2016-11-09, 11:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fröken Vildkatt (1941)

En ung man i karriären räddar ung dam som ramlat i vattnet, detta medför oväntat trassel.

Bygger tydligen på en operett, vilket förklarar alla sångnummer.
Lite kul att en sång handlade om gengas.

Åke Söderblom beter sig väldigt konstigt, men å andra sidan hade det väl inte blivit mycket till film annars.

2/5
Citera
2016-11-09, 15:26
Medlem
robstrom80s avatar
The Avengers 2012

Har väntat med att se denna då jag inte varit förtjust i Thor. Men jag blev inte besviken. Bra underhållning!! Nu gillar jag även Thor Ska titta på Avengers Age of Ultron ikväll, längtar! Ger betyg 8 av 10

http://www.imdb.com/title/tt0848228/?ref_=nv_sr_3
Citera
2016-11-09, 16:58
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robstrom80
The Avengers 2012

Har väntat med att se denna då jag inte varit förtjust i Thor. Men jag blev inte besviken. Bra underhållning!! Nu gillar jag även Thor Ska titta på Avengers Age of Ultron ikväll, längtar! Ger betyg 8 av 10

http://www.imdb.com/title/tt0848228/?ref_=nv_sr_3
Såg ultron häromdagen för andra gången.
Fruktansvärt hur pass dålig den är med tanke på dess budget.
Ja, de mesta går väl till CGI men det tycker jag att det funkade i den första filmen. Om man då se den för vad den är, vilket som är en hjärndöd barnfilm med grymma special effekter.
Men det räddar inte uppföljaren. Den har kass story, ännu värre skurk och manuset får en att grina gång efter gång. Sammanfattningen är att filmen var ett meningslöst tidsfördriv för att dra mer uppmärksamhet till marvels sista fas i berättelsen.
Tvivlar inte en sekund på att regissören delar samma åsikt.
Citera
2016-11-09, 22:03
Medlem
Geomeisters avatar
The Deadly Game (2013): http://www.imdb.com/title/tt2095568/?ref_=fn_al_tt_1

Det här kan mycket väl vara den sämsta actionfilmen jag någonsin sett. Därmed en kandidant till sämsta filmen jag sett.

Dialogerna är korta tråkiga one-liners. Skådespeleriet och scenernas utformande är intetsägande. Det är tung och mystisk musik igenom som inte passar in i en enda scen. Handlingen känns som man hoppar rakt in i en serie vilket inte behöver vara fel.. Men det blir onödigt rörigt. Man förstår mer med tiden, men det hjälper inte. Intresset ökar inte för det. Ett kort samtal om "en order" kan vara den värsta dialogen jag hört i en film - Period. Känns som något ett gäng gymnasieelever skulle gjort för en billig "having a laugh"-film.

Det enda positiva med denna film är att Lenny Kravitz låt Are You Gonna Go My Way spelas med eftertexten. Jag kan inte nämna något annat med denna film jag attraherades av.

Filmen är endast 82 minuter, men det är 82 minuter du bör lägga på annat. Jag brukar försöka hitta något bra även med dåliga filmer så majoriteten brukar få åtminstone 2 / 5, men inte The Deadly Game. Kassa B-filmer kan bli så dåliga att dom blir roliga. Inte denna.

Betyg? 1 / 5
Citera
2016-11-09, 22:46
Medlem
Bittersteels avatar
Hellrasier

Ett par flyttar in i makens gamla familjhem. Det visar sig att brodern (Sean Chapman) inte är försvunnen som de trodde, utan att efter ha latjade med ett demonisk pussel blev en hög av köttbitar i källaren. När maken (Andrew Robionson) råker skära upp handen på en spik, dryper det ner blod på hans brosas kropp och han kommer tillbaka till livet, fast icke i en mänsklig kropp. Hustrun ( Clare Higgins) som hade en affär med honom tidigare, börjar hjälpa honom få tillbaka en mänskliga kropp, samtidigt som dottern till maken ( Ashley Laurence) börjar anna onåd.

Hellrasier, baserat på Clive Barker noveln, The Hellbound Heart och regisserat av mannen själv, är en skräkfilm väldigt olik de som kom ut samtidigt som den här filmen. Istället för att han en Slasher skurk ala Freddy Kruger, har vi något annat här och mer obehagligt. Filmen är väldigt våldsam och i vissa stunder, väldigt köttig och vidrig.

jag blev inte direkt skrämt av filmen, men jag fann en viss underhålling i den. Om du är ett fan av skräckfilmer, kolla upp den.
6/10
Citera
2016-11-10, 00:26
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Hellraiser

Den blir fan bara bättre och bättre varje gång jag ser om den. Uräcklig atmosfär och gravallvarlig stämning genom hela jävla filmen, inget tramsande och ingen comic relief. En fantastisk film!
Citera
2016-11-10, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
Kingsman: The Secret Service (2014): http://www.imdb.com/title/tt2802144/?ref_=nv_sr_1

James Bond - Matrix - Kick-Ass.

Samtliga dessa tre filmer gick i mina tankar när jag såg denna film. Både James Bond och Kick-Ass nämndes dessutom i bonus-materialet så helt fel ute var jag inte.

Filmens upplägg känns som en kusin-film till Kick-Ass. Det är underhållande/överdriven action, rätt fjantig ond figur, många konstiga detaljer som antingen är roliga eller bara dumma.

James Bond? Killarna som är ansvariga för filmen menar att dom saknar Bond-typen. Sedan en viss blond-Bond tog över har ju filmerna blivit mer seriösa.. Den här filmen tar tillbaka charmen i dom gamla rullar - På gott och ont.

Matrix var mest något jag tänkte på. Actionscerna känns väldigt genomtänkta och snygga samtidigt som att det fanns finess i det. Inte bara slå-döda/skjuta. Bakom filmens yttre dumma fasad är den ändå smartare än vad man först kan tro. Lite som Matrix (originalet åtminstone..)... Med fel människor bakom Matrix hade den kunna bli hur dum/överdriven som helst, men lyckas ändå slå en nerv. Det gör även denna film.

Efter sett den läskigt dåliga "The Deadly Game" var denna precis det uppfriskande steget jag behövde. Många minnesvärda scener, humor, intelligens (bakom det tydligt dumma) och lite värme. Gillar du Kick-Ass kommer du gilla denna. Det som stoppar filmen för att slå jackpot för mig är just det dumma samt att det finns väl många moment (vissa skulle enket kunna tagit bort rakt av och filmen skulle innehålla mer än dom flesta filmer ändå).

Betyg? 4 / 5
Citera
2016-11-10, 03:50
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Billy Elliot (2000) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Det är 1984 i Margaret Thatcher's England och hon stänger kolgruvor på löpande band över hela landet. I staden Durham strejkar gruvarbetarna för fullt och vi får följa en typisk familj där fadern är änkling med två söner varav den ena jobbar med honom i gruvan. Den andra sonen, 11-åriga Billy Elliot kämpar på med sin boxningsträning som han är pressad att träna för att bli en man i sin fars ögon. Men en dag råkar han hamna på en helt annan sorts träning, balettskolan! Instinktivt så hatar han det till en början men något börjar snart fastna... han gillar det mer och mer och till slut är han så biten att han inte ens kan sluta dansa på gatorna. Familjen vet inte om det men snart rämnar fasaden och han tvingas stå till svars för en omgivning som inte tycker att en pojke ska dansa balett.

Inspirerande historia verkligen. Inte så att jag får lust att joina närmaste balettskola men man smittas av entusiasmen av en sensationell Jamie Bell i sin första filmroll som den unga killen Billy Elliot. Skildringen av en ruffig engelsk småstad under en pysande gruvstrejk är lysande och engelsk arbetarklass är ju sällan dåligt skildrad på film, dem är duktiga på det där i fish and chips-landet. Gary Lewis som sörjande änkling och pappa till två söner gör en imponerande prestation och man känner hans frustration över att tillvaron blivit så slitsam efter fruns död och samtidigt kämpar han en tröttsam kamp mot gruvbolaget. När sen hans yngsta son börjar träna balett i smyg... hans karaktärutveckling genom filmen är minst lika välgjord som den är för Billy.

Soundtracket är mästerligt med en av världens skönaste låtar i centrum - Town Called Malice av The Jam. När dem sen kastar in flera låtar av T.Rex och även London Calling av självaste The Clash så spinner jag som en katt. En låtlista helt i min smak och den passar perfekt in i filmen som varvar lekfullhet med skitig realism.

En film som spritter av feel-good och även har ett imponerande djup. Ibland är den på väg att bli ostig, men man kan inte avvärja sig från dess charm. En av dem skönaste filmerna någonsin och som är ypperlig för att pigga upp under höstmörkret!
Citera
2016-11-10, 18:51
Medlem
Geomeisters avatar
Any Given Sunday (1999): http://www.imdb.com/title/tt0146838/?ref_=nv_sr_1

Directors Cut också, ojoj.. Men måste fråga. Är vanliga versionen bättre?

Trots stora regissör som Oliver Stone och klassiska namn som Al Pacino, Dennis Quaid och James Woods faller denna film platt som en pannkaka. Att nyare (då) namn som Cameron Diaz, Jamie Foxx och LL Cool J är med gör mig inget, men den enda som gör någon form av skådespel värt namnet är Al Pacino i ett fåtal scener. Resten är bara hyperdåligt klippta scener i 2,5 timmar.

Starten av denna film är bland det sämsta jag sett och det är inte ofta det blir bättre. Scener klipps in och ut hela tiden. Ofta någon någon logik. I en scen har Al Pacino och Jamie Foxx en seriös diskussion och då dyker bilder ifrån Ben Hur (?) och annat upp... Mitt i snacket.. Okej?

Jag kan inte mycket om amerikansk fotboll, men då scenerna flyttades hela tiden förstod jag knappt om laget ifråga vann eller förlorade. Endast slutet av sista matchen kändes relativt normal.

Det känns som att filmskaparna insåg hur intetsägande alla matchfrekvenser var och därför slänger dom inte annat. Jamie Foxx bråkar med sin tjej, LL Cool J sniffar knark av nakna bröst, Cameron Diaz går in i killarnas omklädningsrum och skakar hand med en naken välhängd man (sånt händer ju jämt..?)... Snart pratar hon med Jamie Foxx som frågar om en dejt, kameran går ner på Jamie Foxx paket och sedan ser man att Cameron Diaz är lite "sugen", men säger nej ändå. Snacka om att slänga in desperata saker för att man vet att handlingen är tunn som ett A4-papper.

Any Given Sunday är ett namn jag känt till länge och inte konstigt med alla skådisar samt Oliver Stone, men det här är sannerligen en film du kan skippa. Att den är väldigt lång gör inte saken bättre..

Betyg? 2 / 5
Citera
2016-11-11, 01:18
Medlem
JefCostellos avatar
Se permettete parliamo di donne (Let’s Talk About Women, 1964)

Ettore Scolas regidebut. 107 minuter uppdelade på nio lätta kortfilmer i komedins och romansens tecken. För fans av Vittorio Gassman (vilket jag är) blir det mycket bang for the buck då han spelar huvudrollen i samtliga filmer. Han var, vad det verkade, en mycket mångsidig skådespelare med närvaro i allt han gjorde och har bevisligen en fin komisk ådra men, ptja, gamla sydeuropeiska komedier lockar sällan fram de stora gapskratten och det gör inte den här heller. Det finns ett underhållningsvärde, men det är väl bara 2-3 av filmerna som är direkt sevärda.

Min åttonde film av Scola; han ligger bakom en av mina absoluta favoritfilmer, Una giornata particolare (1977), men har tyvärr inte varit i närheten av den nivån i övrigt. Kompetens utan att att nå de högsta höjderna om ni frågar mig. Den här behöver inte proriteras av andra än de som tycker det kan vara kul att ha sett hans regidebut. Il sorpasso (1962), som han var med och skrev manus till, är en bättre liknande film.

2+/5
Citera
2016-11-11, 12:23
Medlem
Samizdats avatar
The Pyramid (2014)

Riktigt usel film, till och med sämre än den inte alls bra As Above, So Below (2014). Ointressanta karaktärer, trötta försök till jumpscares, tramsig gore. Jag förväntade mig inte en bra film och det var det inte heller. Sånt här behövs ibland för att påminna sig själv om att uppskatta riktigt bra film.

2/10
Citera
2016-11-11, 20:06
Medlem
Geomeisters avatar
A Texas Love Story / Ain't Them Bodies Saints (2013): http://www.imdb.com/title/tt2388637/?ref_=nm_flmg_act_9

Låt mig vara ärlig. Filmer som Fifthy Shades of Grey och Twilight är filmer skapade för en kvinnlig publik. Båda filmerna är upplagda på ett sätt som av någon anledning ger förståelse för vissa tjejer medan killarna kliar sig på huvudet. Denna film har tendenser till samma sak. Istället för att visa ett antal viktiga scener och berätta en del viktiga detaljer slängs man med på en resa och man förstår vad som händer, men inte alltid varför.

Det positiva är att filmen blir bättre, överlag, med tidens gång. Det finns snygg detaljrikedom i många scener och själva handlingens grund är faktiskt bättre än många andra filmers idag.

Klippningen mellan scener är ibland överaskande bra, men lämnar allt för ofta en önskan om längre och mer berättande scener. Allt som allt en helt "okej"-film.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in