2016-11-25, 11:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Inget kontroversiellt där (tja utom för Helin kanske) Marcus är den nya PK. Tror inte det kommer få några konsekvenser för Marcus.

Jag anser det vara kontroversiellt att skriva saker som "[...] med maximal kraft stoppa all islamism i Europa" inom sfären vi kan kalla "PK" där Marcus ingår. Denna tråd rör trots allt mediakriget om mångkulturen och såvitt jag vet har jag inte tidigare sett någon ta ett så tydligt ställningstagande mot detta hittills odefinierade "islamism".

Visa gärna någon annan person som ofta syns i rampljuset, således relevant att skriva om i denna tråd, och som inom skälig tidsrymd dragit upp något liknande som det program Marcus drar upp och som innehåller snarlika saker som "stoppa all islamism".

Jag har inte skrivit något om några konsekvenser, om du citerar någon bör du hålla dig till det som faktiskt har skrivits och tydliggöra dina egna tillägg som är helt utanför det.
Senast redigerad av sinewave 2016-11-25 kl. 12:01.
Citera
2016-11-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Håller helt med, SvD har varit helt vettlösa, inte minst i Trump-debatten. Det nyliberala Timbro arvet ligger som en tung filt (medan förre chefredaktören går från klarhet till klarhet på annan plats). Jag har inte heller sett några tecken på ett tillfrisknande där. Den som sticker ut mest på ledarplats och krönikörfälten skulle jag säga ar Expressen, även om blaskan naturligtvis är är full av undantag.

Instämmer också. Ett par enstaka vettiga ledare av Arpi och Gudmundsson uppväger inte på långa vägar allt dravel på nyhets- och kultursidorna. Eller övrigt trams på ledarsidorna, där t ex någon nyligen ville avskaffa ID-kontrollerna på Öresundsbron så att hon skulle kunna dricka sin morgonlatte i lugn och ro på tåget...
Citera
2016-11-25, 12:25
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Tack för tänkvärd text. Får jag fråga om du har hittat någon annan intelligent analys av Alt-right på nätet. Svårt att hitta neutrala texter.
Nej, tyvärr är nästan alla texter om Alt Right skrivna av dess uttalade fiender, så det är en tämligen meningslös sörja av guilt by association. Den bästa tillgängliga median på nätet kring detta tycker jag är Dave Rubins intervjuer där han är ärligt nyfiken och låter intervjupersonen komma till punkt. I synnerhet när Milo Yiannopoulos är gäst. Till detta kommer långa privata samtal med trumpväljare med amerikansk bakgrund som närmast motvilligt gjort resan till Alt Right.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
SD går idag ut och erbjuder M att rösta på deras budget:Men då

Alliansen inte har någon vilja att regera så...

Det intressanta här är att det är TT som är källan, men ingen av de största medierna verkar ha något intresse av att skriva om det hela såvitt jag kan se. Kanske kommer fler förstå och påminnas om att hela Alliansen faktiskt agerar stödparti åt vänsterregeringen vilket gör samtliga av deras uttalanden och allmänt gnällande över regeringens politik fullständigt irrelevanta.
TT via MSN.COM: http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inr...cid=spartandhp
Samma dag som jag försöker definiera Alt Right som just en motreaktion mot en höger som helt kapitulerat inför vänsterns riggade spelplan så kommer en sådan här bomb och detonerar helt utan att media tycker det är värt att rapportera om.

I Sverige är det nu så illa att vi inte bara har en höger som ställer upp på att spela enligt vänsterns regler, det har gått så långt att vår så kallade höger frivilligt avstår från makten för att inte förarga vänstern. Amerikanska ”Cuckservatives” vill i alla fall ha makten.

Med andra ord så är det i Sverige ännu värre än i USA, och därmed ännu mer berättigat med en motreaktion.

Sveriges svar på ”Crooked Hillary” i form av den kriminella fifflaren Mona Sahlin dikterar:
Citat:
Aldrig någonsin, aldrig någonstans, aldrig någon gång, ska vi medverka till att Sverigedemokraterna får inflytande över svensk politik. Aldrig!

Allteftersom september 2018 obönhörligt kryper närmare så kommer polariseringen öka även om den tjattrande klassen är överens om att vi nått maximum nu. De har fel. Det vi sett hittills är bara en västanfläkt.

Därför ser vi streetsmarta spelare mer eller mindre diskret ompositionera sig, det gäller såväl ledarredaktioner, andra mediaaktörer och inte minst AKBs senaste utspel.

Kvar, fastbundna vid masten på ett sjunkande skepp av sina egna utfästelser finns både godhetsknarkarna och de opportunister som satsade på fel häst. Låt mig exemplifiera med Helena Trotzenfeldt:
Citat:
Det största hotet mot en SD-M-KD-koalition är därför inte de rödgröna partierna, och inte heller L eller C. Dessa väljare är redan förlorade.
Det största hotet är de moderater som absolut inte under några omständigheter vill vara med om något samarbete med SD.
Moderater som jag.
Vi är de mest hatade, för vi är de som står i vägen. 25 procentenheter står och faller med att vi antingen övertygas, tystas eller förmås lämna partiet.

Om hon tycker det är jobbigt nu, så kan jag tyvärr bara säga som Bachman–Turner Overdrive: You ain't seen nothing yet

https://trotzenfeldt.com/2016/07/13/...e-mest-hatade/
Citera
2016-11-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag anser det vara kontroversiellt att skriva saker som "[...] med maximal kraft stoppa all islamism i Europa" inom sfären vi kan kalla "PK" där Marcus ingår. Denna tråd rör trots allt mediakriget om mångkulturen och såvitt jag vet har jag inte tidigare sett någon ta ett så tydligt ställningstagande mot detta hittills odefinierade "islamism".

Visa gärna någon annan person som ofta syns i rampljuset, således relevant att skriva om i denna tråd, och som inom skälig tidsrymd dragit upp något liknande som det program Marcus drar upp och som innehåller snarlika saker som "stoppa all islamism".

Jag har inte skrivit något om några konsekvenser, om du citerar någon bör du hålla dig till det som faktiskt har skrivits och tydliggöra dina egna tillägg som är helt utanför det.
Nåja det var ju främst min egen åsikt jag framförde. Men vi har ju sett en tydlig kursändring, hemma och utomlands, och att ställa upp på Marcus åsikter kanske fortfarande retar upp en och annan övervintrande PK, som idioten Schulman (som försöker hitta nytt levebröd), men jag vidhåller att Schulman är en av de få som kommer att försöka generera klick på detta, just för att det faktiskt är mainstream-politiken som Marcus sammanfattar, på det stora hela. Därmed inte sagt att Marcus inte tar en egen risk genom att så explicit sammanfatta tidens strömningar, framför allt utan att inkludera de vanliga PK-förbehållen. Nåja, vi får se om det blir en storm i ett PK-vattenglas, eller inte. I may be wrong.
Citera
2016-11-25, 12:50
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Det gick inte många timmar så deklarerar AKB att hon spikat igen dörren till SD. Där fick jag så jag teg.

http://nyheteridag.se/kinberg-batra-...-sd-samarbete/

Citat:
Men under en partiledardebatt i TV4 på torsdagskvällen stängde Anna Kinberg Batra dörren för ett eventuellt framtida samarbete med Sverigedemokraterna.

– Jag vill inte inleda samarbete med Sverigedemokraterna. Det finns många skäl att inte regera med dem, säger hon.

Eller fick jag det? Hon kommer sakta men säkert att dras in på SDs spelplan, antingen hon vill det eller ej. Och borgerlig media kommer vilja det, stödja det och vara behjälpliga att göra övergången så fri från obehag som möjligt, i en rakt igenom obehaglig situation.
En regeringsbildning tillsammans må vara osannolik. Men det finns andra sätt att samarbeta.

För att förstå varför SD måste bli ett parti som alla andra, för att travestera oyto, så behöver man bara inse att det finns en vardaglig kommunal verklighet, bortom de stora orden i rikspolitiken. Om en strikt treblockpolitik skall råda i kommnalpolitiken, så kommer landet att kastas in i ett rent kaos efter nästa val.

Det här förstår man naturligtvis i media. Vänstermedias naturliga reaktion är att intensifiera skandaliseringen av SD och göra allt för att bibehålla spetälskheten, ty de kan aldrig någonsin styra mha SD, varken i regering eller i Marks kommun. Medans borgerlig media kommer förstå, förlåt - förstår - att makten och härligheten ligger inom räckhåll.
Citera
2016-11-25, 13:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Nej, tyvärr är nästan alla texter om Alt Right skrivna av dess uttalade fiender, så det är en tämligen meningslös sörja av guilt by association. Den bästa tillgängliga median på nätet kring detta tycker jag är Dave Rubins intervjuer där han är ärligt nyfiken och låter intervjupersonen komma till punkt. I synnerhet när Milo Yiannopoulos är gäst. Till detta kommer långa privata samtal med trumpväljare med amerikansk bakgrund som närmast motvilligt gjort resan till Alt Right.

Samma dag som jag försöker definiera Alt Right som just en motreaktion mot en höger som helt kapitulerat inför vänsterns riggade spelplan så kommer en sådan här bomb och detonerar helt utan att media tycker det är värt att rapportera om.

I Sverige är det nu så illa att vi inte bara har en höger som ställer upp på att spela enligt vänsterns regler, det har gått så långt att vår så kallade höger frivilligt avstår från makten för att inte förarga vänstern. Amerikanska ”Cuckservatives” vill i alla fall ha makten.

Med andra ord så är det i Sverige ännu värre än i USA, och därmed ännu mer berättigat med en motreaktion.

Sveriges svar på ”Crooked Hillary” i form av den kriminella fifflaren Mona Sahlin dikterar:

Allteftersom september 2018 obönhörligt kryper närmare så kommer polariseringen öka även om den tjattrande klassen är överens om att vi nått maximum nu. De har fel. Det vi sett hittills är bara en västanfläkt.

Därför ser vi streetsmarta spelare mer eller mindre diskret ompositionera sig, det gäller såväl ledarredaktioner, andra mediaaktörer och inte minst AKBs senaste utspel.

Kvar, fastbundna vid masten på ett sjunkande skepp av sina egna utfästelser finns både godhetsknarkarna och de opportunister som satsade på fel häst. Låt mig exemplifiera med Helena Trotzenfeldt:

Om hon tycker det är jobbigt nu, så kan jag tyvärr bara säga som Bachman–Turner Overdrive: You ain't seen nothing yet

https://trotzenfeldt.com/2016/07/13/...e-mest-hatade/

Mja... Alliansen vill inte ha makten NU. Alliansen förlitar sig på, att väljarna kommer att överse med deras taskspeleri, när väljarna ska lägga sin röst 2018. För att bidra till glömskan så avstår svenska s.k. journalister från att göra ngn sak av, att Alliansen inte vill rösta på sina egna förslag.

En signerad ledare (av Alexandra Boscanin) på GPs ledarsida kommenterar:

Citat:
I onsdags hölls budgetdebatt med efterföljande omröstning i riksdagen. I slutvoteringen röstade Sverigedemokraterna på Moderaternas budgetproposition. Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna lade ner sina röster. Gud förbjude att en borgerlig budget skulle röstas igenom. ...

[Det] är anmärkningsvärt är att de fortsätter upprätthålla de regler som Decemberöverenskommelsen fastlog – inte längre för att de inte är redo för makten, utan för att de inte verkar vilja ha den. Anledningen till att de inte vill ha den stavas Sverigedemokraterna, eller snarare beröringsskräck för partiet.

Att inte aktivt vilja samarbeta är en sak. Här handlar det dock om att inte ens vilja rösta på samma sak som SD – även om det handlar om de egna förslagen. Då lägger man hellre ner sina egna röster än att förknippas med dem. Det är ett svek mot väljarna som undergräver förtroendet för det demokratiska systemet.

http://www.gp.se/ledare/december%C3%...dare-1.3988065

Kan vi se fram mot en uppföljning, där någon annan ledarskribent (Göran Greider? ) ger någon annan förklaring än "beröringsskräck" till varför partier inte röstar på *sina egna* förslag, när det skulle påverka utgången? Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna kanske inte instämmer i moderaternas kritik av regeringspolitiken?

Citat:
Moderaternas ekonomisk-politiske talesperson Ulf Kristersson kritiserar regeringens förslag hårt och säger att det inte stärker den sviktande tilliten i samhället, det saknar lösningar för sådant som integration, det höjer skatten på arbete och försvagar statens finanser. Så kan det inte fortsätta, enligt Kristersson.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inr...cid=spartandhp

-----

Här är en två år gammal artikel (2 dec 2014) och klart läsvärd artikel av en ledarskribent i Västerbottenskuriren:

Citat:
Hittills har partierna röstat på det egna förslaget – och avstått när detta väl fallit. Men inte som en följd av det budgetpolitiska ramverket utan sannolikt på grund av att de bedömt att detta (att avstå) likväl inte skulle påverka utgången av slutvoteringen. När det alltså inte finns någon egentlig anledning att stödja det ”näst bästa förslaget” – vilket ju är huvudskälet till att riksdagen (och de flesta andra beslutande församlingar) använder kontrapropositionsvoteringar när beslut ska fattas.

http://www.vk.se/1335975/mats-olofss...t-budgetpraxis
Citera
2016-11-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
SR, P1, 24/11 – Vetenskapsradion Historia –

Snyder menar att vi inte ser parallellerna mellan Hitler och stormakterna USA samt Ryssland (som medvetet har förstört staterna Irak respektive Krim). Orsaken till det är att vi är vana att se förintelsen endast som ideologisk och inte politisk. Globaliseringen som håller samman stater i ett fredligt kitt, är hotad, och Snyder kallar Hitler en antiglobaliseringsideolog. Snyder ser också EUs upplösning som ett illavarslande tecken på att vi är på väg tillbaka in i trettiotalet, och Trump oroar honom. Klimatfrågan ser han som en katastrof som kommer leda till krig om vi inte globaliserar mera (den har ju varit uppe i tråden som nästa tacksamma arena för att tvinga in stater i ett katastroftänk). Det intressanta med Snyder är hans motsägelsefullhet. Han förespråkar nationalstaten Irak, men är likgiltig för Europas nationalstater. Han önskar sig ett robust och globalt envälde, för att inte upprepa katastrofen holocaust, och benämner Hitler en "rasistisk anarkist".

Jag tycker inte Snyders resonemang är så märkvärdigt.

Vad han talar om är ju att en grupp, grupp 1, försöker erövra en annan grupps, grupp 2, territorium i syfte att utöka sin resursbas. Grupp 2:s medlemmar dödas i stor omfattning. Många folk har försvunnit ur historien. Hur många som kan liknas vid förintelsen vet vi inte.

Det här har ju mänskligheten hållit på med i alla tider. Under förhistorisk tid utan att någon kan kunnat nedteckna det. När människan började kunna skriva skrev man ner vad som hände, t ex i bibeln som väl börjar ca 3000 f Kr och som till stor del handlar om strider, erövringar, tagande av slavar, våldtäkter. Hitler ville ha större Lebensraum, livsrum, för det tyska folket. Alltså territorium och resurser. Som vanligt.

Några andra exempel:

I mitten av 400-talet invaderade hunnerna, en centralasiatisk grupp från Kirgizistan, sydöstra och centrala delarna av Europa under ledning av den beryktade ledaren, Attila.

Djingis Khan, en mongolisk krigsförare, erövrade på 1200-talet stora områden i Asien. Väl över en miljon, kanske flera miljoner människor kan ha satt livet till genom hans krig, och Persien miste genom honom sin rikedom och makt.

Det handlar alltid om att skaffa resurser: mark och egendom, erövra kvinnor och att döda människor i den erövrade gruppen stor skala. Dock brukar inte alla dödas, en del får leva vidare som slavar. Precis som Hitler ville.

Globaliseringen, som Snyder hyllar som sammanhållande kitt, är dagens motsvarighet till Pax Romana och andra tidigare imperier. Ett imperium (från latinets imperium, 'befäl', 'makt', 'välde') syftar i allmänhet på en centraliserad stat som omfattar flera nationer eller folkslag.

Självklart försöker alla erövrare slå sönder den tidigare maktbasen eller organisationen - få bort den tidigare kungen för att överta makten över området. Ett folk, eller land, eller nation utan en organiserande makt kan inte bjuda effektivt motstånd. Här tycker jag Snyder tänker litet fel. Det är inte själva sönderslagandet av ett land som är problemet, utan att sönderslagandet är bevis för att den erövrande parten har makten att göra det, som när Ryssland tog Krim.

Imperiet går att hålla hop så länge centralmakten är stark nog. Det brukar pågå skärmytslingar i utkanterna av imperiet eftersom de inkorporerade grupperna inte alltid gillar att vara inkorporerade, eller av grupper utanför imperiet, så som germaner attackerade det romerska imperiet. Då faller imperiet isär, som Alexander den stores välde när han dog, och nya maktstrider börjar.

Det är klart att en stark nation (eller dess motsvarigheter innan det fanns vad vi nu kallar nationer eller stater) kan stå emot ett erövringsförsök bättre än en som är svag.

Snyder anser att globaliseringen håller samman stater i ett fredligt kitt. Ja ja, så länge det nu varar. Globalisering eller starka självständiga stater, vem vet vad som fungerar bäst.
Citera
2016-11-25, 20:51
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Alla deltagare i tråden bör medvetandegöras om att de enligt vår regering är rasister. Regeringen, med Bah Kunke i spetsen, har i sin Nationella plan definierat vad som menas med rasism:

Citat:
Rasism
När regeringen i denna plan använder begreppet rasism avses uppfattningar om att människor p.g.a. föreställningar om ras, nationellt, kulturellt eller etniskt ursprung, religion, hudfärg eller annat liknande förhållande är väsensskilda från varandra och att de därmed kan eller bör behandlas på olika sätt. Att betrakta kulturer som oföränderliga och oförenliga och individers kulturella tillhörighet som oföränderlig och nedärvd, såväl som att anse att olika kulturer inte kan samexistera, har kommit att bli uttryck för rasism i dag.

Att de som anser "att olika kulturer inte kan samexistera" definieras som rasister innebär att samtliga kritiker av mångkulturalism är rasister enligt Sveriges regering (vilket innebär att bl a följande är rasister: Angela Merkel, David Cameron, Israels regering liksom majoriteten av jordens befolkning).

Att kalla befolkningsmajoriteten för "deplorable", rädd eller rasistisk är otaktiskt och ingen fruktbar väg. Den insikten har inte nått Sverige ännu.

http://www.regeringen.se/4ad8fe/cont...t-och-hatbrott
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2016-11-25 kl. 20:56.
Citera
2016-11-25, 21:09
Medlem
Alice T levererar på ett mer principiellt plan kring framför allt GP:s agenda i invandringsdebatten. Bara rubriken "Från omöjligt till nödvändigt på ett år" säger ju allt och vi får alla direkt flashbacks av den hulkande Romson på den numera legendariska presskonferensen. Inte skulle väl Alice T försitta tillfället att strö lite salt i såren så här på ettårsdagen till ära.

Citat:
Det finns ett före och ett efter. Före den 24 november år 2015 stämplades den som varnade för konsekvenserna av den då förda migrationspolitiken som främlingsfientlig, rentav rasistisk. Efter den historiska presskonferensen, där en allvarsam statsminister Stefan Löfven (S) och en gråtande Åsa Romson (MP) deklarerade att Sverige behövde ett "andrum", varför migrationspolitiken behövde stramas åt och anpassas till EU:s miniminivå, gick det slutligen inte längre att förneka målkonflikten mellan en stor migration och den svenska välfärdsmodellen.

Således: ju mer kapabel någon var att i tid resonera kring alternativa utfall och se riskerna med avsaknaden av ett långsiktigt hållbart mottagande, desto mer främlingsfientlig och inhuman - ju mer okunnig, nonchalant eller "naiv" ā la Romson, desto mindre främlingsfientlig och därmed humanistiskt högstående.

Här de mer självreflekterande tankegångarna kring den roll GP valt.

Citat:
Under det gångna året har mycket sagts och skrivits i frågan, inte minst på denna ledarsida. Det har vi fått mycket beröm för, men också en del kritik (förhållandet är 90/10 vilket nog förvånar de mest indignerade kritikerna som inte sällan har odlat sitt varumärke på att positionera sig mot GP:s ledarsida). Varför har vi då vänt och vridit, analyserat och problematiserat och vecka efter vecka återkommit till frågor kopplade till migration och integration? Vad är vår agenda, egentligen?

Vår agenda har sedan jag tillträde för 1,5 år sedan varit att visa på målkonflikter (ja, de är knepiga, därav namnet), att resonera kring konsekvenserna av de olika handlingsalternativen och att i den mån det går bidra med idéer om hur politiken ska utformas för att bättre svara mot de problem vi står inför. Migrationen, och i nästa steg integrationen, är vår tids viktigaste frågor. Hur vi utformar våra system och hur vi förhåller oss till dessa frågors samtliga aspekter är avgörande för vårt lands framtid.

Jag kan ge henne delvis rätt här. Kritiken mot rådande (tidigare) vansinne har varit skarp, ärlig och seriös som jag uppfattar det, både från Alice och flera av hennes kollegor bland ledarskribenterna. Så värst många förslag på "lösningar" vet jag dock inte om jag kan erinra mig har levererats. I vart fall inte lösningar som skulle fungera (läs stängda gränser och repatriering). Här ges dock ett förslag på förbättringar som, misstänker jag, är en copy and paste från hemsidor tillhörande antingen L eller C.

Citat:
Våra politiker behöver redogöra för de exakta kostnaderna och utifrån det sätta en kvot för hur många Sverige kan ta emot på ett värdigt sätt varje år. Den som får uppehållstillstånd i Sverige bör erbjudas lån, inte bidrag och de första fem åren slippa betala skatt men inte heller ha tillgång till välfärden bortsett från skola och akutvård. Tillträdet till välfärden bör ske successivt genom kvalificering.

Avslutningsvis visar Alice sitt rätta ansikte genom nedan nedan kommentar. Här får jag erkänna att jag nog tidigare förblindats över hennes förmåga till korrekt problemanalys och -beskrivning. Vidare har hon bevisligen varit en av dem som svingat sig högst upp på barrikaderna och sagt NOG NU! Samtidigt verkar den ideologiska skillnaden vad avser invandringen mellan Alice T och Annie Lööf vara enbart att Annie L vill köra på fullt ut medvetslös nu, trots att det inte är hållbart, medan Alice T vill "fixa" integrationen först för att därefter göra samma sak, bara under lite mer ordnade former. Jag när en orm vid min barm tydligen.

Citat:
När vi fått ordning på integrationen kan, och bör, vi fortsätta sträva efter en generös migration,

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-f...%A5r-1.3990022
Citera
2016-11-25, 21:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
SR, P1, 24/11 – Vetenskapsradion Historia –

Snyder menar att vi inte ser parallellerna mellan Hitler och stormakterna USA samt Ryssland (som medvetet har förstört staterna Irak respektive Krim). Orsaken till det är att vi är vana att se förintelsen endast som ideologisk och inte politisk. Globaliseringen som håller samman stater i ett fredligt kitt, är hotad, och Snyder kallar Hitler en antiglobaliseringsideolog. Snyder ser också EUs upplösning som ett illavarslande tecken på att vi är på väg tillbaka in i trettiotalet, och Trump oroar honom. Klimatfrågan ser han som en katastrof som kommer leda till krig om vi inte globaliserar mera (den har ju varit uppe i tråden som nästa tacksamma arena för att tvinga in stater i ett katastroftänk). Det intressanta med Snyder är hans motsägelsefullhet. Han förespråkar nationalstaten Irak, men är likgiltig för Europas nationalstater. Han önskar sig ett robust och globalt envälde, för att inte upprepa katastrofen holocaust, och benämner Hitler en "rasistisk anarkist".

Tack Snyder, för det begreppet, jag kan inte finna en mer träffande beskrivning av MSM än "rasistiska anarkister". En person som olagligen vistas i landet kallar media "papperslös", att bryta mot lagen och smuggla personer in i Sverige, hyllas av Public Service i en serie på bästa sändningstid (Fosterland). Det är ok. att kasta sten på polis och räddningspersonal, för intentionen är "god". Polis som försöker att upprätthålla lag och ordning, är "de onda" (ett praktexempel på "onda" poliser och den hemska "staten" sändes nyligen i Public Service, Motståndets estetik, P1, i tre delar http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=965 ).

Förutom att media ivrar för en upplösning av våra lagar, har den en, närmast tvångsmässig, fokusering på raser. Identitetspolitikens budskap är att det är "finare" att tillhöra vissa raser än andra. Rasen är prio ett. En kvinna, från ett MENA-land som belyser kvinnoförtrycket inom islam (Amineh Kakabaveh), kallas för rasist. Hanif Bali, ses som en förrädare mot sin ras, och kallas nedlåtande för husblatte. Talet om raser i media, har ökat efter valet av Trump. De "arga vita männen" är plötsligt ett begrepp som diskuteras flitigt. Dessa män beskrivs, nästan genomgående, som en lägre stående, outbildad, ras. De är svåra att tämja och i behov av "upplysning". Hitler skulle ha gnuggat händerna av förtjusning över utvecklingen i Europa, med nationalstater i upplösning och raser som positionerar sig.

Det mest skrämmande med denna utveckling är att personer som (varmt omhuldade av media) förespråkar identitetspolitik och globalisering, saknar förmåga att analysera och argumentera om vad de egentligen står för (det vill säga en medveten förstöring av nationalstaterna, samt en ökad splittring mellan människor med särskild fokusering på ras). De är känslostyrda och ser sig som "de goda". Det räcker att tala om "allas lika värde", sedan är det stopp i tänkandet.

--------------

Här följer några utdrag, i form av transkriberingar, från programmet om Snyder. Det är några upprepningar av engelska respektive svenska utsagor, men jag tyckte det gav en bättre bild av innehållet. Hela programmet är att rekommendera.

Har Snyder upptäckt, att där rättsystemen sätts ur spel är det farligt? I krig tiger lagarna - Inter arma enim silent leges - det visste redan Cicero.

Snyders påstående i programmet, att EU skulle vara garanten (!) för medlemsländernas suveränitet framstår som ryckt ur luften. Det skulle inte minst storligen förbluffa engelsmännen, som röstade för Brexit just för att återupprätta det brittiska parlamentets suveränitet och därmed slippa ECJ:s aktivism. (ECJ, European Court of Justice i Luxembourg, skall inte förväxlas med European Court of Human Rights (ECtHR) i Strasbourg).

Här är en läsarrecension av "Den svarta jorden", som först ger Snyder ros bl.a. då:

Citat:
Snyder shows [that] the first Jews to be slaughtered en masse were those Jews in lands "liberated" from Bolshevism, with the enthusiastic participation of the local populations.

Virtually every Jew unfortunate enough to live in a land "liberated" from the Soviets by the Germans was murdered. There was a much higher survival rate in the countries of Western Europe that were invaded by Germany but hadn't been Soviet vassals first: France, The Netherlands and, especially, Denmark, where Jews couldn't be blamed for Soviet collaboration.

Recensentens ris/invändningar mot det sista (enl. programmet) kontroversiella kapitlet låter inte orimliga.

Citat:
Snyder posits the argument that the greatest challenge to the future of the planet is global warming. He may have a point, but he barely mentions Islamic fundamentalism which, I would argue, is a far more immediate challenge and far more likely to lead to genocide. He presents Vladimir Putin as the new "bogey man" in terms so farcically "reasoned" that, several times, I had to re-read a passage because I couldn't believe what I'd just read. Apparently, Putin's support for several far-right parties in Western Europe (which is disputed anyway, and Snyder doesn't offer any evidence whatsoever for his claims) means that
"In 2014 and 2015, Putin rehabilitated the Molotov-Ribbentrop pact".
Really, Mr Snyder? Such a ridiculous statement is unworthy of a serious historian. He goes on to say
"Moscow generated a new global scapegoat - the homosexuals. The new Russian idea of a "gay lobby" responsible for the decadence of the world makes no more sense than the old Nazi idea of a "Jewish lobby" responsible for the same, but such an ideology is now at large in the world."
Well, Mr Snyder, I haven't heard of it. Nor, I suspect, has anyone else. ...

In conclusion, before this review becomes as long as the book, I'd say this. Read it for a concise history of what happened and an often brilliant explanation of the "how" and "why". But be aware that, when Snyder stops telling us about the past and tries to predict the future, he is, to put it mildly, extremely unreliable.

https://www.amazon.co.uk/gp/customer...R1DFI7P0WVX098

Tror att det är en korrekt spaning av tråden, att om befolkningen inte (längre) i samma utsträckning kan hunsas med att en ny Holocaust står för dörren om migrationen till Sverige från Afrika, Afghanistan och arabvärlden minskar, så växlar svenska s.k. journalister sin förkunnelse till klimatkulten.

-----

PS Missa inte dagens premiär av Det-Goda-Samhället-TV. Många bäckar små...

https://detgodasamhallet.com/2016/11...ten-av-dgs-tv/
Citera
2016-11-25, 21:48
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag när en orm vid min barm tydligen.
Ja, det gör du. Jag har varit inne flera gånger i denna tråd och försökt förklara för alla stolta mediakrigare att de har tolkat Alice Teodorescu helt felaktigt. Alice Teodorescu har aldrig varit emot invandring. Hon vill, precis som sin ideologiska mästarinna Annie Lööf, också ha 30 miljoner nya muslimer i storstädernas utanförskapsområden. Skillnaden mellan Alice Teodorescu och exempelvis Åsa Romson är att Alice Teodorescu vill ställa "krav" på muslimerna. Främst i form av tacksamhet, underkastelse och flit.

Alice Teodorescu tror nämligen att alla människor på jorden är av arten Homo oeconomicus, d.v.s. en art som automatiskt anpassar sig efter nyliberala idéer. Alice Teodorescu tror att de nyanlända muslimerna kommer att bli en underdånig tjänsteklass som exempelvis bär Alice Teodorescus Gucci-väska för en tjuga medan hon trippar runt på Göteborgs Central i sin pepitarutiga Chanel-dräkt och högklackat, medan hon letar efter förstaklassvagnen till X-2000-tåget till Stockholm. Viktigt för henne är också att eventuella flyktingar, som eventuellt skulle kunna tränga sig förbi horderna av araber och afrikaner som strömmar till Alice Teodorescus mångkulturella och nyliberala lyckorike, äter upp på tallriken. "Har man fått komma in i Sverige och lever gratis i asylboendet så får man allt ta och äta upp det man tar för sig på tallriken också!".

Ni mediakrigare borde skämmas! Vuxna människor som låter er luras av hennes näpna yttre och vassa tunga. Ni borde också skämmas för att ni inte lyssnat på mig och tagit mina varningar på allvar. Nu får ni skörda vad ni har sått.

Källa på det? Visst ja, jag höll på att glömma: https://twitter.com/alicemedce/statu...88139288797185
Citera
2016-11-25, 22:06
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ni mediakrigare borde skämmas! Vuxna människor som låter er luras av hennes näpna yttre och vassa tunga. Ni borde också skämmas för att ni inte lyssnat på mig och tagit mina varningar på allvar. Nu får ni skörda vad ni har sått.

Vi är några mediakrigare som sett igenom Alice, men allt för många har sjungit hallelulja. Alice Teodorescu är och förblir en hopplös kaozliberal. Det är ju bra iallafall nu att hon sagt att hon är en "fri invandrings"-dåre publikt. Svart på vitt lixom, så slipper vi som kan se henne hånflina mellan raderna i GP ropa "varg" längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in