avsikt att ”avslöja klimathyckleriet hos svenska kändisar.”

De upplåsta ”kändisarna” är uppenbarligen mycket missnöjda med detta påhitt.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...nstagram-konto

Rekommenderas i sin helhet

Uppskattar din vakenhet i frågan. Men efterom jag lever nära minneshålet så kan jag inte komma ihåg när förändringen riktigt ägde rum. Vissa rester finns ju kvar. Men om man tar Sverige på 1980-talet så har jag vaga minnen av att man i princip blev utesluten från debatten om det kunde visas att man hycklat privat. Man levde inte som man lärde. Och medierna var en av vakthundarna för denna offentliga moral. Makthavare var inte immuna för det här.

Det fina med att Gud dog var ju att fundamentet för den moral som ändå präntades in genom Bibeln helt försvann. Bara ångorna i tanken finns nu kvar. Det var en del av kontraktet mellan makthavare och undersåtar att de styrande skulle leva upp till en standard och den som ville vara en ledare skulle även vara ett föredöme. Undrar hur det kommer att se ut när de sista ångorna försvinner ur tanken. Olika standarder för över- och undersåtar?
Senast redigerad av Ottokar 2019-01-29 kl. 17:51.
Citera
2019-01-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Chefredaktörer och journalister har redan lön för att driva den agenda som ägarna önskar. Så där är incitamenten direkta & tydliga. För väl utfört arbete blir man dessutom befordrad & kommer längre upp i näringskedjan. Om man är riktigt duktigt agendadrivande kanske man till slut hamnar på DN eller SVT.

"Ägarna" av SVT är naturligtvis den svenska staten och jag tror inte ens att du kommer att försöka blanda in amerikanska banker i det sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dina personangrepp & invektiv bemöter jag inte, dom får stå för dig. Du framstår dock som trött & arg, kanske dags för en vaktavlösning bakom tangentbordet.

Du är medveten om att när man anklagar alla som inte håller med en själv för att vara betalda av storkapitalet så är det ett personangrepp? Alternativt ett skämt man skrattar åt. I övrigt, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Hoppsan - Det är ju tråkigt när råttkortet dras upp i debatter. Som jag kan dra mig till minnes så var det i Expressen för några år sedan som brunråttan ansågs som ett skadligt djur. Ordet gift drogs även in i debatten vilket jag ansåg vara ett lågvattenmärke.

Du har nog rätt här. Jag passar på att be om ursäkt. Efter lite eftertanke så har jag kommit på vad det faktiskt handlar om.

Att Löfven inte kommer att få sådana här jobb vet alla. Att Bonnier inte är enigt vet alla. DN och Sydsvenskan är på en sida, DI och Expressen på en annan. Jag menar, vad ska en teoribyggare säga om detta? Det finns inget att säga. Teorierna är så skadeskjutna att de inte går att rädda. Det kan ju i detta läge te sig konstigt att inte ens förösöka täcka upp de uppenbara hålen i teoribyggena... inte sant?

Men är så är det inte. Och då kommer vi till anledningen. Det har inget med feghet att göra. Det har inget med debatten som sådan att göra alls. Skälet till detta är att teoribyggandet är förströelse. Det är ett tidsfördriv man kan roa sig med. Detta i stället för att titta på Anime (exemplet jag tog upp) eller spela TV-spel (verklighetsflykt), eller att lösa korsord också för all del.

Teorierna betyder ingenting. Jag tog upp hur löjligt det skulle bli om de här teorierna faktiskt togs upp i debatten, hur det inte skulle fungera att ducka för invändningar mot teorierna då. Men det spelar ingen roll, för ingen teoribyggare har någonsin tänkt sig att bygget ska tas på allvar. Det är som sagt bara förströelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in