SSF:
Good Will Hunting (1997)
Will Hunting är en jävla bråkstake. Slagsmål, domstolar och skitjobb han aldrig lyckas hålla är hans vardag och hans ambition i livet är egentligen inte mycket högre än så. Men, han är också ett matematiskt geni med fotografiskt minne som har läst och kan citera varenda bok som skrivits. Det här upptäcker en professor och får Will att söka terapi - som ett led i att slippa fängelse - hos en gammal vän till honom, Sean McGuire som nu får uppdraget att leda Will in på en bättre väg. Samtidigt träffar Will en tjej och den svåra resan att finna sin egen identitet och släppa sin tuffa fasad har därmed börjat.
Matt Damon och Ben Affleck skrev ett underbart manus och Gus Van Sant fyllde filmen med så mycket värme, humor och charm att man inte kan kalla det här nåt annat än ett mästerverk. Dem gripande terapisessionerna med Will och Sean, när Will förgör en äcklig Harvard-besserwisser i baren, Stellan Skarsgård, dialogerna, musiken... den är bara sprängfylld med oförglömliga scener och saker att älska. En film som alltid lämnar en med en skön känsla och funderingar över sitt eget liv.
Den introducerade mig också för Elliott Smith vars underbara musik har använts flitigt av Gus Van Sant även i många av hans övriga filmer. Här sätter den tonen perfekt till det melankoliska livspussel vi alla försöker lägga, och avslutande låten "Miss Misery" blev också nominerad för en Oscar. Utan tvekan Robin Williams bästa film och det är omöjligt att inte älska hans karaktär. Matt Damon är perfekt i huvudrollen och Minnie Driver är alldeles ljuvlig som hans kärleksintresse och tillsammans har dem en relation och kemi som känns mycket mer verklighetstrogen än dem flesta andra filmer. Det har också kompisgänget som såklart ÄR ett riktigt kompisgäng och det märks väldigt tydligt med härligt smågnabb och en uppenbar lojalitet mot varandra.
Det är en av väldigt få filmer som om jag råkar zappa in när jag tittar på tv inte kan göra annat än att stanna och se klart den. Händerna upp och total kapitulation liksom, och när den är slut känns det alltid lika vemodigt. Om jag tvingades se en film om och om igen resten av mitt liv skulle jag förmodligen välja Good Will Hunting.