2017-04-23, 22:12
Medlem
Korders avatar
Lawless (2012).

Lite meh. Helt klart duglig underhållning, men inte så mycket mer. Fick känslan av att man ville få till en episk gangstersaga, men av de planerna vart det inget. Det är emellertid en vacker film rent visuellt, med riktigt snyggt foto. Skådisensemblen gör bra ifrån sig de med, även om hela hopen känns rätt typecastade (vid sidan om Jason Clarke och Guy Pearce).

6/10.
Citera
2017-04-23, 23:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Wallander - Dödsängeln (2010)

Ur en skolkör med flickor, försvinner en flicka spårlöst.

Ännu en bedrövligt tråkig Wallander.
Har man verkligen misslyckats med alla avsnitten ?
Citera
2017-04-24, 00:19
Medlem
henkesss avatar
Arrival 2016

Ganska seg och överskattad film. För 47 miljoner dollar så kunde dom väl ha bättrat på storyn, tyvärr saknas det där extra för att göra den till en mer trevlig upplevelse. Men intresset av att se vad som ska hända härnäst gör att intresset hålls uppe filmen igenom.

5/10
Citera
2017-04-24, 09:56
Medlem
Geomeisters avatar
Too Young to Die? (1990): http://www.imdb.com/title/tt0100797/...nm_flmg_act_63

Brad Pitt slog igenom 1991 i Thelma & Louise. Det här är ett år tidigare (dock ser Brad Pitt äldre ut). Anledningen till att denna film inte är känd för gemene man (antar jag..) är inte för att filmen är dålig utan för att det är en TV Film.

Brad Pitt är dock en halvstor roll i filmen. Inte huvudpersonen som han ofta var i framtida filmer.. Detta är bra för fokuset i denna handlingen ligger rätt.

Filmen handlar om en typisk white-trash tjej / dum blondin som hamnar fel i livet. I starten fick jag en halvdan b-films känsla och allt är inte perfekt, långtifrån, men filmen bygger upp sig själv och jag måste skriva att jag blev berörd. Dessutom är filmen viktig än idag... Speciellt med tanke på allt som sker i Sveriges förorter.

"Okänd film", TV Film och halvdan start? Brådar inte för ett bra betyg, men den här kan jag verkligen rekommendera.

Betyg? Stark 3 / 5.
Citera
2017-04-24, 10:20
Medlem
skreks avatar
Jag fortsätter att då och då kolla på tidigare film än vad jag egentligen gillar bäst:

The Stranger (1946)

Orson Welles spelar en nazistisk krigsförbrytare som lever under hemlig identitet i en amerikansk småstad. Men krigsförbrytarkommissionen är där och försöker lista ut vem det kan vara. Premissen är lite svår att acceptera, att han skulle kunna inom ett år från krigsslutet tala perfekt engelska, skaffat sig ett jobb som lärare, ska gifta sig med borgmästarens dotter. Men så fort jag börjar låtsas att filmen utspelar sig 10 år senare än den faktiskt gör så gör det inte så mycket.

Det är ganska roligt att man hade kunnat fokusera på detektiven som letar och gjort det till en mysteriefilm om en man som vandrar runt i en småstad och försöker lista ut vem som är nazisten, men att man inte gjorde det. Vi får direkt veta vem som är nazisten, och filmen fokuserar minst lika mycket eller kanske mer på att följa hans försök att sopa undan spåren.

Filmen är överlag okej och till och med ganska bra fram till nånstans i sista akten när jag tycker folk börjar bete sig lite märkligt och orealistiskt. Klimaxen precis på slutet är dock riktigt bra, men det känns lite sökt hur man hamnar där. Som att man kom på ett bra slut men fick svårt att få ihop en rimlig rad av händelser som leder oss dit.

Överlag hade jag också med det tema filmen har velat ha en mer genomgående och starkare mörk och hårdkokt känsla. Mer av det där slitna klocktornet som olycksbådande vakar över staden och som spelar en ganska stor roll för handlingen också. Mer sammanbitet av detektiven, mindre lättsamma inslag med lustiga småstadsmänniskor och så vidare. Och kanske lite mindre mustasch på Orson Welles, för det får honom att se lite fånig ut. Men å andra sidan behöver han ju kunna se lite gemytlig ut för att smälta in så mustaschen kanske är nödvändig för att han inte ska se för nazistisk ut så jag är kluven. Men det var en småtrevlig filmkväll på den stora hela taget.
Citera
2017-04-24, 14:30
Bannlyst
Them (2006)

Läskig film och märklig. Kusligheten var bra i filmen, hög skräcknivå.

8/10
Citera
2017-04-24, 18:05
Medlem
Geomeisters avatar
The Long Road Home (1999): http://www.imdb.com/title/tt0160481/?ref_=nv_sr_2

Ett barnbarn flyttar hem till sina morföräldrar. En älskvärd bullmamma till mormor och en riktig surpitt till morfar. Titeln är något lurande då en lång del av filmen handlar om livet på en gård och närliggande område. Dock befinner sig en björn på ett närliggande berg och lurar

Överraskande lite av filmen handlar om en resa, vilket titeln indikerar. Familjeliv växlas med bilder av en björn som springer runt. Alla scener förutom en med björn har dom klippt in så det känns som att det kommer ifrån en annan film. Det finns även andra sådana scener.

Som ni kanske förstår är det här ingen höjdare. Betyget på IMBD är 6,4. Det är väldigt generöst för denna.. Men åandrasidan är det 131 personer som röstat gentemot alla tusentals som sett "vanliga filmer". Jag gissar på att många som sett denna film är sådana som känner någon i filmen eller har någon relation till historien och vill ge den lite reklam genom ett hyfsat betyg.

Betyg? 2 / 5
Citera
2017-04-24, 20:17
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt5052448/?ref_=nv_sr_1

Get Out (2017). Ung neger med vit flickvän besöker flickvännens föräldrahem.

Vad VAR det här egentligen..? Och varför slösade jag tid på det..? Bisarrt, meningslöst, sanslöst dumt och fullständigt värdelöst!

1/10
Citera
2017-04-24, 23:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Oss emellan (1969)

Per Oscarsson bär sig åt i två timmar, och bråkar om ett konstverk.

Per Oscarsson, som kan vara fantastisk, kan också vara en ren katastrof, det här var ett sådant exempel.
Otroligt mycket skrik och gap, ofta i munnen på varandra så det var svårt att uppfatta någon dialog, däremellan skällde ett hundskrälle.
Det verkar vara bråk om något konstverk, i varje fall blir det bråk varhelst Per far fram.
Han river grannens staket, och leker revelutionär, sedan tror han sig vara förföljd bara för att han är långhårig.

Det här var en tid då folk såg vårdade ut, Per Oscarssons karaktär var ovanlig 1969 (idag ser man sådana varje dag). Även kul att se en massa fina gamla bilar, tyvärr inget ovanligt.
Dock förstörde man en amerikansk bil på en strand, det var dumt.

Jag förstår inte vem som förväntades vilja se den här filmen, om det ens fanns någon målgrupp.

Den här går tveklöst in på min bottenlista.

0/5
Citera
2017-04-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Oss emellan (1969)

Per Oscarsson bär sig åt i två timmar, och bråkar om ett konstverk.

Per Oscarsson, som kan vara fantastisk, kan också vara en ren katastrof, det här var ett sådant exempel.
Otroligt mycket skrik och gap, ofta i munnen på varandra så det var svårt att uppfatta någon dialog, däremellan skällde ett hundskrälle.
Det verkar vara bråk om något konstverk, i varje fall blir det bråk varhelst Per far fram.
Han river grannens staket, och leker revelutionär, sedan tror han sig vara förföljd bara för att han är långhårig.

Det här var en tid då folk såg vårdade ut, Per Oscarssons karaktär var ovanlig 1969 (idag ser man sådana varje dag). Även kul att se en massa fina gamla bilar, tyvärr inget ovanligt.
Dock förstörde man en amerikansk bil på en strand, det var dumt.

Jag förstår inte vem som förväntades vilja se den här filmen, om det ens fanns någon målgrupp.

Den här går tveklöst in på min bottenlista.

0/5

Tycker han var helt lysande (som vanligt). Har aldrig sett honom göra en dålig roll. Gillade filmen så pass att jag funderar på en svag fyra på filmtipset, även om den kanske var något ofokuserad och skrikig som du säger. Staketet var väl deras?

Allt som allt var Per Oscarsson bättre än själva filmen. Kul att se Beppe Wolgers i en biroll också.
Citera
2017-04-25, 00:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Tycker han var helt lysande (som vanligt). Har aldrig sett honom göra en dålig roll. Gillade filmen så pass att jag funderar på en svag fyra på filmtipset, även om den kanske var något ofokuserad och skrikig som du säger. Staketet var väl deras?

Allt som allt var Per Oscarsson bättre än själva filmen. Kul att se Beppe Wolgers i en biroll också.
Jo, det var väl därför grannfrun hade åslkter om att hennes staket revs.

Man får tycka vad man vill, även om jag tycker att det är fullkomligt obegripligt.
Kanske skämtar du.
Citera
2017-04-25, 15:53
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Arrival 2016

Ganska seg och överskattad film. För 47 miljoner dollar så kunde dom väl ha bättrat på storyn, tyvärr saknas det där extra för att göra den till en mer trevlig upplevelse. Men intresset av att se vad som ska hända härnäst gör att intresset hålls uppe filmen igenom.

5/10

Jag tycker att den var rätt bra, men jag håller med om att den är galet överskattad. Hela den långsamma och stämningsfulla uppbyggnaden mynnade liksom ut i ett stort ingenting. Sedan var vissa komponenter i filmen snudd på löjeväckande i en annars rätt stilfull film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in