Mannen från Mallorca och året var
1984
https://www.imdb.com/title/tt0087677/?ref_=nv_sr_1
Innan Gösta Ekman spelade Martin Beck är det lite luddigt vad eller vilka filmer som verkligen är "Beck". Som jag förstår det räknas "Mannen på taket" som Beck. Den här filmen är gjord av samma person, Bo Widerberg, och flera skådespelare är samma. Bl.a. Sven Wolter... Men räknas denna film som en i Beck-serien?
Filmen är baserad på Leif G.W. Perssons bok "Grisfesten" också.
Likt "Mannen på taket" finns det en viss nerv i dom actionrelaterade scenerna. Vilket sällan finns i senare Beck-filmer eller filmer i denna stil överlag. Det gillar jag. Man vet inte riktigt vad som kommer ske och det går snabbt, men inte för snabbt.
Det är underbart att se gamla Stockholm och dialogen är ofta väldigt kul. Icke politiskt korrekt så det skriker om det, gammal slang och mycket glimten i ögat.
Kontra många liknande filmer är denna film mer realistisk förmodligen. Det är inte bara extrema saker som händer och allt löser sig ändå. Små scener som man tror inte har någon betydelse kan få det. Mycket händer, men samtidigt är den bitvis något seg. Vilket förmodligen är det rätt realistiskt. Det är väl så polisarbete pågår. Inte bara att man får en idé och det är allt blir rätt.
Överlag gillar jag denna film. Tror den är väldigt känd bland folk som levde DÅ, men ganska okänd bland yngre generationer. Tycker den är väl spretig, men underhållande. Kan tänka mig att boken ger än större förståelse till allt som kanske inte förklaras 100 % här.
Betyg?