2017-01-25, 10:19
Medlem
DN idag, ledare av Erik Helmersson:

Striden om verklighetsbeskrivningen som blåstes i gång hösten 2015 är fortfarande infekterad och varig. Det syntes senast vid den famösa intervjun med Katerina Janousch som målade upp en bild av Sverige i fritt fall och fick ilsket mothugg.

Det är som att alternativen har blivit antingen "Kollapsistan" eller "Idyllien". Å ena sidan står invandringskritiker och lyfter fram varje brott, vårdkö och skolproblem som bevis på att Sverige blivit totalt dysfunktionellt, närmast en "failed state". Å andra sidan har vi en kader problemförnekare som säger att allt är som förr och liksom av princip vägrar att se att just flyktingmottagningen bidragit till stora påfrestningar på många delar av samhället.

...

Den stora flyktingströmmen till Sverige hösten 2015 gav upphov till spaltmil och terabytes av nyhetsrapportering. Perioden var kaos, motstridiga uppgifter frontalkrockade och fakta klättrade på varandra på ett sätt som gjorde att det var svårt att få en överblick av vad som skedde.

...

Politikerna sade länge – och säger fortfarande – "vi klarar detta". Och det gör vi väl, i den bemärkelsen att ingen svälter ihjäl på gatorna eller hemvärnet inte måste kallas in för att hålla ordning i utsatta områden. Systemet har inte kollapsat.

Vad som däremot inte har stått pall är den svenska tanken att välfärdssystemet klarar allt och att ingen behöver leva under vissa, reella och filosofiska, miniminivåer. "Det ska inte hända här" – nej, men gissa vad, det gör det faktiskt. "Det ordnar sig" – men det gör det inte alltid, inte av sig självt. Det kräver handfast politik.

Ibland är det bästa det godas fiende. Vi kan inte ta emot 200 000 flyktingar på ett år och samtidigt ordna trygga familjehemsplaceringar till varje ensamkommande barn. I stället kommer de att hamna hjälplösa i Vivalla – eller "försvinna". Vi kommer knappast heller klara att förmedla bostäder åt alla behövande och samtidigt ta hänsyn till varenda byggregel, tillkommen under helt andra tider och förhållanden. I stället samlas dussintals personer i ettor och tvåor i redan ansträngda områden.

"Ordning och reda i flyktingpolitiken", löd mantrat till slut. Och det är lätt att se effekterna av oordning och oreda. Vi lever i dem nu. Det är ingen systemkollaps, men det är en ökning av viss kriminalitet, det är radikalisering, personliga tragedier och barn som far oerhört illa.

Beklagar att jag inte fick till texten inom citat.

Omvändelse under galgen på DN. Förra veckan skrev han att det var självklart att BRÅ skulle publicera statistik över brottslingars ursprung, nu detta. Notera också att han inte värderar Janouch. Självklart måste han skriva att det 2015 var för kaotiskt för att förstå vad som hände, det krävdes ju sunt förnuft för att förstå det.

En annan fråga är varför konflikten mellan stad och land är helt utan intresse för alla i Sverige. Det är ju den som förklarar Trump (se länk tidigare i tråden) och det är i landsorten som SD får sina röster. Inte ens i denna tråd analyseras detta, trots att det uppenbarligen finns MSM utanför Stockholm som framför andra åsikter.
Citera
2017-01-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Sannerligen, Sannerstedt. Det gjuts liv i de avhumaniserade sverigedemokraterna. Möjligen kunde han vara tydligare med vilken utomeuropeisk invandring som inte är önskvärd, men de flesta begriper nog.

Jag tycker han gör samma fel som han kritiserar. Han utgår från att SD-väljarna är en homogen grupp, men byter ut denna grupp från att bestå av enkom globaliseringens förlorare till invandringsmotståndare som förvisso är som folk är mest. Sanningen är nog att det hos SD-väljarna finns en mindre portion av båda grupperna samt en del andra grupper. Det som jag tycker saknas i resonemanget är nämligen varför folk är mot den typen av invandring, det framställs ju här närmast som ren rasism och det borde vara lika obegripligt varför den skulle ha växt så explosionsartat som att andelen förlorare skulle ha växt.

Han nosar på det i texten när han skriver att SD-väljarna är rädda för att invandrarna ska gå på bidrag. Han utvecklar dock inte detta resonemanget till att det innebär att utgöra en allt för stor belastning på den offentliga ekonomin till men för dess förmåga att i lämplig utsträckning generera en tillräckligt god sjukvård, brottsbekämpning, infrastruktur, äldrevård, skola, bostadsmarknad med mera.

Jag är fullständigt övertygad att om vi hade haft en lika stor invandring under de senaste 20 åren men att välfärd, sjukvård, polis, skola med mera blivit kontinuerligt lite bättre för varje år istället för lite sämre hade SD fått mindre än hälften så många röster som de fått i valen. Det är inte invandrarna i sig som är problemet för de flesta SD-väljare, utan konsekvenserna för samhället. Hotet om höjd kommunalskatt för att bekosta ännu sämre utbildning för mina barn, en pension som inte går att leva på, en polis som inte har tid att komma när man utsätts för brott, en sjukvård som inte kan leverera.

Jag saknar fortfarande den analysen i media. Kanske för att jag har fel, kanske för att kopplingen mellan invandring, belastning på den offentliga ekonomin och att resurserna faktiskt inte är obegränsade fortfarande är för tabubelagd. Eller helt enkelt för att det fortfarande finns en låsning hos många journalister och forskare vid att det måste ligga någon slags rasism och lura någonstans bakom SDs framgångar. Det han presenterar är egentligen bara en annan och på många sätt mer oförblommerad slags rasism.
Citera
2017-01-25, 11:54
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jag är fullständigt övertygad att om vi hade haft en lika stor invandring under de senaste 20 åren men att välfärd, sjukvård, polis, skola med mera blivit kontinuerligt lite bättre för varje år istället för lite sämre hade SD fått mindre än hälften så många röster som de fått i valen. Det är inte invandrarna i sig som är problemet för de flesta SD-väljare, utan konsekvenserna för samhället. Hotet om höjd kommunalskatt för att bekosta ännu sämre utbildning för mina barn, en pension som inte går att leva på, en polis som inte har tid att komma när man utsätts för brott, en sjukvård som inte kan leverera.

Jag saknar fortfarande den analysen i media. Kanske för att jag har fel, kanske för att kopplingen mellan invandring, belastning på den offentliga ekonomin och att resurserna faktiskt inte är obegränsade fortfarande är för tabubelagd.

Det du beskriver är inget annat än en av de kvarvarande bärande väggarna i åsiktskorridoren. Den borde vara väldigt lätt att ta ned med logiska resonemang, men att den fortfarande står är ett bevis på att post truth politics inte är ett sentida påfund.

I Sverige råder det en sådan bedövande konsensus kring många saker så vi kan se dem som objektiva sanningar. Vi är överens om att arbetslöshet är dåligt, att vi föredrar högproduktiva jobb framför lågproduktiva, att det är bättre att vara utbildad än att inte vara det. Vidare så är vi eniga om att tillit och laglydighet är bättre än kriminalitet och asociala beteenden, låga ohälsotal är bättre än höga. Listan är ganska lång, men jag tror ni förstår poängen med detta.

Egentligen helt triviala iakttagelser, ungefär som att Schweiz är trevligare än Bangladesh.

Men det är precis här som ett logiskt felslut av enorma proportioner uppenbarar sig. Vi är ense om vad som är bra i ett samhälle och vad som är dåligt. Det är också helt klarlagt att flyktinginvandring otvetydigt på punkt efter punkt enligt ovan bidrar till det vi nyss var eniga om var sämre. Men flyktinginvandringen skall ändå påstås vara positiv och ”berikande”.

För att dölja detta logiska felslut har man i decennier byggt på den kanske mest central väggen i åsiktskorridoren. En enorm kollektiv livslögn.

Det är å andra sidan fullt förståeligt att i princip samtliga etablerade aktörer inom det politisktmediala komplexet inte vågar riva den väggen i åsiktskorridoren, konsekvenserna riskerar att bli oanat smärtsam när hela den förljugna överbyggnaden rasar ned över dem. Därför är tabut kvar.
Citera
2017-01-25, 12:19
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Det du beskriver är inget annat än en av de kvarvarande bärande väggarna i åsiktskorridoren.
...
För att dölja detta logiska felslut har man i decennier byggt på den kanske mest central väggen i åsiktskorridoren. En enorm kollektiv livslögn.

Det är å andra sidan fullt förståeligt att i princip samtliga etablerade aktörer inom det politisktmediala komplexet inte vågar riva den väggen i åsiktskorridoren, konsekvenserna riskerar att bli oanat smärtsam när hela den förljugna överbyggnaden rasar ned över dem. Därför är tabut kvar.

Det är också skälet till varför åsiktskorridoren förväxlas med moral och religion bland många debattörer. Åsikterna ingår i ett paket som står på en förment gemensam värdegrund.

Men denna värdegrund är inte dimensionerad för en överbelastning. Då och bara då riskerar hela bygget rasa. Problemet i medierna är att de förespråkar en överbyggnad som grunderna i samhället inte är konstruerade för att tåla. Det helt utan att behöva stå till svars för sina åsikter, idéer och tankar om mångkulturella luftslott utan förankring i en gemensam samhällsgrund.

Frågan som man måste ställa till de som vill belasta värdegrunden allt mer är vem som skall få ta ansvaret för ett samhällshaveri? Ett samhällshaveri som är på god väg att ske inför våra ögon.
Citera
2017-01-25, 16:38
Medlem
wuuaas avatar
Sarnecki har varit i blickfånget en del i och med debatten med Mattias Karlsson och SD:s krav på återinförd brottsstatistik över förövarnas ursprung. Idag får han dock mothugg på sitt senaste utspel i frågan i GP. Bra att fler börjar markera mot Sarnecki, även Tino har varit ute och kommenterat. Här är repliken i GP
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/debatt/politisera-inte-forskningen-jerzy-sarnecki-1.4130126

Rätt rejäl sågning, framförallt för en forskare.
Citat:
Jerzy Sarnecki och Robert Englund ger i sin artikel uttryck för åsikter som bidrar till en politisering av forskningen. All forskning som kan kopplas till samhällsfrågor löper risk att bli till ”ammunition” för olika politiska krafter, från höger till vänster. Den risken är reell och gäller inte bara kriminalforskning.

Det är i sig inte ett argument för huruvida en studie bör genomföras eller ej.

Citat:
Att utlandsföddas överrepresentation i kriminalstatistiken varit känd sedan 1970-talet är inte skäl nog att avstå från ytterligare studier. Att vi i decennier har känt till att arbetslösheten är högre bland lågutbildade gör inte att vi slutar föra arbetslöshetsstatistik. Det intressanta är rimligen att följa upp huruvida olika förhållanden förstärks eller försvagas över tid, för att därifrån dra slutsatser.

Citat:
BRÅ:s senaste studie på området är över tio år gammal och dess relevans minskar i takt med att samhället förändras. Kunskap är inte en fiende utan ett verktyg i kampen mot kriminaliteten. Detta kan vara värt att ta till sig för dem som hellre snickrar på potemkinkulisser.

Inte bara Sarneckis teorier och åsikter ifrågasätts, utan även hans trovärdighet som professor och yrkesman. Mer sånt!
Citera
2017-01-25, 18:58
Medlem
Efter att under mer än ett decennium ha ignorerat frågan om konsekvenserna av massinvandring från världens mest misogyna länder lyfter nu Moderaterna plötsligt frågan.

Citat:
Utvecklingen går åt fel håll. Därför är det dags att vi så snart som möjligt får en moderatledd regering som genomför kraftiga satsningar på polis och rättsväsende. Enklaver av otrygghet, hedersförtryck och våldsbrott ska inte finnas i ett välfärdsland med ett av världens högsta skattetryck.

Skattebetalarna förtjänar bättre. En av de grupper som är hårdast drabbade av utvecklingen är kvinnor. Nästan en tredjedel av Sveriges kvinnor känner i dag otrygghet när de går ut på kvällarna samtidigt som sexualbrotten ökar.

[---] Tryggheten har blivit en klassfråga. Det patriarkala förtrycket i förorterna riskerar att öka än mer med anledning av den senaste tidens omfattande migration till Sverige. Av de 162 000 människor som sökte asyl i Sverige under 2015 var 114 000 män.

I gruppen ensamkommande barn var drygt 90 procent av de asylsökande pojkar varav de flesta kom från länder där kvinnans ställning är gravt underordnad mannens.

Denna demografiska obalans måste hanteras för att inte jämställdheten och tryggheten ska rullas tillbaka. Tyvärr saknar jag tilltro till att det rödgrönrosa styret i stadshuset eller att regeringen tar den här problematiken på tillräckligt stort allvar.

För att undvika att otrygghet och hedersförtryck segregeras ytterligare vill Moderaterna anställa 2000 fler poliser, skärpa straffen för grova våldsbrott och införa obligatorisk samhällsorientering för nyanlända.

Vi vill även byta ut den regering som har misslyckats med att upprätthålla tryggheten i vår huvudstad.
http://nyheter24.se/debatt/874118-toppmoderat-med-okad-invandring-riskerar-vi-mer-kvinnofortryck-i-fororterna

Min röst får de aldrig mer, men det är väl bra om polletten äntligen trillat ned. Men varför skapade man situationen över huvud taget? Ett första steg i reparativt syfte kan lämpligen vara att ge SD posten som repatrieringsminister.
Citera
2017-01-25, 19:33
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Efter att under mer än ett decennium ha ignorerat frågan om konsekvenserna av massinvandring från världens mest misogyna länder lyfter nu Moderaterna plötsligt frågan.

Parallellt med detta slår Expressen via Magda Gad ett slag för sharialagar. Nej jag överdriver inte.

Det är inte islam vi ska bekämpa – det är IS
http://www.expressen.se/nyheter/deras-slaktingar-mordades-av-is/

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen/Gad
Det är inte islam vi ska bekämpa.
Gör vi det så går vi på IS propaganda och gör i själva verket IS en tjänst, vilket alltså är direkt kontraproduktivt.
De som lever under IS terrorvälde är muslimer.
De som dödas av IS är muslimer.
Och de soldater som strider mot IS är muslimer.
I områden som befrias av IS återgår människorna till sina vanliga, muslimska liv som de levde före IS.

Och hur ser då dessa "vanliga, muslimska liv" ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen/Gad
Kvinnor bär hijab eller niqab.
På gatorna ser man mest män, äldre pojkar och små barn.
Kvinnor och äldre flickor går inte ut på samma sätt.
I många byar och städer lever man och vill leva enligt sharialagar – man följer det som man har lärt sig är rätt enligt islam och man tar råd av den lokala mullan, den islamska ledaren, vad gäller frågor som äktenskap, arv och tvister.
(Min fetning)

Terrorism och krigsföring a la IS är dåligt...

...Men kvinnlig livegenskap, polygyni, barngiftermål, legitimerad inomäktenskaplig våldtäkt, hedersetik, etc ad nauseam är bara vanlig härlig islam som inte ska bekämpas för då går man IS ärenden.

Detta publiceras alltså i Expressen. I Sverige. År 2017.

Jag känner bara en sådan oerhörd vämjelse.
Citera
2017-01-25, 21:07
Medlem
En lite intressant reflektion från Bred i anledning av att Göteborg återigen ska stå som värdstad för ett EU-toppmöte senare i år.

Citat:
Samma antiliberala agenda som år 2001 torgfördes av extremvänstern görs nu till politik av högerpopulister.

En annan gemensam nämnare för demonstranterna i Göteborg var en allmän skepsis mot EU, och särskilt då ett emot ett fördjupat ekonomiskt samarbete (EMU), och mot fri rörlighet för arbetskraft som man fruktade skulle resultera i lönedumpning. Brexitkampanjarna hade känt igen sig.

Kraven kläddes förstås i en annan språkdräkt en den som används av dagens högerpopulister. Men under överbyggnaden av till exempel identitetspolitiska ställningstaganden finns samma grundläggande ekonomiska mål att avbryta globaliseringen och flytta hem makten över tullar och gränser till nationalstaterna. För de av oss som fortfarande gillar den liberala världsordningen finns det skäl att påminna sig om att hotet kommer från två håll. Och vi tvingas erkänna att mycket har utvecklats i fel riktning.

Vem kunde 2001 tro att svarthuvorna som slog sönder avenyn inom femton år skulle ha en bundsförvant i Vita huset?

Jag minns så väl upploppen 2001 och min tanke var vilket kriminellt slödder det var som hängav sig åt dylik verksamhet. Varje gång upploppen i Göteborg liksom Reclaim the streets aktioner diskuterades bland mig mina vänner vid den tiden förekom ganska grova beskrivningar av hur polisen borde ha agerat och den våldsinsats som vi ansåg borde ha implementerats. Det visades ingen större pardon mot demonstranterna, för att uttrycka sig milt. Blotta tanken på att en dylik vänsterextremistisk pöbelhop á la Göteborg 2001 skulle ha någonting gemensamt med mig idag får det att vända sig i magen på mig. Eller i vart fall får mig att stillsamt fråga vad i h-vete liberalerna/globamalisterna har gjort med mitt land. Eller som minimum få mig att undra om inte ett allvarligt feltänk föreligger i ledaren. Ungefär som att om man är för tanken på fri rörlighet inom EU bland EU-medborgare, i syfte att ge möjligheter till studier och arbete i andra länder med ett minimum av byråkratiskt krångel, är detta att likställa med en total acceptans av motsvarande fria rörlighet med riktning från MENA till EU. Dock med primärt sikte på bidragsförsörjning och anhöriginvandring för den egna familjen/klanen istället. Njaeeee.... det var väl inte riktigt det folkomröstningen om EU handlade om?

Men det kanske inte är konstigare än att samma vänstermänniskor som idag väldigt tydligt kan motivera sitt nej till EU och EMU, då när folkomröstningarna hölls, i nästa andetag beskyller Brexit-förespråkarna för rasism trots att grundargumenten är desamma. Jag har själv en tämligen nära bekant som jag för en tid sedan frågade om han röstade ja eller nej till EU på 90-talet. Vänster som han är var svaret ett rungande nej. Mitt svar var då "Jaha så du är rasist alltså?". Min vän blev väldigt upprörd över anklagelsen. Mitt förtydligande att Anders Lindberg (som alldeles nyligen hade skrivit en ledare på temat) framhöll att alla som röstade ja till Brexit gjorde det av rasistiska skäl, vilka var exakt samma skäl som min vän just redogjort för, föll inte helt väl ut. Ibland kan det vara svårt att diskutera med vänstermänniskor....

http://www.gp.se/ledare/f%C3%B6renade-i-hatet-mot-frihandeln-1.4130025
Citera
2017-01-25, 21:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Men det kanske inte är konstigare än att samma vänstermänniskor som idag väldigt tydligt kan motivera sitt nej till EU och EMU, då när folkomröstningarna hölls, i nästa andetag beskyller Brexit-förespråkarna för rasism trots att grundargumenten är desamma. Jag har själv en tämligen nära bekant som jag för en tid sedan frågade om han röstade ja eller nej till EU på 90-talet. Vänster som han är var svaret ett rungande nej. Mitt svar var då "Jaha så du är rasist alltså?". Min vän blev väldigt upprörd över anklagelsen. Mitt förtydligande att Anders Lindberg (som alldeles nyligen hade skrivit en ledare på temat) framhöll att alla som röstade ja till Brexit gjorde det av rasistiska skäl, vilka var exakt samma skäl som min vän just redogjort för, föll inte helt väl ut. Ibland kan det vara svårt att diskutera med vänstermänniskor....

Jag hade inte sympati för kaoz-demonstranterna i Göteborg, men hade definitivt ingen lust att ställa mig på liberalutopisternas sida heller. Såg händelserna som en defacto "europeisering" av Sverige, efter dejure europeiseringen i och med medlemsskapet 1994.. Våld som en logisk och oundviklig följd av utopism.

Jag röstade nej till öppna gränser 1994. I riksdagsvalet 1993 blev det (mp), för sista och enda gången för deras motstånd mot "Superstaten".

Så för att behålla sin ståndpunkt måste man ha fotarbete.
Citera
2017-01-26, 12:42
Medlem
SVT Opinion kör en debatt ikväll kl 22 med mig och Jörgen Huitfeldt (Studio Ett, SR) och ev Brit Stakston om misstro mot medier/alternativmedier/fake news etc

http://www.svt.se/opinion/article12109554.svt
Citera
2017-01-26, 13:23
Medlem
gardasjon96s avatar
I SvD skrev Fredrik Kärrholm, polis och kriminolog, en gästledare om tillståndet i Sverige, "Det osänkbara landet."
http://www.svd.se/fredrik-karrholm-det-osankbara-landet/om/ledare-gastinlagg

Citat:
Låt oss kalla det Titanic-nationalism. En föreställning om nationen som osänkbar, too great to fail.

Citat:
Den grova brottsligheten ökar. Hänsynslös ligism breder ut sig. Segregationen förvärras. Arbetslösheten bland invandrare är enorm. Statens skuldsättning växer. Skatterna höjs. Företag flyttar utomlands. Överbeläggningen i sjukvården tilltar. Sjukvårdsköer växer. Bostadsbristen eskalerar. Skolresultaten är alltjämt usla. Kvaliteten i högskolan sjunker. Och pensionsprognoserna är negativa.

Denna dystra uppräkning väckte SR:s Medierna att hetsa bandhundarna på Fredrik Kärrholm.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/851367?programid=2795

Intressant att läsa är Fredriks försvar:
http://www.svd.se/fredrik-karrholm-medierna-i-p1-redovisade-inte-kritiken/om/ledare-gastinlagg

Det har kommit ytterligare inlägg i ämnet i SvD.

Jag minns Medierna som ett ganska vasst program, men nu verkar det helt tillhöra PK-inkvisitionen.
Citera
2017-01-26, 18:19
Medlem
En kinesisk invandrare som ger sina teorier om vad som är fel med svenskarna och varför varenda torg i landet snart kommer färgas av blod.

https://detgodasamhallet.com/2017/01/26/gastskribent-zhengyang-wu-jag-valde-fel-land/#more-6166

Jag håller inte med om alla hans förklaringar, men uppenbart är det ju något som är fel på oss eftersom det har gått så här. Det här tror jag dock är en central insikt:
Citat:
Historielösheten visar också sig i svenskarnas brist på insikt om att makt korrumperar. Därför litar svenskarna blint på sina makthavare, även när dessa kommer med uppenbara lögner. De blandar ihop det med tilliten jämlika människor emellan. Den svenska makteliten har därför fått näst intill fritt spelrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in