Citat:
Ursprungligen postat av
Situations
Tja!
Jag har tränat kondition (med vissa uppehåll) i många år, men jag har sedan något år satsat på att börja bygga muskler. I dagsläget kör jag styrketräning fyra dagar i veckan och konditionsträning (löpning) tre dagar i veckan. Eftersom jag fortfarande är relativt färsk när det kommer till styrketräningen är det inga 2-timmars-pass jag kör på, utan snarare 30-45 minuter åt gången. Löpningen brukar vara på en mil åt gången även om jag ibland väljer att variera längden.
Mina frågor är:
1. Bör jag börja med vilodagar och i så fall hur många? Och hur ser ni på att köra lite enkla träningar som jumping jacks, squats, situps och armhävningar dagligen? Jag brukar ofta börja dagen med ett gäng av dessa övningar för att vakna till och komma igång.
2. Är löpning tre dagar i veckan för mycket om jag vill se resultat på styrketräningen?
3. Hur lång tid tar det i snitt innan man ser resultat av styrketräningen? Jag kör mestadels kroppsviktsträning och övningar utan redskap (armhävningar, situps, pullups, chinups, plankan, etc.)?
Tacksam för svar.
1. Det beror på individen. Vissa klarar en högre träningsvolym och därmed inte behöver lika många vilodagar. Det beror delvis på genetiken, men även hur ditt liv i övrigt ser ut, sömn och kost är också viktigt för återhämtning. Känner du dig ovanligt trött, seg, ofokuserad eller liknande när du ska börja passet så ta en vilodag. Övningarna du nämner är ingen fara att göra dagligen.
2. Nej, du kommer fortfarande få resultat när det gäller styrketräningen. Sen hur bra resultat är en en annan fråga, det går inte att optimera båda sakerna samtidigt, men var inte rädd för att ha kvar löpningen.
3. Det beror på vart du startar. Som otränad kommer du se och märka resultat relativt snabbt i början. Det beror även på hur du sköter allt runt om träningen. Gör du övningarna regelbundet kommer du säkert bli bättre på dessa.