Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Angående gravitation, så håller jag det för osannolikt att en boll som snurrar skulle kunna hålla vatten och atmosfär på plats med gravitation, och dessutom i vakuum! Jag tycker du ska googla upp en video med bevis, kanske med Brian Cox eller Neil de Grasse Tyson! Gärna något hånfullt mot 'flattards'. Ridå!
Video kan vara ett bra sätt att lära ut fysik men behövs inte. Räcker med en skolbok i mekanik för att förklara hur en roterande sfär kan hålla kvar lösa föremål på sin yta. Detta förutsätter att ni accepterar att gravitation existerar, gör ni inte det är fortsatt diskussion meningslös. Gravitation är ett faktum och kan påvisas experimentellt. Att vi inte full ut kan förklara hur gravitation uppstår innebär inte att den inte existerar.
Vid ekvatorn är kraften som drar ett föremål mot jordens mitt lika med föremålets massa gånger jordens tyngdacceleration. Tyngdaccelerationen är 9,81 meter per sekundkvadrat vid ekvatorn och en person på 70 kilo dras då mot jordens mitt med kraften 686,7 newton. Motriktad denna kraft är centripetalkraften, den kraft vi kan känna mot bildörren när en bil kör i en kurva. Formeln liknar den för tyngd,
centripetalkraftformel där vi kan tillämpa formeln i slutet, kraften är massan gånger vinkelhastigheten i kvadrat gånger radien.
Räknar vi på samma 70 kilo med jordens radie 6378100 meter vid ekvatorn samt jordens rotationshastighet ett varv per 24 timmar blir centripetalkraften 2,4 newton som då kan ställas i relation till tyngdkraften på samma 70 kilo 686,7 newton. Dessa två krafter är motriktade. Vilken kraft vinner? Inses lätt att det är tyngdkraften så vi stannar kvar på jordens yta trots att den roterar med en periferihastighet på svindlande 1674,4 kilometer per timme vid ekvatorn.
Enda sättet för att plattjordarna ska förklara bort detta är att förneka gravitationen vilket är direkt löjligt då gravitationen är ett faktum och ingen hypotes.