2016-08-14, 23:56
Medlem
Lotsos avatar
The Secret Life of Pets (2016)

Favorithusdjuret Maxs liv vänds upp och ner när hans ägare kommer hem med en ouppfostrad blandras som heter Duke. Efter en tids gnabb måste de dock lägga sina gräl bakom sig. En förtjusande vit kanin som heter Snöboll bygger en armé av övergivna husdjur och planen är att hämnas på alla glada husdjur och deras ägare. Detta är såklart något som Max och Duke måste stoppa.

Av trailern att bedöma, verkade Secret Life of Pets som en rolig film om olika husdjur och vad de gör när vi inte är hemma. Premissen är väldigt simpel men otroligt rolig, för alla som har haft eller har husdjur har någon gång undrat vad de gör när vi inte är hemma. Jag själv inkluderat som har en hund.

Filmens starka sida är de första 10 minuterna, som är som den första trailern fast i en förlängd upplaga. Där är humor, och där är något alla som har hund kan få en del skratt ifrån, hur hunden beter sig.
Det är dock när själva huvudhandlingen kickar igång, och filmen får en huvudpoäng som den faktiskt går nedför, och blir inte lika rolig eller intressant. Trots det håller filmen fortfarande ett bra högt tempo och får ett par skratt här och där, och i det stora hela är det ett steg upp från fjolårets Minions (samma bolag).

Problemet med huvudhandlingen är att vi har sett den förr. Faktum är så är det rakt av Toy Story. En sak som är en persons favorit, blir utbytt till en annan sak som denna saken torr är personens nya favorit. Det blir en fejd mellan de två sakerna, de hamnar utanför deras hus, och försöker hitta hem, och under resans gång lär de bli vänner, och deras andra vänner letar efter dem. Så det blir även lite Toy Story 2 inslängt också.

Karaktärerna är heller inte de bästa eller intressanta att följa, men de funkar. Antagligen för jag är djurälskare och har hund. Max kan vara din typiska alá stereotypiska huvudpersonen som är i alla animerade eller familjefilmer.
Däremot är där två karaktärer som stjäl showen. Den ena är Snowball som är röstad av Kevin Hart. Ibland blir det lite för skrikit, men han har helt klart en av de bättre skratten från filmen, och helt klart den karaktär som barnen kommer älska mest från filmen.
Sedan har vi Tiberius som är en örn röstad av ingen mindre än Albert Brooks. Hans introduktion var underbar och även han fick mig att skratta en del under en fantasi han har när han träffar på en av hundarna som letar efter Max.

Där är dock en absurd scen jag måste prata om, som jag inte vet hur jag ska beskriva eller känna för. Där är en scen där Max och Duke besöker en korvfabrik, och äter massvis med korvar. Mitt i allting börjar de drömma eller hallucinera att korvarna lever och har ögon och munnar, samtidigt som de är i någon slags regnbågsvärld, typ som Candy Land. Där de sjunger We Go Together från Grease.
Allt jag fick i huvudet var Sausage Party som kommer ut nästa vecka, och undrar om det var en smygreklam för den filmen eller inte.
Scenen kom från ingenstans och slutade från ingenstans, och jag vet inte alls hur jag ska beskriva det eller hur det ens passar in i filmen. Det sjuka är att det direkt följts upp med Dukes gamla ägare och att de sak besöka honom, men finner att han har dött. Snacka om märklig tonskiftning mitt i allting.

Filmen försöker också ta in ett par dramatiska stunder och bitar, men de känns lite mer förhastade och påtvingade. Ungefär som att filmen försöker vara i klass med Disney och Pixar.
Problemet blir att vi får lite tid att utveckla vänskapen mellan Max och Duke under filmens gång, vilket gör att de dramatiska stunderna inte blir så effektfulla.

Animationen var dock väldigt vacker, och jag älskade när den verkligen visade New York i dagsljuset eller under kvällen. Jag fick verkligen lust att ta en resa dit och verkligen bara andas in New York (även ifall det hade luktat avgaser).

Filmen har också ett högt tempo så den känns aldrig tråkig, där är alltid fartfylld animation. Lite som en Looney Tunes film, så man får ingen tråkig tid i vart fall. Vilket jag ser lite som ett plus, däremot så lider lite utav karaktärsutveckling utav detta.

I sin helhet är The Secret Life of Pets en underhållande animerad film. Trots det så är den väldigt klyschig i sin handling och håller inte samma intresse som de första 10 minuterna eller första trailern utlovar. Karaktärerna är heller inte de mest intressanta att följa (de två huvudpersonerna), där sidokaraktärerna är de riktiga stjärnorna.
De dramatiska stunderna känns intryckta och hade behövt bättre jobb med, humorn funkade för det mesta, där var ett par goda skratt, men finns även roligare animerade filmer.
Den funkar som underhållning en vanlig dag oavsett tid på dygnet. Kunde varit bättre, kunde varit sämre.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2709768/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=eWI_Jsw9qUs

Där var också en kortfilm innan som hette Mower Minions, av titel natt bedöma kan ni redan lista ut vilka som är huvudpersonerna. Den var inte rolig och jag börjar bli trött på Minions nu... Har inget mer att kommentar där, mer än att det är kul att Illumination hoppar på trenden med kortfilm innan huvudfilmen, men snälla inga Minions!
Citera
2016-08-15, 00:43
Medlem
Lotsos avatar
Finding Dory (2016)

Ett år efter Nemos äventyr beger sig Doris iväg på en resa för att återförenas med sin familj. Till hjälp har hon förstås både Nemo, hans pappa och hela akvariegänget.

Så innan jag börjar min recension vill jag bara säga att jag inte såg Camrip på denna filmen, utan var på en förhandsvisning i Köpenhamn och såg den!

Finding Dory var ingen Pixar film jag såg fram emot. Idén att göra en uppföljare på Hitta Nemo, var lika onödigt som en uppföljare till Cars eller Monster's Inc. Visserligen var Monsters University rolig som en ren komedifilm och var en prequel.
Men samtidigt har vi också Toy Story 2 & 3, två filmer där man också kan ställa sig frågan, behövde första filmen verkligen en uppföljare? Se hur de lyckades, och idag är det en av de bästa trilogierna som existerar (fram till 2018).

Så jag förvänta mig inte mycket utav denna filmen, då ingen trailer egentligen sålde mig, och även de bra bedömningarna filmen fått så var jag fortfarande skeptisk.
Idén för mig att göra en film där comic-relif sidokaraktären från första blir huvudpersonen är aldrig ett bra tecken. Kolla bara på Cars 2 eller Minions.
Jag kan med glädje säga att Finding Dory lyckas leverera en bra film, men det är exakt det bara. En bra film, där jag fortfarande kvarstår och undrar om jag verkligen känner filmen fortfarande är nödvändig.

Jag tror det främsta problemet ligger i att för mig, är Dory inte en tillräckligt intressant karaktär att följa en hel film. Hon funkade perfekt som sidokaraktär comic-relif i första filmen. Perfekt mängd med humor, och perfekt tid med spelrum. Men jag satt aldrig och undrade om hennes föräldrar, eller var hennes motto "just keep swimming" kom ifrån, hur hon lärde sig prata valspråk, eller var hon kom ifrån för den delen.
Allt detta besvaras i filmen, och det är bara onödiga saker som jag känner inte har någon betydelse. Alla som älskar Finding Nemo vill inte veta dessa sakerna i detalj.
Men så kommer jag åter igen in på samma spår, om hur nödvändig denna filmen var, och svaret är, det är den inte. Men med det är det fortfarande en bra film.

De första 20 minuterna är filmens svaghet, något som alla har sagt. Det är bara helt och hållet en repris på första filmen, minus själen och kärleken.
Men så fort filmen kommer till akvarium biten och vi hör rösten "Hello I'm Sigourney Weaver", så får filmen mer fart, bättre humor och jag blir mer investerad i filmen.

Filmen har en viss underhållning till sig som den ändå lyckas hålla vid därifrån till slutet. Kanske beror det på nya karaktären Hank, som stjäl showen. Den röda bläckfisken i trailern, som kommer bli en ny stor favorit av barnen. Jag ser redan nu gosedjuren barnen vill ha på Disneyland.
Han blir nya vännen till Dory och de funkar utmärkt ihop de två, och det blir ne dle humor, och äventyr, då Dory ska till en viss avdelning på detta akvarium stället (det är ett marine aquarium resort, men kommer kalla det akvarium då det är enklare).

Det gör dock att själen och hjärtat utav första filmen, Marlin hamnar i skymundan i denna filmen, vilket jag var lite besviken att se. För mig är Marlin det som gör första filmen så pass bra som den är. Han är hjärtat och själen och vad som driver den filmen framåt. Mycket också tack vare Albert Brooks (se där det blev Albert Brooks double feature kväll) fantastiska röstskådespel.
Men de scener han får är även minnesvärda och får egentid denna gången med Nemo. Jag hade dock önskat mer scener där de pratar om varandra, nu blev det istället att de hela tiden pratade om Dory och ingenting annat.

Filmen har även några dramatiska scener och stunder. Vissa funkar bättre än andra, men desvärre är de inte lika effektfulla som de dramatiska stunderna i första filmen, eller låt säga Inside Out som var Pixars senaste.
Där var inget som jag blev riktigt berörd av eller kände någon större känsla för, vilket jag tror blev största besvikelsen för mig. Jag ville ha den där känslan vid en dramatisk stund, då jag har stora nostalgiminnen från första filmen. Men det kom aldrig, och jag tror det beror på att filmen inte har lika mycket hjärta och själ som första filmen hade. Det var något som fattades för mig, och jag tror det var det.

Filmen gör även en sak med Dorys föräldrar som jag till en början tyckte var modigt av filmen, och uppskattade att filmen tog den riktningen. Desvärre så ändrar filmen riktning och ger oss raka motsatsen från det filmen hade sagt, vilket jag kände var ett fegt sätt av filmen.
Speciellt när större och liknande händelser har hänt i andra Pixar filmer. Filmen hade helt klart haft större intryck och påverkan om den hållit sig till det första.

Humorn är väl mer filmens starkare sida än de dramatiska. Trots det avskydde jag att de expanderade skämtet med att Dory kunde prata valspråk i första som var en liten bit och var inte ens en av de roligare sakerna i första filmen. Men här expanderar de skämtet, då där är två valar med och varje gång de pratar så gör de den där konstiga rösten, vilket blir irriterande väldigt fort.
Däremot fick sälarna ett gott skratt av mig, även en fågel vid namn Becky, främst för reaktionen och rösten Marlin gör för att kalla på henne.

Det absolut bästa med filmen var slutet med Marlin och Dory. Det var det närmsta filmen kom till att likna och påminna om första filmen, och jag gillade verkligen slutet.
För jag tror det blir det jag känner för filmen. Det har inte samma själ och hjärta om första, vilket gör att den inte känns som den är i samma universum som första filmen, trots att den utspelar sig ett år efter händelserna i första.
Däremot så är det också lite av ett plus, då filmen gör något nytt (efter de första 20minuterna) och ger oss nya karaktärer vi kan gilla, samt en ny tagning på hela detta universum.

I sin helhet är det blandade känslor jag har för Finding Dory. Jag tror huvudproblemet för mig ligger i att efter jag nu har sett den ser jag fortfarande ingen anledning till varför den existerar. Jag känner att Dory aldrig var en karaktär jag ville utforska och lära känna mer av. Vi behöver inte veta allting om en karaktär i detalj. Är inte första lärdomen i manusskrivande "less is more". För mig är hon inte en tillräckligt intressant karaktär för att bära en film på egna ben. Där av blev jag inte så indragen i hela hennes historia om att hitta hennes familj.
Med det sagt så får filmen fart efter de första 20 minuterna, och blir underhållande och jag njöt ändå utav filmen. Humorn fungerade och speciellt Hank den nya bläckfisk karaktären stjäl showen. Det är dock de dramatiska stunderna som inte är så effektiva och även ifall jag uppskattar dem, så gav de ingen effekt på mig som tidigare Pixar filmer har gjort i jämförelse, till exempel första filmen eller Inside Out.
Animationen är ännu en gång fantastisk dock, som väntat med Disney och Pixar. Där var dock en scen som jag tyckte var väldigt mörk när Dory är ute i havet. Jag vet inte om det var filmens mening att ha det så mörkt eller om det var 3D:n som gjorde det.
Men det kändes som något fattades och jag tror filmen i sig inte kändes lika stor eller hade samma hjärta och själ som första filmen, vilket man märker av.
I slutändan kan jag summera filmen med att vara en totalt onödig film var den ändå bra, men inte mer.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2277860/?ref_=nm_knf_i4

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=MKJA-VLpiCo

Kortfilmen innan denna filmen var Piper. En film som en fågelunge som försöker jaga mat vid sandkusten, och blir rädd för vattnet efter en stor våg träffar den. Efter det jagar den små räkor och därifrån hamnar under vattnet igen när den följer efter och får se hur fint det är under vattnet med massvis med snäckor, maten som fåglarna är ute efter.
En söt kortfilm, där animationen är hjälten. Sinnessjukt bra animation här, där dessa kortfilmerna visar att vi snart kan animera djur som ser realistiska och verkligen ut. Detta kommer bli en Oscarnominerad för bästa animerade kortfilm under Oscarsäsongen, vilket de flesta Disney kortfilmerna blir.
Citera
2016-08-15, 14:36
Bannlyst
Stalked By My Neighbor

Jodie (Kelcie Stranahan) blir överfallen och våldtagen i sitt hem. Därefter flyttar hon och hennes mamma Andrea (Amy Pietz) till ett lugnt område i förorten för att börja ett nytt liv. Snart börjar Jodie bli förföljd av en av grannarna.

Detta är en TV-film och det märks. Den är förutsägbar, andas lågbudget och skådisarna är uppenbart oerfarna. Dock är den ganska underhållande.

5/10
Citera
2016-08-15, 14:37
Medlem
quaresmas avatar
Djävulens advokat. Bra men lite flummig 7/10.
Citera
2016-08-15, 14:57
Medlem
The Nice Guys

Rätt skön, rolig och intressant film, men lider rätt hårt av "trying to hard". Påminner i min värld om "Kiss kiss bang bang" men utan en del av charmen från den filmen. Sevärd dock, svag sjua eller stark sexa av tio!
Citera
2016-08-15, 15:20
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag slog äntligen slag i saken och tittade på Den gode, den onde, den fule för första gången. Jag har tidigare tittat på de två andra filmerna i trilogin (om man nu ska kalla den för det) men den sista filmen vart aldrig riktigt av även om jag hört att den ska vara den bästa i serien.

Det var en långkörare, men det gjorde inget då det var en film som utan tvekan tar sig in på min topp 20 lista, om inte topp 10. Det fanns gott om scener som var väldigt ikoniska, slutet var väldigt spännande och musiken var fantastik.

5/5.
Citera
2016-08-15, 16:01
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Whiplash (2014): http://www.idmb.com/title/tt2582802/?ref_=nv_sr_1

8,5 i betyg på IMDB? Wow!

J.K. Simmons är överjävlig och bra i sin roll. Huvudskådespelaren tycker jag kunde givits lite mer charm. Får nästan (!) lite Shia LeBouf-vibbar, men bara nästan. Dock i extra-materialet ser man att killen som vanlig person är helt annorlunda. Just huvudrollen hade nog kunnats göra på ett roligare sätt. Han är bitvis ganska grå i filmen, tycker jag.

Filmen är en extrem musiknörd-film och är aningen repetativ. Lyckligtvis händer lite saker längre fram som rör till filmen lite. Är du en jazz-nörd eller trummis tror jag du får mer behållning av denna film än vad t.ex. jag fick. Det är väldigt mycket av en kille som bara sitter och lirar trummor utan att något annat riktigt händer. Med andra ord, det här är en smal film. Det är ingen film som drar in massa vänskapsrelationer eller har ett historiskt perspektiv eller så. Tror ingen jag känner skulle ge den 8,5 i betyg även om dom tyckte den var ganska bra.

Slutet kan kännas något förhastat, men är ändå snyggt gjort.

Betyg? 3 / 5

Avskyr jazz och skulle väl inte kalla mig för en musiknörd (iaf inte på samma sätt som jag är en filmnörd), men ja, filmen var helt fantastisk i mina ögon. Så äckligt intensiv och spännande, med regi och klippning som starkt påminner om Scorsese (anno 70/80-tal). Lysande skådespeleri av Teller och Simmons.
Citera
2016-08-15, 16:22
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Avskyr jazz och skulle väl inte kalla mig för en musiknörd (iaf inte på samma sätt som jag är en filmnörd), men ja, filmen var helt fantastisk i mina ögon. Så äckligt intensiv och spännande, med regi och klippning som starkt påminner om Scorsese (anno 70/80-tal). Lysande skådespeleri av Teller och Simmons.

Jag håller med om att filmen är väldigt bra och extremt skickligt gjord på en rent teknisk nivå. Den är helt klart väldigt spännande, underhållande och överraskande men manuset är alldeles för överdrivet (så att det nästan blir lite fjantigt stundtals) för att den i mitt tycke ska klassas som ett mästerverk.

Dock tycker jag ändå att det är en av 2014 års bästa filmer och, särskilt första, tittningen var en rent fysisk upplevelse där man i filmens upplösning svettades ikapp med huvudpersonen!
Citera
2016-08-15, 16:27
Medlem
Shadowcrafts avatar
Stoned. Handlar om Brian Jones liv innan han dog i en bassäng. Tyckte det blev lite för grovt ett tag, då jag själv känner igen mig en del i filmen. Annars, riktigt jävla bra film

4/5 👍
Citera
2016-08-15, 20:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Catwoman (2004)

En film i min smak. Snygga kvinnor och en banalmysig handling. Detta är inte mer överdrivet och verklighetsflyktigt än pretentiösa sagor som Sagan om ringen. Ändå har den ena 3,3 på imdb och den andra 9 ungefär. Jag ser mycket hellre denna. Här finns ju humor och spjuveraktiga karaktärer.

6,5 /10
Citera
2016-08-16, 12:55
Medlem
Fjantors avatar
The Blob - http://www.imdb.com/title/tt0094761/?ref_=nv_sr_3

Jäkligt trevlig film att titta på.:
Va ett tag sen man såg den..

4/5
Citera
2016-08-16, 13:23
Medlem
emaptis avatar
Citizen X, verklighetsbaserad filmatisering om Viktor Burakovs jakt på Andrei Chikatilo. Jag var någorlunda inläst på Chikalito men det har inte blivit att jag sett filmen. Första intrycket var sisådär, amerikanska skådespelare med "rysk brytning" i Soviet, bara Skarsgård som fattades, har svårt med sånt men vande mig snabbt. Jag tyckte filmen var lagom, varken för mycket eller för lite detaljer, kanske lite överdrivet med översittarbögen fram till att Fetisov fick tyst på honom. Inga bortkastade timmar, 8/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in