Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 19:39
  #6541
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken specialutrustning skulle man behöva för att filma en solnedgång?
Måste man inte ha nåt filter och något slags program för att räkna ut den exakta storleken på objektet man filmar?
Citera
2017-07-22, 19:39
  #6542
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Jag har aldrig filmat själv med den specialutrustning som behövs så jag vet inte.

Varför skulle du behöva filma solnedgången? Har du inte ögon att se med?
Citera
2017-07-22, 19:41
  #6543
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Varför skulle du behöva filma solnedgången? Har du inte ögon att se med?
Inte för att titta mot solen.
Citera
2017-07-22, 19:42
  #6544
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Måste man inte ha nåt filter och något slags program för att räkna ut den exakta storleken på objektet man filmar?
Skulle solen försvinna genom "Bottom first" så borde dina ögon räcka mer än väl för att se att solen krymper ihop på filmen.
Citera
2017-07-22, 19:42
  #6545
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Varför?
Eftersom inget visat på något sätt att mäta jordens krökning.
Citera
2017-07-22, 19:45
  #6546
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Eftersom inget visat på något sätt att mäta jordens krökning.

Flera har gjort, flera har länkat, du väljer bara att strunta i det. Men det spelar ingen som helst roll.

Frågan är inte varför du inte tror på oss, frågan är varför du tror på menpalla.
Citera
2017-07-22, 19:45
  #6547
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Inte för att titta mot solen.

Varför inte? Det är inte svårt. Eller blir du selektivt blind under en solnedgång?
Citera
2017-07-22, 19:46
  #6548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Eftersom inget visat på något sätt att mäta jordens krökning.

Eftersom inlägget inte var riktat till dig, och tråden är snabb, är det inte så konstigt att du missade madtops länk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_Level_experiment
Citera
2017-07-22, 19:51
  #6549
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Här har du en länk till en satellitström, Himawari-8, uppskjuten av Japan 2014. Den tar en högupplöst bild var tionde minut.
http://himawari8.nict.go.jp/
Väderförhållanden, när Australien blir belyst om några timmar, kan du bekräfta med observationer från marken (det finns ett ansenligt antal webbsändningar av vanliga kameror över många delar av jordytan, särskilt i storstäder) för att säkerställa realtid.


Vill du göra gällande att bilderna helt enkelt är falska ser jag gärna att du gör det i klara ordalag, så att alla får se hur öppensinnad du är.
Plattjordingar tror väl inte på satelliter ändå så det här lär inte omvända någon av dem.
Citera
2017-07-22, 19:59
  #6550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Plattjordingar tror väl inte på satelliter ändå så det här lär inte omvända någon av dem.

Jo, jag är bekant med bortförklaringarna, därav "Vill du göra gällande att bilderna helt enkelt är falska ser jag gärna att du gör det i klara ordalag, så att alla får se hur öppensinnad du är."

Personligen skulle jag inte vilja göra gällande att vädertjänster, kameror och personer i Australien plus satellitbilderna är fabricerade och samtidigt låtsas vara neutral, men sådana överväganden har ju aldrig stoppat en plattjordare förut.
Citera
2017-07-22, 20:04
  #6551
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jo, jag är bekant med bortförklaringarna, därav "Vill du göra gällande att bilderna helt enkelt är falska ser jag gärna att du gör det i klara ordalag, så att alla får se hur öppensinnad du är."

Personligen skulle jag inte vilja göra gällande att vädertjänster, kameror och personer i Australien plus satellitbilderna är fabricerade och samtidigt låtsas vara neutral, men sådana överväganden har ju aldrig stoppat en plattjordare förut.
Spelar ju för dom mest inbitna plattjordare ingen roll hur debunkade deras argument än blir. Det spelar ju för dom ingen roll t ex hur mycket man förklarar att flyg Santiago-Sydney på 12-13 timmar skulle vara omöjliga på deras plattkarta där närmaste vägen Santiago-Sydney är över Nordamerika för att ta ett exempel.
Citera
2017-07-22, 20:06
  #6552
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Köp ett starkare teleskop och rikta det uppåt, hur förklarar ni flat-earthers faktumet att alla andra planerer är, mer eller mindre, runda?
Alla andra planeter? Även om dom vore bollar så vad har det med jorden att göra? Jorden är ingen planet. Sitt i vardagsrummet och titta på tv. Du kanske har lampor i taket som är formade som bollar, men inte fan är golvet en boll för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback