Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 13:53
  #6517
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Den här videon postades tidigare här i tråden som ironiskt nog ett "bevis" för att jorden är platt. Klippet är ett lysande exempel på hur man kan påvisa krökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av snall
Köp ett teleskop så får du se.
Titta på klippet. Killen har ett teleskop. Skorstenarnas undre delar kommer inte fram ändå eftersom den delen är dold bakom horisonten. Försök förklara det.
Citera
2017-07-22, 13:54
  #6518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Men man går inte i cirklar om man följer den. Man går alldeles rakt framåt. Det skulle man inte göra om jorden var platt.

Gör man visst det, men cirkeln går inte vänster/höger utan i vertikal led. Dessutom är den så ofanlig stor att vårt balansinne inte uppfattar den. Det som är problemmet här, bara för man inte ser/hör/känner hur jorden är, så tror man visst inte att den är rund.

Man får flyga jättefort (mycket fortare än concorde) för att märka av att jorden kurvar sig neråt.
Citera
2017-07-22, 13:58
  #6519
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Titta på klippet. Killen har ett teleskop. Skorstenarnas undre delar kommer inte fram ändå eftersom den delen är dold bakom horisonten. Försök förklara det.
Konvergenslinjen antagligen.
Citera
2017-07-22, 14:04
  #6520
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Köp ett teleskop så får du se.
Det behövs inget teleskop för att se att solen skyms av horisonten.
Citera
2017-07-22, 14:14
  #6521
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Konvergenslinjen antagligen.
Hur menar du? Är det konvergenslinjen som skymmer skorstenen?
Varför skymmer den bara den nedre delen?
Citera
2017-07-22, 14:51
  #6522
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Det beror på konvergenslinjen enligt plattjordarna.

Och vad beror det på enligt dig?

Jag upprepar: Om du tittar på ett högt berg från långt avstånd, och sedan rör dig närmre och närmre, aldrig funderat över varför du ser mer och mer av foten på berget? Och varför du aldrig ser foten på berget när du är på långt avstånd?
Citera
2017-07-22, 14:55
  #6523
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Konvergenslinjen antagligen.
Nej, tyvärr. Underdelen är bortom horisonten. "Konvergenslinjen" med tillhörande "bottom first" är bara dåliga bortförklaringar från plattjordhåll.
Citera
2017-07-22, 15:17
  #6524
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Och vad beror det på enligt dig?

Jag upprepar: Om du tittar på ett högt berg från långt avstånd, och sedan rör dig närmre och närmre, aldrig funderat över varför du ser mer och mer av foten på berget? Och varför du aldrig ser foten på berget när du är på långt avstånd?
Inte fan vet jag.
Antingen konvergenslinjen eller jordens krökning.
Citera
2017-07-22, 15:18
  #6525
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej, tyvärr. Underdelen är bortom horisonten. "Konvergenslinjen" med tillhörande "bottom first" är bara dåliga bortförklaringar från plattjordhåll.
Jag håller på plattjordarna tills någon visat mig krökningen.
Citera
2017-07-22, 15:51
  #6526
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Jag håller på plattjordarna tills någon visat mig krökningen.
Att solens nedre del skyms av horisonten bevisar krökningen. Hur skymmer konvergenslinjen solens nedre del?
Citera
2017-07-22, 16:20
  #6527
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att solens nedre del skyms av horisonten bevisar krökningen. Hur skymmer konvergenslinjen solens nedre del?
Hur skulle det annars fungera?
Skulle övre delen först försvinna?
Citera
2017-07-22, 16:37
  #6528
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Hur skulle det annars fungera?
Skulle övre delen först försvinna?
Frågan är snarare hur det kan fungera med "konvergenslinjen". Kan du förklara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback