SSF:
Star Trek Beyond (2016) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |
Kapten James T. Kirk och hans besättning på USS Enterprise är den här gången ute på ett rutinuppdrag i galaxens utkant, men det utvecklar sig till katastrof när de möter en till synes ostoppbar livsform som går till attack. Strandsatta på en ogästvänlig planet måste nu den splittrade besättningen finna ett sätt att stoppa Krall och hans arme från att förgöra Federationen.
Jag tror jag kräktes lite i munnen när jag skrev den synopsisen. Ingen kan anklaga de här filmerna för att vara direkt nyskapande när det kommer till story. Klichéerna staplas på varandra och bygger upp en hjältesaga man sett så många gånger förr. Jag har aldrig gillat nyinspelningarna (har ingen relation till gamla Star Trek heller) - Chris Pine i huvudrollen suger, Simon Pegg som ska vara lustigkurren levererar fåniga skämt, skurkarna är tama, dialogerna är pinsamt enkla och det är extremt förutsägbart... allt saknar en trovärdighet och jag har svårt att ta det på allvar.
Chris Pine är faktiskt bättre i den här filmen, inte lika flamsig utan mer mogen och kaptensmässig. Zachary Quinto har alltid gjort en bra Spock och så även här - den enda halvintressanta karaktären. Resten av galleriet har på tre filmer inte varit ett dugg minnesvärd och det är inga intressanta nytillskott här heller. Visst är det snyggt hela vägen och speciellt Starbase Yorktown hade jag gärna sett mer av, men actionscenerna är tröttsamma (motorcykel-sekvensen är skrattretande) och framförallt - det är alltför lättsamt. Jag vill ha ett djup, ett mörker, något som spelar roll. Alltid sevärda Idris Elba gör sitt bästa i skurkrollen men han blir snabbt löjlig och aldrig hotfull, en värdelös skurk i slutändan.
Den här lättsamma underhållningen är sällan någonting för mig. Tänk mästerverket Sunshine (2007) så förstår ni hur jag vill få min sci-fi serverad. Gillar man storslagen action som helst ska ses på bio för att maximera alla intryck så kan det här vara något att kolla in. Som kravlös underhållning duger den för att slösa bort två timmar, men intrycket den lämnar är bara tomhet. Jag kunde knappt få ihop den här recensionen för jag hade redan glömt bort det mesta.