2016-09-29, 07:06
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Huruvida NyT är Sverigevänligt känner jag inte till.
Det må vara att NyT marknadsför sig som oberoende. Det är motiverat i sig och rimligt. Men man har / har haft till exempel dessa som gästskribenter: Ingrid Carlqvist, Jan Sjunnesson, Thomas Jackson, Karl-Olov Arnstberg och Roger Sahlström. Och man har som enda (?) svensk printpublikation recenserat Daniel Fribergs "Högern kommer tillbaka", ett i sig radkalt inlägg mot PK och för traditionella värderingar. NyT skriver om mångkulturproblem, om invandrarbrott som msm ignorerar. Så nog är NyT Sverigevänligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Oaktat detta är det intressant att publikationen får så oerhört mycket gratisreklam i MSM. Om det ånyo beror på naivitet om hur MSM kan trycka till alternativmedia, eller att densamma har blivit en så pass viktig kraft i Sverige att den inte kan ignoreras är mig ännu så länge obekant.

Att SVT släppte fram NyT:s Vavra Suk fick emellertid hård kritik. I SvD omskriver Fredric Karén tilltaget som "ett publicistiskt haveri av smått episka mått". (Hur nu något kan vara episkt och smått samtidigt.)
http://www.svd.se/ett-publicistiskt-haveri-aktuellt

MSM, eller snarare PK-rliten inom MSM, har nu ett tvåfrontskrig; dels skall man hantera dissidenter i de egna leden, vilket blivit allt svårare när regeringen svängt om massinvandringen, dels skall man hantera de växande alternativmedia. Som ett av flera resultat kommer läsarflykt och ekonomisk ruin för papperstidningarna.
Det du skriver tecknar en rimlig bild. Och specifikt, det finns "dissidenter i de egna leden," nu senast Janne Josefsson. SVT:s programdirektör Jan Helin lär (likt andra msm-tungviktare som Wolodarski, Wiman, Karén) ha ogillat att NyT och chefred Suk ens fick komma till tals i TV. Så nu ska föregivna "extremister" bort från rutan!

Detta sa Helin till SVT:s medarbetarstab. Men se det togs inte väl emot.

Janne Josefsson, SVT-journalist, invände och sa: Om inte föregivna extremister ska få synas i rutan, vad då med SD? De förekommer ju i SVT var och varannan dag. Då fick Helin backa. Josefssons uppläxning av Helin kan ses här, i prime time public service:

http://www.svtplay.se/klipp/10472675...a-i-svt-langre

Helin kan inte styra SVT som han styrde Aftonbladet, med hård ideologisk profilering. SVT har ett mandat från sina ägare att vara rimligt oberoende.

Så é de' ju och vad mediakriget om mångkulturen utöver det handlar om är: ska "fri opinionsbildning" (fastslaget i RF paragraf 1 som folkstyrets grund) få råda -- eller ska vi ha ett hårt styrt offentligt samtal ā la DDR. Affären med NyT har ådagalagt detta. Den som förbjuder att media som NyT får komma till tals förespråkar diktatur. Den som tillåter en öppen samhällsdebatt där alla för komma till tals, förespråkar folkstyre.

Det är dags att säga nej till värdegrundsmanipulationer och fasciststämplar och återställa den fria debatten. Folkstyret måste få leva och det gör det inte idag under folk som Wolodarski, Helin, Wiman och Karén.
Senast redigerad av lampros 2016-09-29 kl. 07:25.
Citera
2016-09-29, 08:24
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Nya Tider har verkligen blivit en källa till konflikt inom etablissemanget. Först kom presstödet, och då fick väl tidningen iofs inte just något stöd, men sedan kom bokmässan. Och nu är fan lös.

Ett av de mer absurda exemplen delas nu på facebook och är publicerat i Dagen. Skribent är författarinnan Maria Küchen, om vilken jag inget vet.

Provsmak:

"Nya Tider är, skulle jag tillägga, den våldsamma nazismens skendemokratiska stormtrupp som utnyttjar demokratin för att kunna spränga den inifrån. Det är inget nytt. Så har nazistiska rörelser alltid arbetat."

Det förpliktigar att vara författarinna. Då ska t.o.m. verklighetsflykten i samtidens politik formuleras poetiskt.

Hela uppmärksamheten kring Nya Tider är mycket intressant. I själva tidningen så skrivs ingenting som kan föranleda en naziststämpel. Tidningens urval av ämnen samt vad som skrivs på ledarplats, visar klart och tydligt en invandringskritisk hållning. Men i övrigt kan tidningen knappast beskrivas som annat än lätt konservativ och nationalistisk.
Flera f.d. avpixlatskribenter finns med i skribentkretsen. Tobias Svensson (Tobbes medieblogg) skriver artiklar. Likaså Roger Sahlström. Kopplingar finns grenade ut till Folkets demonstration, Avpixlat, Jan Sjunnesson, Fria Tider, ... genom mellanmäskliga relationer s.a.s.

Ska man då naziststämpla Nya Tider, måste man rimligen naziststämpla hela den löst samlade och benämnda "Sverigevänliga rörelsen". Jag vill nog hävda att det tåget har gått. Ingen försöker väl idag visa nazismen på Avpixlat eller leda i bevis att Mattias Karlsson är nazist (oavsett vad han eventuellt hade för uppfattning i den mogna åldern av 19 år).

Sålunda finns det ett kraftigt drag av desperation i Nya Tider-affären. Vi ser nu de mest okunniga skrika högst i slutet av process som i grunden handlar om tre saker: återuppväckandet av, och tolerans inför, invandringskritiska, konservativa och nationalistiska åsikter.

Tillägg: länk http://www.dagen.se/debatt/ut-med-na...assan-1.784074
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2016-09-29 kl. 08:27.
Citera
2016-09-29, 09:40
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Sålunda finns det ett kraftigt drag av desperation i Nya Tider-affären. Vi ser nu de mest okunniga skrika högst i slutet av process som i grunden handlar om tre saker: återuppväckandet av, och tolerans inför, invandringskritiska, konservativa och nationalistiska åsikter.

Det börjar skapas utrymme för traditionella högeråsikter. De har saknats mycket länge i Sverige, vilket har lett till ett torftigt debattklimat där alla befintliga parter har varit helt överens i vissa frågor (kort sagt har de delat det värdegrundsdemokratiska synsättet). Politiken och samhällsdebatten har blivit mycket mer dynamisk och intressant i takt med att det tredje blocket vuxit och debattdeltagarna börjat spreta alltmer åsiktsmässigt. Fantastiskt, till exempel, att kunna höra Dick Erixon i Godmorgon världen!
Citera
2016-09-29, 09:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Nya Tider har verkligen blivit en källa till konflikt inom etablissemanget. Först kom presstödet, och då fick väl tidningen iofs inte just något stöd, men sedan kom bokmässan. Och nu är fan lös.

Ett av de mer absurda exemplen delas nu på facebook och är publicerat i Dagen. Skribent är författarinnan Maria Küchen, om vilken jag inget vet.

Provsmak:

"Nya Tider är, skulle jag tillägga, den våldsamma nazismens skendemokratiska stormtrupp som utnyttjar demokratin för att kunna spränga den inifrån. Det är inget nytt. Så har nazistiska rörelser alltid arbetat."

Det förpliktigar att vara författarinna. Då ska t.o.m. verklighetsflykten i samtidens politik formuleras poetiskt.

Hela uppmärksamheten kring Nya Tider är mycket intressant. I själva tidningen så skrivs ingenting som kan föranleda en naziststämpel. Tidningens urval av ämnen samt vad som skrivs på ledarplats, visar klart och tydligt en invandringskritisk hållning. Men i övrigt kan tidningen knappast beskrivas som annat än lätt konservativ och nationalistisk.
Flera f.d. avpixlatskribenter finns med i skribentkretsen. Tobias Svensson (Tobbes medieblogg) skriver artiklar. Likaså Roger Sahlström. Kopplingar finns grenade ut till Folkets demonstration, Avpixlat, Jan Sjunnesson, Fria Tider, ... genom mellanmäskliga relationer s.a.s.

Ska man då naziststämpla Nya Tider, måste man rimligen naziststämpla hela den löst samlade och benämnda "Sverigevänliga rörelsen". Jag vill nog hävda att det tåget har gått. Ingen försöker väl idag visa nazismen på Avpixlat eller leda i bevis att Mattias Karlsson är nazist (oavsett vad han eventuellt hade för uppfattning i den mogna åldern av 19 år).

Visst finns det ett kraftigt drag av desperation. Men absurditeten avspeglar också, att svenska s.k. journalister inte har bedrivit något normalt journalistiskt arbete och synat korten hos dem, som löst talar om s.k. "kopplingar" (hos SD) utan någon närmare specifikation, hänvisar till egna subjektiva associationer el dyl.

När Mattias Karlsson debatterade med centerpartiets (vice ordförande) Anders W Johansson igår, så blev Johansson svarslös (!), när Mattias Karlsson synade Johanssons kort och frågade denne om Johansson visste vad dessa påstådda kopplingar till Putin *konkret* bestod av. Det förbluffade mig först att Anders W Johansson var så tydligt oförberedd på den frågan, men Johanssons obefintliga research avspeglar ju, att svenska s,k, journalister anser, att någon som kritiserar SD inte behöver vara specifik.

Svenska s.k. journalister accepterar, att sjupartister (och deras devota medlöpare) diffust talar om "kopplingar", "grumliga vatten" och andra vaga formuleringar - svenska s.k. journalister använder ju själv samma retorik.
Citera
2016-09-29, 09:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Den där debatten med Helin i Aktuellt mot Josefsson var helt surrealistisk. Vad jag tror är att det kommer politiska utspel och att SVT "alfasterar vägen" för detta kommande politiska utspel genom att byta inställning i rapporteringen om vissa saker.

Vi såg en snygg och välkoordinerad "helt-om-halt" när "flyktingkrisen" skulle stoppas. SVT började gå i motsatt riktning och inte tjata om nazismfacsism när det gällde migrationspolitiska omläggningen som veckan innan hade varit mot "allas lika värde".

Helin framstår med sin "allas-lika-värde-värdegrund" som en sån där konstig djuphavsfisk som ingen trodde fanns, som överlevt från krita-perioden. Jag tror inte det var någon slump att det var precis Nike Nylander och Janne Josefsson som utsetts till Helin-bödlar. Båda dessa har bra folkligt förtroende.

Debatten i sig blev mest bisarr, men jag tror att den är ett tecken på att SVT ska "hjälpa till" för att röja sly åt regeringen som kommer antingen med något "jobbigt utspel" eller förbereder ett fotbyte angående ett närmande till SD.

Ygeman och Johansson kanske kommer med något repatrieringsutspel snart, och då måste bara riktiga nazister vara nazister och riktiga fascister vara facister för att Socialdemokraterna inte ska kunna skuldbeläggas. Guilt-by-association-kladdandet måste göras verkningslöst, och därefter upphöra. Det är så jag ser det här spektaklet.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-09-29 kl. 10:04.
Citera
2016-09-29, 10:21
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Kritiker av identitetspolitiken (och dit hör i någon mån de flesta trådfavoriter) kommer undan alltför lätt och förklarar sällan utifrån vilka premisser de diskuterar. Är problemet att man bedriver identitetspolitik i betydelsen att man krigar mot vita människor, eller är det identitetspolitiken som sådan, t.ex. organisering utifrån etniska kriterier, det allvarliga? Den som hävdar det senare får finna sig i att betraktas som en försvarare av det mångetniska, mångkulturella samhället. Vill man inte ha etnisk separatism får man vara så god att peka ut vad alternativet är. Utifrån den demografiska horisont som råder i Sverige 2016 är alternativet svenskarnas undanträngning från sitt eget land, folkutbyte, etnisk uppblandning, i förlängningen folkmord.

Hyckleriet är enormt i denna fråga, och det även bland människor som borde veta bättre och kallar sig både "Sverigevänner" och "invandringskritiker".

Karin Pihl skriver: "En av de mest destruktiva grunderna för gemenskap är hudfärg. Eller ras, som det numera tycks heta på svenska."

Varför är det en av de mest destruktiva grunderna för gemenskap? För att Pihl lärt sig det på Bertil Ohlin-institutet, eller för att det finns någon verklig substans i påståendet? Det är det utgångsläge som råder över hela jorden, hos alla befolkningar, och som avspeglar sig i stort som smått. På jobbet, på fritiden, i valet av partner, i de sexuella preferenserna, vid valet av skolor och bostadsområden, överallt har människor etniska (rasmässiga) intressen och tar etniska hänsyn. Det har inget med hat eller illasinnad diskriminering att göra. Man vill vara med de sina. Punkt.

Med "de sina" menas människor från samma etniska bakgrund och som man även delar kultur och språk med (även om det finns överlappningar och särfall här liksom på andra håll). Jag som vit, etnisk svensk har samma rätt till detta som japaner, kineser, chilenare, kongoloser och andra har det. Hos Karin Pihl och andra debattörer är det "destruktivt" och "rasistiskt" här men däremot inte hos övriga folkslag (som hon, i sann rasistisk anda, tydligen inte tillskriver samma omdömesförmåga som svenskar och västerlänningar; vi är för intelligenta och högtstående för att sänka oss till vildarnas tribalism).

Ja, eller så är det inte debattklimatet som skapar detta "vi-och-domtänk" utan människans natur, hennes biologi, hur hennes hjärna är konstruerad. Pihl och andra mångkulturalister kan tycka vad de vill om att vi delar upp oss efter hudfärg, att det är primitivt och korkat och ovärdigt - ett faktum är det likafullt och inga politiska uppifråndoktriner i världen kan göra något åt det.

Ras existerar. Genetik existerar. IQ-skillnader mellan raser existerar. Vi är inte gjorda för att leva samman, och det finns heller inga varaktiga utsikter för att vi ska göra det. Kejsaren är definitivt naken.

Du ställer en intressant fråga. Låt mig försöka mig på ett svar.

Jag vänder mig mot den dogmatiska identitetspolitiken just eftersom den har så många gemensamma beröringspunkter med rasismen och därmed undervärderar kulturen och miljöns betydelse för individens psykologi. Ur ett rasistiskt perspektiv är förstås identitetspolitik oproblematisk.

Ur mitt perspektiv är det självklart att jag skulle ha ett större intellektuellt och socialt utbyte av umgänge med personer som Ayaan Hirsi Ali, Sarah Silverman och Helen Mirren än Henrik Arnstad, Jan Helin och Anders Lindberg, även om den senare gruppens alla yttre attribut är snarlika mina egna.

Varken ett identitetspolitiskt eller ett rasistiskt synsätt kan förklara detta faktum. De är således falska ideologier.
Citera
2016-09-29, 10:42
Medlem
En stillsam fundering kring Nya Tider incidenten i SVT (en utebliven debatt är också en debatt tydligen). Mig veterligt har ingen, varken från den hyllande eller från den fördömande sidan, berört det faktum att en stor anledning till att inslaget fick den inriktning som nu blev fallet var för att den andre huvudpersonen, Arnstad, helt sonika vägrade att debattera. Hur kan denna så massmedialt omdiskuterade "affär" helt ignorera den andre huvudpersonen och dennes agerande? Någon som har någon teori här? Att den "goda" sidan vill hålla Arnstads namn obesudlat kan jag förstå men jag tycker ändå det är ett stort mysterium att han hålls helt utanför diskussionen.
Citera
2016-09-29, 11:08
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
En stillsam fundering kring Nya Tider incidenten i SVT (en utebliven debatt är också en debatt tydligen). Mig veterligt har ingen, varken från den hyllande eller från den fördömande sidan, berört det faktum att en stor anledning till att inslaget fick den inriktning som nu blev fallet var för att den andre huvudpersonen, Arnstad, helt sonika vägrade att debattera. Hur kan denna så massmedialt omdiskuterade "affär" helt ignorera den andre huvudpersonen och dennes agerande? Någon som har någon teori här? Att den "goda" sidan vill hålla Arnstads namn obesudlat kan jag förstå men jag tycker ändå det är ett stort mysterium att han hålls helt utanför diskussionen.
PK-regimen la ju upp det hela så att Arnstad skulle "vinna" oavsett. Nu sket det sig och PK-regimen är i ett läge av "damned if you do, damned if you don't".

PK-ismen är i full spin och inget kan stoppa det. Njut av spektaklet.
Citera
2016-09-29, 11:34
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
PK-regimen la ju upp det hela så att Arnstad skulle "vinna" oavsett. Nu sket det sig och PK-regimen är i ett läge av "damned if you do, damned if you don't".

PK-ismen är i full spin och inget kan stoppa det. Njut av spektaklet.
Hela den senaste veckans Aktuellt-rabalder beror på Arnstads fullständiga misslyckande och ilskan mot Aktuellt beror på att det var dom som släppte fram honom, man kan ju tänka sig Stalins ilska om USA och Storbritannien skulle ha låtit flickscouterna planera och genomföra operation Overlord.

Problemet för Helin mfl är att man ju själva har upphöjt och framhållit Arnstad som en auktoritet på högerextremism och därför inte gärna offentligt kan kritisera Aktuellt för att i enlighet med detta låta just denne expert ta debatten. Helin vet ju dock att Aktuelltredaktionen likaväl som han själv vet att Arnstad är en stolle och därav raseriet.

Han misstänker att det var på trots som Arnstad släpptes fram och jag hoppas att han har rätt i detta!
Citera
2016-09-29, 13:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Visst finns det ett kraftigt drag av desperation. Men absurditeten avspeglar också, att svenska s.k. journalister inte har bedrivit något normalt journalistiskt arbete och synat korten hos dem, som löst talar om s.k. "kopplingar" (hos SD) utan någon närmare specifikation, hänvisar till egna subjektiva associationer el dyl.

När Mattias Karlsson debatterade med centerpartiets (vice ordförande) Anders W Johansson igår, så blev Johansson svarslös (!), när Mattias Karlsson synade Johanssons kort och frågade denne om Johansson visste vad dessa påstådda kopplingar till Putin *konkret* bestod av. Det förbluffade mig först att Anders W Johansson var så tydligt oförberedd på den frågan, men Johanssons obefintliga research avspeglar ju, att svenska s,k, journalister anser, att någon som kritiserar SD inte behöver vara specifik.

Svenska s.k. journalister accepterar, att sjupartister (och deras devota medlöpare) diffust talar om "kopplingar", "grumliga vatten" och andra vaga formuleringar - svenska s.k. journalister använder ju själv samma retorik.

Att media alltmer börjat redovisa fakta istället för klyschor baserade på känslomos, är ett tecken på att den tidigare åsiktsparadigmen är på väg att förlora mark.

Det är ointressant om så kallade "experter" klistrar epitet på olika företeelser och människor; jag (och många med mig) vill ha FAKTA!

Johansson hade övat sina repliker utan eftertanke, det lät bra, känslosamt och slagkraftigt. Jag ser framför mig hans lapp med stödord [fritt ur minnet av debatten, skriver på mobilen]:

- Oerhört allvarligt
- Tunga experter
- Alarmerande säkerhetsrisk
- Ryska kriminella
- Putin
- Fem olika alias

När Karlsson bad honom verifiera sina anklagelser blev han överrumplad. Om den tidigare paradigmen inom MSM fortfarande hade gällt, skulle reportern kommit till Johanssons räddning och fortsatt med klyschorna och anklagelserna mot SD; Karlsson skulle ha blivit avbruten men nu fick han istället utrymme att gå i svaromål, något som för några år sedan hade varit otänkbart.

När det gäller Nya Tider; Wolodarski twittrade och kritiserade Svt för att de varit "opartiska" i intervjun med Suk och att tittarna "lämnades i sticket". Att tittarna fick bilda sig en egen uppfattning är förstås ett hot mot DN och den agendasättande journalistiken, inte konstigt att Wolodarski är upprörd. Mig veterligt har Svt inte lyft fram att Nya Tider har ett stort reportage om DN på Bokmässan; en grundlig research om hur DN ljugit och friserat sanningen för att det ska passa deras agenda. Så långt som att lyfta fram dessa fakta har Public Service inte kommit, men man är på god väg.
Senast redigerad av Passepartout 2016-09-29 kl. 13:32.
Citera
2016-09-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jan Helin i DN:

Låt oss åberopa grundlagen i kriget om mångkulturen.

Bra post! Jag, och säkert många med mig, var inte medveten om denna distinktion. Jag gissar att få lusläser grundlagen, speciellt efter PK - kuppen där det skrevs in att Sverige ska vara mångkulturellt. Den tappade lite betydelse för mig då.

Men det är just om memet "alla människors lika värde" den kommande striden måste stå. Jag gissar att det förbereds just nu av folk som J. Josefsson osv. Jag tror att många tänkande individer är oroade över att vi ska styras efter dogmer (i det här fallet en socialistisk doktrin) som aldrig får ifrågasättas. Allt som inte tål att ifrågasättas måste, paradoxalt nog, ifrågasättas.

Som princip är den ju uppenbart skev. Ingen frisk individ skulle prioritera precis likadant när gäller ens barn vs en komplett främling t ex. Och varför ska vi svära oss till en princip ingen lever efter i verkligheten?

Jag ser fram emot ifrågasättande av dogmen. Och det bör komma nu.
Citera
2016-09-29, 15:26
Medlem
Droidlifes avatar
Man borde gå rakt på sak och förklara den drivande emotionaliteten ifrån Hitlertraumat mer klart, och även bryta ner dumheter som "allas lika värde" osv. Inte spela boll inom ramarna för det fält som tardsen dragit upp. Man bör öven gå rakt på sak och förklara hur könsdynamiken gör nuvarande situation mycket farlig. Kvinnor blir lätt fanatiska nurse Ratcheds som med glöd och energi stretar emot logik och verklighet.

Bruden som stod och tjaffsade med Janne på bokmässan lät ju som en SJW-fjortis av det snitt som man kan se hos vissa "universitet" i Usa där studenterna lyckats banna framträdande ifrån sanningssägare och provokatörer som Milo Yianopoulos tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in