Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Du kanske bör skilja på
skuld och
ontologiska observationer.Återigen, det finns ett stöd för svensk migrationspolitik bland en relativt stor minoritet av svenskarna. Hur stor den här kohorten är kan diskuteras. Jag har redan givit mina bevis.
Det var liksom det som var min poäng - att det finns andra faktorer än elitstyrning som påverkar människor beteende.
Jag har inte hävdat att svenskar är "blåögda" eller "naiva". Min uppfattning är att svensken har en svag etnocentrism av bland annat socio-biologiska, sociala och ekonomiska anledningar. Detta avspeglar sig i en (hyper)progressiv politik på hemmaplan. Eliter underblåser och förstärker ett redan existerande beteende. Svaghet eller inte - det får ramifikationer på politiken.
Den här tråden har existerat i +14 år och har 89,272 inlägg. Det du och jag diskuterar här har redan diskuterats tidigare någonstans i tråden.
Du får sista ordet.
Till något annat.
Zohran Mamdani har vunnit borgmästarvalet i New York City.
Zohran Mamdani clinched the New York City mayoral race in a decisive victory last night, but Jewish voters favored former Gov. Andrew Cuomo by a nearly two-to-one margin.
A CNN exit poll showed 63% of Jews voted for Cuomo, 33% for Mamdani, and 3% for Republican nominee Curtis Sliwa.
https://forward.com/fast-forward/781...oral-election/
I valet vann Mamdani med 50.4%, Cuomo tog 41.6% och Silwa tog 7.1%. Det är rätt stora skillnader i åsikter mellan New Yorks judiska population och New Yorkers i stort. Tydligen är ADL hysteriska och har lanserat en Mamdani-tracker (eller något sådant) som skall granska allt han gör.

Sista ordet får bli att vår diskussion förhoppningsvis illustrerade varför det är fel att utan kritisk granskning acceptera dolda premisser.
Vad sägs och
varför? "Vad" kan kritiseras för empiriska felaktigheter ("svensken" har aldrig varit positiv till förd migrationspolitik trots massiv indoktrinering, varför det är missledande att fråga varför denne är så positiv till invandring), medan "varför" handlar om pålitligt/suspekt beteende som avgör vilket sorts "vi" det är som överlägger.
Det är här en diskussion kan uppfattas som ofin och rentav som ett personangrepp. Det blir DÅLIG STÄMNING I TRÅDEN när någons självdeklarerade avsikter ifrågasätts.
Måste inte en konstruktiv diskussion bygga på att dess deltagare tar varandra på orden och interagerar i god tro?
Här är dock poängen:
något vi faktiskt kan veta aprioriskt är att INGEN tråddeltagare eller samhällsdebattör saknar identitärt perspektiv. Ingen person står utanför identitetspolitiken, i meningen den sociala verklighetens olika kraftfält. Alla i Sverige är inte etniska svenskar, men alla agerar i relation till "svenskheten" och alla andra existerande kollektiva identiteter. Det finns inget perspektiv utanför, ingen neutral position där inga partiska hästar deltar i loppet. Att vara kosmopolit/minoritet/mixat ambivalent är på intet sätt en objektiv syn på organiskt existerande nationer.
När du beskriver svensk identitetspolitik i min tappning som "hyperetnocentrism" så är det alltså med syllogistisk visshet någon form av
partsinlaga utifrån ett visst perspektiv, vilket inte är ofint av mig att påtala utan oförskämt av dig att inte kännas vid. I trådens ungdom gjorde Adam Cwejman samma sak när han ljög om att inte vara intresserad av etnicitet och att vara principiellt kritisk till identitetspolitik (han är MYCKET intresserad av dessa fördelar för den egna ingruppen). En förment neutral, objektiv position visade sig vara "hyperetnocentrisk" just i kraft av sitt odeklarerat fientliga utifrånperspektiv på
svensk identitetspolitik.
I ditt fall kanske det snarare handlar om inomsvensk psykologi (du är en svensk som av någon anledning blir nojig av tanken att svenskhet är exkluderande i likhet med andra identiteter). Detta gör det dock inte till mindre av en partsinlaga och inte mindre förljuget (möjligen också inför dig själv).
En ärligt deklarerad utgångspunkt är en förutsättning för varje "vi", både ett svenskt vi eller ett kollegialt tråd-vi. Den som blir harmsen över att få sina vetenskapliga metoder synade i sömmarna, är en dålig vetenskapsman. Den som vill göra ett kompisgäng sårbart för entrism eller kravlös inkludering, har performativt uteslutit sig själv från "vi:et" genom att inte vilja vårda det. Det gäller både det svenska vi:et och trådens förment sanningssökande vederhäftighets-vi; menar man att dessa inte förpliktigar, har man exkluderat sig själv.
Kort sagt är det inte ens uppenbart vilket "vi" du hänvisar till eller identifierar dig med. Att du har ett sådant "vi" är det (själv)bedrägligt att förneka. Kanske är det så simpelt som "vi som blir illa berörda av tanken på svensk etnicitet som kopplat till en somatisk normbild"? Vi har ju diskuterat detta tidigare i tråden som en okontroversiell normalitet (alla folk har en sådan sinnebild, både internt och externt), ändå återkommer din känsloinkontinenta karakterisering av varje form av svensk identitetspolitik som något extremt och därmed social haram. Så länge som du mörkar din utgångspunkt, går diskussionen i cirklar, en rundgång som kanske gör det svårt för dig att tänka klart?