2019-01-29, 13:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En springande punkt måste vara att legitimera och bejaka svensk eller amerikansk nationalism/tribalism/identitetspolitik genom att likställa den med judisk - även om detta misstänkliggör den judiska på kuppen. Omvänt måste varje autentisk kritik mot identitetspolitik börja med utpekande av den egna ingruppens syndighet mot de universella idealen.
Jag finner det omöjligt att förstå varför den judiska ingruppen skulle vara speciellt intressant när det gäller mångkulturen. Att det är ekonomiska intressen som driver utvecklingen torde stå utom allt tvivel. Om det är judar eller inte som ligger bakom detta är väl rimligen av underordnad betydelse. Vilka konkreta problem i Sverige eller västvärlden kan rimligen lösas genom någon slags ”judefråga”?
Citera
2019-01-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
När man ser försöken att göra klimathotet till en "vehikel" för mera globalisering, kan man göra åtminstone tre iakttagelser

Globalister flyger oftare och längre.

Globalister kör större bilar.

Globalister har större andel av sina inkomster av kapital (och kräver avkastning).

Globalister driver på för migration från ekvatorn mot polcirkeln, med katastrofalt större påverkan på utsläppsnivåer. Det är nu många år sedan jag snabbt googlade mig till att det i energikrävande Sverige släpps ut 60 ggr mer växthusgaser än i Somalia.

Hur kan det komma sig att denna enkla tankeövning inte reproduceras av någon enda svensk debattör med plattform? Är det jag som är en intellektuell Michael Jordan - eller att KRAVET för att få delta i rullstonsbasketen att benen inte bär?
Citera
2019-01-29, 13:25
Medlem
baggebo1s avatar
Här svarar folkmördaren Hazony på en vettig fråga som lyder:
Citat:
Curious why @yhazony, who praises the virtue of nationalism, would retweet this recommendation to arm insurgents in a sovereign nation (@haivri’s questionable response is that Syria isn’t sovereign).
Så här:
Citat:
Syria is not a nation. It’s a fabricated state that can only be held together by tyranny. I discuss the difference at length in my book.
https://twitter.com/yhazony/status/1076623643256516613

Så mycket för den ömsesidiga nationalismen.

De är såna här. Allihop.
Senast redigerad av baggebo1 2019-01-29 kl. 13:28.
Citera
2019-01-29, 13:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag finner det omöjligt att förstå varför den judiska ingruppen skulle vara speciellt intressant när det gäller mångkulturen. Att det är ekonomiska intressen som driver utvecklingen torde stå utom allt tvivel. Om det är judar eller inte som ligger bakom detta är väl rimligen av underordnad betydelse. Vilka konkreta problem i Sverige eller västvärlden kan rimligen lösas genom någon slags ”judefråga”?

Det är ändå ett faktum att det finns judar som tolkar "judarnas särskilda uppgift i världen" som ett "ansvar" för att verka för kosmopolitism/globalism. Lägg på en del mentala störningar som är vanliga bland ashkenazis som en biverkning av en snabb (1000 år) evolution som höjt den genomsnittliga intelligensen, så har du en förklaring på varför sådana här utopistiska fantasier är mera utbredda hos askhenazi.

Det går väl bara att "lösa" genom analytiskt argumenterande. Och att inte svälja de moraliska övertoner och kränkningar som är naturliga för utopister, med sina mentala störningar av absolut tänkande och självförstärkande tankeloopar som helgar medlen för deras ändamål.
Citera
2019-01-29, 13:34
Medlem
Citat:
När man ser försöken att göra klimathotet till en "vehikel" för mera globalisering, kan man göra åtminstone tre iakttagelser

Globalister flyger oftare och längre.

Globalister kör större bilar.

Globalister har större andel av sina inkomster av kapital (och kräver avkastning).

När blev hyckleri socialt acceptabelt?

Det är en korrekt iakttagelse. Men det du pekar på är hyckleri och det är numera helt och fullt godkänt att hyckla. Det är accepabelt att ropa på mångkultur och bo i ett vitt överklassområde. Det är godkänt att ropa på klimatfascism från ett flygplan medan man läppjar på ett eko-vin.

När jag växte upp så var hyckleri något som gjorde att man i vart fall inte sågs som jämbördig part i samtalet. Att leva som man lärde sågs som en norm.

Men dog hyckleriet som en synd när den sista Kristendomen rensats ut eller när hände det?
Citera
2019-01-29, 13:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Globalister driver på för migration från ekvatorn mot polcirkeln, med katastrofalt större påverkan på utsläppsnivåer. Det är nu många år sedan jag snabbt googlade mig till att det i energikrävande Sverige släpps ut 60 ggr mer växthusgaser än i Somalia.

Hur kan det komma sig att denna enkla tankeövning inte reproduceras av någon enda svensk debattör med plattform? Är det jag som är en intellektuell Michael Jordan - eller att KRAVET för att få delta i rullstonsbasketen att benen inte bär?

Din fjärde punkt stämmer också.

Jag gjorde ett sånt här klimatpåverkantest. Jag tillhörde inte den utpekade problemgruppen...
Citera
2019-01-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Så här:

Så mycket för den ömsesidiga nationalismen.

De är såna här. Allihop.

Jo men jag kan förstå logiken i det hela. Syrien är en mosaik av olika folk. Men Sverige är å andra sidan ett land för den svenska nationen.
Citera
2019-01-29, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Det är en effekt av global uppvärmning. Istället för att jetströmmen går jämt runt Arktis så går den långsammare eftersom temperaturskillnaden mellan Arktis och ekvatorn är mindre. Då påverkas den mer av tex berg och blir vågigare och vi får vågor som är större och långsammare.

Mars förra året var det extremt kallt förra året och sen under sommaren hade vi extremt varmt med samma väder varje dag.

Det vi ser nu är en extremt vågig jetström med väldigt varmt väder i Alaska och Svalbard där vågorna står högt och svinkallt långt ner i USA där vågen står lågt.

Denna typ av extremväder är ett typexempel på vad klimatmodellerna visar.

Globalisterna har inga lösningar på klimatfrågan och har misslyckats rejält. Men tyvärr lämnat högern öppet mål eftersom högern förnekar vetenskap istället för att hitta vettiga lösningar.

Nej, "högern" förnekar ingen vetenskap. Däremot är den nuvarande "klimatforskningen" inget annat än ofalsifierbar pseudovetenskap.

Det är överhuvudtaget omöjligt att göra verifierande experiment på storskaliga system, som klimatet jorden och planetsystemet är exempel på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Falsifiability
The concept was introduced by the philosopher of science Karl Popper. He saw falsifiability as the logical part and the cornerstone of his scientific epistemology, which sets the limits of scientific inquiry. He proposed that statements and theories that are not falsifiable are unscientific. Declaring an unfalsifiable theory to be scientific would then be pseudoscience.
Dagens "miljöforskning" är inget annat än en övning i ruggdunkeri och hysteri finansierad av storpolitiska intressen.

Skräp med andra ord.
Fake science.
Citera
2019-01-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Så här:

Så mycket för den pannationalismen.

De är såna här. Allihop.

En aspekt jag ju tog upp i min ursprungliga "recension" av boken. Hazonys "principled nationalism" är händelsevis helt formbar efter Israels nationella behov.

Identitet inte bara trumfar ideologi, den producerar ideologi. Nationalism som ideologi överordnad den egna nationen, blir en självmotsägelse.

Någon äkta altruism eller universalism är alltså inte det jag efterlyser eller förutspår - utan den positionsförskjutning som kommer i en sam- och framtid där "antisemitiska narrativ" om egennytta och hyckleri är allmängods.
Citera
2019-01-29, 13:49
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jo men jag kan förstå logiken i det hela. Syrien är en mosaik av olika folk. Men Sverige är å andra sidan ett land för den svenska nationen.
När det gäller USA, som Hazony har kommenterat, är det precis mosaiken av olika folk som gör det till en nation, och som gör nationalism så viktig:
Citat:
Because it’s American nationalism that the U.S. needs right now. Never in our lifetimes have we seen America’s various tribes so divided, so intolerant of one another, so quick to delegitimize and even threaten violence. The mutual loyalty that has bound Americans together as a nation seems like it is disappearing. The bitter argument over ongoing large-scale immigration is only a proxy for this deeper issue: Can Americans ever unite again around a shared national story? Can they ever see themselves as brothers again?
Citat:
At a time when large-scale immigration is at the forefront of U.S. politics, a biblically-rooted American nationalismone that recognizes the nation as a diversity of tribes bound together by a common heritage and mutual loyalty — is sorely lacking from American public debate.
http://time.com/5431089/trump-white-nationalism-bible/

Syrien hade givetvis kunnat beskrivas på samma sätt. Men nu är Hazony inte en "ömsesidig nationalist", utan en judisk supremacist, och då beskriver han istället Syrien som en ickenation med precis samma argument han beskriver USA som en nation.

Allt handlar fortfarande bara om judar för judar. De tar olika positioner, de "tar ansvar" för att företräda olika ideologier. Men allt handlar i grunden bara om judisk supremacism.

Det finns inga undantag. De enda vettiga judarna är såna som har slutat vara judar (Fischer, Atzmon, Shamir) och iom att de har slutat vara judar är de inte längre "vettiga judar" utan bara "vettiga".
Senast redigerad av baggebo1 2019-01-29 kl. 13:55.
Citera
2019-01-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Syrien eller Irak är inga nationalstater, nej. Men det är viktigt att påpeka att Hazony uttryckligen tar avstånd från Wilsons tankar om folkrätt till självstyre. Att dela upp Syrien i nationalstater är alltså inte hans recept. Istället har han en mer pragmatisk/cynisk syn på att vissa nationer helt enkelt får finna sig att leva som protektorat under starkare grannar. Händelsevis är han vänligt inställd till kurdisk nationalism, men kritisk till panarabisk.

Om det finns en svensk folkrätt till Sverige blir alltså enligt Hazony en darwinistiskt relativ fråga om den svenska nationen kan utöva tillräcklig makt, mer än en högstämd solidaritetsfråga. Eftersom ingen makt bör delegeras uppåt mot internationella domstolar, blir nationellt självbestämmande något som avgörs underifrån.
Citera
2019-01-29, 14:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är ändå ett faktum att det finns judar som tolkar "judarnas särskilda uppgift i världen" som ett "ansvar" för att verka för kosmopolitism/globalism. Lägg på en del mentala störningar som är vanliga bland ashkenazis som en biverkning av en snabb (1000 år) evolution som höjt den genomsnittliga intelligensen, så har du en förklaring på varför sådana här utopistiska fantasier är mera utbredda hos askhenazi.
Jag kan inte bedöma om judar är mer benägna för störda tankemönster än andra. Gemensamt för utopisterna är dock mer eller mindre tydliga mentala störningar, mobbarmentalitet och lättkränkthet.

Citat:
Det går väl bara att "lösa" genom analytiskt argumenterande. Och att inte svälja de moraliska övertoner och kränkningar som är naturliga för utopister, med sina mentala störningar av absolut tänkande och självförstärkande tankeloopar som helgar medlen för deras ändamål.
Precis. Oavsett om det är judar eller inte så är det ju onödigt att reta upp dem och ge dem vatten på sin kvarn (om det inte är avsikten att reta upp dem och ge dem vatten på sin kvarn). Om man håller sig till konkreta sakfrågor så blir det svårt för dem att motivera sina känslomässiga utbrott. Då gör de sig bara till åtlöje istället. Eller gömmer sig bakom tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in