2016-11-23, 23:37
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vad har den amerikanska debatten om Alt Right med vårt svenska mediakrig att göra?

En hel del! Jag skulle vilja definiera Alt Right inte som en grupp människor, utan som en konfliktyta, en av de viktigaste konfliktytorna i mediakriget.

Det fundamentala är insikten om att spelplanen är riggad, vänstern har satt spelreglerna i det politiska spelet för att gynna sig själva. Man har satt i system att utdefiniera legitima politiska ståndpunkter till att vara ”onda” och med de små stegens tyranneri krympt åsiktsfriheten och yttrandefriheten till en klaustrofobisk korridor. Vi kan kalla det PK, God Ton, Åsiktskorridor, Judisk mediamakt eller precis vad ni vill. Vilken etikett vi vill sätta på dem är lika relevant för dem som det är för oss hur Ingrid Lomfors vill definiera oss. Resultatet är detsamma, resultatet är att högern alltid är på defensiven och måste börja varje resonemang med att försvara sig själv. Eller ge upp varje högeråsikt och bli de Nya Moderaterna.

Alt Rights viktigaste fiende är inte vänstern, utan den höger som kastrerat sig själv till att spela enligt vänsterns regler. På amerikansk engelska så har benämningen ”Cuckservative” fått fäste. (Min motvilja mot slentrianmässiga anglicismer skulle gärna se ett svenskt nedsättande epitet bildat ur ordet hanrej.)

Eftersom Alt Right inte är primärt en grupp utan en konflikt så utmärks den av sätten man söker konflikt; det är i att leta fram de av vänstern uppdragna linjerna och på ett helst både konfrontativt och humoristiskt sätt överträda dessa linjer. (Tänk på alla memes om skäggbarn) Eller att man häcklar och hånar den kastrerade höger som självmant ställer sig innanför vänsterns linjer. Se gärna "svansens" inlägg på moderata partisters Twitter. Det som kallas hat är ofta inte mer hatfyllt än skärmdumpade citat av samma partist före hen vände åsiktskappa 180 grader. Gärna kombinerat med lite tollnings-memes.

Egentligen så är Alt Right det naturligaste som finns, det är dagens situation där såväl borgerliga opinionsbildare som politiker hela tiden begränsar sitt agerande utifrån vad Aftonbladets ledarredaktion och mobbarvänstern på Twitter har att säga om saken, som är onaturlig och sjuk. Alt Right är ett friskhetstecken.

En av vänsterns härskartekniker är förmågan att få högern att se sig själv som suspekt och varje annan politisk rörelse som kan tänkas vara en millimeter längre höger ut som fullständigt oberörbar. Detta gör att högern självmant är splittrad och självmant smetar epitet på varandra istället för att bilda allianser. Jämför detta med vänsterns modus med enhetsfronter och fraser som ”ingen fiende till väster”. Dubbelmoralen är total.

Alt Right förkastar just det och kräver samma spelregler för alla. Just därför kan det dyka upp heiland människor i periferin, men de är _inte_ kärnan av Alt Right, men eftersom man vägrar lyda vänsterns diktat så agerar Alt Right lika mycket (eller snarare lite) som Sossarna gör när Ung Vänster dyker upp på första maj. Så när ni torgför idéer om att Alt Right är nazister och måste bojkottas så reproducerar ni medvetet eller omedvetet vänsterns fulspel. Tänk på det. Det gäller inte bara den så kallade borgerligheten, det gäller minst lika mycket den paranoida och nepotistiska partiledningen i det vi har att kalla opposition,

Dagens höger har att välja mellan att fortsätta sin kräftgång eller återta makten över sitt eget liv och smälta samman med Alt Right, det enda Anders Lindberg kan göra är att tugga fradga i en ledartext allt färre orkar läsa och än färre håller med om. Tvärtom så är det redan idag dags att stärka sina aktier genom att skaffa si strategiskt rätt fiender. Att vara hatat av twittervänstern är snart hårdvaluta även inom mainstream-högern. Hanif Bali visar vägen. Låt mig säga att jag tror att hans aktie kommer utvecklas bättre än Reinfeldisten AKBs kurs över tid...

Tyvärr har åratal av Cuckande hos moderaterna gjort dem totalt inkompetenta på spelet, så deras första försök att återta lite förlorad mark slutade i ett praktfullt självmål med Delmon Haffo. Tänk om de vågat tänka lite utanför boxen och rekryterat en spelare som verkligen kunde spelet.

Det är inte långt kvar till 2018 idag. Om Moderaterna vill och vågar och är förmögna att förstå vad Alt Right är och hur Trump vann valet så finns fortfarande chansen, men mest troligt är att de blev brända och att valet 2018 kommer stå mellan folket och media. Nya moderaterna kommer inte ens vara med i matchen.

Tack för tänkvärd text. Får jag fråga om du har hittat någon annan intelligent analys av Alt-right på nätet. Svårt att hitta neutrala texter.
Citera
2016-11-24, 11:07
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vad har den amerikanska debatten om Alt Right med vårt svenska mediakrig att göra?

En hel del! Jag skulle vilja definiera Alt Right inte som en grupp människor, utan som en konfliktyta, en av de viktigaste konfliktytorna i mediakriget.

Det fundamentala är insikten om att spelplanen är riggad, vänstern har satt spelreglerna i det politiska spelet för att gynna sig själva. Man har satt i system att utdefiniera legitima politiska ståndpunkter till att vara ”onda” och med de små stegens tyranneri krympt åsiktsfriheten och yttrandefriheten till en klaustrofobisk korridor. Vi kan kalla det PK, God Ton, Åsiktskorridor, Judisk mediamakt eller precis vad ni vill. Vilken etikett vi vill sätta på dem är lika relevant för dem som det är för oss hur Ingrid Lomfors vill definiera oss. Resultatet är detsamma, resultatet är att högern alltid är på defensiven och måste börja varje resonemang med att försvara sig själv. Eller ge upp varje högeråsikt och bli de Nya Moderaterna.

Alt Rights viktigaste fiende är inte vänstern, utan den höger som kastrerat sig själv till att spela enligt vänsterns regler. På amerikansk engelska så har benämningen ”Cuckservative” fått fäste. (Min motvilja mot slentrianmässiga anglicismer skulle gärna se ett svenskt nedsättande epitet bildat ur ordet hanrej.)

Eftersom Alt Right inte är primärt en grupp utan en konflikt så utmärks den av sätten man söker konflikt; det är i att leta fram de av vänstern uppdragna linjerna och på ett helst både konfrontativt och humoristiskt sätt överträda dessa linjer. (Tänk på alla memes om skäggbarn) Eller att man häcklar och hånar den kastrerade höger som självmant ställer sig innanför vänsterns linjer. Se gärna "svansens" inlägg på moderata partisters Twitter. Det som kallas hat är ofta inte mer hatfyllt än skärmdumpade citat av samma partist före hen vände åsiktskappa 180 grader. Gärna kombinerat med lite tollnings-memes.

Egentligen så är Alt Right det naturligaste som finns, det är dagens situation där såväl borgerliga opinionsbildare som politiker hela tiden begränsar sitt agerande utifrån vad Aftonbladets ledarredaktion och mobbarvänstern på Twitter har att säga om saken, som är onaturlig och sjuk. Alt Right är ett friskhetstecken.

En av vänsterns härskartekniker är förmågan att få högern att se sig själv som suspekt och varje annan politisk rörelse som kan tänkas vara en millimeter längre höger ut som fullständigt oberörbar. Detta gör att högern självmant är splittrad och självmant smetar epitet på varandra istället för att bilda allianser. Jämför detta med vänsterns modus med enhetsfronter och fraser som ”ingen fiende till väster”. Dubbelmoralen är total.

Alt Right förkastar just det och kräver samma spelregler för alla. Just därför kan det dyka upp heiland människor i periferin, men de är _inte_ kärnan av Alt Right, men eftersom man vägrar lyda vänsterns diktat så agerar Alt Right lika mycket (eller snarare lite) som Sossarna gör när Ung Vänster dyker upp på första maj. Så när ni torgför idéer om att Alt Right är nazister och måste bojkottas så reproducerar ni medvetet eller omedvetet vänsterns fulspel. Tänk på det. Det gäller inte bara den så kallade borgerligheten, det gäller minst lika mycket den paranoida och nepotistiska partiledningen i det vi har att kalla opposition,

Dagens höger har att välja mellan att fortsätta sin kräftgång eller återta makten över sitt eget liv och smälta samman med Alt Right, det enda Anders Lindberg kan göra är att tugga fradga i en ledartext allt färre orkar läsa och än färre håller med om. Tvärtom så är det redan idag dags att stärka sina aktier genom att skaffa si strategiskt rätt fiender. Att vara hatat av twittervänstern är snart hårdvaluta även inom mainstream-högern. Hanif Bali visar vägen. Låt mig säga att jag tror att hans aktie kommer utvecklas bättre än Reinfeldisten AKBs kurs över tid...

Tyvärr har åratal av Cuckande hos moderaterna gjort dem totalt inkompetenta på spelet, så deras första försök att återta lite förlorad mark slutade i ett praktfullt självmål med Delmon Haffo. Tänk om de vågat tänka lite utanför boxen och rekryterat en spelare som verkligen kunde spelet.

Det är inte långt kvar till 2018 idag. Om Moderaterna vill och vågar och är förmögna att förstå vad Alt Right är och hur Trump vann valet så finns fortfarande chansen, men mest troligt är att de blev brända och att valet 2018 kommer stå mellan folket och media. Nya moderaterna kommer inte ens vara med i matchen.

Gott så. Men jag är fortfarande inte kunnig om begreppet. Man kan kanske tillhöra den rörelsen ovetandes alltså?
Citera
2016-11-24, 11:59
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Etablerad media har förlorat initiativet. Från att vara de som inte bara uppfostrade folket, utan även drev politikerna framför sig med ridspö och morot, så går vi nu över till ett mer spekulativt beteende, med ständiga bryderier och oro över vem som kommer inneha den politiska makten runt framtidshörnet.

Det får märkliga följder. Svd, vittnas det om, har besinnat sig. P1, däremot, hävdar jag har återigen gått in i ett maniskt skov, vad avser flyktingar, migration och allmän vänsterbias. Trots att den politiska makten just nu ligger vänsterut och att den, om något, drar bort från flyktfrågan, mångkulturen och den väckelserörelse som härjade för blott ett år sedan.

Jag tror att ett samarbete mellan M och SD nu är uppnåeligt. Det som för blott någon vecka sedan verkade helt omöjligt. Men Trump vann valet. Reinfeldts rekryter kallade ministern för hora. Och M skakades i grunden, varpå AKB gjorde invandringspolitisk avbön i ren och skär panik.

Den borgerliga pressen, inklusive deras löst knutna skribenter (ingen nämnd och ingen glömd), är i desperat behov av en regeringsduglig borgerlighet att stödja. Rådanden vakuum därvidlag bara måste upphöra och nu när AKB gjort sin avbön och därmed indirekt dömt Reinfeldt till ett ensamvandrande och tynande liv som betydelselös, före detta nationsförstörare, så kan det ske.

Nästa steg, tro mig, det kommer, blir att få ut budskapet att ett samarbete med SD kanske ändå inte är omöjligt. Ty vad är den kappvändningen mot det som nu redan gjorts? Ingenting. Retoriken och terminologin finns ju redan där. Utmaningar kräver ansvar. Och vad är mer ansvarstagande än att ta tjuren vid hornen och faktiskt samarbeta med SD? Den enda vägens politik i ny tappning.

Men, det steget kan inte tas utan den borgerliga pressens hjälp. Sålunda förutspår jag nu, att Svd m.fl. kommer att börja rentvätta det politiska varumärket SD. Inte kliniskt rent. Bara precis så mycket att M kan hantera SD utan att skita ned sig alltför mycket. En slags beredning av frågan inför det oundvikliga. Ty, finns det bara en väg att gå till makten, så är det den vägen som kommer vandras. Finns det två och man inte vet vilken som leder rätt, lämnar man möjligheten till båda öppen.
Citera
2016-11-24, 12:41
Medlem
Vryzass avatar
Själv skulle jag säga att SvD har en kraftigare vänsterliberal slagsida än nånsin. Von Hall syns ständigt med sin globalistiska von oben uppsyn och Kuchler är obehindrad i sitt personliga korståg i globalismens och den fria invandringens namn. Lägg därtill redaktör Karen och du förstår vart det lutar.

Ledarsidan är sämre än nånsin då den främst utgörs av nyliberaler (Lifvendahl, Ludvigsson, Nordlund) samt krigstörstande neocons (Arvidsson, Johansson) som toppas av helt meningslösa "Janerik Larsson copypastar och missförstår världen".

Räkna inte med alltför mycket understöd för en förnyad höger från den samlingen.

Nån gång i månaden dyker firma Arpi / Gudmundsson upp med allt mer urvattnade artiklar.

Allt ovan är ju givetvis bara min åsikt.
Citera
2016-11-24, 18:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Etablerad media har förlorat initiativet. Från att vara de som inte bara uppfostrade folket, utan även drev politikerna framför sig med ridspö och morot, så går vi nu över till ett mer spekulativt beteende, med ständiga bryderier och oro över vem som kommer inneha den politiska makten runt framtidshörnet.

Det får märkliga följder. Svd, vittnas det om, har besinnat sig. P1, däremot, hävdar jag har återigen gått in i ett maniskt skov, vad avser flyktingar, migration och allmän vänsterbias. Trots att den politiska makten just nu ligger vänsterut och att den, om något, drar bort från flyktfrågan, mångkulturen och den väckelserörelse som härjade för blott ett år sedan.

Jag tror att ett samarbete mellan M och SD nu är uppnåeligt. Det som för blott någon vecka sedan verkade helt omöjligt. Men Trump vann valet. Reinfeldts rekryter kallade ministern för hora. Och M skakades i grunden, varpå AKB gjorde invandringspolitisk avbön i ren och skär panik.

Den borgerliga pressen, inklusive deras löst knutna skribenter (ingen nämnd och ingen glömd), är i desperat behov av en regeringsduglig borgerlighet att stödja.

Jag tror att som du säger så gjorde AKB avbön i mer eller mindre panik. Men jag tror många gör fel analys att Alliansen skulle ha någon sorts ensamrätt på ett närmande till SD. Jag tror att med 2 år kvar till valet så kan det uppstå en situation där både M och S ser sig nödgade att närma sig SD.

Följderna av Trumps vinst i USA kommer att skvalpa över på hela västvärlden. Alla håller nu andan, och jag tror att om Trump får bort neocon-globalisterna ur sin administration kommer vi se ett mer "nationellt" USA. Globalism kommer att hamna på utelistan. Nästa år vinner Le Pen i Frankrike och pushar dom en "Frexit" är det godnatt med den svenska snuttefilten EU.

England, USA, Frankrike och andra länder kommer att "vända sig inåt" och fokusera på sina negligerade vita befolkningar. Detta förstår även S, att då sätta sitt regeringshopp till MP är en spektakulärt usel strategi. Därför tror jag även S (den dolda pragmatiska delen som inte syns vad den gör, som Vimur brukar prata om) kan tänka sig ett närmande och ett samarbete med SD efter 2018, även fast det låter helt omöjligt nu. Det var ju också omöjligt att införa gränskontroller och styra upp invandringspolitiken. Det var nästan precis lika omöjligt som att samarbeta med SD.
Citera
2016-11-24, 20:28
Bannlyst
Susanna Popova går in istället för Ivar Arpi på ledarsidan. Popova var tillsammans med Thomas Gür "de enda" bland journalister som ansåg att locket skulle av när det gäller medias rapportering av invandrare och brottslighet. Se bifogad länk. Kan Popovas inhopp på SvD betyda en kursändring på ledarsidan?

http://www.youtube.com/watch?v=cTJy0fGdkB8&t=11m55s

Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas

Nån gång i månaden dyker firma Arpi / Gudmundsson upp med allt mer urvattnade artiklar.

Citera
2016-11-24, 20:33
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Man ska inte vara så allvarlig hela tiden. Den här tråden tyngs enligt min mening av allt för stort allvar. Ibland måste man ta ut svängarna och skojsa till det lite. Om man säger så. Så därför skriver jag följande.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ditt sista stycke är klockrent.

I ett friskt samhälle, så är det media som ska fånga upp dessa första symptom på sjukdom hos den styrande politiska klassen. Media skall se skillnaden mellan att kommunen bedriver oppinion mot narkotika respektive för ett diffust åsiktspaket rörande hbtq m.m. Istället skriver man snyftreportage om när brevbärare vägrar dela ut brev från SD och ser åt andra hållet när kommunen ägnar sig åt politisk uppfostran av barn och ungdom. Samvetvägran är bara ok om den sker inom det politiskt korrekta området. Sålunda gör sig soldater på pride eller barnmorskor som är abortmotståndare, inte besvär.

På ett sätt tycker jag man kan karaktärisera svenska jounarlisters skriverier om invandringen och mångkulturen som samvetsvägran. Ungefär som när djupt religiösa barnmorskor vill slippa abortera foster. Precis som barnmorskan förstår och säkert känner med den som vill abortera ett foster, förstår och känner svenska jounarlister många svenskars vånda över Det Nya Sverige. Men likt den troende barnmorskan vill man inte vara delaktig i något som strider mot den privata övertygelsen. Det bär en emot. Allt för mycket.

Den troende barnmorskan förstår bevekelsgrunderna hos varje kvinna som kommer in för abort, men hon vill inte delta i sjäva aborterandet. Hon stoppar det inte, men deltar inte. Svenska jounarlister förstår din och min fasa över Det Nya Sverige, man förstår till och med vad vi säger när vi invänder mot Det Nya Sverige, men man kan inte förmå sig att skriva sanningsenligt om Det Nya Sverige. För sin samvetsfrids skull, ljuger man hellre om Det Nya Sverige. Det bjuder dem alltför mycket emot, att på ett sanningsenligt sätt beskriva avigsidorna med Det Nya Sverige. Jounarlisternas samveten tillåter inte det.

Haltande liknelse? Javisst. Men det är nog inte alltför långt från sanningen. Visst är det värre att delta i förstörelsen av ett fungerande land, visst är det värre att förneka svenskarnas exitens, jämfört med att vägra delta i den praktiska hanteringen av aborter, men jag tror min liknelse kan kasta ett om inte annat ett litet svagt flimrande ljus över hur svenska jounarlister upplever det och utefter vilka bevekelsegrunder de agerar. Sen finns det ju så klart dumskallar överallt, men alla jonarlister är nog inte dumskallar.

Citat:
Något Kants imperativ gäller inte för massmedia. Den inslagna vägen ger inget skydd mot framtida, nya, herrar och deras åsikter. Rosa ena dagen, brunt nästa (brunt på riktigt). Same, same. Normalisering, för att använda ett favoord hos värdegrundsmänniskorna, av en medial praktik idag, som imorgon kan bana vägen för i stort sett vad som helst.

Det som är rätt i dag och fel i dag, byter i morgon plats. Det är en naturlig del av den relativism som råder idag. Det finns inga fasta värden. Allt flyter. I dag upp. I morgon ned. I går svart. I dag vitt. De mest hängivna proselyterna av denna bärande normkritiska filosofi är jounarlisterna, enligt min mening. En del av dem har börjat upptäcka, börjat förstå, att denna deras egen ideologi, allt mer försätter dem i de mest hiskeligt illasittande trovärdighetssistar man kan tänka sig. Hur ska man förhålla sig till fri invadring och allt-åt-alla, när den upplevda opinionen svänger, sett till att det var just den upplevda opinionen som var den enda legitima grunden för det nämnda förhållningssättet? Allt är ju relativt utefter rådande omständigheter. Då måste ju nya omständigheter bestämma det nya, eller? Det nya opinionsläget måste ju då också vara det som bestämmer de nya reglerna. Eller var normkritiken och relativsmen inte allvarligt menad? Va? Och, hur sa?

Citat:
Det kan kanske här vara läge att stanna upp och fundera över media som en yrkeskår, likt snickare, skomakare eller skogsarbetare. Alla yrkeskårer utvecklas kollektivt. De bär en kultur samtidigt som de förändrar densamma. Färdigheter tillkommer och färdigheter försvinner. Det som en gång försvunnit kommer inte nödvändigtvis tillbaka. Byggnadssnickare kan inte skränka sågar eller slipa handhyvlar idag. Skomakare kan inte tillverka skor. Skogsarbetaren övar i simulator. De färdigheter som faller i kollektiv glömska är och förblir borta. Så även medias förmåga till någorlunda hederlig granskning av samtiden, likaväl som forum för diskussion och debatt om denna. Etablerad media kanske jag ska tillägga.

En del jounarlister skriver ju i sina tidningar om hur de känner. Skriver om hur man genomgår nåt slags omvändelse. Vad känner man inombords när vindarna nu till synes vänder? Vad känner man? Djupt där inombords? Ett alster jag läst de senaste dagarna ger en mycket underhållande inblick i vad dessa våra jounarlister känner i dag. En inblick i hur de verkligen brottas med sina egna samveten. Patetiskt är bara förnamnet.

Michael Storåkers har i Dagens Industri skrivit ett underhållande stycke med rubriken Tiggarna blir SD:s bästa valarbetare. http://www.di.se/nyheter/michael-sto...a-valarbetare/

Han inleder med att beskriva sig själv som god och en som vet vad som är rätt. Så är det, för det vet Micke, att så är det. Därefter beklagar han sig över zigenarnas omöjliga situation, hur svårt han har att förklara för sina barn varför han inte ger en slant varje gång de går till ICA för att handla – rasism, förtryck, oöverstigliga hinder och annat bla bla blaha - det knyter sig i magen på stackars Micke. Han känner en skuld som är outhärdlig, vilket i mina ögon är märkligt eftersom han på intet sätt är delaktig till zigenarnas utanförskap.

Jag citerar resten av dravlet rakt av.

Citat:
Min skuld känns outhärdlig. Samtidigt är jag rådlös. Att tro att lite pengar gör mig till en bättre människa är fåfängligt och handlar mer om mitt eget välmående. Den hopplösa situationen cementeras.

”Varför ger du inga pengar, snåljåp?”, tänker jag masochistiskt. Barnen spär på: “Varför gav du inget, pappa?”

Ibland noterar de att jag inte ens besvarar tiggarnas hälsning och jag lär därmed mina barn att det är skillnad på folk i verkligheten. Situationen spär på segregering och jag blir en del av mekanismen. Det öppna samhället stänger dörren.

Det stora hotet, menar jag, mot en sund integration, är att sluta se människor som medmänniskor. Om man tycker att lika värde är viktigt måste det finnas en värdighet människor emellan. Avhumanisering är det värsta som kan hända och tiggerisituationen är precis ett sådant hot. Jag menar också att permanentandet av den nya stadsbilden utgör en rasistisk tryckkokare.

Ingen annan fråga skapar Sverigedemokrater i samma höga tempo. Jag skulle vilja att regeringen och Sveriges kommuner inte bara inför tiggeriförbud omedelbart med de lagar och ordningsstadgar som faktiskt redan finns – klockan tickar och snart är det september 2018.

Därpå måste EU sätta verklig press på Bulgarien och Rumänien. Med extremistiska vindar över hela Europa är den romska frågan viktigare än någonsin.

Sin självproklamerade godhet till trots vill han ha bort de eländiga zigenarna som stör hans samvetsfrid. Inte för att egentligen förbättra något för zigenarna. Utan bara för att förbättra för sig själv! Så att han inte ska behöva lida dessa helvetets alla hemska samvetskval. Så har han helt plötsligt gått och blivigt värsta Sverigedemokraten, när det gäller praktiken. I praktiken har han blivigt Sverigedemokrat. Och det för att för sig själv kunna motivera att motarbeta Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna som han egentligen tycker exakt lika som. Häpp!

Sverige är en cirkus. Visst överdriver jag som vanligt. Men så är det. Både att jag överdriver och att Sverige är en cirkus. Så är det! Varför då kan man undra? Jo, för det vet jag.

Edit.
mvh
Karl Kapplin
legitimerad och diplomerad pajasclown med examen från Gröna Lund.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-11-24 kl. 20:56. Anledning: rättstavning X 2
Citera
2016-11-24, 21:30
Medlem
Citat:
Jag tror att som du säger så gjorde AKB avbön i mer eller mindre panik. Men jag tror många gör fel analys att Alliansen skulle ha någon sorts ensamrätt på ett närmande till SD. Jag tror att med 2 år kvar till valet så kan det uppstå en situation där både M och S ser sig nödgade att närma sig SD.

Ja om alternativet för S är fortsatt stöd av MP så är denna tolkning inte otänkbar.Den kommande tiden lär staka ut gränserna ganska ordentligt. Nedan är givetvis ett (som jag misstänker) försök från MP att stoppa det värsta blodflödet efter Romsons hulkande på den infamösa presskonferensen. What´s in it for S känns mer höljt i dunkel. Om det är detta Löfven ser som en väljarmagnet inför valet 18 bör han nog tänka om. Rejält och fort.

Citat:
Efter att Migrationsverket i somras ändrat sin tolkning av reglerna får ensamkommande utan skyddsskäl och som bedöms vara 16 eller 17 år gamla bara tillfälliga uppehållstillstånd. Efter 18-årsdagen ska de utvisas till hemlandet.
Men detta "nej" vill nu regeringen gå in och ändra till ett "ja". Enligt utbildningsminister Gustav Fridolin, MP, planerar regeringen att ändra lagen så att ensamkommande som saknar skyddsbehov och som kom hit före den 24 november ifjol ändå ska få stanna i Sverige. Villkoret är att de studerar på gymnasiet. Enligt förslaget ska de unga få ett fyraårigt uppehållstillstånd. Syftet med att ge så långa tillstånd verkar, åtminstone från MP:s sida, vara att de sen ska få stanna för gott i Sverige med hänvisning till "anknytning".

Signalen utåt blir därmed att ensamkommande även i fortsättningen kan få stanna i Sverige utan asylskäl. Regeringen skissar nämligen på ett förslag som mjukar upp reglerna även för dem som sökt asyl efter november ifjol. Det blir en fortsättning på den gamla migrationspolitiken som till slut tvingade fram regeringens u-sväng i flyktingfrågan.

Expressen kommer definitivt vara med på tåget att piska in M i en situation där samarbete med SD i ena eller andra formen kommer framstå som närmast självklart framåt 2018. Den främste fanbäraren här kommer dock, my two cents, vara GP. Utan tvekan. SVD kan vi tyvärr glömma rakt av. Jag sorterar numera SVD och DN in i exakt samma tragiska fack vad avser den trådrelevanta frågan. Övriga aktörer är givetvis fastsurrade vid sina respektive master och kommer så förbli

http://www.expressen.se/ledare/lat-i...olitiken-igen/.
Citera
2016-11-25, 00:11
Medlem
Passepartouts avatar
SR, P1, 24/11 – Vetenskapsradion Historia –
Citat:
Tobias Svanelid träffar Timothy Snyder, historikern som vill ge oss en helt ny bild av orsakerna bakom Förintelsen, och kräver att vi lär oss läxan inför vår egen tids internationella kriser.

Snyder menar att vi inte ser parallellerna mellan Hitler och stormakterna USA samt Ryssland (som medvetet har förstört staterna Irak respektive Krim). Orsaken till det är att vi är vana att se förintelsen endast som ideologisk och inte politisk. Globaliseringen som håller samman stater i ett fredligt kitt, är hotad, och Snyder kallar Hitler en antiglobaliseringsideolog. Snyder ser också EUs upplösning som ett illavarslande tecken på att vi är på väg tillbaka in i trettiotalet, och Trump oroar honom. Klimatfrågan ser han som en katastrof som kommer leda till krig om vi inte globaliserar mera (den har ju varit uppe i tråden som nästa tacksamma arena för att tvinga in stater i ett katastroftänk). Det intressanta med Snyder är hans motsägelsefullhet. Han förespråkar nationalstaten Irak, men är likgiltig för Europas nationalstater. Han önskar sig ett robust och globalt envälde, för att inte upprepa katastrofen holocaust, och benämner Hitler en "rasistisk anarkist".

Tack Snyder, för det begreppet, jag kan inte finna en mer träffande beskrivning av MSM än "rasistiska anarkister". En person som olagligen vistas i landet kallar media "papperslös", att bryta mot lagen och smuggla personer in i Sverige, hyllas av Public Service i en serie på bästa sändningstid (Fosterland). Det är ok. att kasta sten på polis och räddningspersonal, för intentionen är "god". Polis som försöker att upprätthålla lag och ordning, är "de onda" (ett praktexempel på "onda" poliser och den hemska "staten" sändes nyligen i Public Service, Motståndets estetik, P1, i tre delar http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=965 ).

Förutom att media ivrar för en upplösning av våra lagar, har den en, närmast tvångsmässig, fokusering på raser. Identitetspolitikens budskap är att det är "finare" att tillhöra vissa raser än andra. Rasen är prio ett. En kvinna, från ett MENA-land som belyser kvinnoförtrycket inom islam (Amineh Kakabaveh), kallas för rasist. Hanif Bali, ses som en förrädare mot sin ras, och kallas nedlåtande för husblatte. Talet om raser i media, har ökat efter valet av Trump. De "arga vita männen" är plötsligt ett begrepp som diskuteras flitigt. Dessa män beskrivs, nästan genomgående, som en lägre stående, outbildad, ras. De är svåra att tämja och i behov av "upplysning". Hitler skulle ha gnuggat händerna av förtjusning över utvecklingen i Europa, med nationalstater i upplösning och raser som positionerar sig.

Det mest skrämmande med denna utveckling är att personer som (varmt omhuldade av media) förespråkar identitetspolitik och globalisering, saknar förmåga att analysera och argumentera om vad de egentligen står för (det vill säga en medveten förstöring av nationalstaterna, samt en ökad splittring mellan människor med särskild fokusering på ras). De är känslostyrda och ser sig som "de goda". Det räcker att tala om "allas lika värde", sedan är det stopp i tänkandet.

--------------

Här följer några utdrag, i form av transkriberingar, från programmet om Snyder. Det är några upprepningar av engelska respektive svenska utsagor, men jag tyckte det gav en bättre bild av innehållet. Hela programmet är att rekommendera.

Citat:
Svanelid:

Böcker om förintelsen, menar Timothy Snyder, brukar ofta följa dom tyska judarnas erfarenheter, före 1941, och berätta om raslagar, kristallnatten och registreringarna som förgick gaskamrarna. Men dom erfarenheterna är inte typiska, säger han. Dom flesta judar, alltså de som levde i östra Europa, dödades inom bara några dagar, veckor eller månader, från det att de kommit i kontakt med den tyska invasionsmakten. För det är i östra Europa som vi kan hitta förklaringarna till förintelsen, menar Snyder. Det var här de flesta av Europas judar bodde före kriget, och det var här dom flesta dödades, pga att Hitler målmedvetet ville skapa en kolonial, rättslös zon, där allt var tillåtet i syfte att bereda väg för ett nazistiskt tusenårsrike.

Timothy Snyders bärande tanke är just denna, där stater förstörs, där rättssystemen sätts ur spel, där skapas ett utrymme där människor kan dödas i den skala som skedde under förintelsen. Där finns inte längre några konsekvenser för mördarna. Oavsett om de är tyska SS-förband eller lokala lettiska eller ukrainska dödspatruller i nazisternas ledband. Konsekvenserna blev fruktansvärda. I Baltikum och i Polen, dödades 90% av alla judar, kort efter Tysklands invasion av områdena. Likaså i Vitryssland, Ukraina och de tyskockuperade områdena i Sovjetunionen, skapades statslösa krigshärjade territorier, där judar likviderades på kort tid.

Snyder:

[...] the concentration camps are what? They are small zones of statelessness, they're small zones of anarchy.

Svanelid:

För att förstå förintelsen, behöver vi förstå Hitlers ideologi i grunden menar Timothy Snyder. När han såg på världen, såg han en planet full av liv. Liv som fortplantade sig, och kämpade om överlevanden i kamp med annat liv. Just så var världen funtad, och just så bör den vara ordnad. Alla tankar på omsorg, eller ödmjukhet, alla lagar, regler och internationella överenskommelser, alla ismer och religioner var konstlade påfund, uppfunna av judar, avsedda att lägga band på människans naturliga tillstånd. Att kämpa inom sin ras, mot andra raser.

Snyder beskriver Hitler som en antiglobaliseringsideolog. För honom var Tyskland överordnad allt annat, och om Tyskland och tyskarna skulle kunna frodas, behövde landet och folket trygga sin överlevnad. Hitler, och många andra mindes lätt hungersnöden och blockaden under första världskriget, och menade att det enda sättet att förhindra att en liknande situation uppstod igen, att USA och Storbritannien förvägrade tyskarna mat, var att kontrollera mer land där grödor kunde odlas. Och hur stort det området skulle vara, bestämdes enbart utifrån de påstådda rasernas inbördes styrka.

Snyder:

Now, the politics of that, are not that Hitler stands up and he reads chapter one of Mein Kampf [...] what he says is, Germans, we know what hunger is like, we've experienced the First World War and the blockade. We know that when the British and the Americans talked to us about rules, thats not true, and talked about free markets, that's a lie. Because they just blockade us whenever they want to. [...] And then he also says, this was called lebensraum [...] each rase has to have it's own habitat. And how big is that habitat, well it's just as big as you could make it.

Svanelid:

Enligt Timothy Snyder är det Hitlers tankar om globala resurser, om människans uppdelning i raser, och rasernas inneboende kamp om de här resurserna, som utgjorde grunden för hans politik. Han var en rasistisk anarkist, inte en nationalist ... eller egentligen i första hand en diktator, eller despot, menar Snyder. För, en nationalist bryr sig ju ändå om nationen, och en auktoritär ledare kräver någon sorts stat med institutioner. Hitler skriver i Mein Kampf att han inte bryr sig om tyskarna, eller den tyska staten. Det enda som är viktigt, är att manipulera in dem i ett krig så att de själva får bevittna det Hitler redan insett, att världens ordning är en blodig kamp.

Det som skiljer Timothy Snyders, "Den svarta jorden", från de flesta andra historieböcker, är att den har ett avslutande kapitel som resonerar kring vad vi borde lära oss av förintelsens historia i vår egen tid. Och det är här Snyder blir mer kontroversiell. Han menar att vi inte lärt oss förintelsens läxa, just för att vi beskrivit den på fel sätt, och inte haft med den medvetna förstörelsen av stater som en central parameter i vår förståelse av förintelsen. Ingen vill se parallellerna, just eftersom vi bara ser förintelsen som en ideologisk företeelse, inte en politisk. Men, säger Snyder, när vi inte lär oss den läxan; när vi inte ser hur upplösningen av nationalstater, internationella institutioner och rättssamhällen, skapar en grogrund för en ny förintelsepolitik. Då bäddar vi för en ny katastrof.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...?programid=407
Senast redigerad av Passepartout 2016-11-25 kl. 00:54.
Citera
2016-11-25, 10:44
Medlem
sinewaves avatar
TV4:s politiska kommentator Marcus Oskarsson går ut med ett fempunktsprogram på Facebook där han bland annat vill stoppa islam.

Citat:
1) EU måste satsa mycket mer på att marknadsföra allt bra man åstadkommer samt identifiera och eliminera det dåliga.
2) Säkra Europas gränser med full kraft. Särskilt mot Turkiet. En repris av fjolårets flyktingström riskerar att helt knäcka EU. Turkiet bör fråntas sin möjlighet att pressa EU.
3) Betydligt ökade insatser i närområdet. Morgondagens flyktingläger behöver ha mycket högre standard än idag.
4) Ett nytt anti-flyktingkriscenter i Europa med syfte att så tidigt som möjligt lösa uppblossande konflikter och minimera risken för att folk ens ska behöva bli flyktingar som flyr krig. Det får aldrig komma en Assad 2. Militära alternativ oberoende av USA är en självklarhet.
5) Ett stort reformprogram för att med maximal kraft stoppa all islamism i Europa.

Mina fetningar.

Det hela bör anses vara kontroversiellt och på Expressen har man valt att sätta rubriken "Perfekt blandning av Bert Karlsson och Jimmie Åkesson". Tänker då särskilt på punkt fem för hur tänker sig egentligen Marcus att "all islamism" skall stoppas? Där finns det, såvitt jag känner till, egentligen bara en pragmatisk och effektiv lösning och det är att helt sonika förbjuda allt som har med Islam att göra samtidigt som samhället tar ett väldigt tydligt avståndstagande mot Islam precis som man idag tar avstånd från t ex nazism.

Inlägg på Facebook: https://www.facebook.com/marcus.osca...93205924119383
Expressen: http://www.expressen.se/noje/perfekt...immie-akesson/
Tråd på Flashback: (FB) TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson målas ut som Sverigedemokrat i Expressen
Citera
2016-11-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Själv skulle jag säga att SvD har en kraftigare vänsterliberal slagsida än nånsin. Von Hall syns ständigt med sin globalistiska von oben uppsyn och Kuchler är obehindrad i sitt personliga korståg i globalismens och den fria invandringens namn. Lägg därtill redaktör Karen och du förstår vart det lutar.

Ledarsidan är sämre än nånsin då den främst utgörs av nyliberaler (Lifvendahl, Ludvigsson, Nordlund) samt krigstörstande neocons (Arvidsson, Johansson) som toppas av helt meningslösa "Janerik Larsson copypastar och missförstår världen".

Räkna inte med alltför mycket understöd för en förnyad höger från den samlingen.

Håller helt med, SvD har varit helt vettlösa, inte minst i Trump-debatten. Det nyliberala Timbro arvet ligger som en tung filt (medan förre chefredaktören går från klarhet till klarhet på annan plats). Jag har inte heller sett några tecken på ett tillfrisknande där. Den som sticker ut mest på ledarplats och krönikörfälten skulle jag säga ar Expressen, även om blaskan naturligtvis är är full av undantag.
Citera
2016-11-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
TV4:s politiska kommentator Marcus Oskarsson går ut med ett fempunktsprogram på Facebook där han bland annat vill stoppa islam.

Mina fetningar.

Det hela bör anses vara kontroversiellt och på Expressen har man valt att sätta rubriken "Perfekt blandning av Bert Karlsson och Jimmie Åkesson". Tänker då särskilt på punkt fem för hur tänker sig egentligen Marcus att "all islamism" skall stoppas? Där finns det, såvitt jag känner till, egentligen bara en pragmatisk och effektiv lösning och det är att helt sonika förbjuda allt som har med Islam att göra samtidigt som samhället tar ett väldigt tydligt avståndstagande mot Islam precis som man idag tar avstånd från t ex nazism.

Inlägg på Facebook: https://www.facebook.com/marcus.osca...93205924119383
Expressen: http://www.expressen.se/noje/perfekt...immie-akesson/
Tråd på Flashback: (FB) TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson målas ut som Sverigedemokrat i Expressen
Inget kontroversiellt där (tja utom för Helin kanske) Marcus är den nya PK. Tror inte det kommer få några konsekvenser för Marcus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in