2016-08-04, 14:04
Bannlyst
The danish girl. Lite senare än alla andra men filmen var rätt bra visst trög i början men den tog sig.

Början fick en att fokusera fel, karaktärerna och parförhållande skapades men förändrades i ett fingerknäpp (speciellt Redmaynes) efter att Lili satt modell åt Gerda första gången och just den abrupta
växlingen i Redmaynes rollkaraktär förstörde för hans insats i filmen men det anser jag inte han kan belastas för. Lili var liksom överdrivet feminin, blyg och skör utan personlighet. Det är regin här som ställer till det för Redmayne känns det väl som.

Vikanders roll känns jämnare, lättare att gestalta hon växte mjukare in i rollen från början till slut till skillnad mot Eddie som jag anser hade ett svårare jobb, nästan en omöjlig transformation sker skapat
av en reggisös bild av hur en dam skall vara. Endast kvinnlig helt utan egen karaktär men hursomhelst gillade jag filmen överlag och både vikander och Redmayne gör bra jobb var för sig, kemin dessa emellan känns dock inte klockren och även det påverkar. Gerda och Hans "klickar" mer, kemin dessa emellan känns stabilare Redmayne kör endast solo i denna film men spela kan han inget snack om saken.

Svårt att sätta betyg just på grund av bristen på samhörighet huvudrollsinnehavarna emellan men tja
6/10 kan jag väl ge den och det är inte dåligt det.
Citera
2016-08-04, 16:35
Bannlyst
Summer Dreams: The Story of the Beach Boys

TV-film baserad på verkliga händelser, handlar om rockgruppen The Beach Boys.

Hittade denna pärla på DVD på en loppis jag besöker regelbundet. Miniserien Beach Boys: An American Family tycker jag nog är strået vassare men även denna är bra. Gillar musiken trots att det inte är originalinspelningar.

6/10.

Evil Ed

Ed (Johan Rudebeck) får i uppdrag att bege sig till en lånad stuga där han ska censurera brutala skräckfilmer. Ed påverkas av våldet i filmerna och börjar hallucinera. Hallucinationerna är dock bara början; snart utvecklas han till seriemördare.

Tycker detta är en väldigt bra och skön skräckis med bra skådespelare. Stundvis är den ganska rolig också.

7/10.
Citera
2016-08-04, 21:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Suicide Squad (2016)

(...)

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1386697/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=CmRih_VtVAs

Än en gång sammanfattar du i princip helt och hållet min uppfattning om en film och ger även samma betyg som jag tänkte ge, så jag avstår från att beskriva filmen igen och hänvisar istället till det du skrivit eftersom jag håller med.
Citera
2016-08-04, 21:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Suicide Squad (2016)

[...]

3 av 5!
Du och Chris Stuckmann hade liknande synpunkter på filmens svaga sidor. Däremot gillade Chris Letos Joker-tolkning.
Citera
2016-08-04, 21:32
Medlem
Punklivs avatar
Green Room (2015)

Sett fram emot denna film sedan jag såg regissörens fantastiska verk Blue Ruin. Högt ställda förväntningar, men som tur är ingen besvikelse.

Den är inte lika bra som Blue Ruin, men det var väntat från min sida och betyder verkligen inte att den är dålig. Svagare karaktärer till att börja med och det finns ingen riktig känslomässig konflikt som i BR där huvudkaraktären verkligen lider av det han gör, men känner att han till varje pris måste hämnas och ändå går igenom sina farliga, obehagliga och starkt moraliskt tvivelaktiga handlingar.

Vad Green Room däremot har är en jävla nerv som höll mig ständigt intresserad och på flera ställen (tänker främst på scenerna när de är instängda i rummet, det är där filmen verkligen briljerar) fick hjärtat att pumpa snabbare än vanligt. För att än en gång ställa den mot BR så är den inte lika spännande och inte lika stabil som den som hade mig bitandes på naglarna filmen igenom i princip, men ändå mycket engagerande och aldrig tråkig.

För övrigt väldigt tråkigt att läsa om Anton Yelchins tragiska bortgång tidigare i år, blott 27 år gammal. Vila i frid.

En trevlig upplevelse som jag nog kommer återvända till flera gånger, ser mycket fram emot att följa Jeremy Saulniers karriär som filmskapare!

4/5
Citera
2016-08-04, 21:40
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Green Room (2015)

Sett fram emot denna film sedan jag såg regissörens fantastiska verk Blue Ruin. Högt ställda förväntningar, men som tur är ingen besvikelse.

Den är inte lika bra som Blue Ruin, men det var väntat från min sida och betyder verkligen inte att den är dålig. Svagare karaktärer till att börja med och det finns ingen riktig känslomässig konflikt som i BR där huvudkaraktären verkligen lider av det han gör, men känner att han till varje pris måste hämnas och ändå går igenom sina farliga, obehagliga och starkt moraliskt tvivelaktiga handlingar.

Vad Green Room däremot har är en jävla nerv som höll mig ständigt intresserad och på flera ställen (tänker främst på scenerna när de är instängda i rummet, det är där filmen verkligen briljerar) fick hjärtat att pumpa snabbare än vanligt. För att än en gång ställa den mot BR så är den inte lika spännande och inte lika stabil som den som hade mig bitandes på naglarna filmen igenom i princip, men ändå mycket engagerande och aldrig tråkig.

För övrigt väldigt tråkigt att läsa om Anton Yelchins tragiska bortgång tidigare i år, blott 27 år gammal. Vila i frid.

En trevlig upplevelse som jag nog kommer återvända till flera gånger, ser mycket fram emot att följa Jeremy Saulniers karriär som filmskapare!

4/5
Såg den i natt och diggade den också fast kanske inte lika mycket då den hamnade på en trea för mig. Föredrar nog Green Room över Blue Ruin faktiskt, även om det stämmer att de moraliska kvalen utforskas mer i Blue Ruin. I Green Room är den delen nedtonad men finns ändå där och lockelsen är mer i hur tight och engagerande den är som thriller. Känner mig också så mycket mer hemma med ett punkband än någon fumlig familjefarsa så det kan nog spela in lite när det tekniska hantverket ändå är likvärdigt.
Senast redigerad av BlackMetal 2016-08-04 kl. 21:47.
Citera
2016-08-04, 22:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Skolka skolan (1949)

Sickan Carlsson spelar tonåring (!), som låtsas vara sjuk. En läkare, Gunnar Björnstrand, spelar med och sjukskriver henne.
Detta är början på en mycket underlig romans.

Jag trodde att det skulle vara en komedi, men istället var det bara lögner och svek, och mitt i allt detta, lite malplacerad romantik.
Långsam och tråkig.
1/5
Citera
2016-08-04, 22:53
Bannlyst
Gravedancers.

Helt ok skräckis, inget speciellt och fylld med de gamla vanliga klischéer man brukar se i sådana.
Bra sminkjobb på spökena på slutet som var lite småotäcka.
Bra slötittarskräckis

5/10
Citera
2016-08-04, 23:27
Medlem
Lotsos avatar
God's Not Dead 2 (2016)

När en highschool-lärare får en fråga om Jesus i klassrummet, leder hennes svar till att hon hamnar i trubbel och riskerar att leda till religiös förföljelse.

Det känns nästan som att det har blivit obligatoriskt för mig att recensera alla Pure Flix filmerna på sistone. Av någon anledning har det tack vare Brad Jones blivit något av en tradition för mig själv att se dessa filmerna.
Mer eller mindre så fungerar denna filmen i samma veva som de andra religiösa filmerna. Den är ensidig, lika offensiv till tittaren om man inte är kristen, och följer samma moral som tidigare filmer.

Vad som dock gör denna filmen mer offensiv än den första filmen, trots att denna på ett tekniskt sätt är proffsigare gjord. Så gör den sig själv till en rättssals drama, och detta på grund av att en lärare sagt några ord om Jesus i sin klass i en Historielektion.
Detta gör att skolan reagerar riktigt mycket, och till slut ställs hon inför domstol.

Detta är nog en av de löjligaste handlingarna jag varit med om. Inte nog med att filmen överdramatiserar allting, men det är också hur mycket fel "ateisterna" ska ha i filmen. Det gör allt för att sätta dit denna kristna personen så att filmen kan visa hur ensam och hur synd det är om henne. Medan "ateisterna" porträttas som onda människor.
Jag är trött på detta, och jag är medveten att i propaganda filmer är det ensidigt, och ja jag kallar dessa filmerna för propaganda filmer för det är exakt det de är.
Vi vet redan hur det kommer sluta, så där är ingen direkt drama eller spänning till det heller.

Ännu värre är hur de i slutändan kommer fram till att Jesus är en historisk person och att det tillhör Historia, utan någon direkt frambeläggande bevis även ifall de säger motsatsen.
Jag är inte den typen av person som nu säger man inte ska tycka det. För många kristna är det som står i Bibeln historia för dem. Men när filmen framlägger det som att det är slutresultatet och att bevisen säger inget annat blir man väldigt förbannad. Filmen lägger aldrig fram några kreativa eller realistiska bevis för att få fram denna slutsatsen.
Där är en scen där en kille vars jobb är att utreda mord och kom fram till att de flesta morden löstes med hjälp utav ögonvittnen och inte DNA. En intressant analys, hade det inte varit för en otroligt lång monolog som om man var på en föreläsning, samt att hans slutresultat till att Bibeln var sann var via några citat från Bibeln, vilket gjorde att därifrån kunde man utöka idén med ögonvittnen till att lösa mord. Det kändes något långsökt, men det närma konkreta beviset personen kom fram till med hur historiskt korrekt det lägger fram sakerna.

Alla karaktärerna är också utav samma motiv som förra filmen. Av någon anledningen var även samma band som var med i första även med i denna, där de spelade samma låt i slutet.
Den enda som förgyller en är Ray Wise, där är alltid den där kändisen i dessa filmerna som spelar "ateisten" som gör hela filmen för en. I denna var det Ray Wise, för det är Ray Wise. Även Ernie Hudson lyckades få till några skratt av helt fel anledningar.

I sin helhet är jag nästan slut med ord att prata om dessa religiösa filmerna, för de spelar nästan identiskt med varandra, och alla lyckas ändå hamna i min topp 10 lista över årets sämsta. Detta på grund av hur mycket det är fyllda med sin egna religion och säger till tittaren "om du inte är kristen är det du som är problemet och har fel". De landar aldrig någonstans i mitten, de tar aldrig upp några konkreta eller intressanta handlingar och diskuterar båda delarna. När ska vi få se en religiös person börja tänka sig om och inte tro, i en av dessa filmerna?
Hela handlingen är absurd och skrattretande ibland, men det är snarare hur seriöst filmen tar sig själv som gör det hela mer läskigt och gör att jag själv inte skrattar så mycket.
Den må vara mer proffsigare utförd än förra, men med det lyckas den också bli mer offensiv till tittaren.

1 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt4824308/?ref_=nv_sr_2

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Sxz-Y-c2UUc
Citera
2016-08-05, 02:21
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Såg den i natt och diggade den också fast kanske inte lika mycket då den hamnade på en trea för mig. Föredrar nog Green Room över Blue Ruin faktiskt, även om det stämmer att de moraliska kvalen utforskas mer i Blue Ruin. I Green Room är den delen nedtonad men finns ändå där och lockelsen är mer i hur tight och engagerande den är som thriller. Känner mig också så mycket mer hemma med ett punkband än någon fumlig familjefarsa så det kan nog spela in lite när det tekniska hantverket ändå är likvärdigt.

Kul att du också gillade den, även om jag var lite mer uppspelt.

Ja, väldigt tight och engagerande som du säger, och älskar att det är ett punkband, men kände av någon anledning mer för Blue Ruin även om jag egentligen kan relatera mer till dessa karaktärer.

Det är nog att man kommer så nära huvudkaraktären i Blue Ruin och att jag älskade att observera hans moraliska kval som gör att jag sätter den högre än denna. Mycket bra filmer båda två i min bok dock!

Känns lite sjukt att det är hans blott tredje långfilm som regissör, för övrigt. Och att han inledde den karriären med tramset Murder Party... han har definitivt kommit långt sen dess. Ska bli kul att se vad det blir av honom.
Citera
2016-08-05, 12:15
Bannlyst
Nätet

Angela Bennett (Sandra Bullock) är datorexpert som råkar upptäcka en konspiration. Snart blir hennes identitet stulen och både hon själv och alla i hennes närhet svävar i livsfara. Angela måste försöka stoppa de som är efter henne innan det är för sent.

Spännande thriller med bra skådespelare. Kul att än en gång få se lite skön dator-nostalgi - disketter har jag inte sett på över 10 år nu.

7/10

Diabolique

Mia (Isabelle Adjani) är gift med Guy (Chazz Palminteri), som behandlar henne illa. Mia känner sin makes älskarinna Nicole (Sharon Stone), som också tröttnat på Guy. De tänker döda honom och allt går bra tills kroppen, som de dumpat i en pool, försvinner.

Denna film köpte jag på DVD för länge sen och jag hade faktiskt aldrig hört talas om den innan. Den var över förväntan och är faktiskt en riktigt bra thriller.

7,2/10
Citera
2016-08-05, 12:17
Medlem
Ovcharkas avatar
Senaste 3:

Dawn of the Planet of Apes (2014): 3/5
"Gammal" favorit som går att se en gång i halvåret med god aptit. Särskilt om man sett "Rise of the Planet of the Apes" (2011)

Antagligen ingen framtida klassiker, men underhållande...

Independence Day 2: 1/5
Enormt tråkig. Kollade på den i hopp om lite lättsmält aktion och häftiga effekter (Samma anledning jag såg ovan), men såg inte mkt av något av det... Tunnaste storyn på länge...

The Legend of Tarzan: 1/5
Gud vad tråkig. Kan inte ge den rättvist betyg för jag slösurfade under hela filmen, gick på toa etc utan att pausa.

Men det är för att den var så tråkig. Och Alexander Skarsgård... Så svenskt Strindbergsk. Tar filmen på ett helt annat sätt än hur övriga aktörer förmedlar den, samt hur den uppfattas, d.v.s något mer frisläppt och med mer självdistans - om än seriös - än Alex.

Alex ser ut som att "Nu ska jag göra en ädel insats på vita duken, och vinna mig en Oscar, som väl kommer förnöja folket som alltjämt kommer hålla denna epos som - efter Bibeln - den ädlaste".

Nej, det var en skitfilm, tråkig som fan (Och B effekter etc) och Alex hade haft råd med ett leende eller två.
Senast redigerad av Ovcharka 2016-08-05 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in