2016-10-24, 14:55
Medlem
MartinStLouiss avatar
Sausage Party.

Den börjar ganska bra och jag gillade designen på många karaktärer. Och humorn är ganska rolig precis i början, men sen tappar den ganska snabbt.

Betyg: 2.5/5
Citera
2016-10-24, 21:11
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt1965293/

Wohin der Weg mich fürt (2012). Utspelas i tyskt vindistrikt. En karriärkvinna, advokat med sikte på att bli delägare på advokatbyrån, skickas på ett synbart rutinärende (som hon tycker att hon är överkvalificerad för), för att reda upp en arvstvist. Två fosterbröder bråkar om en vingård, som den ene brukar, men som den andre kräver att han ska sälja för att de ska dela på pengarna. Han som brukar vingården har även tre fostersöner boende hos sig, som i så fall skulle få skingras för vinden de med.

Den kvinnliga advokatens bil går sönder och hon blir tvungen att stanna några dagar på vingården... Ja, gissa hur det kommer att sluta!

Handlingen är i stort ganska enkel och förutsägbar, men jag gillade filmen ändå för det fina budskapet, den harmoniska stämningen på vingården trots alla problemen med ekonomin o.s.v., de vackra bilderna på vinodlingen, att man fick lära sig lite om vinodlingens olika arbetsmoment, och att livet på gården och i byn kändes mycket realistiskt. Bitar ur Shakespeares "En midsommarnattsdröm" är också invävda i handlingen, vilket tillför poesi och drömlik stämning till den profana handlingen. Kan med fördel ses även tillsammans med barn, då buspojkarna på gården har stora roller i handlingen.

8/10
Senast redigerad av Merwinna 2016-10-24 kl. 21:36.
Citera
2016-10-24, 22:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hotell Kåkbrinken (1946)

I gamla stan i Stockholm ligger ett litet familjehotell som hotas av uppköp av en rovgirig köpman som vill ha hela kvarteret, och nu återstår bara ett visst litet hotell.

Vi har sett det förr, David mot Goliath, den lilla twisten i just den här filmen är att den var ett inlägg i rivningsdebatten, man rev hus redan då.
Vera Sjökrona, som stred mot rivningarna var själv med i filmen.
I övrigt var det den vanliga historien om att, i sista sekunden, hosta upp slantarna för en massa pantbrev.

2/5

(Inspelad 19/9, från Tv 1, om någon undrar)
Citera
2016-10-24, 22:25
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Schindler's List (1993) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |

Entreprenör, nazistmedlem och kapitalist. Oskar Schindler anlände till Kraków, Polen 1939 för att starta upp en fabrik och utnyttja billig arbetskraft för att tjäna grova pengar. Kriget såg han som en möjlighet och nazisterna som allierade. När omfattningen av Förintelsen går upp för honom börjar han dock skydda sina judiska arbetare och med sin charm och rikedom smörja den nazistiska maskinen för att rädda så många som möjligt. Samtidigt anländer nazisten Amon Goeth och börjar genast visa sin sadism.

Utan att ha några direkta källor i ryggen skulle jag tro att Schindler's List är en av de filmer som visats mest i skolor. Jag minns själv när jag såg den, tyckte att den var lång men budskapet gick absolut fram. Det är först nu vid en omtitt jag inser vilket filmmästerverk det är. Spielberg var inte rädd för att använda barn som symboler för krigets fasor. Starka scener som lämnar ett intryck efteråt av tomhet och oförståelse för hur människor kan vara så grymma. Han informerar men dramat är samtidigt mästerligt utfört.

Schindler och Goeth, en ängel och ett monster men båda är komplexa. Som samtalet Schindler har med Stern när de ska flytta arbetarna till Auschwitz och därmed allt hopp ute för Stern och dem andra judarna. Schindler hasplar ur sig utan att tänka: "jag ska åka hem, jag har tjänat mer pengar än jag kan spendera". Snabbt inser han hur förjävlig han låter - Stern sitter ju där och är en dödsdömd man. Det visar att i grunden är han kapitalist, men medmänskligheten inom honom kunde inte längre ignorera mördandet och det slutade med att han gav bort hela sin förmögenhet i mutor. Goeth visar också en annan sida när han försöker vara en mer förlåtande härskare. Det håller dock bara nån dag. De var även allierade och Schindler tvingades balansera på en tunn lina för att inte förarga Goeth och därmed förlora allt. Filmen skildrar det här mästerligt.

Det är omöjligt att sitta oberörd under scenen med ringen på slutet som Schindler får som tacksamhet. Musiken, Neeson's skådespel, symboliken - allt är perfekt. Alla måste se, dels för att inte glömma, men också om man har det minsta intresse för film.
Citera
2016-10-24, 23:20
Medlem
Feast of Love

Det var Benton i registolen som lockade då jag gillar Kramer vs Kramer samt hans giallo, Still of the Night.

I denna filmen möter vi en massa människor som inleder och avslutar relationer till höger och vänster, det är dock svårt att bli intresserad då karaktärerna är vansinnigt tunna och filmen är väldigt övertydlig och endimensionell på alla sätt.

Filmen lämnar en bitter smak i munnen på mig därför att detta är en typisk eskapistisk affär där kärlek är meningen med livet och löser alla problem. väldigt banalt och väldigt ointressant. Denna typ av filmer är dessutom direkt farliga därför att sån här kultur dödar idéen om eget ansvar. Det är inga problem att sitta i kalsongerna och pilla sig i naveln hela livet, allt blir bra när man magiskt springer på -DEN RÄTTE-™. Nej, fy bövelen.

Kärlek framstår dessutom som något som kan beräknas med nästintill matematisk exakthet, rätt person + rätt annan person = lyckligt slut. Så fungerar det ju verkligen inte i verkligheten utan alla långa förhållanden är byggda på blod, svett och tårar.

Mycket, mycket svag 2 / 5
Citera
2016-10-24, 23:31
Medlem
robomans avatar
Förra veckan var jag på alternativfilmsfestivalen Monsters of Film i Stockholm.
Jag kunde inte gå på allt jag ville pga att det krockade med jobbet och livet i övrigt. Men 4 filmer blev sedda i alla fall:

Swiss Army Man
En man är skeppsbruten på en ö. Plötsligt flyter ett lik i land. Liket släpper ut gas. Med likets gasiga rövhål som motor och hans kropp som skoter åker de två männen, varav en alltså är död, bort från den lilla ön och hamnar någon annanstans. Mer knasigheter tar vid när de två fortsätter resan hemåt.
Swiss Army Man var en crazy-komedi med mycket värme. Studsade mellan trea och fyra i betyg. Aldrig högre, aldrig lägre. På det hela taget bestämmer jag mig för att filmen förtjänar 3/5.

The Witch
Vi känner till The Witch, alla som har lite koll på skräckfilm. Visst gör vi det?
1600-tal, New England, regn, dimma, höst. En familj blir förvisade från en by och flyttar till ett hus mitt ute i ingenstans. Finns det något farligt i skogen?
En film full av suspense som bygger upp en otrolig atmosfär. Allt är jättefint, säger jag som älskar karga, ödsliga naturskildringar och en hopplös utsatthet. Det är gotik i sin finaste form, på något sätt. Jag har just nu gett filmen 4/5 men det är inte omöjligt att jag kommer höja. Den är riktigt bra.

The Autopsy of Jane Doe
Den norske regissör som ligger bakom Trolljägaren har flyttat till Hollywood och fått göra mer konventionell hollywoodskräck, men med en europeisk touch.
Filmen handlar om far och son som jobbar som obducenter, och har mottagning i källaren under villan där de bor. Just som det är dags att gå hem kommer sheriffen in med en kvinnokropp som de måste undersöka. Hon har hittats halvt nedgrävd i en källare, helt utan synliga skador, i ett hus där flera ligger döda. Pressen kommer ställa frågor om detta på morgonen. Obducenterna måste reda ut dödsorsaken. Komplikationer uppstår.
Det här är en film jag verkligen rekommenderar! Det finns så mycket jag gillar med den. Kanske att jag ändå skulle ranka The Witch något högre av filmerna jag såg på festivalen, men den här gjorde mig oerhört positivt överraskad. Det ligger en död kvinnokropp på ett bord, det skärs i henne och diskuteras hur hon dött och hur diverse märkliga upptäckter kan förklaras. Det är urläskig stämning. Utan tvekan 4/5. Bättre än Trolljägaren skulle jag säga, men kanske liiite för mycket typiska hollywoodtroper.

Mysteriet i Slack Bay
Den här ska jag vara kortfattad om, för jag var nog den person i den fullsatta salongen som skrattade allra minst. Filmen är ännu mer crazy än den tidigare nämnda där en död kropps flatulens används för att driva hans kropp framåt på sjön. Det här är bara crazy. Aldrig vanligt. En liten by i Frankrike, tidigt 1900-tal. Jättefint foto. Se den om ni gillar fint foto. Det hände sig 3 gånger under visningen att jag skrattade högt. När någon fick en fotboll i ansiktet, när någon fick ett nät i huvudet och när två karaktärer slogs med krocketklubbor. Men i övrigt satt jag mest och blängde, medan resten av salongen skrattade så att stolarna skakade. Se den om ni är som alla andra. Jag ger den 2/5 för tre goda skratt och urläckert foto.

Bonus: The Invitation

När jag ville gå på kortfilmsmarathon var biljetterna slutsålda, så istället blev det The Invitation på Netflix. En man går på middagsbjudning hos sitt ex i fina kvarter i någon amerikansk storstad. Det är stelt och mannen ser fler och fler tecken på att någonting måste vara fel, någonting kommer hända ikväll.
En spännande film som länge lämnade mig i ovisshet. Det var kanonfint gjort. I slutändan får den 3/5 av mig, men jag tror mycket väl att det finns de här som skulle bjuda till ännu mer.
Citera
2016-10-24, 23:35
Medlem
The boy
Tyckte den var helt okej men inte överdrivet läskig.
Slutet var lite oväntat ändå.
2/5
Citera
2016-10-24, 23:59
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Musiken, Neeson's skådespel, symboliken - allt är perfekt. Alla måste se, dels för att inte glömma, men också om man har det minsta intresse för film.
Sant men samtidigt en film som man bara ser en gång då den är så känslomässigt utmattande.
Fäller själv inga tårar över filmen men det tär ju ändå på en.
Citera
2016-10-25, 00:05
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Sant men samtidigt en film som man bara ser en gång då den är så känslomässigt utmattande.
Fäller själv inga tårar över filmen men det tär ju ändå på en.

Verkligen. Och jag tårade upp rätt rejält mot slutet.
Citera
2016-10-25, 21:32
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Schindler's List (1993) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |

Entreprenör, nazistmedlem och kapitalist. Oskar Schindler anlände till Kraków, Polen 1939 för att starta upp en fabrik och utnyttja billig arbetskraft för att tjäna grova pengar. Kriget såg han som en möjlighet och nazisterna som allierade. När omfattningen av Förintelsen går upp för honom börjar han dock skydda sina judiska arbetare och med sin charm och rikedom smörja den nazistiska maskinen för att rädda så många som möjligt. Samtidigt anländer nazisten Amon Goeth och börjar genast visa sin sadism.

Utan att ha några direkta källor i ryggen skulle jag tro att Schindler's List är en av de filmer som visats mest i skolor. Jag minns själv när jag såg den, tyckte att den var lång men budskapet gick absolut fram. Det är först nu vid en omtitt jag inser vilket filmmästerverk det är. Spielberg var inte rädd för att använda barn som symboler för krigets fasor. Starka scener som lämnar ett intryck efteråt av tomhet och oförståelse för hur människor kan vara så grymma. Han informerar men dramat är samtidigt mästerligt utfört.

Schindler och Goeth, en ängel och ett monster men båda är komplexa. Som samtalet Schindler har med Stern när de ska flytta arbetarna till Auschwitz och därmed allt hopp ute för Stern och dem andra judarna. Schindler hasplar ur sig utan att tänka: "jag ska åka hem, jag har tjänat mer pengar än jag kan spendera". Snabbt inser han hur förjävlig han låter - Stern sitter ju där och är en dödsdömd man. Det visar att i grunden är han kapitalist, men medmänskligheten inom honom kunde inte längre ignorera mördandet och det slutade med att han gav bort hela sin förmögenhet i mutor. Goeth visar också en annan sida när han försöker vara en mer förlåtande härskare. Det håller dock bara nån dag. De var även allierade och Schindler tvingades balansera på en tunn lina för att inte förarga Goeth och därmed förlora allt. Filmen skildrar det här mästerligt.

Det är omöjligt att sitta oberörd under scenen med ringen på slutet som Schindler får som tacksamhet. Musiken, Neeson's skådespel, symboliken - allt är perfekt. Alla måste se, dels för att inte glömma, men också om man har det minsta intresse för film.
En av mina favoriter. En sådan jävla bra film som alla bör se.
Citera
2016-10-25, 21:36
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
En sådan jävla bra film som alla bör se.
Ja, jo... de flesta har väl sett den? Samma sak med t ex Amadeus. Skolfilmer.
Citera
2016-10-25, 22:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nattens ljus (1957)

En sextonårsflicka från landet åker till Stockholm, hon blir inte mött av sin släkting, istället stjäls hennes väskor.

Enormt störande film

Man åkte omkring i en kråm-Victoria, det var ju alltid trevligt, vidare fick man veta att larmnumret var 90 00 00, något som skulle koras ner till, välbekanta, 90000 kort därefter.

Komedi stod det, obegriplig rubricering.
Förfärlig historia, otroligt fånig, dessutom retade jag upp mig på slöddret, förvisso välspelad av Lars Ekborg, men likväl slödder.

1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in