2017-07-22, 10:57
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Reaktiv centrifugalkraft är reaktionskraften (Newtons 3:e) till centripetalkraften och den är riktad från rotationscentrum, centripetalkraften är riktad mot rotationscentrum.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkraft#Reaktiv_centrifugalkraft

Dvs månen påverkar jorden med en reaktiv centrifugalkraft. Alltså hålls månen inte på plats med en centrifugalkraft utan enbart av centripetalkraften.
Citera
2017-07-22, 10:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Ja, bara alla dessa ballongfilmer med en vid vinkel på 121,000 fot, alltså tre gånger högre än passagerarflygplanen tycker man borde få stopp på den här debatten, men det är väl, "fejk", "fel kamera" och "extraordinära omständigheter" som ligger bakom som vanligt. https://www.youtube.com/watch?v=WQITXbcz2hg
Lite live från ISS visar krökningen tydligt. Live stream.
Citera
2017-07-22, 11:30
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Tills någon visar på ett sätt att mäta krökningen, så är jag på menpallas sida.
Den här videon postades tidigare här i tråden som ironiskt nog ett "bevis" för att jorden är platt. Klippet är ett lysande exempel på hur man kan påvisa krökningen.
Citera
2017-07-22, 11:41
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad dina sinnen säger dig men gyrokompassen, stjärnhimlen, kompassen och GPS:en är ganska tydliga med att vi inte åker omkring i cirklar utan att veta om det.

Det är definitivt inget vi har fått "omtalat" för oss utan det är något vi har lärt oss med genom observationer, kunskap och en smula logiskt tänkande.

Och självklart hålls månen på plats av gravitation - eller "ned är ned kraften" som du kallar den. Kärt barn har många namn men inte ens du kan väl förneka att föremål har en tendens att trilla ned mot jorden.

Anledningen till att den inte daskar in i jorden är att det samtidigt finns en utåtriktad kraft: centrifugalkraften. De två krafterna är lika stora vilket betyder att månen cirkulerar i en stationär bana.

Om du vill så kan jag in i minsta detalj förklara hur det funkar. Jag kan förklara dess hastighet och omloppstid. Jag kan förklara månens avstånd, storlek, tyngd och varför den snurrar runt exakt där den är. Samtidigt så vet vi att du å andra sidan inte har någon som helst koll på vad månen är eller hur den håller sig uppe. Du har ingen förklaring och du vet ingenting.

Känns det inte ens lite halvpatetiskt att vetenskapen har alla svar samtidigt som du inte har någon som helst aning?
Men jordens gravitationskraft måste ju vara större än månens centrifugalkraft. Är månens centrifugalkraft endast riktad från jorden?

Det känns inte ens helpatetiskt, det känns befriande att slippa alla de religiösa tvång du utsätter dig för dagligen. Senast såg jag dessa religiösa frimurar/jesuitdogmer på mjölkpaketet. Har du druckit din mjölk idag?
Citera
2017-07-22, 11:51
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Men jordens gravitationskraft måste ju vara större än månens centrifugalkraft. Är månens centrifugalkraft endast riktad från jorden?

Det känns inte ens helpatetiskt, det känns befriande att slippa alla de religiösa tvång du utsätter dig för dagligen. Senast såg jag dessa religiösa frimurar/jesuitdogmer på mjölkpaketet. Har du druckit din mjölk idag?

Vad menar du med månens centrifugalkraft? Månen utsätts för en centripetalkraft av jorden.

Gravitationskraften som jorden respektive månen påverkar varandra med är lika stor; Newtons tredje lag.
Citera
2017-07-22, 12:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Var inte Suez platt då? Du färdades ändå nord till syd utan slussar?

Va? Jag seglade västerut från Kap Verde, rundade Kap Horn sen via Tahiti och mikronesien, jadajada via Malackasundet och Suez söderifrån. Platt? Va i jessu namn menar du?
Citera
2017-07-22, 12:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men jordens gravitationskraft måste ju vara större än månens centrifugalkraft.

Självklart inte. Den skenbara utåtriktade kraften är proportionell mot kvadraten på rotationshastigheten, ju snabbare rotation desto större måste gravitationen vara.
Citera
2017-07-22, 13:10
Bannlyst
Citat:
Självklart kan vi mäta krökningen och vi har gjort så i tusentals år.
Här är ett av många sätt att mäta krökningen
https://www.quora.com/Why-cant-the-earth%E2%80%99s-curvature-be-measured

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Att du inte kan se krökningen är inte konstigt alls, för så fort det börjar märkbart "böja av nedåt" försvinner det ju bortom horisonten.
Därför kan du från markplanet endast se krökningen genom att observera objekt som försvinner bortom horisonten, typ båtar.
Värdelösa exempel. Det första bygger på att vi vet avståndet till solen.
Och båtarna försvinner inte alls under horisonten.
Köp ett teleskop så får ni se.
Citera
2017-07-22, 13:17
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Värdelösa exempel. Det första bygger på att vi vet avståndet till solen.
Och båtarna försvinner inte alls under horisonten.
Köp ett teleskop så får ni se.

Jo, båtarna försvinner under horisonten. Om du tittar på ett högt berg från långt avstånd, och sedan rör dig närmre och närmre, aldrig funderat över varför du ser mer och mer av foten på berget? Och varför du aldrig ser foten på berget när du är på långt avstånd?
Citera
2017-07-22, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jo, båtarna försvinner under horisonten. Om du tittar på ett högt berg från långt avstånd, och sedan rör dig närmre och närmre, aldrig funderat över varför du ser mer och mer av foten på berget? Och varför du aldrig ser foten på berget när du är på långt avstånd?
Köp ett teleskop så får du se.
Citera
2017-07-22, 13:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Köp ett teleskop så får du se.

Jag upprepar: Om du tittar på ett högt berg från långt avstånd, och sedan rör dig närmre och närmre, aldrig funderat över varför du ser mer och mer av foten på berget? Och varför du aldrig ser foten på berget när du är på långt avstånd?
Citera
2017-07-22, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag upprepar: Om du tittar på ett högt berg från långt avstånd, och sedan rör dig närmre och närmre, aldrig funderat över varför du ser mer och mer av foten på berget? Och varför du aldrig ser foten på berget när du är på långt avstånd?
Det beror på konvergenslinjen enligt plattjordarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in