Any Given Sunday (1999):
http://www.imdb.com/title/tt0146838/?ref_=nv_sr_1
Directors Cut också, ojoj.. Men måste fråga. Är vanliga versionen bättre?
Trots stora regissör som Oliver Stone och klassiska namn som Al Pacino, Dennis Quaid och James Woods faller denna film platt som en pannkaka. Att nyare (då) namn som Cameron Diaz, Jamie Foxx och LL Cool J är med gör mig inget, men den enda som gör någon form av skådespel värt namnet är Al Pacino i ett fåtal scener. Resten är bara hyperdåligt klippta scener i 2,5 timmar.
Starten av denna film är bland det sämsta jag sett och det är inte ofta det blir bättre. Scener klipps in och ut hela tiden. Ofta någon någon logik. I en scen har Al Pacino och Jamie Foxx en seriös diskussion och då dyker bilder ifrån Ben Hur (?) och annat upp... Mitt i snacket.. Okej?
Jag kan inte mycket om amerikansk fotboll, men då scenerna flyttades hela tiden förstod jag knappt om laget ifråga vann eller förlorade. Endast slutet av sista matchen kändes relativt normal.
Det känns som att filmskaparna insåg hur intetsägande alla matchfrekvenser var och därför slänger dom inte annat. Jamie Foxx bråkar med sin tjej, LL Cool J sniffar knark av nakna bröst, Cameron Diaz går in i killarnas omklädningsrum och skakar hand med en naken välhängd man (sånt händer ju jämt..?)... Snart pratar hon med Jamie Foxx som frågar om en dejt, kameran går ner på Jamie Foxx paket och sedan ser man att Cameron Diaz är lite "sugen", men säger nej ändå. Snacka om att slänga in desperata saker för att man vet att handlingen är tunn som ett A4-papper.
Any Given Sunday är ett namn jag känt till länge och inte konstigt med alla skådisar samt Oliver Stone, men det här är sannerligen en film du kan skippa. Att den är väldigt lång gör inte saken bättre..
Betyg?
2 / 5