2016-08-27, 18:26
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
http://www.dn.se/debatt/okad-invandr...t-antal-brott/

Allas vår favorit Jerzy Sarnecki är tillbaka igen. Han gör ett nytt försök att (surprise!) "bevisa" att invandringen inte ger mer brottslighet, utan förklaringen är de sociala klyftorna (just det ja). Om invandrare begår brott eller inte beror enbart på fattigdom. Att invandrare i mycket högre utsträckning hamnar i fattigdom och arbetslöshet än svenskfödda tycks han inte bry sig om.

Sarneckis argument är i stort irrelevant, om det han säger stämmer så går vägen till kriminalitet via invandring-fattigdom-brottslighet, om det han säger är humbug och invandrare är mer kriminella av kulturella och sociala orsaker från hemlandet så går vägen via invandring-kriminalitet. I slutändan så leder ökad invandring till mer brottslighet oavsett om man tar bort eller har med steget "fattigdom" däremellan.

Så länge som arbetslösheten och socialbidragstagandet är mycket högre bland utlandsfödda så är hans argument inte hållbart. Karln är uppenbart en idiot eller bara ondskefull. Jag satsar på det senare. Han tycks vilja förstöra Sverige så mycket som möjligt innan pensionen. Wolo och Bonniers hakar på såklart.

Han slänger in en brasklapp mot slutet om framgången i det hela beror på möjligheten att integrera de nyanlända. Fräscht, lite sådär lagom 2001. Att de invandrare som sprejade ner typ ett halvtdussin människor i Biskopsgården med automatvapen kom till Sverige då vi försökte integrera 20000 nyanlända(som vi misslyckades med totalt) och inte 150 000 årligen verkar han inte ha begrundat. Men visst känns det tryggt att invandring inte ger mer brottslighet? Att SCB hävdar att kriminaliteten ökar under 1900-talet trots kraftig höjning av levnadsstandarden under samma period talar dock emot Sarneckis tes. Även om de framförallt framhöll urbaniseringen och inte invandringen som orsak.

Svenskar födda innan 2000-talet vet att det inte slängdes handgranater i lägenheter som tog död på åttaåringar, då när de växte upp. Att fyraåriga tjejer sprängdes i en bilbomb hade varit en ofattbar sensation och tragedi. Att dagens Svensk är försoffad och mentalt trög(hårt att säga men hur blinda är folk?) är det enda som gör att Sarnecki får hållas.

Mot slutet tar han även upp minskningen av antalet mord, men det har Tino redan visat att det beror på förbättrad vård och ambulans, inte minskat våld i samhället. Sarnecki kan väl omöjligt vara så okunnig om sitt eget ämne? Varför ljuger han medvetet?

Har tyvärr ingen möjlighet att citera ur texten, har ingen unvisitedfunktion till ipad(?) men någon annan får gärna kliva in där. Hade varit kul om Tino eller någon annan gav en replik men tvekar om DN ens skulle ta in den då det riskerar att bli pinsamt för Jerzy.
Senast redigerad av wuuaa 2016-08-27 kl. 18:29.
Citera
2016-08-27, 20:19
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Allas vår favorit Jerzy Sarnecki är tillbaka igen. Han gör ett nytt försök att (surprise!) "bevisa" att invandringen inte ger mer brottslighet, utan förklaringen är de sociala klyftorna (just det ja). Etc
Sarnecki använder antalet mördade som indikator på brottslighet, men kontrollerar inte för att läkarna blivit allt bättre på att rädda svårt skadade. Inte heller presenterar han någon kategorisering av "invandrare" utan tycks bunta ihop dem oavsett varifrån och varför de kommer hit. Vi vet sedan länge att bland annat arbetskraftsinvandrade nordbor, amerikaner och IT-experter från Indien och Kina inte är jämförbara vad gäller kriminalitet med flyktingar och anhöriga från Mellanöstern och Afrika. Med andra ord intet nytt i Sarneckis artikel utan bara ett av hans vanliga försök att lägga rök över frågan.

Betydligt intressantare är frågan varför Sarneckis tar sig tid att presentera sin lögn/förbannade lögn/statistik just nu. Är det månne så att han noterat en ökad efterfråga på ny och transparent statistik över invandrares kriminalitet och försöker avstyra saken? Jag har på senare tid noterat tre förfrågningar från politiker och samhällsdebattörer om detta. Kanske Sarnecki fått mer direkta uppfordringar? Man kan alltid hoppas. Men knappast på honom.
Citera
2016-08-27, 20:39
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen

Betydligt intressantare är frågan varför Sarneckis tar sig tid att presentera sin lögn/förbannade lögn/statistik just nu. Är det månne så att han noterat en ökad efterfråga på ny och transparent statistik över invandrares kriminalitet och försöker avstyra saken? Jag har på senare tid noterat tre förfrågningar från politiker och samhällsdebattörer om detta. Kanske Sarnecki fått mer direkta uppfordringar? Man kan alltid hoppas. Men knappast på honom.
Kanske han krattar manegen för att själv få leda och därmed kontrollera en sådan studie?
Citera
2016-08-28, 00:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Sarnecki använder antalet mördade som indikator på brottslighet, men kontrollerar inte för att läkarna blivit allt bättre på att rädda svårt skadade.

Sarnezski eller hur fan han stavar, ljuger även om detta. Antalet mord per år minskar inte, utan ökar. Det finns några få kombinationer av åratal som man kan använda för att hävda en minskning, men tar man ett år före eller efter, vilket som helst, så är trenden tydlig: Dödligt våld ökar.
Fårgan är inte varför han ljuger, det vet vi redan. Frågan är varför media, även icke-judisk, låter honom hålla på. Det är nämligen mycket enkelt att hitta fakta som visar att Sarnecki har fel i i princip allt han säger. Men media tider.... Och undrar varför ingen vill köpa deras produkter eller köpa reklamplats i tidnignen. Reklam bredvid årets lögaktiskade artikel är inte något som företag eller andra vill betala för. Men det har inte svensk media fattat-
Citera
2016-08-28, 09:52
Moderator
TheLuckys avatar
Dagens artikel av Dahlberg berör något som är själva motorn till förorternas utanförskap. Det finns liksom i allt annat ett ekonomiskt incitament.

Citat:
Alla som följer brottsutvecklingen vittnar om hur fokus alltmer har skiftat till bedrägerier och bidragsbrott mot välfärden. De som förr drog på sig rånarluvan startar i dag företag och använder falska identiteter.

Centern tycks inte ha lärt någonting av fiaskot med etableringslotsarna, assistansbedrägerierna, de stora hemtjänsthärvorna i Södertälje och missbruket av reformen om arbetskraftsinvandring. I stället är det full fart framåt som gäller.

Men det går inte att bekämpa den organiserade brottsligheten om man inte också försöker strypa pengarna. Så länge staten fungerar som en godisbutik för livstilskriminella är vi själva med och göder den brottslighet som ska kväsas.

Alla är inte brottslingar. Däremot kan vi notera att privatiseringen av välfärden är ett smidigt sätt att befästa och stärka den muslimska klankulturen. Det parallella samhället handlar inte bara om hur man lever i hemmet, utan även hur man har sin anställning eller får hjälp med skola och omsorg.

Nu senast har det varit livlig debatt om att en religiös friskola har fått godkänt av skolinspektionen att ha könsuppdelade undervisning. Att skolan vill ha könsuppdelning är inte problemet utan att man får allmänna medel och att skolinspektionen har godkänt uppdelningen. Samma sak med skilda badtider på badhus. Gärna det, men inte på allmänna badhus. Bygg ett eget och gör vad ni vill. LeifD2 ställer saken på sin spets angående Jerzy Sarnecki uttal om att ökad invandring inte leder till ökad brottslighet:

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Fårgan är inte varför han ljuger, det vet vi redan. Frågan är varför media, även icke-judisk, låter honom hålla på. Det är nämligen mycket enkelt att hitta fakta som visar att Sarnecki har fel i i princip allt han säger.
Citera
2016-08-28, 10:14
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Dagens artikel av Dahlberg berör något som är själva motorn till förorternas utanförskap. Det finns liksom i allt annat ett ekonomiskt incitament.

Alla är inte brottslingar. Däremot kan vi notera att privatiseringen av välfärden är ett smidigt sätt att befästa och stärka den muslimska klankulturen. Det parallella samhället handlar inte bara om hur man lever i hemmet, utan även hur man har sin anställning eller får hjälp med skola och omsorg.

Nu senast har det varit livlig debatt om att en religiös friskola har fått godkänt av skolinspektionen att ha könsuppdelade undervisning. Att skolan vill ha könsuppdelning är inte problemet utan att man får allmänna medel och att skolinspektionen har godkänt uppdelningen. Samma sak med skilda badtider på badhus. Gärna det, men inte på allmänna badhus. Bygg ett eget och gör vad ni vill. LeifD2 ställer saken på sin spets angående Jerzy Sarnecki uttal om att ökad invandring inte leder till ökad brottslighet:

Jag läste också Dahlberg på samma sätt som du, men jag läser också in kritik mot den samhällsvådliga reinfeldtianism som dyrkat upp landet för den sorts mångkultur vi ser de tråkiga konsekvenserna av i dag. Andra har ju också börjat dissekera liket efter Reinfeldt och dennes Allians, frågan är om linan kommer löpas fullt ut och vad det i så fall kan tänkas leda till.
Citat:
Annie Lööf saknar därför trovärdighet när hon svingar batongen och kräver ordning och reda i utanförskapsområdena. Hon och alliansen har ju aktivt underlättat för kriminella att lura skjortan av alla från Arbetsförmedlingen till Migrationsverket och Skatteverket.Nu är det visserligen en ny regering som bär ansvaret för tingens ordning. Den kan på goda grunder anklagas för att vara passiv i väntan på en utredning som ska presenteras i maj nästa år.
Men från oppositionen är det tyst. Att ropa efter skärpta straff för stenkastare är lätt. Att städa upp efter de egna regeringsåren är betydligt svårare. Men det är precis vad Annie Lööf och alliansen måste göra om de ska vinna förtroende i kampen mot den organiserade brottsligheten.
De måste idka offentlig självkritik och erkänna att de var fartblinda och blåögda. Annie Lööf får gärna börja.
http://www.expressen.se/ledare/anna-...het-mot-buset/
Citera
2016-08-28, 12:01
Medlem
longbow4ys avatar
Förr eller senare landar man i frågan "varför gör de på detta sättet".

Vad är orsaken bakom multikulti och skälet till att det trumfar Sverige och svenskar?

I min jag efter sökande efter orsak blir jag mer och mer förundrad över mänsklighetens psykologi.
Framförallt bland de skribenter som i Sveriges ledande tidningar gör anspråk att göra någon form av analys. Men läser man vad de skriver kanske man får en ledtråd vad det är som driver dem till att förgöra Sverige. Medvetet eller omedvetet.
Men jag tro det är medvetet för att citera Sun Zi : "All krigskonst handlar om att vilseleda."
Och det är bara att se vad medierna gör just nu.
Ett annat citat av Sun Zi är "Om du känner din fiende och känner dig själv, behöver du inte frukta resultatet av hundra slag. Om du känner dig själv men inte fienden, för varje vunnen seger kommer du också att lida en förlust. Om du känner varken fienden eller dig själv, besegras du i varje slag."
Det är alltså dags att lära känna fienden ordentligt.
Ta exempelvis en ledare av Katrine Marçal i dagens Aftonbladet som tar upp bilden på en av tusentals barn som drabbats i Syrien med följande text. Kanske en form av självinsikt? Min fetmarkering
Citat:
För att ett krig ska uppmärksammas internationellt behövs ganska mycket. Dödandet måste uppfattas som något mer än bara dödande. De stridande som representanter för något mer än bara olika intressen i en region som vi är glada över att vi inte råkar vara födda i. För att orka bry oss behöver vi se en större symbolik i det hela: mellan gott och ont, fascism och frihet, höger och vänster, barbari och modernitet, rebeller och rymdimperium.

Först då tittar vi upp.

Konflikter som saknar en tydlig dramaturgi på det sätt som vi föredrar dem, de blir för svåra. Resultatet blir att vi stänger av känslomässigt.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle23378702.ab

Vi fortsätter med dagens SVD och Tove Lifvendahl som skriver en ledare om svenskt flyktingmottagande med följande text:
Citat:
Symboliken i måltiden
Utan större ansträngning kan jag återkalla känslan
...
Jag är femton år och befinner mig i södra Tyskland för ett internationellt scoutläger. I syfte att lära känna landet bättre ska vår delegation under ett par dagar bo utspridda hos tyska familjer knutna till scoutrörelsen.
...
Jag anstränger mig för att vara artig och äter upp det som läggs fram på tallriken trots att jag upplever det som oaptitligt; en stor skiva bröd med ett slags gummiartad uppskivad aladåb som pålägg. Jag har aldrig känt mig så ensam, behärskar inte mer än ett par enkla fraser på tyska, och maten med sin torra och sega konsistens utan någon tydlig smak får mig att känna mig ännu mer alienerad.
....
Uttrycket ”du är vad du äter” är mycket mer än en uppfordrande rubrik på ett tv-program. Måltiden har utöver sin livgivande roll också en central och djupt symbolisk betydelse i våra liv. De flesta har starka matminnen; man minns den första gången man fick smaka något särskilt. Barndomen och uppväxten är kantad av introduktioner till nya livsmedel och smaker. Man kommer ihåg, längtansfullt, smaken av farmors gräddsås eller mormors ingefärspäron. Vi både firar och sörjer i matgemenskap, högtidlighåller traditioner genom att äta särskilda rätter

Man skulle nästan tro att hon pratar om matkultur och dessutom värderar den. Det finns god matkultur och dålig. Baserad på hennes känslor.
http://www.svd.se/symboliken-i-maltiden

Och så fortsätter vi med en krönika i Expressen där Alex Schulman gör, återigen, en omedveten logiskt saltomortal som troligen går han själv förbi när han skriver om ett musikalbesök i New York

Citat:
Året är 1776 och New York bubblar av förväntan. Revolutionen ligger i luften. Det brittiska imperiet skickar alltmer militär till östkusten för att hålla upproret i schack, men krafterna är alldeles för starka: det amerikanska folket har bestämt sig för att bli självständiga. George Washington är beslutsam. Och han får Frankrike på sin sida i kriget. Hela New York känner att nu händer det. Och societetssystrarna Schuyler vandrar fram på Manhattans gator och sjunger, euforiska: "Vi har sån tur som är i livet just nu." Nu, när allting händer! Historien skrivs just här och nu. Och de får vara med!
...
jag kan känna att jag haft otur, att det här korta livet mitt har hamnat mellan stolarna i historien. Att mitt liv och vår generation missar alla avgörande händelser. Det finns ingen revolution i luften. Här finns inga stora rörelser. Jag hamnade på jorden från åren 1976 och jag kommer att finnas kvar en bit in på 2000-talet. Och tiden som levande tillbringar jag i Sverige, jag är på fel plats på fel tillfälle.

Ibland känner jag att det inte är meningsfullt här. Alla futtigheter som tar ens energi. Ett samhällsklimat som är uppbyggt av kickar och konflikter. Det är så småaktigt och oviktigt, alltihop.
...
Vi lever i ett land i vilket ett främlingsfientligt parti växer sig allt starkare, vars extrema åsikter blir allt mer normaliserade.
...
Jag har fastnat i hatets Sverige.
...
Man kan ge upp.
...
Små signaler om att den här tiden inte alls är futtig, utan avgörande. Att den är viktigare än vad vi någonsin kan tro. Det är slaget om Sverige och det kommer att stå om det i historieböckerna. Vi står på tröskeln till en revolution, snart ska det ljusna också för oss. Vi har sån tur som är i livet just nu.
http://www.expressen.se/kronikorer/a...-dem-overallt/

Mönstret går igen. De är alla känslomässigt styrda och saknar förmåga till rationell och abstrakt tänkande. De söker kickar men är ändå inte nöjda i sin "prinsessa på ärten " tillvaro.

Alex missar helt orsaken till revolutionen och inser inte att det är han som är måltavla för den revolution som kan bli följden om trycket mot den arbetande klassen fortsätter och utökas.
Han lever inte i nuet och ser inte vad som händer för hans saknar förmågan att se det i den twittrande klass han är en av många självutnämnda men nakna kejsare.

Katrine inser att det är för svårt för henne att förstå. Men ändå skall hon av alla förklara. Hur får hon ihop det om hon inte har en agenda?

Och Tove går på känsla. Ren känsla. Ingen logik alls utan bara på känsla och smakar det gott är nog människan god. (sic)
För att citera henne igen: "Symboliken i måltiden"

Ger denna spaning en ledtråd till varför dessa personer gör på detta sätt?
Ger det en ledtråd till varför dessa personer släpps fram och får lov att göra på detta sätt?

Förhoppningsvis ser fler mönstret att det finns ett tryck skapa ett Sverige som inte styrs av kunskap utav av känslor.

Nästa steg är att hitta vem eller vilka som ligger bakom det trycket.
Senast redigerad av longbow4y 2016-08-28 kl. 12:49.
Citera
2016-08-28, 12:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vi har ju sett en massa "komiker" som av någon anledning fått en framskjuten plats i media när det gäller kriget om mångkulturen. Nu har Thomas Järvheden tagit ett intressant steg & driver ordentligt med stenkastare i förorten.

Så nu är det bara att invänta det drev som utan tvivel kommer mot Järvheden i alla de "vanliga" mediekanalerna. Skall bli mycket intressant att följa den närmaste tiden.

Jag utgår ifrån att man redan från postmarxistiskt håll arbetar intensivt för att få YouTube att ta bort videon. Det är ju så dom vanligtvis jobbar. Givetvis håller dom även på att ringa runt till olika arrangörer för att få hans framträdanden inställda.

Eller har vinden vänt så mycket att han kommer undan med detta?

Videon är jävulskt kul.
https://www.youtube.com/watch?v=cRup...ature=youtu.be

Det finns en egen tråd, så videon kan ju diskuteras detaljer där, men kommande mediereaktioner tycker jag absolut kan diskuteras här.

Tråd: (FB) Thomas Järvheden Kasta sten på polisen
Citera
2016-08-28, 14:08
Moderator
Tinuviels avatar
Fortsatta diskussioner om Jerzy Sarneckis artikel i DN hänvisas hit om de inte har en direkt relevans för den här trådens topic:
(FB) Lugnande besked i DN: "Ökad invandring leder inte till ökat antal brott"

// mod
Citera
2016-08-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu materialiserar sig tre ledande företrädare för det lilla, liberalkonservativa Borgerlig Framtid, som klär sig i de folkligt förberedda, strukna skjortorna. De förespråkar ett kvotsystem (som ju t ex USA och sedan nyligen Österrike har) för asylinvandringen, och de låter bli att irra sig in i försvarstal om humanitära kompensationer utomlands pga tänkta inrikes åtstramningar och de låter bli att ge sig in i nationalistiska resonemang som de kanske inte tänkt igenom tillräckligt och sedan måste urvattna i uppföljande svaromål. Königsson, Hansson och Morenius:

Citat:
Sverige har haft en omfattande asylinvandring i 35 år, med en stor ökning de senaste 15 åren. Sedan 1980 har cirka 1,3 miljoner människor beviljats asyl i Sverige. Utvecklingen som resultat av detta har dessvärre inte varit hållbar. Enklaver har bildats där kriminalitet, hedersförtryck och islamism grasserar. Trots massiva och kostsamma satsningar är skolresultaten dåliga och andelen med egen försörjning låg. Integrationen har uteblivit, segregationen tilltagit och otryggheten likaså.

Citat:
För att fortsätta som hittills måste välfärdsstaten Sverige i väsentliga delar avvecklas, vilket sannolikt möter ett stort folkligt motstånd. Något annat måste därför göras för att definitivt bryta den destruktiva utveckling Sverige är mitt uppe i.

Citat:
När omläggningen är genomförd kommer Borgerlig Framtid att arbeta för att antalet mottagna asylansökningar och beviljande uppehållstillstånd under överskådlig framtid skall vara mycket lågt.

Länk till SvD under spoiler:

Är BF ett SD i mer slimmad/slipad form, byråkratiserad minivariant utan känslomässigt bjäfs? Detta är inte själlöst; konservatism försvarar principer som befordrar nationell överlevnad. Hur principfasta dessa tre herrar är vet jag inte.
Citera
2016-08-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
En del stannar kvar i Mp (Bertil Torekull...), eller hoppar av (Josefin Utas till förmån för Borgerlig Framtid) eller ansluter; som exempel på det senare är det nya så kallade språkröret Jesper Sandström (med ett brokigt ungdomspolitiskt förflutet) som också är kolumnist i SvD. Här undrar han varför gränslösheten gick åt skogen:

Citat:
Varför gick det då åt skogen? En viktig anledning är att invandringen har behandlats som ett välgörenhetsprojekt där invandrare förväntas kura ihop sig i välfärdsstatens trygga famn och bli kvar. En fungerande öppenhet kräver att människor både förväntas och ges möjlighet att försörja sig själva. Att nå dit från dagens situation kräver rejäla samhällsförändringar.

Sverige har ett av världens största sysselsättningsgap mellan inrikes och utrikes födda, till skillnad från t ex USA, Kanada och Tjeckien där sysselsättningsgraden är högre bland invandrare. Det finns alltså ingen naturlag som gör invandringen till en börda för samhället.

Citat:
Förändringarna behövs även om gränserna förblir stängda. Annars väntar fortsatt slöseri med mänskliga och ekonomiska resurser, arbetslöshet och elände för de hundratusentals som kommit hit, allt medan öppenheten reduceras till ett misslyckat experiment.

Många forna öppenhetsförespråkare lade stor energi på fagra ord. Om de i dag inte vill eller orkar lägga samma energi på att skapa en öppenhet som fungerar i praktiken, då kan de gott ta sina öppna hjärtan och köra upp dem där solen inte lyser.

Länk till SvD under spoilern:

Gränslösheten har sin motsvarighet även inom den inrikes politiken, genom partibyten, kappvändningar och åsiktmigration med snabba skjortbyten. Den politiska kompassen snurrar, havet stormar och inte många har bäring. Jag utesluter inte både primalskrik och lättnadens suckar efter ömsande av skinn. Ska det bli ett stort kramkalas och härlig försoning över partigränserna?

Partiernas legitimitet grundar sig i polarisering, påpekandet av skillnader, kålsuperi och utmålandet av rätt och fel, vilket inte hindrat dem att sluta sig samman i DÖ och en påstådd upplösning av DÖ, så länge det fanns SD att gadda sig samman mot. Men nu har ytterligare bastioner raserats, folket strukit skjortorna, "svenska värderingar" tagits till heders på bred politisk front. Kanske en renässans för konservatismen som ger nationalismen på köpet? En nödtvungen konservatism (materiellt betingad), byråkratisk måhända, utan några besjälade (eller rättare sagt artikulerade och offentligt manifesterade) nationalistiska inslag. Samtidigt klasskampsförfäktande V som hotar med återinförande av förmögenhetsskatt. Vem vet, kanske kan "miljonen i utanförskap" (bidragsberoende) - som mycket väl kan bli flera miljoner - bli boskap för revolutionära stämningar; inte minst med den samtidiga åsiktsförvirringen i flertalet övriga partier kan vänsterextremisterna få vind i seglen. Så konfliktdimensionen vänster mot höger är inte ett avslutat kapitel. Medelklassen är som vanligt mjölkkon. Tecknen på kramkalas över partigränserna i en förvirrad åsiktsgemenskap i vår postpolitiska del av världen är tillfällig, snart måste existenserna legitimeras.
Citera
2016-08-28, 17:37
Medlem
longbow4ys avatar
Mycket intressant i P1 just nu om svenska värderingar, medborgarskap och migration.
http://t.sr.se/2c3xqMO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in