Hamnstad (1948)
http://www.imdb.com/title/tt0040418/
”Hur många grabbar har du haft egentligen?”
Gösta (Bengt Eklund) har kommit tillbaka från ett liv ute till havs och försöker finna sig till rätta på fast mark igen. Men det är lättare sagt än gjort. Visst, ett vanligt knegarjobb är lätt att få tag på, men det fortfarande något som saknas för att Gösta ska känna sig tillfredsställd. Samtidigt får vi följa Berit (Nine-Christine Jönsson), en självmordsbenägen ung flicka/kvinna som försöker leva ett självständigt liv efter flera år av att ha bott på ett skyddshem. De två träffar varandra och tycke uppstår. Men kan Gösta ha överseende för Berits bagage, som t.ex. hennes många tidigare pojkvänner?
Bortsett från (eller tillsammans med) problemet med en flickväns tidigare ex så är ju detta ett ständigt tidlöst tema. Generationskonflikten mellan föräldrar och barn, när vuxna ungdomar vill leva ett fritt liv på egna villkor, långt borta ifrån föräldrarnas kväljande regler och bestämmelser. Samtidigt så har vi den rastlösa unga mannen som är i behov av något djupare och mer meningsfullt än att bara arbeta och sen spendera bort lönen med att roa sig på kvällarna och helgerna. Ensamheten gnager på en, och i mötet mellan dessa två individer kan de kanske lösa varandras problem. Problem uppstår dock när Gösta får reda på Berits stökiga bakgrund och när en av hennes väninnor blir gravid och begår abort, vilket påverkar båda huvudkaraktärerna när komplikationer efter aborten uppstår.
Nja, det är litegrann samma problem här som med
Musik i mörker tycker jag. Jag bryr mig helt enkelt inte om karaktärerna. Filmen misslyckas med att engagera mig. När väl drama uppstår så sitter jag likgiltig i soffan och önskar bara att filmen tog slut snabbare. Det finns nästan inget som imponerar på mig, förutom att man får en inblick i 40-talslivet i Sverige, vilket verkar vara filmens största styrka när jag läser på om den i efterhand.
Hamnstad ska tydligen vara väldigt neorealistiskt inspirerad, att Bergman fångade den italienska strömningen av filmskapare som Rossellini och De Sica och mer eller mindre skapade en film i samma anda som dem och tydligen då gjort ett lyckat resultat. Det må så vara, men tyvärr är jag personligen inget fan av den typen av filmer så förutom samtidsskildringen så ger mig
Hamnstad ingen större behållning. Skådespelet, regin, fotot och handlingen känns tyvärr inte det minsta märkvärdigt eller engagerande för min del.
Nu har jag inte sett några flera av Bergmans tidigare filmer än denna och
Musik i mörker så jag kan inte säga hur pass mycket bättre den här är än hans första produktioner, men det känns ändå som att Bergman fortfarande håller på att bli varm i kläderna, att det här bara är ytterligare ett steg i sin tidiga utveckling som filmskapare. Kanske att den ansågs lite kontroversiell och nyskapande på sin tid 1948 men idag 68 år senare håller den helt enkelt inte måttet. Jag låter bitter men det är trots allt ingen skitdålig film utan mest bara en besvikelse från en mästare som jag vet har gjort mästerverk. Detta är ju ändå i hans tidiga år och även Akira Kurosawa kämpade också med att hitta sin stil på 40-talet, även om jag tycker att japanen fick till det bättre när han började arbeta med Mifune mot slutet av årtiondet än vad Bergman gör här. Bergman kämpade ända in på 50-talet innan han fick till någon fullträff, imo.
Jag är kluven om vilket betyg jag ska ge men det får bli en snäll tvåa tills vidare.
Betyg: 2/5