SSF:
Schindler's List (1993) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |
Entreprenör, nazistmedlem och kapitalist. Oskar Schindler anlände till Kraków, Polen 1939 för att starta upp en fabrik och utnyttja billig arbetskraft för att tjäna grova pengar. Kriget såg han som en möjlighet och nazisterna som allierade. När omfattningen av Förintelsen går upp för honom börjar han dock skydda sina judiska arbetare och med sin charm och rikedom smörja den nazistiska maskinen för att rädda så många som möjligt. Samtidigt anländer nazisten Amon Goeth och börjar genast visa sin sadism.
Utan att ha några direkta källor i ryggen skulle jag tro att Schindler's List är en av de filmer som visats mest i skolor. Jag minns själv när jag såg den, tyckte att den var lång men budskapet gick absolut fram. Det är först nu vid en omtitt jag inser vilket filmmästerverk det är. Spielberg var inte rädd för att använda barn som symboler för krigets fasor. Starka scener som lämnar ett intryck efteråt av tomhet och oförståelse för hur människor kan vara så grymma. Han informerar men dramat är samtidigt mästerligt utfört.
Schindler och Goeth, en ängel och ett monster men båda är komplexa. Som samtalet Schindler har med Stern när de ska flytta arbetarna till Auschwitz och därmed allt hopp ute för Stern och dem andra judarna. Schindler hasplar ur sig utan att tänka: "jag ska åka hem, jag har tjänat mer pengar än jag kan spendera". Snabbt inser han hur förjävlig han låter - Stern sitter ju där och är en dödsdömd man. Det visar att i grunden är han kapitalist, men medmänskligheten inom honom kunde inte längre ignorera mördandet och det slutade med att han gav bort hela sin förmögenhet i mutor. Goeth visar också en annan sida när han försöker vara en mer förlåtande härskare. Det håller dock bara nån dag. De var även allierade och Schindler tvingades balansera på en tunn lina för att inte förarga Goeth och därmed förlora allt. Filmen skildrar det här mästerligt.
Det är omöjligt att sitta oberörd under scenen med ringen på slutet som Schindler får som tacksamhet. Musiken, Neeson's skådespel, symboliken - allt är perfekt. Alla måste se, dels för att inte glömma, men också om man har det minsta intresse för film.