2018-04-22, 15:17
Medlem
Situationss avatar
Tja!

Jag har tränat kondition (med vissa uppehåll) i många år, men jag har sedan något år satsat på att börja bygga muskler. I dagsläget kör jag styrketräning fyra dagar i veckan och konditionsträning (löpning) tre dagar i veckan. Eftersom jag fortfarande är relativt färsk när det kommer till styrketräningen är det inga 2-timmars-pass jag kör på, utan snarare 30-45 minuter åt gången. Löpningen brukar vara på en mil åt gången även om jag ibland väljer att variera längden.

Mina frågor är:

1. Bör jag börja med vilodagar och i så fall hur många? Och hur ser ni på att köra lite enkla träningar som jumping jacks, squats, situps och armhävningar dagligen? Jag brukar ofta börja dagen med ett gäng av dessa övningar för att vakna till och komma igång.

2. Är löpning tre dagar i veckan för mycket om jag vill se resultat på styrketräningen?

3. Hur lång tid tar det i snitt innan man ser resultat av styrketräningen? Jag kör mestadels kroppsviktsträning och övningar utan redskap (armhävningar, situps, pullups, chinups, plankan, etc.)?

Tacksam för svar.
Citera
2018-04-22, 15:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Tja!

Jag har tränat kondition (med vissa uppehåll) i många år, men jag har sedan något år satsat på att börja bygga muskler. I dagsläget kör jag styrketräning fyra dagar i veckan och konditionsträning (löpning) tre dagar i veckan. Eftersom jag fortfarande är relativt färsk när det kommer till styrketräningen är det inga 2-timmars-pass jag kör på, utan snarare 30-45 minuter åt gången. Löpningen brukar vara på en mil åt gången även om jag ibland väljer att variera längden.

Mina frågor är:

1. Bör jag börja med vilodagar och i så fall hur många? Och hur ser ni på att köra lite enkla träningar som jumping jacks, squats, situps och armhävningar dagligen? Jag brukar ofta börja dagen med ett gäng av dessa övningar för att vakna till och komma igång.

2. Är löpning tre dagar i veckan för mycket om jag vill se resultat på styrketräningen?

3. Hur lång tid tar det i snitt innan man ser resultat av styrketräningen? Jag kör mestadels kroppsviktsträning och övningar utan redskap (armhävningar, situps, pullups, chinups, plankan, etc.)?

Tacksam för svar.
1. Det beror på individen. Vissa klarar en högre träningsvolym och därmed inte behöver lika många vilodagar. Det beror delvis på genetiken, men även hur ditt liv i övrigt ser ut, sömn och kost är också viktigt för återhämtning. Känner du dig ovanligt trött, seg, ofokuserad eller liknande när du ska börja passet så ta en vilodag. Övningarna du nämner är ingen fara att göra dagligen.
2. Nej, du kommer fortfarande få resultat när det gäller styrketräningen. Sen hur bra resultat är en en annan fråga, det går inte att optimera båda sakerna samtidigt, men var inte rädd för att ha kvar löpningen.
3. Det beror på vart du startar. Som otränad kommer du se och märka resultat relativt snabbt i början. Det beror även på hur du sköter allt runt om träningen. Gör du övningarna regelbundet kommer du säkert bli bättre på dessa.
Citera
2018-04-22, 16:30
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
1. Det beror på individen. Vissa klarar en högre träningsvolym och därmed inte behöver lika många vilodagar. Det beror delvis på genetiken, men även hur ditt liv i övrigt ser ut, sömn och kost är också viktigt för återhämtning. Känner du dig ovanligt trött, seg, ofokuserad eller liknande när du ska börja passet så ta en vilodag. Övningarna du nämner är ingen fara att göra dagligen.
2. Nej, du kommer fortfarande få resultat när det gäller styrketräningen. Sen hur bra resultat är en en annan fråga, det går inte att optimera båda sakerna samtidigt, men var inte rädd för att ha kvar löpningen.
3. Det beror på vart du startar. Som otränad kommer du se och märka resultat relativt snabbt i början. Det beror även på hur du sköter allt runt om träningen. Gör du övningarna regelbundet kommer du säkert bli bättre på dessa.

Tackar för svaren! Kände mig riktigt mör i kroppen när jag vaknade i morse, så jag följer nog ditt tips och tar en vilodag.
Citera
2018-04-22, 22:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du missade att människor svettas. Googla hur mycket du svettas så förstår du det hela bättre.

Fel.

Det mesta av vikten åker ut med utandningsluften som kolet i koldioxid.
Citera
2018-04-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Fel.

Det mesta av vikten åker ut med utandningsluften som kolet i koldioxid.

Okey, det visste jag inte!
Menade bara att han missade en sådan enkel sak som svett. Det var det första jag kom på som han inte hade med i sin kalkyl.
Citera
2018-04-24, 11:39
Medlem
Vid axelpress med hantlar. Går det bra att sträcka på sig och lyfta det sista med nacken och hela axelpartiet precis som man gör vid militärpress?
Citera
2018-04-24, 12:22
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har kommit till insikt med att lätta vikter och 40-50 reps är bättre än tunga vikter och 20 reps. Det är heller inte bra att träna till fail. Kan man träna samma muskler varje dag då?
Citera
2018-04-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har kommit till insikt med att lätta vikter och 40-50 reps är bättre än tunga vikter och 20 reps. Det är heller inte bra att träna till fail. Kan man träna samma muskler varje dag då?

Vissa tycks se bra resultat på högre antal reps och något lättare vikter. Men "lätta" vikter kommer inte att bygga så mycket muskelmassa. Du bygger ju knappast muskler när du tar en promenad lixom. Du behöver en tyngre belastning, och du behöver successivt öka vikten.
Med det sagt så behöver man ju inte lasta på som en styrkelyftare och köra singlar eller 4-5 reps, även om det funkar också.
Testa och se vad som funkar bäst för dig.

Träna till fail behöver inte alls vara dåligt, men om du ska träna ofta så kommer det nog inte funka då återhämtningen tar längre tid.
Citera
2018-04-26, 01:06
Medlem
oherros avatar
Har problem med att öka vikten när jag kör hantelpress(bröst) pga att det gör ont i väsnter armbåge. känner att jag skulle kunna öka vikten men att just armbågen sviker. har varit så ett bra tag, vettefan vad jag ska göra.
Citera
2018-04-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oherro
Har problem med att öka vikten när jag kör hantelpress(bröst) pga att det gör ont i väsnter armbåge. känner att jag skulle kunna öka vikten men att just armbågen sviker. har varit så ett bra tag, vettefan vad jag ska göra.

Har du tennisarmbåge eller dylikt tror du? Dumt att träna om du har ont i armbågen. Det blir snabbt en permanent skada för livet.

Troligtvis har du fått ont i armbågen av en annan övning på gymmet eller dylikt. Någon aning?
Citera
2018-04-26, 10:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
40-50 reps per set? Nej, det blir alldeles för lätt om du styrketränar. Det finns studier på antal reps, och även om det inte spelar så stor roll så kan vikten inte vara hur lätt som helst – gränsen går runt 25 reps och sen tränar man kondition och tolerans för mjölksyra, inte styrka.
Citera
2018-04-26, 10:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oherro

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Har du tennisarmbåge eller dylikt tror du? Dumt att träna om du har ont i armbågen. Det blir snabbt en permanent skada för livet.

Troligtvis har du fått ont i armbågen av en annan övning på gymmet eller dylikt. Någon aning?

Som MRZnr1 skriver, det kan vara tennisarmbåge på grund av antingen en viss övning eller så kan det vara för mycket volym/överansträngning. Rekommenderar att du tar det lugnt från övningar som orsakar smärtan, alternativt kör väldigt lätt en period. Att öka vikten, trotts att du säkert har styrkan till det, med en armbåge som redan gör ont är inte att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in