Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 16:41
  #6529
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Hur skulle det annars fungera?
Skulle övre delen först försvinna?
Solen skulle ju inte dyka ner genom horisonten över huvud taget om jorden var platt utan bara krympa ihop mer och mer till den vara såg ut som en stjärna vid horisontlinjen. Att den skulle försvinna ner under kanten på en platt jord kan vi glömma för då skulle det bli natt på hela jorden och det vet vi ju att så inte är fallet.
Citera
2017-07-22, 18:56
  #6530
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Jag håller på plattjordarna tills någon visat mig krökningen.
Enkelt sätt att ta reda på om jorden är platt eller inte - stoppa ner en pinne i marken och markera hur lång skuggan är och i vilken riktning den går i, låt en kompis göra samma sak ett par mil ifrån dig vid samma klockslag. Denna konspiration är bland dom löjligaste, där uppe med ödlemänniskorna som styr oss. Lätt att motbevisa men alldeles för många som vill tro.
__________________
Senast redigerad av Shuffles 2017-07-22 kl. 18:59.
Citera
2017-07-22, 19:03
  #6531
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Köp ett teleskop så får du se.
Köp ett starkare teleskop och rikta det uppåt, hur förklarar ni flat-earthers faktumet att alla andra planerer är, mer eller mindre, runda?
Citera
2017-07-22, 19:23
  #6532
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Enkelt sätt att ta reda på om jorden är platt eller inte - stoppa ner en pinne i marken och markera hur lång skuggan är och i vilken riktning den går i, låt en kompis göra samma sak ett par mil ifrån dig vid samma klockslag. Denna konspiration är bland dom löjligaste, där uppe med ödlemänniskorna som styr oss. Lätt att motbevisa men alldeles för många som vill tro.
Varför skulle det bevisa jordens krökning.
Det utgår ju helt från att vi vet avståndet till solen.
Bättre får du allt prestera. Än så länge har menpalla min röst.
Citera
2017-07-22, 19:25
  #6533
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Köp ett starkare teleskop och rikta det uppåt, hur förklarar ni flat-earthers faktumet att alla andra planerer är, mer eller mindre, runda?
Ja det beror på hur man ser det. Alla planeter som jag har sett ser ut som en pizza och visst är en pizza rund men den är ju samtidigt platt.
Om månen är rund varför ser vi aldrig baksidan på den?
Citera
2017-07-22, 19:28
  #6534
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Frågan är snarare hur det kan fungera med "konvergenslinjen". Kan du förklara?
Ja. Pröva att lägga dig ner på mage på t ex en fotbollsplan och låt någon gå bortåt men en tennisboll i ett snöre så att bollen hänger 10 cm över planen.
Då kommer du se att bollen ganska snabbt försvinner, botten först.
Citera
2017-07-22, 19:31
  #6535
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Ja. Pröva att lägga dig ner på mage på t ex en fotbollsplan och låt någon gå bortåt men en tennisboll i ett snöre så att bollen hänger 10 cm över planen.
Då kommer du se att bollen ganska snabbt försvinner, botten först.
Då blir den mindre och mindre desto längre bort den kommer. Det har jag aldrig sett att solen blir i verkligheten utan det blir den bara på Youtubevideor som plattjordare länkar till. Hur kommer det sig att den aldrig blivit det så jag observerat solnedgångar i verkliga livet? Går den bort från mig i jämn hastighet på en platt jord så borde ju också solens vinkel på himlen ändras mycket snabbt i början och sedan långsammare och långsammare desto närmare horisonten den kommer? Så ser det ju ut om en boll avlägsnar sig från mig 10 cm över marken på en fotbollsplan om inte hastigheten den avlägsnar dig med ökar mycket snabbt hela tiden? Solen skulle knappast kunna gå långsamt när den är rakt över oss och sedan accelerera för då skulle det hela inte stämma på andra platser på jorden.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-07-22 kl. 19:50.
Citera
2017-07-22, 19:35
  #6536
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Då blir den mindre och mindre desto längre bort den kommer. Det har jag aldrig sett att solen blir i verkligheten utan det blir den bara på Youtubevideor som plattjordare länkar till. Hur kommer det sig att den aldrig blivit det så jag observerat solnedgångar i verkliga livet?
Jag har aldrig filmat själv med den specialutrustning som behövs så jag vet inte.
Citera
2017-07-22, 19:36
  #6537
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Jag har aldrig filmat själv med den specialutrustning som behövs så jag vet inte.
Vilken specialutrustning skulle man behöva för att filma en solnedgång?
Citera
2017-07-22, 19:37
  #6538
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Ja. Pröva att lägga dig ner på mage på t ex en fotbollsplan och låt någon gå bortåt men en tennisboll i ett snöre så att bollen hänger 10 cm över planen.
Då kommer du se att bollen ganska snabbt försvinner, botten först.

Nej, det kommer man inte. Tvärtom kommer hela bollen att krympa uniformt. Driver du med oss? Hur förklarar du solnedgången? Hur förklarar du att man ser mer och mer av foten på berget ju närmre man kommer?
Citera
2017-07-22, 19:37
  #6539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Varför skulle det bevisa jordens krökning.
Det utgår ju helt från att vi vet avståndet till solen.
Bättre får du allt prestera. Än så länge har menpalla min röst.

Här har du en länk till en satellitström, Himawari-8, uppskjuten av Japan 2014. Den tar en högupplöst bild var tionde minut.
http://himawari8.nict.go.jp/
Väderförhållanden, när Australien blir belyst om några timmar, kan du bekräfta med observationer från marken (det finns ett ansenligt antal webbsändningar av vanliga kameror över många delar av jordytan, särskilt i storstäder) för att säkerställa realtid.


Vill du göra gällande att bilderna helt enkelt är falska ser jag gärna att du gör det i klara ordalag, så att alla får se hur öppensinnad du är.
Citera
2017-07-22, 19:38
  #6540
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Än så länge har menpalla min röst.

Varför?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback