2019-04-10, 22:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Har alla möjlighet att få en "biceps-kula" på armen? När jag spänner muskeln så är den helt rak liksom, ingenting som sticker upp
Genetiskt hur muskelfästen sitter.
Citera
2019-04-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Har alla möjlighet att få en "biceps-kula" på armen? När jag spänner muskeln så är den helt rak liksom, ingenting som sticker upp

Stig Helmer armar. Dags att börja träna?
Citera
2019-04-11, 20:27
Medlem
Sameshs avatar
Finns det något annat man bör tänka på?, det här med klädsel t.ex., man är ju där för att träna bara så att ha nya fräscha kläder är inget som jag personligen tycker borde vara något att prioritera, jag menar inte att jag tänker gå dit med kläder som det finns massa hål i osv men huvudsaken är väl att man har på sig tröja, träningsbyxor och skor väl?

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Inte direkt. Ta gärna bort vikter och redskap efter användning, ta av vikter från skivstången, lägg tillbaka hantlar m.m. Allmänt vett. Kul att du börjar träna!

Tack!, jo det är väl sunt förnuft kan man tycka att man plockar undan efter sig fast det är kanske ont om den varan i dagens samhälle, kommer ju även att ta med mig handduk och torka redskapen efter användning.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Låt mobilen vara och undvik parfym. Svettlukt för den delen också

Mobilen låter jag vara där hemma, försöker att använda den så lite som möjligt nuförtiden, parfym likaså inget som behövs direkt på gym, hur menar du med svettlukt?, jag väger 150 kg och försöker att gå ner i vikt men jag svettas som en gris tyvärr så vad kan jag göra för att undvika att lukta mycket?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Med "städa undan" menar man att du måste ställa tillbaka vikterna där du tog dem. Ett vanligt nybörjarmisstag är att bara lämna vikterna på skivstången, och då tror folk att någon kör där och bara är på toa eller nåt. Det skapar irritation, så ställ tillbaka grejerna. Man kan även torka av ryggstöd och liknande med handduk eller trasa.

Kommer absolut att ta med mig handduk, äckligt att sitta i andras svett.
Citera
2019-04-11, 21:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Finns det något annat man bör tänka på?, det här med klädsel t.ex., man är ju där för att träna bara så att ha nya fräscha kläder är inget som jag personligen tycker borde vara något att prioritera, jag menar inte att jag tänker gå dit med kläder som det finns massa hål i osv men huvudsaken är väl att man har på sig tröja, träningsbyxor och skor väl?
Träna i det du tycker är bekvämt, nya är inget måste, tvättat och rent är väl trevligt både för en själv och andra.
Citera
2019-04-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Mobilen låter jag vara där hemma, försöker att använda den så lite som möjligt nuförtiden, parfym likaså inget som behövs direkt på gym, hur menar du med svettlukt?, jag väger 150 kg och försöker att gå ner i vikt men jag svettas som en gris tyvärr så vad kan jag göra för att undvika att lukta mycket?

Den svett som luktar är gammalt intorkat svett, så var inte orolig för det du svettas medan du tränar! Ha bara rena kläder och sköt din hygien så kommer det inte lukta.
Citera
2019-04-16, 15:06
Medlem
hur ofta bör man träna?

jag är nybörjare och börjar hårt

hur ofta får jag träna utan att skada mig och för bästa träning?

jag håller mig till löpning,får jag springa 2 gånger om dagen om jag orkar ? 4 gånger i veckan eller får jag 5 dagar i veckan om jag vill ?
Citera
2019-04-16, 15:10
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gettee

jag håller mig till löpning,får jag springa 2 gånger om dagen om jag orkar ? 4 gånger i veckan eller får jag 5 dagar i veckan om jag vill ?

Börja lugnt och öka successivt om du är nybörjare. Annars kommer du troligtvis skada dig. TAr tid att skelettet och senor/muskler stärks upp och blir van belastning.

Men jag är ingen Lord i detta så någon annan får gå djupare in på ämnet =)

Bättre träna smart än bara hårt
Citera
2019-04-16, 15:15
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:

Ålder? träningsbakgrund? Att löpa 2 gånger om dagen är som nybörjare efterblivet. Börja med 2 gånger i veckan. Sen efter kanske 2 månader så kanske du kan köra 3 gånger i veckan. Efter ett år kanske 4 gånger i veckan. Ungefär så. Att träna oftare än så i början tror jag inte kommer göra dig till en bättre löpare.
Citera
2019-04-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Ålder? träningsbakgrund? Att löpa 2 gånger om dagen är som nybörjare efterblivet. Börja med 2 gånger i veckan. Sen efter kanske 2 månader så kanske du kan köra 3 gånger i veckan. Efter ett år kanske 4 gånger i veckan. Ungefär så. Att träna oftare än så i början tror jag inte kommer göra dig till en bättre löpare.
30år, jag har inte tränat nånting

okej jag föstår, jag har lite ont i benen efter min början så får gå ner i träning då
Citera
2019-04-16, 15:26
Medlem
Hur långt är ett rep?
Citera
2019-04-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BASEDGOD
Hur långt är ett rep?
Lite så.

Citat:

Eftersom du inte har någon träningsbakgrund skulle jag inte rekommendera att du kör så ofta som du föreslår. Du ska inte börja hårt. Det är bättre att träna lågintensivt över en längre period än hårdträning i ett par veckor. Du håller bättre och det tär inte på psyket. Tro mig, om du går ut för hårt och har träningsvärk i en vecka så är det plötsligt inte lika roligt längre. Och du kommer få träningsvärk om du kör hårt i början. Det kan dock vara svårt att ta till sig i dagens samhälle som ständigt söker snabba resultat och instant gratification.

Här har du ett träningsprogram för nybörjare: http://lopskolan.se/traningsprogram-nyborjare/
Som du ser i programmet "spring en mil" så handlar de första veckorna om att variera promenad med lätt jogg.
Vill du bli tekniskt bättre (vilket du borde vilja) kan du söka på "löpteknik" på Youtube. Finns massor om hur du springer. Det är inte bara att ta det ena benet framför det andra.

Lycka till och ha kul i löpspåren!
Citera
2019-04-17, 14:36
Medlem
Kör så ofta du känner för det. Har du utegym i närheten är det bra att springa förbi där samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in