God's Not Dead 2 (2016)
När en highschool-lärare får en fråga om Jesus i klassrummet, leder hennes svar till att hon hamnar i trubbel och riskerar att leda till religiös förföljelse.
Det känns nästan som att det har blivit obligatoriskt för mig att recensera alla Pure Flix filmerna på sistone. Av någon anledning har det tack vare Brad Jones blivit något av en tradition för mig själv att se dessa filmerna.
Mer eller mindre så fungerar denna filmen i samma veva som de andra religiösa filmerna. Den är ensidig, lika offensiv till tittaren om man inte är kristen, och följer samma moral som tidigare filmer.
Vad som dock gör denna filmen mer offensiv än den första filmen, trots att denna på ett tekniskt sätt är proffsigare gjord. Så gör den sig själv till en rättssals drama, och detta på grund av att en lärare sagt några ord om Jesus i sin klass i en Historielektion.
Detta gör att skolan reagerar riktigt mycket, och till slut ställs hon inför domstol.
Detta är nog en av de löjligaste handlingarna jag varit med om. Inte nog med att filmen överdramatiserar allting, men det är också hur mycket fel "ateisterna" ska ha i filmen. Det gör allt för att sätta dit denna kristna personen så att filmen kan visa hur ensam och hur synd det är om henne. Medan "ateisterna" porträttas som onda människor.
Jag är trött på detta, och jag är medveten att i propaganda filmer är det ensidigt, och ja jag kallar dessa filmerna för propaganda filmer för det är exakt det de är.
Vi vet redan hur det kommer sluta, så där är ingen direkt drama eller spänning till det heller.
Ännu värre är hur de i slutändan kommer fram till att Jesus är en historisk person och att det tillhör Historia, utan någon direkt frambeläggande bevis även ifall de säger motsatsen.
Jag är inte den typen av person som nu säger man inte ska tycka det. För många kristna är det som står i Bibeln historia för dem. Men när filmen framlägger det som att det är slutresultatet och att bevisen säger inget annat blir man väldigt förbannad. Filmen lägger aldrig fram några kreativa eller realistiska bevis för att få fram denna slutsatsen.
Där är en scen där en kille vars jobb är att utreda mord och kom fram till att de flesta morden löstes med hjälp utav ögonvittnen och inte DNA. En intressant analys, hade det inte varit för en otroligt lång monolog som om man var på en föreläsning, samt att hans slutresultat till att Bibeln var sann var via några citat från Bibeln, vilket gjorde att därifrån kunde man utöka idén med ögonvittnen till att lösa mord. Det kändes något långsökt, men det närma konkreta beviset personen kom fram till med hur historiskt korrekt det lägger fram sakerna.
Alla karaktärerna är också utav samma motiv som förra filmen. Av någon anledningen var även samma band som var med i första även med i denna, där de spelade samma låt i slutet.
Den enda som förgyller en är Ray Wise, där är alltid den där kändisen i dessa filmerna som spelar "ateisten" som gör hela filmen för en. I denna var det Ray Wise, för det är Ray Wise. Även Ernie Hudson lyckades få till några skratt av helt fel anledningar.
I sin helhet är jag nästan slut med ord att prata om dessa religiösa filmerna, för de spelar nästan identiskt med varandra, och alla lyckas ändå hamna i min topp 10 lista över årets sämsta. Detta på grund av hur mycket det är fyllda med sin egna religion och säger till tittaren "om du inte är kristen är det du som är problemet och har fel". De landar aldrig någonstans i mitten, de tar aldrig upp några konkreta eller intressanta handlingar och diskuterar båda delarna. När ska vi få se en religiös person börja tänka sig om och inte tro, i en av dessa filmerna?
Hela handlingen är absurd och skrattretande ibland, men det är snarare hur seriöst filmen tar sig själv som gör det hela mer läskigt och gör att jag själv inte skrattar så mycket.
Den må vara mer proffsigare utförd än förra, men med det lyckas den också bli mer offensiv till tittaren.
1 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt4824308/?ref_=nv_sr_2
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Sxz-Y-c2UUc