Nueve reinas (2000) – Nine Queens -
http://www.imdb.com/title/tt0247586/
Regissören Bielinskys debutfilm. Han dog tyvärr 6 år senare och hann bara med en film till innan det. Båda med den fenomenale Ricardo Darín i huvudrollen.
Crime-drama-thriller enligt IMDb men jag skulle vilja slänga in
comedy där med, för den är underhållande och lockar stundtals till skratt.
Darín gestaltar här den rutinerade bedragaren Marcos, som verkar kunna tillskansa sig pengar i nästan vilken situation som helst. I filmens inledande scen träffar han Juan, som också driver runt och lurar folk på pengar. Marcos arbetar helst i par men hans kumpan
El Turco är bortrest och det visar sig att Juan behöver pengar för att kunna muta en domare till att sänka sin fars straff till några månaders fängelse.
Juan har lärt sig alla knep av sin far och håller honom kär, och detta desperata pengabehov leder till att han går med på att samarbeta med Marcos. Därefter ger sig de två bedragarna ut på Buenos Aires gator för att föra oskyldiga invånare bakom ljuset i jakt på pengar... men kan de verkligen lita på varandra? Girighet, våghalsighet, högmod och absolut ingen tillit alls i en härlig blandning - vad kan gå fel, egentligen?
Den inledande delen är riktigt underhållande, när de turas om att visa varandra olika sätt att lura till sig pengar. Det ena sättet är värre än det andra, allt i ett försök att överträffa den andre. Marcos visar hur man får en sedel att bli två genom ett utstuderat tillvägagångssätt vid kaffebeställning. Juan tömmer en kvinnas handväska när ”hissen stannar”. Marcos ringer på måfå på ett flertal porttelefoner till dess att en gammal tant svarar, som naturligtvis vill hjälpa sin ”brorson” ekonomiskt när han är tvungen att reparera sin bil (Har du skaffat bil? Ja, kan du gissa vilken färg? Nej, ljusblå? Blå var den enda som fanns kvar, tyvärr... men jag måste till verkstaden nu, min vän står nedanför och väntar, du kan ge pengarna till honom).
Och så fortsätter det ett tag. Men småsummor här och småsummor där gör ingen glad, när större summor än så krävs. Lyckligtvis nog dyker en gammal bekant upp med ett affärsförslag – hans kopia av ett värdefullt frimärke som kallas för
nueve reinas, nio drottningar, finns tillgängligt – och skulle ni vilja ordna med försäljningen? Ni kan göra en rejäl vinst om ni sköter det rätt...
Fotot är inget speciellt. Inte dåligt, inte fantastiskt. Ljudspåret duger väl, jag lade inte direkt märke till det och det är väl varken negativt eller positivt egentligen. Darín däremot! Gastón Pauls spelar sympatiske Juan som väl får sägas inneha den egentliga huvudrollen, men Ricardo stjäl allt ljus. Han är så bra här! Han gör filmen till det den är, nämligen en riktigt sevärd film från det då av bankkriser drabbade Argentina.
8/10