Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-31, 17:01
  #41053
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sista paret ut (1956)

Ungdomar och deras problem i drama skrivet av Ingemar Bergman.

Såg inte förrän efteråt vem som skrivit eländet, å andra sidan hade jag säkert avstått om jag vetat om det.
Vet inte riktigt vad det handlade om.
Tänker inte ens lämna något betyg.
Citera
2016-05-31, 19:33
  #41054
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Leaving Las Vegas (1995) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Ben spottar inte i glaset. När han förlorar jobbet på grund av sitt drickande (utöver det han redan supit bort - familjen, vännerna och självrespekten) anser han att det finns bara en sak att göra: lämna allt och dra till Vegas! Men inte för att kasta tärning och se på Celine Dion, han åker dit med ett enda mål - dricka tills han dör. På plats träffar han Sera, en prostituerad med stora problem själv. Dom utvecklar en relation men Ben är väldigt tydlig på en punkt. Stå inte i vägen för mitt mål.

Att se Nicolas Cage i öppningsscenen dansa runt och vissla och göra piruetter medans han plockar ner spritflaska efter spritflaska i kundvagnen och vara så lycklig över att han ska dricka igen gör också mig lycklig. Inte bara för att scenen är så härlig utan jag har fortfarande lite ungdomlig alkoholromantik inom mig, trots att jag är 160 år gammal. När han senare i filmen vaknar upp med bakfyllan från helvetet och skakar värre än en bartender på en fullpackad kväll och det första han gör är att plocka med sig två spritflaskor in i duschen och börjar halsa är det inte lika festligt längre. Vid det laget har filmen visat upp alkoholism från en jävligt osmickrande sida.

Att idag få höra att Nicolas Cage vunnit en oscar för bästa huvudroll kan vara svårt att tro på, men det är sant och han fick det välförtjänt för Leaving Las Vegas. Han går all-in i den här rollen och är fullkomligt lysande. Ofta rolig men också oerhört tragisk i sitt kompromisslösa supande. Elisabeth Shue fick nöja sig med att bara bli nominerad men hon är minst lika bra och borde ha vunnit för sitt porträtt av en trasig själ som tappat allt fotfäste i sin värld av torskar, hallickar och våldtäkter. Deras samspel är sprakande och i min bok ett klassiskt filmpar. Vi får inte veta deras bakgrund men dom har ändå ett oändligt djup över sig.

Jazz och Sting ligger ständigt i bakgrunden och skapar en drömlik stämning som funkar fint att dränka sig i misär med. Gillar att den är uteslutande deppig utan moral nedkört i halsen på en också. Mörkt, ångestfyllt och sexigt - oemotståndligt!
Citera
2016-05-31, 22:53
  #41055
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Adams rib (1949)

Äkta paret Spencer Tracy Och Cathrine Hepburn är båda drivna jurister, som nu plötsligt är på olika sidor i en mordrättegång.

Härligt samspelta är dom, filmen är riktigt underhållande.
Tyvärr är den inte renodlad komedi eller drama, och det är lite synd, annars hade nog femman kommit som ett brev på posten, nu stannar den på 4/5
Citera
2016-06-01, 22:52
  #41056
Medlem
Geomeisters avatar
Pompeii (2014): http://www.imdb.com/title/tt1921064/?ref_=nv_sr_2

Ännu en film om "Rome". Det här känns som en blandning av Conan Barbaren, Gladiator och någon valfri katastroffilm.

Miljöerna är snygga och vissa foton har dom fått helt rätt. Handlingen tycker jag i regel om. Istället för att göra någon billig version av Gladiator slänger dom in flera aspekter i det hela. Tyvärr har filmen för bråttom för min smak. Likt många andra av denna tids filmer är det ett konstant jagande att slänga in många scener istället för att göra få mer betydande scener. En del scener som var godkända här skulle enkelt blivit bättre om dom bara gav fan i att hoppa till annat så snabbt.

Realismen i filmen är låg, men underhållningsvärdet ganska högt. Skådespeleriet har jag inga större problem med förutom att alla karaktärer kanske inte riktigt matchar varandra. Vissa känns mer actionbetonande och andra mer "politiska sidan av Rome" vilket skär sig lite.

Även om jag gillar att filmen faktiskt är rätt förutsägbar ballar den ändå ut. Det blir för mycket "Hollywood" av vissa saker som skulle kunnat spelats ut mycket snyggare.

Slutet känns väl överdrivet, men det allra sista var faktiskt oväntat och snyggt.

Knappast någon film som kommer hamna på topp 5 av filmer om Rome genom tiderna, men ändå godkänd underhållning för stunden.

Betyg: 3 / 5
Citera
2016-06-02, 09:15
  #41057
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Leaving Las Vegas (1995) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Ben spottar inte i glaset. När han förlorar jobbet på grund av sitt drickande (utöver det han redan supit bort - familjen, vännerna och självrespekten) anser han att det finns bara en sak att göra: lämna allt och dra till Vegas! Men inte för att kasta tärning och se på Celine Dion, han åker dit med ett enda mål - dricka tills han dör. På plats träffar han Sera, en prostituerad med stora problem själv. Dom utvecklar en relation men Ben är väldigt tydlig på en punkt. Stå inte i vägen för mitt mål.

Att se Nicolas Cage i öppningsscenen dansa runt och vissla och göra piruetter medans han plockar ner spritflaska efter spritflaska i kundvagnen och vara så lycklig över att han ska dricka igen gör också mig lycklig. Inte bara för att scenen är så härlig utan jag har fortfarande lite ungdomlig alkoholromantik inom mig, trots att jag är 160 år gammal. När han senare i filmen vaknar upp med bakfyllan från helvetet och skakar värre än en bartender på en fullpackad kväll och det första han gör är att plocka med sig två spritflaskor in i duschen och börjar halsa är det inte lika festligt längre. Vid det laget har filmen visat upp alkoholism från en jävligt osmickrande sida.

Att idag få höra att Nicolas Cage vunnit en oscar för bästa huvudroll kan vara svårt att tro på, men det är sant och han fick det välförtjänt för Leaving Las Vegas. Han går all-in i den här rollen och är fullkomligt lysande. Ofta rolig men också oerhört tragisk i sitt kompromisslösa supande. Elisabeth Shue fick nöja sig med att bara bli nominerad men hon är minst lika bra och borde ha vunnit för sitt porträtt av en trasig själ som tappat allt fotfäste i sin värld av torskar, hallickar och våldtäkter. Deras samspel är sprakande och i min bok ett klassiskt filmpar. Vi får inte veta deras bakgrund men dom har ändå ett oändligt djup över sig.

Jazz och Sting ligger ständigt i bakgrunden och skapar en drömlik stämning som funkar fint att dränka sig i misär med. Gillar att den är uteslutande deppig utan moral nedkört i halsen på en också. Mörkt, ångestfyllt och sexigt - oemotståndligt!
Kanonfilm!
Citera
2016-06-02, 19:57
  #41058
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
L.A. Confidential (1997)

En mycket bra film, det är intressanta karaktärer och så snyggt gjort, denna filmen gillade jag verkligen. Viss seghet kan upplevas dock stundtals, men överlag en mycket sevärd film

8/10
Citera
2016-06-02, 21:33
  #41059
Medlem
nihilverums avatar
Bad Influence (1990)

Michael (James Spader) är en vek ung man som är på väg att bli misshandlad av en svartsjuk typ på en bar, när en mystisk främling (Rob Lowe) går emellan och räddar honom och försvinner sedan. Senare träffar Michael på honom igen och får veta att han heter Alex. De båda går till en skum nattklubb. Därefter börjar Alex ta mer och mer plats i Michaels liv utan att Michael inser hur manipulerad han blir.

Ganska typisk thriller utan några större överraskningar.

Betyget blir 4,5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2016-06-03, 00:06
  #41060
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Kanonfilm!
Tycker du att dina inlägg tillför något för någon? Så jävla meningslöst att posta sånt när du inte orkar skriva en motivering.

Tråden hade varit 300 sidor längre om alla tog sig den friheten som du tycker dig ha förtjänat, så varför fortsätter du?
Citera
2016-06-03, 23:30
  #41061
Medlem
Elementarts avatar
Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood från 2016. Länk: http://www.imdb.com/title/tt5548284/

Vart något besviken på den andra Lego-filmen som gick på bio för något år sedan. Denna vart lite som ett långt Scooby-Doo avsnitt, jag kan tänka mig att barn kan tycka om den här. Såg denna för att jag är jag lite av ett fan av Lego-spelen.

Betyg: 2.5 av 5.
Citera
2016-06-03, 23:54
  #41062
Medlem
nihilverums avatar
Er ist wieder da (2015)

Året är 2014, och Adolf Hitler vaknar plötsligt till liv i Berlin, precis på den plats där hans bunker låg. Han upptäcks av en frilansare som snabbt gör honom till en mediesensation både på TV och på Youtube. Hitler är inte sen att utnyttja situationen till att försöka skaffa sig politiskt inflytande igen.

Stundtals rolig, med vissa tänkvärdheter. Det ingår en rätt bra parodi på den klassiska vredesutbrottsscenen i slutet av Der Untergang, men en sak som jag reagerade på var att Hitler aldrig sa något om att euron ersatt D-marken som valuta. Det var en underlig miss.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-06-04, 07:12
  #41063
Medlem
nihilverums avatar
45 Years (2015)

Kate Mercer (Charlotte Rampling) och hennes make Geoff (Tom Courtenay) ska snart fira sin 45:e bröllopsdag när Geoff nås av nyheten att hans första kärlek Katia, som förolyckats och försvunnit i de schweiziska alperna för nära 50 år sedan, har hittats infrusen i ett isblock efter att extra mycket snö smält bort. Med bara dagar kvar till den planerade festen börjar han tänka på vad som hänt och Kate blir oroad över att Geoff aldrig riktigt kommit över Katia.

Bra skådespelarinsatser men jag uppfattar vissa vändningar i handlingen som aningen orealistiska.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-06-04, 07:26
  #41064
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Wallander -Luftslottet (2006)

En äldre man härsknar till på en bank, och kräver att få ut sin lilla förmögenhet i kontanter, någon hör detta, och snart hittas mannen mördad.

Jag vet inte vad det är fel på Wallanderfilmerna, men någonting gör att de aldrig riktigt blir vare sig spännande eller intresanta.
Historia som överaskar, och som är lite oväntad.
2/5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback