2015-05-15, 18:59
Medlem
Carnage.s avatar
Såg om Bad Taste. Kan vara för den 213141:e gången. Den är inte riktigt lika briljant som Braindead, men fan, slutar aldrig imponeras över hur välgjord den är för att vara nästintill no-budget. Fotot och klippningen är sjukligt imponerande. Nej, någon borde fan ta och kidnappa Jackson, och tvinga honom att skriva en uppföljare! Släpp de där jävla hobbit-töntarna för fan.
Citera
2015-05-15, 19:25
Bannlyst
Project Almanac Ytterligare en film om en tidsmaskin och även om ungdomar som anser sig kunna ändra på saker och ting. Till viss del taget från Stephen Kings bok Talismanen och en lektion i hur egoism kan förstöra mycket. En del moment är även motsägande vad gäller tiden som en tidsresa tar och det ständiga telefonfilmandet är rätt fjantigt.

5/10
Senast redigerad av pethom 2015-05-15 kl. 19:57.
Citera
2015-05-15, 19:56
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: McCabe & Mrs. Miller (1971.) Warren Beatty rider in i ett ungt outvecklat samhälle uppe i bergen där bara hårdnackade gruvarbetare bor för att göra affärer. Så, vad är det första alla nystartade städer behöver? Du gissade rätt - ett horhus. Beatty visar sig vara nybörjare i branschen dock så in kommer erfarna bordellmamman Julie Christie och erbjuder sina tjänster. Tillsammans måste dom slåss mot den alltmer intensifierande konkurrensen.

Jag fick lite Deadwood-vibbar faktiskt. En växande stad där alla svär, spela kort, dricker whisky (Warren Beatty med ett rått ägg i) och besöker bordellen. Jag gillar dialogen i bakgrunden där invånarna känns naturliga och äkta - dom läser inte repliker direkt utan pratar och viskar lite som dom känner för, något som regissören Robert Altman uppmuntrade för att skapa en naturlig atmosfär och det känns också autentiskt, som en inblick i hur ett riktigt samhälle såg ut och fungerade på den tiden. Det som saknas är färgstarka karaktärer. Huvudrollerna är hyfsat karismatiska och intressanta men bakom dom känns det tomt. Storyn engagerar till en början men lyckas inte hålla mig fast särskilt länge.

Leonard Cohen står för musiken och hans stillsamt vackra ballader passar perfekt in i atmosfären. Filmens höjdpunkt tillsammans med det snygga snöiga landskapet.

Småtrevlig men lättförglömlig. 2/5
Citera
2015-05-15, 20:03
Medlem
Ex Machina 8/10.
Som den sci-fi nörd man är blir man genuint glad av alla intelligenta sciencefictionfilmer som kommit de senaste åren. Interstellar, Moon, Edge of Tomorrow, Oblivion (nåja..) med mera. Jag väntar ivrigt på en filmatisering av Asimovs verk, skulle bli fantastiskt i rätt händer.
Citera
2015-05-15, 21:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Zodiac

Perfekt eftermiddagsunderhållning. En av de bästa mördarfilmerna!
7+/10
Riktigt bra och den senaste Fincher-rullen som var högklassig. Lysade cast också.
Citera
2015-05-15, 21:51
Medlem
välkommenti bups avatar
The Lazarus Effect (2015)

Tyckte jag inte var speciellt bra

2/10 (Mest för att Olivia Wilde och Donald Glover var med)
Citera
2015-05-15, 21:57
Medlem
Fjantors avatar
The Water Diviner - http://www.imdb.com/title/tt3007512/?ref_=nv_sr_1

En far (Russel Crowe) reser till Turkiet för att hämta hem sina 3 söner från kriget..

Ruskigt bra film..:

4/5..
Citera
2015-05-16, 00:17
Medlem
nihilverums avatar
Child 44 (2015)

Filmen handlar om Leo Demidov (Tom Hardy), en militärpolis i Sovjetunionen under Stalins tid som följer upp tips om människor som påstås vara agenter för västländerna och som när han beordras att undersöka om hans egen fru Raisa (Noomi Rapace) är en agent vägrar att förklara henne skyldig. Detta får till följd att Leo och Raisa förvisas till en avlägsen ända av landet, där han fortsätter spaningarna efter vad som verkar vara en seriemördare (en omöjlighet enligt Stalins deklaration att mord är ett problem som bara kan existera i det kapitalistiska systemet).

Bra skådespelarinsatser, men Noomis accent låter mer svensk än rysk vid flera tillfällen.

Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-16, 00:30
Medlem
BlackMetals avatar
Le Feu Follet (1963)

Detta knytnävsslag till film handlar om Alain Leroys (Maurice Ronet) första dagar ute från en avgiftningsklinik där han spenderat fyra månader på grund av sitt alkoholmissbruk.

Istället för att ta en väldigt dramatisk approach så är den mer stillsam och det handlar mer om att få ta del av protagonistens psyke medan han träffar på gamla bekanta och försöker motstå att gå tillbaks till sina gamla rutiner än att vi ska uppleva binges och återfall med honom. För att öka känslan av att vara med karaktären är det mycket som är fotat i närbild och Malle använder sig av en del jumpcuts för att öka känslan av ett bräckligt psyke.

Det är en film med många lager där man inte bara behandlar missbruk på ett väldigt kompetent sätt utan också vad som händer när festen slutar, när man inte längre kan leva ungkarls/singel-livet, men inte har tagit nästa steg eller har bränt de broar som ledde vägen till nästa steg. När ens omgivning gått vidare men man själv är kvar på samma ruta och hittar färre anledningar till att leva och sjunker allt djupare in i depressionen och sitt hårda leverne. Det finns andra teman med men då går man in på spoilerterritorium. Det är en tung och gripande filmupplevelse, en varm rekommendation.

4/5
Senast redigerad av BlackMetal 2015-05-16 kl. 00:32.
Citera
2015-05-16, 01:17
Bannlyst
Infini En australiensisk science fiction om ett gäng soldater som blir ivägskickade till en plats använd för gruvdrift med uppdraget att hämta hem en kollega som fastnat där efter att platsen drabbats av en katastrof.

6/10
Citera
2015-05-16, 02:49
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Detachment (2011)

Handlar om en lärarvikarie som börjar jobba på ett junior high school med en massa dryga ungar. Känner att filmen försöker för hårt att vara gripande och sorglig men jag kunde knappt bry mig mindre om personerna och det som hände dem. Spretigt foto också. Ena stunden är det snyggt med breda vinklar eller någon av de mysiga animationerna. Men sen ibland är det fula närbilder, Avatar-inzoomningar eller svartvita stillbilder som känns helt off. Idén kändes ganska fräsch men hade kunnat gjorts så mycket bättre. Å andra sidan gillar jag Adrien Brody, speciellt i kostym.

2/5
Citera
2015-05-16, 04:12
Medlem
serotonins avatar
Il deserto rosso (1964)

Monica Vitti känner sig ensam och missförstådd och får små nervsammanbrott under två timmar i industrialismens Italien. Trots att hon är gift har hon inget emot att bli uppvaktad av en man (en dubbad Richard Harris, varför castade man honom?) - dock förstår han inte henne heller.

Tar med mig en sak från den här besvikelsen och det är estetiken; miljöerna är riktigt trista men blir ändå läckert fulsnygga i Antonionis händer. Det är imponerande. Sen finns det en sagosekvens från någon söderhavsö som är grymt vacker och en välkommen kontrast till resten av filmen.

Tråkig film i övrigt, jag orkar inte med att se en neurotisk kvinna i två timmar och Vitti är inte direkt subtil i sitt skådespel. Hon är vacker som få men den enkla går jag inte på.

2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in